Bukefalos 28 år!

DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Sparrisen123

Trådstartare
Har hört folk från båda sidor, det vill säga de som menar att DP är bra hobbyhundar som har det bästa från både utställningslabbar och jaktlabbar, och från de som menar att DP är skit som inte duger till nåt.
Vad tycker ni?
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Varken eller! Finns inget positivt med DP-avel. Utställningsidealen inom rasen Labrador är sjuka.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Vanligen är en DP inte mycket att hänga i julgranen. Man kan ha tur givetvis, i tjänstehundsaveln har man plockat in DP-linjer i en del fall och fått fina hundar.

Utställningsvarianten har dock inte mycket att tillföra. Poängen med DP rent generellt är ju att minska ned jakten så att de ska bli mindre krävande. Har inte mkt tillövers för soffvarianter av friska starka raser.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Nja det kan jag inte helt hålla med om eftersom en labrador inte ska ha så mycket "jakt" i sig alls. Beror på vad man lägger i det ordet. Många gånger är det livliga och arbetskrävande hundar, men samarbetet brister och det blir tungjobbat och hunden går ur handen när det blir för roligt. Handlar det däremot om en hund utan apportlust och spring i benen skulle jag inte kalla det för DP något mer.

Idag tror jag det är jättesvårt att få tag på en hyfsad DP, flera uppfödare har lagt av och bytt till jaktlabrador istället. Kanske att man kan välja ut en hund om man liksom brinner för konceptet. Jag har några favoriter fortfarande. Få.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Riktigt nyfiken, med vilka hundar har plockats in? Det skulle bara vara roligt att kolla!!
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Måste vara ren chansning när man gör en sådan blandning. Man vet ju inte vad man får?
Så tänker jag iaf.. Alla valpar är ju inte 50/50
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Delvis KL

"Gör" man DP-labbar genom att ta en jaktlabbe och en utställningslabbe och para dem då? Jag har förstått det som att det är DP-föräldrar som har presterat någorlunda i både utställningsringen och på jaktprov men så kanske det inte alls är?
Har ingen erfarenhet alls av labbar (bortsett från att min hund har ett par ytligt bekanta som är labbar) så jag vet ingenting :p
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Blandning? En DP är inte blandning av något alls. Det är uppfödare med en vision som avlar fram (förhoppningsvis) arbetssugna hundar. Men en del tror att lite kast med dummisar motsvarar en hund som kan starta på jaktprov. Min äldsta hund skulle imponera nästan på vem som helst. När vi var själva alltså... Utan störningar ;-) Provledare, andra hundar etc.

Lite mer lydnad bara fick vi ofta höra, men med tex dåliga nerver som hon hade blir man ju aldrig toppklass! Men hundar som startar jaktprov på riktigt i de högre klasserna med bra resultat testas ju på en högre nivå. Min hunds föräldrar hade nog 1a nkl och 1a ökl om jag minns rätt. Så visst fanns det viss kvalitet på de hundarna. Iaf arbets- och apportlust! Men liksom inte linan ut...
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Jag håller med dig, som vanligt i labbediskussioner;)

Jag tänker att om man vill ha en DP-labbe kan man lika gärna skaffa en curly eller en flatte med utställningslinjer, ungefär samma lotteri. Vi har vad man skulle kalla DP-golden nu i apporteringskursen jag går. Ibland glimmar han till och uppvisar ett trevligt arbete, men han kan lika gärna gå ut och pissa på dummien eller gå och bada i en dypöl...
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Ja det är tanken. Lite både och. Och ja det var bättre förr. Kolla tex hundarna från kennel Älvgårdens från kanske... 80-talet början av 90-talet. Då ska vi också tänka på att det inte fanns någon större import av jaktlabradorer från tex England.

Fast går man så långt tillbaka fanns det nog fler bra kennelar även om det står still i mitt minne just nu.

Något modernare är väl tex Trendmakers som hade några tophundar på 90-talet och på 2000-talet skulle jag nämna Guamikeni (de vet jag har bytt linje)

Men det är få hundar.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Jag blir alltid så sur när jag tänker på detta. Va fan om de inte släppt tråden från början så hade vi kunnat haft hundar som var lite både och. Det fanns hopp för en herrans massa år sedan. Men sen blev tjockleken på svansen viktigare än nervkonstitutionen och då är det ju kört. Jag tror att man kunnat hålla en hyfsad medellinje.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Varken eller! Finns inget positivt med DP-avel. Utställningsidealen inom rasen Labrador är sjuka.

Fast där håller jag inte med dig. Vi har en sk DP-labbe, han är då långt ifrån fet, utan är slimmad. Grövre än en jaktis, ja, men inte fläskhäng som många rena utställningslabbar (tyvärr) kan ha.
Så att jämföra DP med utställningslinjer tycker jag inte man kan!

Att tillägga så använder vår hunds uppfödare sina hundar i jakt, det är inte bara "kasta dummies" där, även om de inte tävlat i det.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Vår gamling kan nog kallas DP labbe, han är ytterst medioker jakthund om man jämför med superavlade jaktlabben vi har. Han fick nästan avlivningsspruta av utställningsdomaren:D Han är dock världens goaste sällskapshund! Mankhöjd 58cm vikt ca 30kg. Men varken eller stämmer bra!
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Ja det där brukar vara ett vanligt argument att de används av uppfödarna i praktisk jakt. Men varför kommer de inte vidare? Jag kan väl tycka att dagens jaktprov ibland kan liknas vid cirkuskonster, men en del ökl-prov kan ju vara helt okej.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Jag förstår inte varför man ska avla på något annat än SUND HUND. Jag förstår inte tänket, varför vill man som jakthundsuppfödare (Antar jag att dom kallar sig om dom använder hundarna på jakt?) stöda utställningsidealen?

Och det har inte att göra med hur tjock hunden är, även en ren utställningslabbe kan vara smal.

"Används på praktisk jakt" är också oerhört flytande men såklart att det ser tilltalande ut. Kanske är det kråkjakt på asfalt hunden används till, då är det lite som man brukar säga att även en blind höna hittar ett havrekorn ibland :)

Finns det någon JCH som även är UCH och född på 2000- talet? Det är då man kan kalla det DP. Innan är ordet liksom lite intetsägande.
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Kommer aldrig glömma när jag var på My Dog i Göteborg för en herrans massa år sedan, nåja den här sidan sekelskiftet iofs, och jycken som blev BIS var en labbe som var så fet att den hade valkar! :wtf:

Hur Fan kan man som domare med gott samvete premiera en osund uppfödning?! :banghead:
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Jag kan väl tycka att tanken är god - att få fram arbetsvilliga, fungerande hundar som är rastypiska exteriört. (Och med "rastypiska" menar jag INTE dagens utställningsideal!)
Jag tycker absolut att det är mentaliteten som gör en labbe men samtidigt vill jag att min hund skall se ut som en labrador, med rätta labbe-uttrycket.
För handen på hjärtat, det är inte helt ovanligt med jaktlabbar som har "blandisöron" (det huserar en här hemma på dagtid, en kanonhund att jobba med men snygg och labradortypisk är han inte!), snipiga ansikten, utan underull osv.
Det där med underullen har jag för övrigt svårt att förstå eftersom det i högsta grad har med funktionen att göra, en hund utan underull fryser lättare och en labbe skall vara tålig!

I praktiken däremot så är det nog oftast så att dp-labbarna har bitar av arbetsförmågan men inte hela paketet så att säga. De går för den delen inte bra på utställning heller eftersom dagens utställningsideal är långt ifrån den ursprungliga funktionella jakthundens.

Nu är jag inte hemma på labbe-historia men på 70-talet och tidigare var det väl inte HELT ovanligt med dubbelchampions (jakt + utställning), där hundarna såg relativt vettiga ut, frågan är hur de skulle stått sig på ett jaktprov idag?
 
Sv: DP-labbe, "både och" eller "varken eller"?

Vi tog vår hane på utställning när han var 3år, han var den enda hunden som dansade fram med fina rörelser, slank och smidig och med fin resning.

Omdömet:

Mkt omaskulin hane, alldeles för höga benrörelser och mkt lågt hull 15kg till vore önskvärt... :banghead::banghead:
Då vägde han 28kg och var i full jaktkondis och musklerna spelade på hela hunden..
Hanen som vann vägde nog närmare 50kg och hasade runt som en säl i ringen. Man blir rent igenom ledsen när man ser en JAKTHUNDSRAS som ser ut på det viset, vem fan tar med sej en valross i gömslet?!


Sedan kan begreppet DP diskuteras i all oändlighet. Det är ju en klart sundare hund än en showlabbe kroppsligt, de är vaknare i sättet och de har lättare för sej. Men de är inga superjakthundar.
Vi har jagat mkt med vår hane, både ankjakt, gåsjakt och vi har haft honom som stöthund på både hare och rådjur. Han fungerar hyggligt till allt, men håller inte riktigt för stressen. Han har svårt att hålla nerverna i styr och blir pipig och den lilla förigheten han har försvinner. Söket är inte vad det borde vara heller.
Bredvid den lilla som har rena jaktlinjer så står han fullkomligt still, hon har en 1000gr bättre förighet, har lättare att fokusera och hålla stress och nerver i styr vilket märktes redan som väldigt ung hund. Att ha med henne på jakt är en fröjd!
Vi har gått prov med båda och som en liten jämförelse så var Frasse inte startklar förrän vid 3års ålder och den lilla var egentligen klar att starta redan som 9månaders "valp" men vi startade henne inte förrän hon var över året eftersom det var vinter = inga prov och dessutom så växte hon fortfarande så vi ville inte lägga för hård press på en liten plutt.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 453
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Jag ska leta efter ett hotell en vecka och har alltid använt booking.com utan några problem, men den senaste tiden har klagomålen...
Svar
10
· Visningar
715
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 397
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp