"DQ" istället för "EL" (hoppresultat i Equipe)

Problematisk

Trådstartare
Kollade resultat från en tävling och såg att det efter ett ekipage stod "DQ" istället för "EL" som det brukar stå när ett ekipage blir uteslutet. EL står väl för "eliminated", DQ, står det för disqualified? Och isåfall, när blir man diskvalificerad istället för utesluten?
Om DQ står för något annat, vad isåfall?
 
Kollade resultat från en tävling och såg att det efter ett ekipage stod "DQ" istället för "EL" som det brukar stå när ett ekipage blir uteslutet. EL står väl för "eliminated", DQ, står det för disqualified? Och isåfall, när blir man diskvalificerad istället för utesluten?
Om DQ står för något annat, vad isåfall?
Gissar att det står för ”avstängd”.
 
Kan t ex vara om du använder spö efter du blivit utesluten. Då blir du avstängd. Det är allvarligare än uteslutning då du har gjort något regelbrott som leder till avstängning.

Så man kan säga typ att avstängning är om man brutit mot regler i TR? Felaktigt användande av spö, fel utrustning osv kanske?
 
Antagligen inte om det är i equipe. Där "borde" de knappast ge info i tävlingsresultatet från den individuella tävlingen att ett ekipage är avstängt?
Troligen väljer man väl "bara" att skriva DQ i stället för EL?
Jodå, brukar dock stå ”avst” men antar att DQ är en internationell variant
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 767
Senast: svea
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 375
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp