doping klassade preparat?

Psykskaft

Trådstartare
angående den dopingskandal som har varit, så tänkte jag fråga, vart kan man hitta en lista med dopingsklassade preparat?

förlåt mitt okunnande, men har ingen koll, på vilka ämnen som är doping och inte, tex man vet ju ungefär vilka som är det, men sen så finns det hur många som hellst till

/liza helt okunnande
 
Sv: doping klassade preparat?

Tänk även på att en massa annat grejs också ger utslag, t ex kakor, choklad, coca cola, kaffe, tobak osv.
Även foder avsett för annat djurslag, kofoder tex, är att betrakta som riskfyllt att ge tävlingshästar.
 
Sv: doping klassade preparat?

Jag har funderat på om det finns salvor eller dyl, som man använder och inte tänker på att det kan ge utslag tex helosan, idomin, skillingaryds hästsalva mm. Nu tror jag ju inte att de salvor jag nämner är dopingklassade. Men är det någon som har exempel på vanliga grejer som man ska vara försiktig med när man ska tävla.
 
Sv: doping klassade preparat?

Ett exempel som många inte tänker på är att man har 4 dagars karens om man seminerat sitt sto, då spädningsvätskan innehåller antibiotika.
 
Sv: doping klassade preparat?

810110 skrev:
Jag har funderat på om det finns salvor eller dyl, som man använder och inte tänker på att det kan ge utslag tex helosan, idomin, skillingaryds hästsalva mm. Nu tror jag ju inte att de salvor jag nämner är dopingklassade. Men är det någon som har exempel på vanliga grejer som man ska vara försiktig med när man ska tävla.

Socatyl har väl en del och sätter på sår för att få en hård skorpa så att flugorna håller sig borta. Det kan man inte ha. Ett år var det en som skulle starta SM som fick avstå.

Hälsning Maja
 
Sv: doping klassade preparat?

Var försiktig med smärtstillande salvor, typ Ipren och zon. Det är 2 veckors karens men STC kan inte garantera att inget syns på doping efter det. Det har varit flera travhästar/tränare som har åkt fast för doping den senaste tiden pga det.
 
Sv: doping klassade preparat?

Överhuvudtaget ska man inte använda preparat som inte är avsedda för hästar.
 
Sv: doping klassade preparat?

Det är inte två veckors karenstid på Ipren och Zon. Det finns ingen fastställd karenstid alls på dessa preparat. Som CK skriver, de är inte avsedda för hästar.
 
Sv: doping klassade preparat?

Det här går att läsa på travsport.se under karenstider/Ibuprofen:

"Ibuprofen

Varning!
Under 2003 och 2004 inträffade ett antal fall av otillåten medicinering där substansen ibuprofen kunde påvisas. Denna substans finns i Sverige enbart i receptfria preparat avsedda för människa. Preliminära resultat från häststudier som pågår visar att ibuprofen kan kvarstå under lång tid efter avslutad behandling. Utsöndringstiden förefaller vara längre än 14 dygn. Vi vill därför uppmana att inte använda preparat eller substanser som inte är avsedda för häst. Om så ändå sker vill vi påminna att detta sker på tränarens eget ansvar."
 
Sv: doping klassade preparat?

Dessutom finns inget av dem med på listan över utvärtes produkter och är inte bedömda av STC. I proppen kan man läsa" För preparat som inte är uppförda på denna lista finns inte fastställd karenstid och används därför på egen risk."
 
Sv: doping klassade preparat?

Läkemedel som inte är avsedda för häst finns inte på dopinglistan.
Det betyder ej att det inte är klassade som doping, det finns bara ingen karenstid. De räknas som "egen risk" preparat. Påvisas rester av tex antiinfl. substanser åker man dit ändå, oavsett hur länge sedan man tex smörjde på salvan.

Har faktiskt sett dopingkontroller på flera reg hoppningar i år, tex på Vikbolandet. Så de verkar ju kolla fler och fler. Bra!
 

Liknande trådar

Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 527
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 509
Senast: Lobelia
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 285
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 524
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp