Bukefalos 28 år!

Dowton Abby

Billy

Trådstartare
Alltså NÄR och VAR visas Dowton Abby. Jag blir inte klok på det. Någon som kan upplysa mig?
 
Enligt svt.se började fjärde säsongen av Downton Abbey sändas i repris den 21 juni. Svt 1. Vet dock inte om den fortfarande pågår (eller om även reprisen repriseras, så att säga)

I oktober kommer dessutom säsong 5, ser jag :)
 
Det finns också att streama på nätet, inte fr svenska sidor dock men sök så finner du..fanns t o m säsong 4 sist jag kollade

Har man tur kan man också finna att serien går före än den har premiär här..har dock ingen aning hur d ser ut m säsong 5 då jag slutade kolla tyvärr då serien blev för långtråkig för min smak.. :)
 
Finns på flera streaming-sidor. Får inte länka här - men det är bara att googla streaming+downton så får du upp några.

Bara att plocka fram pralinerna och rulla ihop sig i soffan. :)
 
Har aldrig sett en sekund av den där serien, fast den verkar vara mer eller mindre allmänbildning vid det här laget... Vad ska man gilla för något för att tycka den är bra?
 
Har aldrig sett en sekund av den där serien, fast den verkar vara mer eller mindre allmänbildning vid det här laget... Vad ska man gilla för något för att tycka den är bra?
Kostymdrama.

Jag hatar kostymdrama men älskar Downton Abbey. Kul klasskildring även om den är väldigt romantiserad.
 
Har aldrig sett en sekund av den där serien, fast den verkar vara mer eller mindre allmänbildning vid det här laget... Vad ska man gilla för något för att tycka den är bra?

Kostymdrama i första hand och långa avsnitt m lite upp och nergående handling..i vissa avsnitt händer det jättemycket och i andra inte. I övrigt drama/familjerelationer, humor (beror dock på vilken humor man gillar för mig är den lite för lam)..
 
@Monstermom Det som brukar framhållas som det speciella med Downton Abbey är att båda sidor skildras lika noga när det gäller herrskap och tjänstefolk. Det är inte bara en sidans berättelse man ser.
 
Kostymdrama.

Jag hatar kostymdrama men älskar Downton Abbey. Kul klasskildring även om den är väldigt romantiserad.

Hur går det ihop? Man ska gilla kostymdrama för att gilla serien, men du hatar kostymdrama och älskar serien? :rofl:

Jag tänkte mera på vad det är för... ton? i serien kanske. Alltså om man gillar deppigt/sarkastiskt/romantiskt/spännande/ så gillar man den här? Om du sett serie/film X och hatade/älskade den så kommer du hata/älska den här. Ett cheat-sheet för commitofober. :angel:
 
Hm, jag gillar ju Gosford Park... Får kanske ta och kika på Downton Abby när jag kommer tillbaka till civilisationen igen då.

Tack för förklaringarna! :up:

Det är Julian Fellows som har skrivit manus till både Gosford park och Downton abbey, vad jag har läst så var Gosford park lite av en föregångare till Downton abbey enligt Julian Fellows.
 
@Monstermom - jag tycker Downton Abbey är en klassisk, engelsk dramaserie. Att den är ett kostymdrama, pga att den utspelar sig i historisk tid är egentligen underordnat.

Det jag ofta tycker karaktäriserar engelska dramaserier (då menar jag de mer påkostade, det finns naturligtvis lågbudgetvarianter också) är stort persongalleri med karaktärer som inte är svart-vita utan mer "mänskliga", bra stories, bra research/miljöer, bra skådespeleri. En sak som jag gillat sedan jag började titta på serier med "textremsa" i 7-8-årsåldern är att det finns intressanta karaktärer av båda könen. Med några undantag tappar jag t ex intresset om alla de tongivande karaktärerna är män. Min allra första favorit bland kostymdramer på 70-talet var Onedinlinjen, som hade en hel del häftiga kvinnliga karaktärer. Downton Abbey är på något sätt en serie i samma tradition, men nu är det verkligen film, inte filmad teater som70-talsserierna faktiskt var i många fall.
 
Vågar men ge sig på att se fjärde säsongen av Dowton?
Måste erkänna att jag slutade att se när Matthew dog, inte så mycket för att han dog utan mer att jag kände att jag inte orkade med att serien skulle förvandlas till något erbarmligt sorgearbete som drog ut över hundra avsnitt.
 
Vågar men ge sig på att se fjärde säsongen av Dowton?
Måste erkänna att jag slutade att se när Matthew dog, inte så mycket för att han dog utan mer att jag kände att jag inte orkade med att serien skulle förvandlas till något erbarmligt sorgearbete som drog ut över hundra avsnitt.


Men det tycker jag inte att det blev. Visst nämndes det men upplever inte att hela serien hängde på hanns karaktär. När Sibyll dog så ja var det verkligen mycket sorg över henne, men känns som om de betade av den biten med henne.
 
Vågar men ge sig på att se fjärde säsongen av Dowton?
Måste erkänna att jag slutade att se när Matthew dog, inte så mycket för att han dog utan mer att jag kände att jag inte orkade med att serien skulle förvandlas till något erbarmligt sorgearbete som drog ut över hundra avsnitt.

Jadå. Jag är fortfarande djupt upprörd över att Mary kom över honom så snabbt. Själv har jag ännu inte gjort det.
 

Liknande trådar

Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 693
Senast: Jeffery
·
IT & mobiler Jag blir inte riktigt klok på Teams. Har det både i min Iphone och dator. När jag har datorn igång så ändrar den ju status till...
Svar
11
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Hrm. Jag blir inte riktigt klok när jag googlar om det är fritt att beställa varor från Norge, eller om man behöver betala moms...
Svar
2
· Visningar
361
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp