Dosering Anisfrö och Timjan

Miingla

Trådstartare
Ni som gett era hästar torkade Anisfrön eller Timjan - hur stor dos har ni gett?
Tänkte ge det torrt blandat i hästens foder.

Hemsidan jag köpt örterna från skriver att man ska ge 1 dl Anisfrö per dygn men det låter mycket?
 
Misstänkte det. Jag har använt Anis och Timjan av just den orsaken, men då som te som jag blötte maten med. Jag använde 1-2 msk timjan och 1-2 msk anis. Kokade teet direkt i en vattenkokare och hällde med både vatten och växtdelar ner i maten.
 
Misstänkte det. Jag har använt Anis och Timjan av just den orsaken, men då som te som jag blötte maten med. Jag använde 1-2 msk timjan och 1-2 msk anis. Kokade teet direkt i en vattenkokare och hällde med både vatten och växtdelar ner i maten.

Tyckte du att det hade effekt?
Koka te skulle ju absolut vara ett alternativ men kan bli lite klurigare nu på sommaren kanske.. Får undersöka :) Men då känns 1 dl Anisfrö lite väl mycket.
 
Tyckte du att det hade effekt?
Koka te skulle ju absolut vara ett alternativ men kan bli lite klurigare nu på sommaren kanske.. Får undersöka :) Men då känns 1 dl Anisfrö lite väl mycket.
Jag kokade varje dag innan jag fodrade. Jag gav 1 liter avkok om dagen så att spara var inte ett alternativ och jag ville även att hon skulle andas in 'ångorna' medan hon åt. Givetvis var det inte kokvarmt då jag fodrade uran bara varmt.
 
Jag har använt anis och timjan till häst som hostade i ungefär samma utsträckning som din för många år sedan efter veterinärundersökning som inte påvisade något. Jag gav då samma dosering som @Shaggy. Mina hästar har alltid fått uppblött mat ändå och jag har bara blandat i fröna där i. Det fungerade bra, hästen blev bra men om det berodde på det eller på att jag slutade använda halm som strö och gick över till torv istället låter jag vara osagt.
 
Jag har använt anis och timjan till häst som hostade i ungefär samma utsträckning som din för många år sedan efter veterinärundersökning som inte påvisade något. Jag gav då samma dosering som @Shaggy. Mina hästar har alltid fått uppblött mat ändå och jag har bara blandat i fröna där i. Det fungerade bra, hästen blev bra men om det berodde på det eller på att jag slutade använda halm som strö och gick över till torv istället låter jag vara osagt.

Tack för svar! :)
Jag testade att blöta lite pellets och blanda med örterna. Det verkade smaka bra, krubban slickades ren på nolltid!
Tänker att jag testar så här över sommaren och i höst när vi stallar in kan jag ju gå över till att koka som @Shaggy tipsat om.

Ska bli spännande att se om de får effekt :) Torv står han redan på och går ju ute nu dygnet runt men hostan kvarstår. Så skulle den bli bättre vet jag 100% att det beror på örterna:up:
 
Tack för svar! :)
Jag testade att blöta lite pellets och blanda med örterna. Det verkade smaka bra, krubban slickades ren på nolltid!
Tänker att jag testar så här över sommaren och i höst när vi stallar in kan jag ju gå över till att koka som @Shaggy tipsat om.

Ska bli spännande att se om de får effekt :) Torv står han redan på och går ju ute nu dygnet runt men hostan kvarstår. Så skulle den bli bättre vet jag 100% att det beror på örterna:up:
Ja våran gillade det också :) Jag började också ge på våren/sommaren när de gick ute dygnet runt och att hostan försvann av det är jag säker på, mer att jag inte kan vara säker på att orsaken till att det inte kom tillbaka var pga örterna eller för att jag bytte till torv. Han hade en ganska lång historia av att hosta sådär lite ibland men det kom aldrig tillbaka efter kuren med örterna :)
 

Liknande trådar

Hästvård En kompis hade köpt getruta från Chia de gracià till sig själv men upptäckte att det var till häst. Nu har jag fått paketet. Finns...
Svar
1
· Visningar
701
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 076
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 138
Senast: MiniLi
·
Hemmet Jag har tilldelats en pallkrage i bostadsrättsföreningen. Det var jord och halvmeterhögt ogräs i den. Vi grävde ur jorden och fyllde med...
2
Svar
25
· Visningar
2 485
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp