Dosering av tvättmedel

krumbukter

Trådstartare
Ska tvätta kläder, men är lite osäker på hur jag ska dosera tvättmedlet. Vägde kassen med smutstvätt till nästan 4 kg, men har en tvättmaskin med kapacitet 9 kg. Ska jag dosera utefter vad smutstvätten väger eller utefter hur stor maskinen är?
 
njae....

Läs på paketet!
Dosering beror också mycket på tvättmedel.

Jag doserar en halv dl med mitt vanliga tvättmedel (Ocean). Köpte i nån förvirring Grumme. Enligt deras doseringtabell krävs dubbla mängden.

Vilket visade sig stämma. Jag tvättade och doserade som jag brukar och det var alldeles smutsigt när jag plockade ur det ur maskinen. Kollade paketet och såg att jag underdoserat.
 
njae....

Läs på paketet!
Dosering beror också mycket på tvättmedel.

Jag doserar en halv dl med mitt vanliga tvättmedel (Ocean). Köpte i nån förvirring Grumme. Enligt deras doseringtabell krävs dubbla mängden.

Vilket visade sig stämma. Jag tvättade och doserade som jag brukar och det var alldeles smutsigt när jag plockade ur det ur maskinen. Kollade paketet och såg att jag underdoserat.
Missade vara tydlig. Jag kollade på paketet som säger 40 ml för 4-5 kg och 70 ml för 7-8 kg. Blev dock osäker på om jag ska gå utefter hur många kg tvätten väger eller hur stor maskinen är. Förstår inte riktigt om dosering ska anpassas efter tvättgodsens vikt eller volymen på trumman i maskinen alltså.
Jag chansade nu på att det är vikten på smutstvätten i alla fall, så jag doserade 40 ml. Hoppas det blir bra.
 
Missade vara tydlig. Jag kollade på paketet som säger 40 ml för 4-5 kg och 70 ml för 7-8 kg. Blev dock osäker på om jag ska gå utefter hur många kg tvätten väger eller hur stor maskinen är. Förstår inte riktigt om dosering ska anpassas efter tvättgodsens vikt eller volymen på trumman i maskinen alltså.
Jag chansade nu på att det är vikten på smutstvätten i alla fall, så jag doserade 40 ml. Hoppas det blir bra.

Vikten på tvätten. Så har jag fått lära mig i varje fall och min tvätt blir ren. I övrigt håller jag med @Unafraid Överdosera inte.
 
njae....

Läs på paketet!
Dosering beror också mycket på tvättmedel.

Jag doserar en halv dl med mitt vanliga tvättmedel (Ocean). Köpte i nån förvirring Grumme. Enligt deras doseringtabell krävs dubbla mängden.

Vilket visade sig stämma. Jag tvättade och doserade som jag brukar och det var alldeles smutsigt när jag plockade ur det ur maskinen. Kollade paketet och såg att jag underdoserat.

Hur smutsig tvätt har du då? Jag har typ 1-2 matskedar flytande grumme till vardagstvätt och tycker att det är rent och doftar gott. Min maskin är för 8kg.
Stallkläder +en matsked typ.
 
Hur smutsig tvätt har du då? Jag har typ 1-2 matskedar flytande grumme till vardagstvätt och tycker att det är rent och doftar gott. Min maskin är för 8kg.
Stallkläder +en matsked typ.
Grumme pulver. 7 kilos maskin
Vanliga vita strumpor som använts i Blundstone en dag. Brukar vara rena efter tvätt men hade massor sv smuts kvar.

Doften spelar mindre roll bara det inte stinker parfym. :) Tycker dock att Grummepulvret luktar ganska mycket?
 
Vikten på tvätten+ vattnets hårdhet (mjukt medel eller hårt vatten). Dosen står på paketet kan vara lite olika på olika medel. Vanligt dl mått går bra. Inte speciellt avancerat. Jag brukar vara noga med att ej överdosera då det då kan bli tvättmedelsrester kvar i plaggen som kan bli hårda och irriterande.
 
Vikten på tvätten+ vattnets hårdhet (mjukt medel eller hårt vatten). Dosen står på paketet kan vara lite olika på olika medel. Vanligt dl mått går bra. Inte speciellt avancerat. Jag brukar vara noga med att ej överdosera då det då kan bli tvättmedelsrester kvar i plaggen som kan bli hårda och irriterande.
Haha
Överraskande många doserar tvättmedel efter eget tyckande. Utan att läsa på paketet.
Har haft en del pedagogiska problem att förklara för arbetskamrater vilken dosering som är lämplig. (att inte bara ta paketet och hälla facket fullt...)

Vi löste en del av problematiken genom att lägga dit en halvdeciliters skopa. ;)
 
vi har löst detta problem hemma med en självdoserande tvättmaskin, inga sådana här problem längre och långt mellan gångerna jag köper tvättmedel nuförtiden
man ställer in doseringen och så väger maskinen tvätten :)
 
Jag har aldrig vägt min tvätt. Ska man göra det, hur då? Med hövåg :confused: Jag går efter ögonmåttet.
Lite tvätt = lite tvättmedel
Lite mer tvätt = lite mer tvättmedel
:)

Jag har vägt en gång(fyllde först maskinen till vad som är full maskin för mig, stoppade i en säck och ställde mig på personvågen) för att se vad en, i mina mått, full maskin väger så jag doserar hyfsat rätt. Och en full maskin i vår 8kgs tvättmaskin väger ca 4kg (jag proppar inte smockfullt). Så skulle jag bara slänga in tvättmedel för en full tvätt enligt maskinens kapacitet så hade jag ju doserat dubbelt :D Så det kan vara bra att väga nån gång iaf så man har ett hum om vad det rör sig om för vikt när man enligt sig själv fyller en maskin.
 
Jag har aldrig vägt min tvätt. Ska man göra det, hur då? Med hövåg :confused: Jag går efter ögonmåttet.
Lite tvätt = lite tvättmedel
Lite mer tvätt = lite mer tvättmedel
:)

Jag har aldrig vägt min tvätt ;) Är lite som du, fast jag använder färdig doserade kapslar från Via. Himla smidigt, har jag något som är extra smutsig tar jag lite Vanish pulver/spray. Räcker gott, har oftast inte så skitig tvätt. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Sedna
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 279
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 893
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 623
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp