Donera en njure erfarenheter?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag har en nära anhörig som kommer att behöva en ny njure inom 5-7 års tid, kan också vara något kortare tid. Jag funderar på att gå igenom en utredning för att donera en njure då. Är ju inte säkert att vi matchar för blodgrupp och sånt så det kan ju falla redan där det vet jag ju inte. Jag har läst allt som finns att läsa på det lokala sjukhusets hemsida så jag är väl informerad om utredningen som sådan och vilka medicinska krav som finns för att donera en njure. Är mer ute efter personliga erfarenheter nu.

Jag undrar om någon här har donerat en njure och vad er erfarenhet i så fall är? Hur har ni upplevt det under utredningen och efter donationen? Går såklart bra att skicka pm till mig om ni inte vill skriva här. :)
 
Jag har inga personliga erfarenheter. Men en i min närhet donerade en njure. Det slutade med att hen som donerade blev så sjuk att hen numera är förtidspensionär. :(


Det är klart att det alltid finns risker det är jag medveten om men riskerna är trots allt ganska små men något man får ta med i beräkningen så klart.
 
Vi har njursjukdom i familjen, min pappas fru har donerat till min pappa och en annan släkting ska förhoppningsvis donera till min farbror. Perioden precis efter har varit lite jobbigt med att man inte får lyfta osv men hon mår hur bra som helst nu :)
 
Vi har njursjukdom i familjen, min pappas fru har donerat till min pappa och en annan släkting ska förhoppningsvis donera till min farbror. Perioden precis efter har varit lite jobbigt med att man inte får lyfta osv men hon mår hur bra som helst nu :)


Tack för svar såklart är det ju ändå en operation man går igenom och med det kommer ju vissa saker som man inte bör göra en period efteråt. . Vet du om de upplevde utredningen inför donation som en jobbig period eller tuff utredning att gå igenom?
 
Tack för svar såklart är det ju ändå en operation man går igenom och med det kommer ju vissa saker som man inte bör göra en period efteråt. . Vet du om de upplevde utredningen inför donation som en jobbig period eller tuff utredning att gå igenom?
Min uppfattning är att det inte har varit tufft med själva utredningen. Mer att det tar tid att få svar på om det faktiskt verkar gå om du är med på vad jag menar :) Har en väl bestämt sig för att donera till en närstående vill en såklart veta så fort som möjligt om det kommer gå utifrån att en annars behöver leta efter någon annan som kan tänkas vilja donera. Verkar svårt att få till donation från utomstående.
 
Min uppfattning är att det inte har varit tufft med själva utredningen. Mer att det tar tid att få svar på om det faktiskt verkar gå om du är med på vad jag menar :) Har en väl bestämt sig för att donera till en närstående vill en såklart veta så fort som möjligt om det kommer gå utifrån att en annars behöver leta efter någon annan som kan tänkas vilja donera. Verkar svårt att få till donation från utomstående.


Tack för svar ja i det jag läst om det så står det att det tar 3-5 månader för själva utredningen och det förstår jag att det kan kännas som en lång tid när man väl bestämt sig. Nu ligger detta några år bort för min anhöriga och mycket kan ju hända på vägen. Men värdefullt att få svar från någon som ändå har nån i släkten som har gått igenom detta. Så stort tack igen. 🙂🙏
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
908
Senast: Crossline
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 692
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 431
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp