Bukefalos 28 år!

Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

ameo

Trådstartare
Moderator
Positiva dopingtester är väldigt ovanligt inom ponnytravet, men idag har domen offentliggjorts efter ett sådant, där en ponny hade höga halter av naproxen i urinen.
Ponnyn stod uppsatt på uppfödarens träningslista trots att den stod hos sin ägare. Hur ponnyn fått i sig naproxen är inte klarlagt, det är ingen i dess närhet som har tillfört det i alla fall.
(här kan man läsa mer om detta)

Domen mot tränaren är ett års avstängning och uteslutning ur SPTF.
Spontant känns det som en väldigt hård dom.
Därför skulle jag vilja veta hur hårda straffen som utdöms för otillåten mediciniering inom stortravet brukar bli?
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

fast jag tycker det är bra!! då avskräcks småttingarna att dopa sina hästar och kanske kan tillföra den "stora" travsporten något när de kommer upp i den. ju fler som tar avstånd till doping ju bättre är de. så jag tycker det är bra om amn gör det reält när de är små. då biter det.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Så kan man ju också se det, frågan är bara om det är vettigt att en enskild tränare ska bära HELA den avskräckande effekten?

Det är för övrigt flera år sedan den senaste dopingdomen inom ponnytravet - så jag kan kanske inte direkt se att det behövs någon avskräckning....
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

jo det behövs en avskräckning eftersom dopingen tyvärr kommer i ganska stora vågor i vanliga travet, och dessa ungdomar ska ju en gång inta stora travet och förhoppningsvis förbättra den.

det kanske inte är då många dopingfall i ponnytravet just för att det inte är värt att riskera då straffet är lika hårt som i stora travet.

sen att tränaren får hela straffet - så är det. strikt tränaransvar.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

I pprincip, men det står också så här i reglementet...

TR § 72: Påföljd vid otillåten användning av läkemedel m.m.



1 mom: För brott mot 43 eller 44 §§ med avsikt att påverka hästs aktuella prestationsförmåga i tävling eller träning som är att jämställa med tävling eller mot 46 § fjärde stycket döms:

- tränare eller annan, underställd detta reglemente, till förlust av licens i minst två år och till totalt eller partiellt tillträdesförbud i minst två år.

Är brottet begånget av hästägare kan dennes rätt att vara registrerad som hästägare i STC:s hästägarregister återkallas eller vägras för viss tid eller för alltid.



2 mom: För brott mot 43 eller 44 §§, begånget av oaktsamhet skall tränaren eller annan, underställd detta reglemente, om han ej är ansvarig enligt 1 mom., dömas till böter. Vidare kan kör-/ridförbud, anmälningsförbud och/eller totalt eller partiellt tillträdesförbud i högst tolv månader ådömas särskilt eller i förening med annan påföljd.

Påföljd skall inte ådömas om detta framstår som oskäligt.

Är brottet begånget av hästägare kan även dennes rätt att vara registrerad som hästägare i STC:s register återkallas eller vägras för viss tid eller för alltid.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

men tränaren åker väl alltid dit? jag har aldrig hört att de e ägaren som åker dit..
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Detta har inte direkt med detta att göra, men jag tror det var ca tre år sedan, då man i Ponnyronden skrev om vad man skulle ha i ett stallapotek. Ipren hade man då bland annat skrivit utan att nämna ett ord om att det är ett dopingpreparat! Har inte läst några Ponnyronden efter det så jag vet inte om det skrev något mer om det sen! Jag mailade i alla fall då Ponnyronden och påtalade det hela, men fick inte ens ett svar!
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

För amatörerna som inte kör lopp brukar det bli 6 månaders anmälningsförbud som brukar kringgås genom att någon annan tränar/startar hästarna.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

KL Och sedan brukar det bli ett bötesstraff efter hur mycket man kört in som tränare året innan (jag som hade ett extremt mellanår i brist på motivation skulle få böta typ... 80 kr????:p) brukar vara 10% av vad man kört in som tränare.

Jag tycker straffet är för hårt. Ok med anmälningstiden, men att bli utkastad ur förbundet främjar ju inte direkt intresset och motivationen och travet behöver allt folk de kan få. Inom ridsporten har det också varit dopingskandaler med yngre människor, de har ju knappast blivit uteslutna ur förbundet, däremot ett halvårs tävlingsförbud.

Strikt tränaransvar ska ju självklart lydas, men med vettiga följder. Jag tror inte något barn vill dopa sin ponny för att vara först i mål, barn är för ärliga för det.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Strikt tränaransvar ska ju självklart lydas, men med vettiga följder. Jag tror inte något barn vill dopa sin ponny för att vara först i mål, barn är för ärliga för det.

njää de kan jag inte hålla med om. jag evt en kille som har typ 4 ponnytravare och de har fått både de andra å de ena i sig.. :crazy:
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Aj då, bara jag som är blåögd då :p

jo tyvärr är det nog det :D för det finns "barn" (och för att inte tala om föräldrarna :crazy:) innom ponnytravet som inte kan förlora och som ska va bäst och som har föräldrar som är aktiva innom travsporten. då har det hänt att preparat har slingt ner.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

jo det behövs en avskräckning eftersom dopingen tyvärr kommer i ganska stora vågor i vanliga travet,

Medveten dopning inom travsporten i Sverige anser jag inte förekommer! Jag tror inte att du är medveten om hur många dopningsprover som tas årligen i Sverige och hur många som verkligen är positiva! Nu har jag tyvärr inga exakta siffror att lämna men kan plocka fram det vid ett senare tillfälle om intresse finns.
Det du kallar "doping" är att gränsvärdet för ett visst ämne har överskridits. Oftas beror ett positivt dopningsprov på slarv med karenstid, nedsmittning via bandage - vaddstycke, illa rengjord box efter avslutad medicinering m m.
Behöver du tex behandla din häst med finadyne ska du absolut inte låta den behandlade hästen gå med ngn annan i hagen som ska tävla pga att den då kan bli nedsmittad och lämna ett positivt dopningprov utan att du har dopat den!
Forskningen visar att du kan ha zon salva på dina fingrar, klappa din häst på mulen och om han slickar sig om munnen, då blir dopningsprovet positivt!
Gå gärna in på travsport.se och läs forskningsinfon om olika preparat och dess risker för nedsmittning.
Det är ingen som medvetet dopar sin häst eftersom kontrollen är hård.

Man bör inte stå för andras hästar om man inte själv har full koll på dom vad gäller utfodring medicinering m m.
Inom "stortravet" är det så att då måste du själv stå som ägare på hästen innan du kan sätta upp den på din träningslista. (gäller amatörtränare). Och då gäller självklart det strikta tränaransvaret.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

öööh ursäkta - men jag vet att det förekommer medveten doping inom travet då jag själv som anställd blivit tvingad att utföra vissa saker. så kom inte å snacka nu.. tyvärr var jag bara en rädd liten 16åring som jobbade för den mest mäktga mannen som jag visste om då och sket ner mig när han sa nåt till mig - så jag gjorde precis som han sa. så ajg gjorde inget åt det.

så jag vet att det förekommer. har även en bekant som har haft två väldigt bra travhästar som varit aktiva inom eliten som själv skryter över preparatet han fick tag på.

Medveten dopning inom travsporten i Sverige anser jag inte förekommer! Jag tror inte att du är medveten om hur många dopningsprover som tas årligen i Sverige och hur många som verkligen är positiva! Nu har jag tyvärr inga exakta siffror att lämna men kan plocka fram det vid ett senare tillfälle om intresse finns.
Det du kallar "doping" är att gränsvärdet för ett visst ämne har överskridits. Oftas beror ett positivt dopningsprov på slarv med karenstid, nedsmittning via bandage - vaddstycke, illa rengjord box efter avslutad medicinering m m.

nää men jag vet en del hästar som sprungit med preparat i kroppen som inte spåras av de vanliga dopingproven i sverige som behöver blodprov för att spåras.

vad e de för attityd du kör med?? det finns folk som vet saker som inte du verkar veta.. :crazy:

Gå gärna in på travsport.se och läs forskningsinfon om olika preparat och dess risker för nedsmittning.
Det är ingen som medvetet dopar sin häst eftersom kontrollen är hård.

detta är bara en önsketanke från din sida, tyvärr..
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Om inte hästarna urinerar inom en viss tid så blodas de ju...

Måste vara modiga arbetsgivare du haft :confused:

Eller var det innan det satt noll-värde på en del preparat? Allt har ju skärpts till rätt rejält de sista fem åren. :idea:
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

som tur e ha jag bara jobbat åt en som hållit på så. men har en kompis som jobbar åt en annan som e lika dan..

även om de e å chansa så har jag hittils inte vart med om att en häst inte pissat inom 2 timmar eller vad de nu e. men jag skulle inte våga.

men det var ju 6 år sen nu så de va ju "lindrigare" gränsvärden då - fast preparaten utvecklas väl i samma takt de med antagligen.

den bekanta som har haft häst i eliten kissade som en klocka, så han va inte orolig. han köpte sitt preparat från, för nåt år sen, en av sveriges största och framgångsrika tränare.. :crazy:

men tyvärr så gör inget något när det bara är ord - som kan vara av avund som jag fått till svar bara för att denna framgångsrika tränare haft en raketkarriär från ingenting. alltså var jag avundsjuk när jag påtalade min info.

så länge ingen vill göra nåt så kommer det väl alltid att pågå tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

så länge ingen vill göra nåt så kommer det väl alltid att pågå tyvärr.

Precis. :smirk:

Om du vet något om det så borde du göra något åt det - annars är du lika illa som de som gör/beordrar sina anställda att göra det.... :cool:

Jag är inte bevandrad bland stortränarnas sätt att hantera doping preparat och metoderna de använder sig av (vid eventuell doping), men i de amatörkretsar jag rör mig i har jag aldrig behövt uppleva att det dopas. Om det beror på att det inte förekommer eller att tränarna håller tyst om det låter jag vara osagt.

Men så länge det finns pengar i sporten så är det klart att "en del" är villiga att ta risker. :mad:
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Precis. :smirk:

Om du vet något om det så borde du göra något åt det - annars är du lika illa som de som gör/beordrar sina anställda att göra det.... :cool:

Jag är inte bevandrad bland stortränarnas sätt att hantera doping preparat och metoderna de använder sig av (vid eventuell doping), men i de amatörkretsar jag rör mig i har jag aldrig behövt uppleva att det dopas. Om det beror på att det inte förekommer eller att tränarna håller tyst om det låter jag vara osagt.

Men så länge det finns pengar i sporten så är det klart att "en del" är villiga att ta risker. :mad:

men hallå?? sitt du på dina höga hästar och smirka.. vet du vad jag gjort?? tror inte det. det är jävligt lätt att snackka lite när man inte vet nåt alls. men läs mina inlägg innan du börjar verka så bra.


mina ord i ett inlägg ovan som du tydligen inte läst - eller ville du inte bara för att kunna smirka?
men tyvärr så gör inget något när det bara är ord - som kan vara av avund som jag fått till svar bara för att denna framgångsrika tränare haft en raketkarriär från ingenting. alltså var jag avundsjuk när jag påtalade min info.

med detta menas att jag försökte berätta för diverse mäniskor som är rätt högt uppsatta inom travet vad jag visste - men att dom inte kunde göra nåt när det inte fanns ett positivt prov och att jag inte hade bevis. det togs som att jag snackade skit och ville svartlista nån jag var avundsjuk mot.

var de nå mer du ville?
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

Men är inte DET märkligt inom ponnytravet, visst det är mer pengar nu än vad det var på 80-talet när jag var igång men ändå...

Fattar inte att man tycker det är lönt att hålla på.

På mi tid kostade provhanteringen mer än vad förstapriset i SM var... :D

Vad jag vet tog de bara dopingprov när vi kapade svenska rekordet (2 ggr) annars hörde jag inte ens någon annan som testats.

Ursäkta utviket men det är ju e rätt spretig tråd.
 
Sv: Dopingdom inom ponnytravet - ovanligt hårt straff??

att jag inte hade bevis.

Där har du hela den springande punkten. Man måste ha bevis om man ska driva sådana saker.

Förresten, är det så himla smart att sitta på ett forum och berätta att du dopat hästar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp