Dr. H Strasser

Q

Quarter

Läste en artikel som fanns i hästfynd för ett nummer sedan om ovanstående som föreläser om att hästar ska gå barfota och hållas mer naturligt. Bl.a. så skall man inte lägga täcken på hästar för då förstör man deras möjlighet till att hålla värme. Är det någon som läst detta? Det skulle vara roligt att få lite info ifrån vanligt hästfolk, om vad man anser (efter att ha läst artikeln) om detta.
 
Om jag inte har helt fel har han även fört talan om att fånghästar ska stå på hårt underlag,samt gå barfota i akuta skedet.Rätt eller fel det är frågan :confused:
 
Vet. Robert E Eustace, grundare av Laminitis Trust, bedjar till hästägare att man inte ska följa hennes rekommendationer pga ej bevisat lyckad resultat.
 
Strasser är ju väldigt kontroversiell, och jag tror inte att man ska "köpa" allt vad hon säger rakt av som en del människor gör. Jag tycker att man ska vänta och se vilka argument för och emot som framkommer innan man hoppar på tåget.

Vad gäller hovvård för den friska hästen så är jag övertygad om att en vanlig utbildad hovslagare gör jobbet lika bra. Det finns en människa i USA som har varit utbildad av Strasser men som har vidareutvecklat metoden. Om hennes metod kan man läsa på www.barefoothorse.com och metoden liknar det jag själv fått lära mig en gång under den hästutbildning jag gick, då under ledning av en "vanlig" utbildad svensk hovslagare. En vanlig standardverkning med utgångspunkt från den individuella hästen och dess rörelsemönster.

Vad gäller Strassermetoden på sjuka hästar så har jag förstått att det finns en hel del att ta upp till diskussion där, inte minst vad gäller etik. Bland annat vad gäller att inte medicinera svårt sjuka hästar smärtlindring. En del av de "fakta" hon presenterar om bl a anledningen till hovbeslagens uppkomst är minst sagt märkliga, och det skulle vara intressant att veta vad källorna till dessa "fakta" är.

Det där med att hästar själva kan reglera värmen är inget nytt, forskning om detta har varit presenterad i Ridsport flera gånger, även om det kanske var så många år sedan att folk har glömt det. Vad folk som Strasser inte verkar tänka på är att det i många fall inte duger att hästen bara "klarar sig" eller "mår OK". I många fall handlar det om att prestera, att hela tiden höja sig. Och då krävs det en annan skötsel (även om man för den skull inte behöver linda in hästen i bomull). Man kan behöva ha hästen klippt och täckad helt enkelt.
 
Finns det mer info om detta någonstans. Är själv väldigt nyfiken på dessa metoder och dess lämplighet (att efter en tredagars-kurs själv ge sig hem och verka hovarna på sin häst känns för mig underligt)... :crazy:
 
Vill gärna inte lägga länkar här men...
jag har brevväxlat med några amerikanska hovisar och de har lagt upp en mycket pedagogisk sida här:
Horseshoes
Ingående förklaringar om hur fång "fungerar" och hur rätt beslag kan hjälpa. AMEO har också en bra förklaring på sin hemsida. Sök på fång så får du fram länken.
Det finns mycket kunskap utanför våra gränser som kan vara kritisk när man väl har en sjuk häst.
Jag tror det bästa är att bilda sin egen uppfattning genom att läsa det som finns och dra egna slutsatser.
Sök på Strasser så kommer du till hennes hemsida, Varnar för några otäcka bilder...
 
Dr Strassers metoder är som sagt ganska kontroversiella, det hon antagligen försöker få fram är hur man hjälper hästen att självläka på ett för den naturligt sätt.

Dr Strasser är den som har öppnat flest ögon inom detta ämne på senare tid, dock ej sagt att just hennes metoder till punkt och pricka är de allra bästa. Finns flera som studerat under henne och vidareutvecklat denna praktik ytterligare och som kommer med litet mer flexibla sätt.

Det där med att hålla hästarna otäckade och på lösdrift skulle ju vara underbart för oss allihopa, men då är frågan hur många av oss som egentligen skulle kunna träna ett hyfsat ridpass i mitten av vintern? För att hästarna ska funka som ridhästar behövs ibland både klippning, täcke och skor, därför att vi utsätter dem för saker som inte är naturligt för dem. Vi anpassar dem således enligt våra önskemål.

Dr Strasser har mycket att lära ut, ta vara på grundideerna iallafall.
 

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 971
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 060
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 989
Senast: Korven
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 859
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp