Doppresent med lite genustänk?

YorkWann

Trådstartare
Vad hade ni köpt i doppresent om man vill frångå det lite mer traditionella med smycken, skedar eller liknande. Vi är inne på böcker med lite genustänk, eller äppleträd. Ge gärna fler förslag! :)
 
Jag läste ett tips här på buke om en bok ”stora boken med sagor om djur”, den är jättefin, fick hem den häromdagen! Dock inget direkt genustänk i den men passar både killar och tjejer :)
 
Tycker nog de flesta saker till små barn är könsneutrala (nu tänker jag på saker och inte kläder) men ett träd är ju kul att få! Sammy fick ett äppelträd när han föddes och det kommer ju bli lite speciellt när han får plocka sina första egna äpplen:)
 
En finare leksak för framtiden som inte är så klassisk för barnens kön? Tex fin bil/traktor eller liknande till en flicka?

Jag brukar generellt försöka hålla mig borta från det stereotypa och hitta ngt roligt och bra som kan hjälpa barnet utvecklas lite bredare än bara inom det klassiska mönstret :)
 
Vid dotterns dop så fick hon lära-gå-vagn, en gunga i trä som man kan ha både inne och ute, böcker osv.
Allt var superbra att ha och allt används fortfarande när hon är två år. Lära gå vagnen har blivit en dockvagn, böckerna läser vi tillsammans och oftast hon själv, gungan är älskad och använd.

Vi gav bort en lära-gå-bil i doppresent. SÅ lyckat!
 
  • Gilla
Reactions: ako
Angående böcker med genustänk vill jag tipsa om förlaget Olika. Vi har en himla rolig bok som heter ”Tesslas pappa vill inte”.
 
Vad hade ni köpt i doppresent om man vill frångå det lite mer traditionella med smycken, skedar eller liknande. Vi är inne på böcker med lite genustänk, eller äppleträd. Ge gärna fler förslag! :)
Mina kusinbarn älskar att hänga vid vinbärsbuskarna och proppa i sig redan vid ca 1 års ålder. Där når de bra också :)

(Har mest köpt böcker, typ sagobok)
 
Vad hade ni köpt i doppresent om man vill frångå det lite mer traditionella med smycken, skedar eller liknande. Vi är inne på böcker med lite genustänk, eller äppleträd. Ge gärna fler förslag! :)

Skänkte pengar till Läkare utan gränser, uppskattades väl sådär :D vi är nära så ingen behöver oroa sig.
 
Vad hade ni köpt i doppresent om man vill frångå det lite mer traditionella med smycken, skedar eller liknande. Vi är inne på böcker med lite genustänk, eller äppleträd. Ge gärna fler förslag! :)
Böcker funkar ju alltid. Det brukar vi ge. Helst klassiker, finns många som inte är så pjåkiga ur genussynpunkt. Och de finns ofta i fina utgåvor, som är lite roligare att ge.
 
Men alltså SNARK.

TS: Den boken är urfin! Inte perfekt (inget är det, surprise surprise) men otroligt läsvärd och lärorik. Rekommenderas varmt!
Jag kände också snark! Det är så konstigt att det alltid ska varnas för könsklyftor när det handlar om att lyfta flickor/kvinnor.

Jag bläddrade i den boken i en bokhandel, den var jättefin. Egentligen borde man ha den själv.
 
Tack för tips! förlaget olika har jag redan koll på, ska kika lite extra där! Godnattsagor för rebellflickor ska kollas in!

Sambon är inne på att ge något att plantera då de nyss köpt hus, men de är inte särskilt trädgårdsintresserade så kanske blir böcker ändå? Ska iaf kolla in era förslag! :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 926
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 450
Senast: orkide
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 468
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 531
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp