Do's and don'ts på facebook

mandalaki

Trådstartare
Hur gör ni egentligen? Det har slagit mig att jag bara gör, jag har inte tagit reda på hur jag borde göra.

Det är ingen länk med tips jag är ute efter, utan hur just ni resonerar.

Det enda jag har förstått är jag inte förväntas uppdatera för ofta, i synnerhet inte dela. (En av mina vänner uppdaterade 21 gånger häromdagen, nästan bara delningar. Hon bor på facebook.)

Men i övrigt:

  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person?
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då?
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera)
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera)
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.)
  • Hur resonerar ni mer?
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår)
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? - Nej
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på dennes tidslinje då? - Nej
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? - Nej
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? - Nej
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? - Väljer inte nu
  • Hur resonerar ni mer? - Censurerar en hel del, men skriver generellt om vad som händer i livet på gott och ont utan att alltid gå in på specifika detaljer
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? - Nej
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? - Nej
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på dennes tidslinje då? - Nej
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? - Nej
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? - Nej
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? - Väljer inte nu
  • Hur resonerar ni mer? - Censurerar en hel del, men skriver generellt om vad som händer i livet på gott och ont utan att alltid gå in på specifika detaljer
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? - Nej
Ungefär som jag, ser jag.

Kanske bör förtydliga Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner?

Jag menar alltså om ni i större omfattning väger in vem av era vänner ni kommenterar. Om någon skriver typ Puh vad jobbigt det är att flytta - så kommenterar jag inte det om det gäller mer perifera vänner som hamnat på min lista t ex pga ett gemensamt intresse, jag kommenterar bara om det är någon jag faktiskt känner.
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Nej
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Det har jag aldrig gjort
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera) Jag gratuellerar ingen. Är det en närmare vän ringer eller messar jag. Det känns så glättigt falskt med alla dessa "grattis på DIN dag" och liknande. Jag är inte 8 år längre och en födelsedag är inte var den var när man var barn.
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Det beror helt på humör. Vissa dagar kommenterar jag mycket andra ingenting.
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Olika beroende på person
  • Hur resonerar ni mer? Jag der min fb sida som min och gör som det passar mig. Har jag lust att skriva 10 deprimerade inlägg en dag så gör jag det. Vill jag visa bilder på mina hästar så laddar jag upp precis så många och exakt hur konstiga fotovinklar jag vill. Har jag ingen lust att skriva kan det gå veckor mellan inläggen. Jag har några vänner jag inte vill ha egentligen men de är utestängda från allt, det är nog dags att plocka bort endel av dem då vi inte ingår i samma kretsar längre irl.
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår) Nej
 
Just det, apropå: Jag ser min fb sida som min och gör som det passar mig.

Hur tänker ni kring vad andra lägger upp på er wall? Jag har inget emot enstaka statusar från andra men blir lite tjurig när någon gör som en av mina vänner, laddar upp flera bilder på raken hos mig, med en status för varje. Det är inte bilder som berör mig utan på något hen liksom bara vill visa mig.

Ett par gånger har jag t o m flyttat ner dem för jag har tyckt det har sett konstigt ut när min wall domineras av någon annan. Men det kanske är överkänsligt?
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Aldrig.
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Aldrig.
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej, bara vissa.
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej.
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Låter den ligga.
  • Hur resonerar ni mer? Vet inte. Jag delar saker som jag tycker är roliga/viktiga/intressanta lite då och då. Skriver mer när jag har tid (semester, t.ex.). Ibland kanske jag gör 3 statusuppdateringar på en dag, ibland ingen på flera dagar. Jag "skryter" gärna med bilder på mina bakverk... ;)
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår) Nej.
 
Det har som tur är aldrig råkat ut för. Den typen av bilder passar bättre i privata pm. Det är ytterst sällan någon skriver något på min sida. Det rör sig egentligen bara om de där födelsedagshälsningarna och dem har jag förhoppningsvis fått stopp på eftersom jag ändrat informationen om mitt födelsedatum till privat.
 
Jag gör som @Gnist.

Gällande kommentarer så skriver jag definitivt inte i alla lägen jag skulle kunna göra det, då hade jag haft fb som heltidsjobb. Kommenterar om det är något jag verkligen kan bidra med, eller om det är något som engagerar mig mycket. Mest djur- och träningsinlägg alltså. Är det någon som irriterar sig på det kan de låta bli att följa mig.
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Nej
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nej
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Jag trycker på "Inte nu"
  • Hur resonerar ni mer? Är väldigt restriktiv med information och bilder, och pratar inte om privata saker.
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? Nej
 
Det har som tur är aldrig råkat ut för. Den typen av bilder passar bättre i privata pm. Det är ytterst sällan någon skriver något på min sida. Det rör sig egentligen bara om de där födelsedagshälsningarna och dem har jag förhoppningsvis fått stopp på eftersom jag ändrat informationen om mitt födelsedatum till privat.
Jamen precis. Jag lägger själv upp bilder av typ Söt katt i Grekland men om andra också vill lägga upp Söt katt i Grekland så tycker jag att de kan göra det på sin egen wall, jag ser den ju i mitt flöde ändå.

Edit: om det är Söt katt i Grekland som på något speciellt vis associerar till just mig så tycker jag att det är helt okej.
 
Jag gör som @Gnist.

Gällande kommentarer så skriver jag definitivt inte i alla lägen jag skulle kunna göra det, då hade jag haft fb som heltidsjobb. Kommenterar om det är något jag verkligen kan bidra med, eller om det är något som engagerar mig mycket. Mest djur- och träningsinlägg alltså. Är det någon som irriterar sig på det kan de låta bli att följa mig.
Jag tänkte mer om du kommenterar beroende på hur nära vänner ni är. Att du kommenterar t ex en matbild oavsett om det en nära vän eller en perifer bekant.
 
Jag tänkte mer om du kommenterar beroende på hur nära vänner ni är. Att du kommenterar t ex en matbild oavsett om det en nära vän eller en perifer bekant.
Det där är olika. Vissa perifera bekanta kan jag kommentera småinlägg från. Vissa andra kommenterar jag nästan aldrig. Det har nog mycket att göra med vilken typ av humor folk verkar ha.
 
Egna poster begränsar jag i viss mån. Dagens kattbild/träningsdiskussion/hästuppdatering får gå privat till sambo/träningskompis/stackars hästmänniska (eller pappa :angel:)
 
Just det, apropå: Jag ser min fb sida som min och gör som det passar mig.

Hur tänker ni kring vad andra lägger upp på er wall? Jag har inget emot enstaka statusar från andra men blir lite tjurig när någon gör som en av mina vänner, laddar upp flera bilder på raken hos mig, med en status för varje. Det är inte bilder som berör mig utan på något hen liksom bara vill visa mig.

Ett par gånger har jag t o m flyttat ner dem för jag har tyckt det har sett konstigt ut när min wall domineras av någon annan. Men det kanske är överkänsligt?
Du kan ta bort möjligheten för andra att skriva på din tidslinje (wall var längesen det hette). Jag brukar ha det borttaget men har det just nu kvar efter födelsedagsskrivandet. Jag brukar öppna då eftersom annars skriver folk grattis på andra poster jag själv lagt ut där grattandet inte är relevant.
 
Jag tänkte mer om du kommenterar beroende på hur nära vänner ni är. Att du kommenterar t ex en matbild oavsett om det en nära vän eller en perifer bekant.

Generellt sett är jag för autistisk för att bry mig om vem som postat. Intresserar det mig kan jag kommentera, annars inte. Sen har jag väl av naturliga skäl fler gemensamma beröringspunkter med folk jag umgås mycket med, men vissa på "topplistan" är tex forumbekanta som jag knappt träffat.

Enstaka människor får svar även på mindre intressanta saker, men de är ytterst få. De flesta av mina närmaste använder fb mer för diskussioner så allmänna kommentarer är överflödiga.
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Nej
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nej
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera), nej. Nära vänner träffar eller ringer jag. Bekanta däremot gratulerar jag via FB (tex gamla arbetskamrater som man flyttat ifrån men som jag fortfarande har kontakt med via FB, kompisar som jag bara träffar via gemensamt intresse men inte egentligen känner "privat" gratulerar jag också via FB). Andra inte.
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera), Nej, kommenterar bara om det på något sätt "berör" mig men då å andra sidan även hos mer perifera.
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Väljer nej
  • Hur resonerar ni mer? FB är för mig ingen privat dagbok mer ett sätt för mig att ha kontakt med mina vänner som är mycket utspridda över hela Europa. Blir för dyrt att regelmässigt ringa alla dessutom är vi ju Generation Internet. Nästan all kontakt sker online.
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår) Nej, bara om någon nära vän precis skaffat FB, då kan jag föreslå gemensamma nära vänner för att den snabbare ska komma igång.
 
Svaren på frågorna måste ju helt baseras på hur man använder fb väl? Helt privat, random bekantskaper eller som del i sitt yrke.

Jag har bara människor jag faktiskt känner som vänner på fb. Plus några internetvänner som jag skaffat genom åren och sympatiserar med.
Jag är inte helt privat på fb. Personlig, ja. Men inte privat om känslor eller relationer med andra.

Mina inlägg är sådant som alla kan läsa. Jag begränsar aldrig och jag skriver inte om jag inte anser det möjligt att dela med vem som helst på stan.

Jag avböjer eller låter bli att besvara absoluta majoriteten av vänförfrågningarna. Några har jag lagt till motvilligt eftersom jag inte kunnat stå för att jag inte accepterat nästa gång jag möter dem.

Jag skriver ganska ofta. Mycket är delningar av intressanta inlägg eller artiklar. Eller kommentarer till vänner
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Aldrig
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Aldrig
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Väljer inte nu
  • Hur resonerar ni mer? Lägger inte upp jätteprivata inlägg, lägger inte upp mindre smickrande bilder på andra människor utan deras godkännande,
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår) Aldrig
 
Du kan ta bort möjligheten för andra att skriva på din tidslinje (wall var längesen det hette). Jag brukar ha det borttaget men har det just nu kvar efter födelsedagsskrivandet. Jag brukar öppna då eftersom annars skriver folk grattis på andra poster jag själv lagt ut där grattandet inte är relevant.

Ja fast jag vill inte ta bort det helt, det är bara några enskilda fall som stört mig.

Generellt sett är jag för autistisk för att bry mig om vem som postat.

Haha! :rofl:
 
  • Skickar ni alltid PM när ni addar någon lite mer perifer person? Nej, inte om det inte känns nödvändigt
  • När någon ni addat godkänner, skriver ni alltid på hens tidslinje då? Nope
  • Gratulerar ni alla era vänner på födelsedagen? (Jag gör det inte med mer perifera)Mer eller mindre
  • Kommenterar ni allt ni skulle kunna kommentera av era vänner? (Jag gör det inte med mer perifera) Nej, inte om det inte angår/engagerar/involverar mig.
  • Hur gör ni med en vänförfrågan som ni inte vill ha, låter ni den bara ligga eller väljer Inte nu? (Eller vad nu det alternativet är.) Avböjer, så slipper jag känslan av att den ligger och skräpar
  • Hur resonerar ni mer? Jag försöker avstå från att skicka spelförfrågningar, har gjort alla "uppdateringar" från t.ex. Candy Crush enbart synliga för mig, så otroligt irriterande när ens "feed" bombarderas av andras "framgångar" i spelen, så då vill jag inte vara en av dem...
  • Föreslår ni nya vänner för era vänner? (Jag gör det inte, gillar inte att få sådana förslag själv. Det räcker med vad fb föreslår) Nej. Utgår ifrån att om man vill vara vän med någon, så hittar man den vännen själv :)
 

Liknande trådar

Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 939
Senast: pimy
·
Äldre På min facebook finns det vänner och kompisar, lite släktingar, nya och gamla arbetskamrater, "gamla" skolkamrater, någon mer lite ytlig...
Svar
16
· Visningar
3 463
Senast: Ozarc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp