Bukefalos 28 år!

Downperiod

B

**BORTTAGEN**

Helt plötsligt stämmer ingenting och självförtroendet blir sämre och sämre. Rider på 120 nivå och allt har gått super med fina rundor och placeringar då och då. Hästen är rutinerad i högre klasser. Har nu ridit bra många fina 120 rundor och började tänka på att starta någon 130 när detta händer. Jag ser helt plötsligt inga avstånd, blir osäker och sabbar hela anridningen genom att panikdra i munnen på hästen de sista två sprången när jag tror att det inte kommer att stämma. Och detta händer även när vi hoppar lägre. Ju fler gånger detta händer desto osäkrare blir jag och desto mer panikdrar jag. Suck. Vi försöker lösa detta min tränare och jag genom att sänka nivån och öva med galoppbommar innan hindren så att jag skall känna rytmen, men just nu är det satans svårt att komma rätt även på första galoppbommen ;). 130 planerna är ialllafall lagda på hyllan tills jag får tillbaka självförtroendet. Är det någon som har varit med om liknande? Att helt plötsligt stämmer det inte alls....och det beror på dig själv, inte hästen??? Hur kom ni ur detta??? Skall man göra något helt annat ett tag eller öva ännu mer?

/Gittan
 
Jag vet precis hur du känner dig. Är i samma sits som du just nu. Ingenting funkar. Kan inte ens rida min egen häst i dressyr. När min medryttare sitter upp så går han som en gud men när jag rider så :( stämmer inte mycket. (milt sagt)

Mitt problem har hållt på ordentligt nu lite över en vecka men om jag tänker tbax så har det nog hållt på närmare en månad redan. Vet inte heller hur jag ska ta mig ur det. Självförtroendet ligger lägre än på botten nivå. Har varit väldigt låg den senaste veckan pga detta.

Visserligen så tog det ett lite steg uppåt idag när jag var med ridskolechefen & tittade på ny häst till ridskolan. Vilken känsla när man sitter upp på en helt främmande häst första gången & allt bara funkar. :love: Då blev jag på mycket bättre humör.
 
Jag försöker göra något annat när sånt här händer. För det gör det ju alltid då och då, tyvärr. Självförtroendet är jätteviktigt för mig i min ridning, utan det går allt åt skogen.
:(
Har ingen lösning utan kan bara erbjuda lite medkänsla, vi är nog många som känner igen oss...
 
Det är nog hästen som saknar bjudning, det behöver inte alls vara dig det är fel på. När jag inte hittar några avstånd är det alltid för dålig galopp.
Den/ni kanske behöver göra något annat ett tag. Är den frisk? Tänk på att vi är i den mörka perioden som egentligen är en återhämtningsperiod för alla.
Ut och galoppera på en stubbåker eller nåt, ha kul ett tag och släpp kraven. det är vad jag skulle gjort.
/P
 
Lägg hoppträningen på hyllan ett tag. Jobba med markarbete, gör uteritter, lek lite. Hoppa små plutthinder, trava över bommar. Slappna av och glöm alla krav.

Sluta tänka och börja känna. Tänker man på att sitta rätt, hålla rätt, rida rätt, så blir det bara fel. Allt sån't sitter i ryggmärgen. Försök att bara känna, rid på intuition, och känn efter vad hästen gör, o.s.v.
 
Jag vet hur det är..var likadant för mig, hade perioder när allt stämde jag tänkte inet när jag red an mot hindren utan allt gick naturligt...sen låste jag mig lite tror jag för jag började leta avstånden istället ch då gick det åt skogen och vi kom jämt fel ...sen efter en tids tragglande över bommar på marken hittade jag tillbaks til känslan igen osv...
det är naturligt att det håller på så när man tränar in sin avståndsbedömning...om du fortsätter att träna kommer dessa dåliga "perioder" bli färre och färre och kortare och kortare tro mig ... jag tror inte på att lägga av med hoppningen ett tag som en del här skriver utan den enda som funkar är att nöda och traggla in det---MEN på en lägre nivå annars är det lätt att hästen tappar förroendet för både sig själv och hästen
Ett tips är att om du har tillgång till bommar framme så galoppera över dom så ofta du kan och låtsas att de är hinder så att det kommer naturligt
Det är så himla simpelt egentligen...om du själv ska hoppa över en pinne så behöver du ju inte leta efter ett avstånd innan pinnen utan allt kommer naturligt
Lycka till :smirk:
 
När jag säger "gör nåt annat ett tag" så menar jag en eller ett par veckor, inte att lägga ner en längre tid.
/P
 
det menade inte jag heller ? :crazy: jag tycker inte hon ska göra nåt uppehåll alls vare sig det rör sig om 2 veckor eler två månader !
 
Inga motgångar= inga framgångar
man måste ta sig igenom motgångarna inte fly från dom om man vill nå framgång !
 
Låter som om din häst blir "tom" emot hindren och saknar
"sug"? Då kan det kännas sådär som du beskriver...
Om så är fallet, så kan man göra som du säger, bommar innan hindren, ställa hästen utåt i hörnet innan hindret och bara rida fram galloppen till hindret, och försöka få igång galoppen och suget.

Annars skulle jag låta hästen vila från hoppningen några veckor, om den är lite halvtrött på det :smirk:
 
ja det håller jag med om, att man skall ta sig över barriärer för att nå vidare, om ryttare och häst är friska och pigga, men jag tycker inte att det är bra att forcera och tvinga någon som kanske har en infektion i kroppen eller är trött av pälssättning.
/P
 
Det där råkar vi nog alla ut för ibland.
Jag tycker du ska sänka kraven igen. Det har blivit för mycket antingen för dig eller hästen. Diskutera med din tränare, eller om ni inte kommer någon vart, så byt tränare.

Lycka till!
 
Har också en period, precis allt går dåligt! :cry:
Ingenting jag försöker göra fungerar, vad det än handlar om! :(
Vill bara trösta dig och säga att du är inte ensam!
 
Har haft samma problem hela sommaren. Det jag har fått mala i huvudet är "ett språng till, ett språng till..." För min häst vill gärna hoppa av förr tidigt, och då vill ju jag också det... Ha ett litet hjälphinder före, bara sockerbitar, och så ett galoppsprång fram till hindret. Då är det inte så mycket som kan gå fel, för det gör inte så mycket om det blir fel på 50cm... Prova!
 
Tack för alla tips och tröstande ord.
Angående några kommentarer i inläggen:
"Den/ni kanske behöver göra något annat ett tag. Är den frisk" - Hästen mår prima, det här problemet sitter hos mig. Han har haft en viloperiod och är nu igång och rejält i stöten. Är glad och trivs med livet.
"Det är nog hästen som saknar bjudning, det behöver inte alls vara dig det är fel på. När jag inte hittar några avstånd är det alltid för dålig galopp" - Det där är huvudet på spiken. Jag drar iofs även när vi har bra galopp, men när vi har dålig galopp ..ojoj...då är det illa...då har jag till och med ramlat av ibland för att de blir så totalt helfel att hästen varken vet ut eller in :o
"Sluta tänka och börja känna. " - hehe jojust det. Det är ju det som lixom är hela problemet :D Lätt att säga men ack så svårt att göra.
"Inga motgångar= inga framgångar" - exakt! Det försöker jag intala mig. Allt som händer har en mening.
"Låter som om din häst blir "tom" emot hindren och saknar "sug"? Då kan det kännas sådär som du beskriver..." - Ju mer jag tänker på det, desto mer kanske det där stämmer. I och med att jag håller på att dribblar så tappar hästen galoppen och så är vi inne i en ond cirkel.
"Jag tycker du ska sänka kraven igen." - Det har vi gjort. Har inte hoppat över en meter på några veckor.

Jag hoppade igen igår och det gick helt ok. Hoppade iofs på korta avstånd ur sväng på diagonalen - sväng, tre galoppsprång och sedan hinder. Då lyckades jag slappna av och inte dra, alternativt hann inte dra. Försökte även att fokusera på galoppen istället för att måtta och ha mig, och det verkar funka. Men det är svårt, har ju tidigare ridit mer på känsla...hoppas att jag är påväg tillbaka dit igen.
/Gittan
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: cassiopeja
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
63 268
Senast: Hemlig21
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp