Doppresent

TantAgda

Trådstartare
Ska på dop om ett par veckor och funderar mej alldeles förvirrad över present till den lille pojken.

Till saken hör att familjen har en flicka sedan tidigare som jag är fadder/gudmor till och henne gav jag en dopring som hon hade på sig under dopet (hon fick även en tunn guldkedja i 1-årspresent så hon kan ha den som halsband vad det lider).

Vad ska jag då ge till pojken? Jag är inte fadder/gudmor till honom om det spelar in.
Kan jag ge honom en dopring också eller är det alldeles för flickigt? Finns det något annat liknande till pojkar? Ska kolla på guldsmedsaffären men har inte tid att åka den här veckan och jag känner jag måste komma på nåt.

Har ni några andra bra doppresenter på lager?
 
Jag är för presenter som är användbara och inte bara vackra så jag har gett bort en sandlåda en gång och en annan gång gav jag en bärbuske. Båda kräver ju trädgård, men har varit väldigt uppskattat och välanvänt! :)
 
Sandlåda har de redan. Och bärbuskar men jag förstår din tanke :)
Tycker också om att ge bort användbara saker men eftersom jag gav det jag gav till flickan känner jag att jag helst ger något liknande även till pojken.
 
Jag har gett bort en skyddsängel från Skultuna mässingsbruk några gånger :) Tycker de är väldigt fina och tidlösa.
De är fina.
Fast i mina trakter används de av en begravningsbyrå och varje familj som mist någon får en sådan vid begravningen.
Så hos oss skulle det bli lite makabert...
 
Jag fick en silversked när jag döptes, den använde jag mycket som barn. Det stod namn och födelsedata som längd och vikt mm på den. Det finns även fina rostfria bestick, min dotter fick fina rostfria bestick med diverse djur på i dop-present, dem använder hon med stor glädje (nu 4 år).
 
Jag är för presenter som är användbara och inte bara vackra så jag har gett bort en sandlåda en gång och en annan gång gav jag en bärbuske. Båda kräver ju trädgård, men har varit väldigt uppskattat och välanvänt! :)

Samma här, vill ge något som barnet kan ha kul med sen. Har bl a köpt en tramptraktor och ett litet piano till mina vänners barn, och det har varit väldigt uppskattat. Vår son fick 4 sparbössor när han döptes i somras, så man kanske ska undvika de vanligaste "standardpresenterna"... ;) Han fick även en cykel med stödhjul av sin mormor och morfar, och den kommer han ha jättekul med nästa sommar.
 
Köpt något roligt och fint.

Typ en streamliner:
102550.jpeg

Fler varianter här.

Senast jag köpte doppresent blev det ett brioflygplan och en plansch med Tosingar, det blev succé :)

1622355_644132402290686_1860847008_o.jpg
 
Vet inte riktigt om det finns lämpliga smycken till pojkar... jag tycker också att en dopring känns för flickigt. Om du vill ge bort ett smycke så hade jag köpt en tunn guld- eller silverkedja, det är det enda jag skulle kunna tänka mig till en pojke tror jag.

En väldigt användbar sak att ge bort är bestick med barnets namn graverat på fram- eller baksidan. Det finns även större set som innehåller en servis också som t.ex. det här. Tycker det är hur gulligt som helst och det är verkligen något som barnet har nytta av under en lång tid framöver. Mina barn vill knappt äta på något annat än deras barnserviser. ;)

Min systerdotter som döptes nyligen fick en rolig doptavla av mig vilket min syster uppskattade väldigt mycket då hon precis höll på dekorera flickans rum. Och jag tyckte att det var ett fint minne eftersom det står hennes födelseuppgifter på en.
 
Jag köpte en ID-bricka i guld till min brorson, brorsdottern fick ett namnsmycke i guld (sånt som Carrie i Sex and the city har), och jag tyckte dom var på samma tema :)
13191783-origpic-80fcc4.jpg
 
Damn you! Var du tvungen att visa upp de där tosingarna? måste_ha_tosingar :love:

Samma känsla här. Jag ska försöka förtränga den en stund till, i alla fall så att vi hinner göra iordning hans rum. (Högen med "fint till rummet" hotar huset med utbygge snart om jag inte lägger band på mig :p :D )
 
Vi har gett bort ID-bricka (visste att föräldern ville ha en), vår son fick en dyrare stor leksaksbil, ett träd, gunghäst med hans namn (görs i göteborg), spartraktor x3, traktorkudde, dopflagga och massa mer som jag inte minns :o
Min sambo och hans syster har varsin dopmugg med namn, vikt, dag osv. De är söta!
 
Samma känsla här. Jag ska försöka förtränga den en stund till, i alla fall så att vi hinner göra iordning hans rum. (Högen med "fint till rummet" hotar huset med utbygge snart om jag inte lägger band på mig :p :D )

Och jag har redan skickat iväg ett mail om att jag måste ha tosingar! Och tittat ut en passande ram på IKEA… :o Jag har absolut ingen impulskontroll… Till mitt försvar får jag väl säga att dotterns rum ÄR stort, och de får ju plats...
 
Lyckopengen är en bra gåva om man vill ge smycken tycker jag, eller en slant insatt på en fond eller sparkonto.
Vi öppnade ett "ponny-konto" till vännernas flicka... ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag har precis blivit gudmor/fadder till en liten flicka. Hon har tre äldre syskon som jag känt hela deras liv. Jag kan inte gå in på...
Svar
19
· Visningar
2 195
Senast: Okeydokey
·
Småbarn Hej! Vet inte om det här är helt rätt forum men jag hoppas det. Nästa helg ska min brors dotter döpas och jag har fått äran att vara...
Svar
19
· Visningar
7 146
Senast: Sofie_B
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
4 847
Senast: Twihard
·
Småbarn Jag har begåvats med ett syskonbarn. Barnet är adopterat och tre år fyllda. Nu ska hen döpas och jag och min bror är utsedda till...
Svar
14
· Visningar
2 254
Senast: Lupino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp