Dottern vill ha en ponny......

E

Eufemia

Min tjej är 4 år och har börjat fråga efter egen ponny. Hon är med mycket i stallet och rider nu på min d-ponny men den karar hon absolut inta av att rida på själv. När är det lagom att skaffa henne en liten shettis att rida och pyssla med?? Man vill ju så gärna att hon ska hålla kvar sitt intresse så länge som möjligt. Är det för tidigt? Hur har ni gjort?
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Nu har ja inge barn men är på g. Men hadde mitt barn visat ett så stort intresse, så hadde jag letat upp en äldre trygg shettis alternativt liten b-ponny som hon kan lära sig på. Alternativt ta nån på foder för att se om hon klarar av det. naturligtsvis får ju du ha de största ansvaret. mvh hanna
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Jo, det är ju självklart, men med 5 andra hästar i stallet så gör det ju inget med en till...
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Jag fick min första ponny när jag var fyra, en liten welsh:)

Sambons dotter blir fyra i sommar och vi ska nog flytta hit en av min mammas minishettisar som hon brukar pyssla med och rida lite på när vi är hemma på Gotland, det blir nog en bra barnvakt när jag gör mina hästar:)
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Ja, en welsh är ju bra!! Funderar förståss på shettis men welsh eller mwelsh mountain kanske är bättre...
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Jag har redan shetlandsponnyer på gården, för mitt eget höga nöjes skull. Barnen tycker det är kul att pyssla med dem och rida ibland, men det blir inte så ofta. Och jag håller det gärna där, så att det inte blir ett tvång utan fortsätter vara kul när det väl blir av.

Vad gäller ras så är en shettis väldigt lagom i storlek till ett litet barn. En shettis som är uppfostrad av vuxna kan vara en ypperlig barnponny tills de växer ur den på längden, vilket kan vara nånstans runt 10 års ålder +/- några år.
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Min dotter är iofs bara 2 år, men jag och min man är överens om att den dagen hon säger att hon vill ha en häst så kommer hon få en (om den dagen kommer...).
Då kommer det bli en shettis som även är inkörd. På så sätt kan jag motionera den så den slipper bli stående (det lilla dottern kommer rida i början kan ju knappast räknas som tillräcklig motion).

Har själv ingen häst f.t., men kommer troligtvis skaffa en nästa vår (när den jag har i magen nu blivit runt året och jag har mer tid igen). Då kommer säkert dottern följa med en hel del till stallet, och förhoppningsvis få hästintresse. Har planer på att inom en snar framtid låta henne få prova på att sitta på en häst, men hönsmamma som jag är så vet jag inte om jag vågar det ännu. :crazy::D
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Jag hoppas ju att min son ska bli hästgalen. Nu kommer jag inte skaffa någon häst till honom då jag har en b-ponny så han får hjälpa mig med honom då. Om inte han bli hästgalen är ett nu kan väl min andra son som kommer i maj bli det... :angel:
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Öhmn ja dottern fick en b ponny när hon var tre. Han var också 3 år och köpptes till henne men även till mig för att jag tyckte att det skulle vara grymt spännande att forma honom själv. Han var även inkörd så det underlättade helt klart.
Vi har honom uppstallad på en liten ridskola så det är många andra hästar och även kompisar till dottern där.
Han är nu 5 år och helt underbar, har inte ångrat mig en dag. Naturligtvis kan man säga att det var lite korkat att köpa för det första en ungponny och för det andra en b-ponny och inte en a-ponny men med den ponnyns skalle och snällhet så har det aldrig varit några problem.
Så gjorde vi.
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Jo, vi har tänkt shettis från början... blir ju bra storlek och passar bra in i trädgården...:angel: har tänt mig ett genomsnällst sto på 18 år som är körd och riden och ÄLSKAR barn och pyssel....
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Grattis till MAGEN.... ***längtar*** tyvärr blir det nog ingen mer mage för mig... min lilla tjej satt på häst under hela tiden i magen. Den kväll som jag åkte till BB hade vi varit ute i stallet och fodrat först. Hon började igen att hänga med när hon var ungefär 5 måndader gammal.... i en baby Björn sele på magen.. (OBS säker gammal häst!!!)
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Njae, jag är övertygad att enponny övr 15 år skulle passa oss bäst... (hönsmamma med barn som inte vet att hästar kan göra en illa...)
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Bra att redan ha en ponny som passar!! VET du att du får en son till??? Ja, jag vet inte hur man gör för att få dem lika hästtokiga som jag??? Från 7-årsåldern så har jag fullkomligt älskat allt som har med hästar att göra. Fortfarande så är de en jättestor del av mitt liv även om min dotter nu är number ONE.
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Bra att redan ha en ponny som passar!! VET du att du får en son till??? Ja, jag vet inte hur man gör för att få dem lika hästtokiga som jag??? Från 7-årsåldern så har jag fullkomligt älskat allt som har med hästar att göra. Fortfarande så är de en jättestor del av mitt liv även om min dotter nu är number ONE.

Jo jag vet ju att jag får en son till i maj. Om inte tjejen hade pungkulor... :o Jag hoppas ju att de blir hästintresserade, jag har ju en häst redo till dem om det är så... :D Muta dem med godis kanske :angel:
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Varför inte låna en på foder? Jag har en bekant som köpte ponny till sitt barn och nu har barnet tyvärr blivit rädd för ponnyn då denne ramlat av två gånger.

Har själv en tjej på 5 år som kommer med sin mamma hit och rider på vår minsting. Inga höga krav utan det ska vara roligt för henne. Tröttnar hon så slipper dom stå med en ponny som någon tröttnat på.
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Jag skulle gärna låna en ponny om jag bara hittade en lämplig!! Det vore ju det allra bästa!! Tips om var Den finns??
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Min dotter fick sin första ponny när hon var 2½ och då hade hon tjatat om hästar länge och väl. En shettis blev det, och han var jättekul att jobba med tyckte jag! Underbar liten körhäst som älskade att jobba men tyvärr inte fungerade lika bra med barnen, vi hade honom ett år.
Sen fick min dotter vara med och välja vilken ponny hon ville köpa, vi tittade på många bra äldre B-ponnier men ungen ville inte ha nån av dom :eek:! Det slutade med att vi köpte ett litet 111 cm Knabstruppersto 3½ år gammal efter flera månaders ponnyletande. Jag var mycket skeptisk till köpet till en början men har inte ångrat det en sekund! (de är 10 år nu, ponnyn och flickan)
Så... shettisar är underbara:love: men väldigt få passar som barnhästar och därför rekommenderar jag att du kikar på någon liten B-ponny. Dartmoor är ju känd för sin klokhet och barnvänlighet... dessutom mycket trevliga körhästar! :idea:
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Det finns många annonser. Prata med hästbekanta! Sätt ut en annons är ju några vägar att gå för att hitta en bra barnponny att låna.
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Så... shettisar är underbara:love: men väldigt få passar som barnhästar och därför rekommenderar jag att du kikar på någon liten B-ponny. Dartmoor är ju känd för sin klokhet och barnvänlighet... dessutom mycket trevliga körhästar! :idea:
Huruvida de är lämpliga som barnhästar beror till största delen på hur de hanterats från början. Att påstå att väldigt få passar som barnhästar är kvalificerat skitsnack, om jag får uttrycka min åsikt. (av de 16 som är födda hos mig är det EN som jag skulle klassa som "inte barnponny" för småbarn - men lite större barn kan tävla ponnytrav med henne...)
 
Sv: Dottern vill ha en ponny......

Bra att få höra flera åsikter. Det gäller väl att hitta en lämplig individ helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 983
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 640
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 173
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp