Dr Martens/läderskor - hur töjer de sig?

aiquen

Trådstartare
Jag har köpt ett par (lätt fodrade) Dr Martens. Sitter nu med två olika storlekar och kan inte bestämma mig för vilken som sitter bäst!

Ingen av dem sitter liksom helt bra. Den större känns ju för stor i sulan medan den mindre trycker (ännu mer :p) där foten är som bredast och över fotryggen.

Samtidigt är det ju känt att dessa kan ta ett tag att gå in men vad kan jag förvänta mig? Att lädret mjuknar men också därmed töjer sig något? Då kanske den mindre kan funka när jag gått in dem.

Eller så bör jag köra med storleken större (det är ju ändå lite foder i dessa) och se det som en fördel att skulle det (mot förmodan) bli riktig vinter med minusgrader så skulle det ju även gå att ha på sig tjocka strumpor…

Men skitsvårt! Hur hade ni tänkt? Jag har aldrig haft just de här högre modellerna från Dr Martens förut. Men andra har jag i den mindre storleken.
 
Martens blir något mjukare men töjer sig inte så mycket enligt min erfarenhet. Jag hade tagit de större och använt tjocka strumpor i för passformen.
Men ärligt talat hade jag returnerat bägge paren och letat efter ett par kängor som har rätt passform och är sköna.
 
Min erfarenhet är att de töjer sig, men att det kan ta mer än en säsong. Man måste mao använda dem mycket.

Nu var det förvisso rätt många år sen, men tycker inte de ser ut att ha ändrat.
 
Jag skulle säga att de inte töjer sig men mjuknar i lädret. I början känns de hårda och stumma men efter ett tag mjuknar de ganska mycket. Jag skulle ta den större storleken.
 
Mina äldsta är runt 13år gamla nu. Jag skulle säga att de inte töjt sig, vare sig i foten eller skaftet (höga skaft, nästan knähöga), men mjuknat en del (främst i fot och vrist, de är fortfarande stadiga i skaftet). De är välanvända, främst de första åren använde jag dem så mycket jag kunde typ. Så jag skulle personligen inte köpa ett par som känns som att de behöver "töja ut sig" i foten för att sitta bra.

Jag får dessutom gå upp i storlek i Martens, jämfört med många andra skor.
 
Jag har köpt ett par (lätt fodrade) Dr Martens. Sitter nu med två olika storlekar och kan inte bestämma mig för vilken som sitter bäst!

Ingen av dem sitter liksom helt bra. Den större känns ju för stor i sulan medan den mindre trycker (ännu mer :p) där foten är som bredast och över fotryggen.

Samtidigt är det ju känt att dessa kan ta ett tag att gå in men vad kan jag förvänta mig? Att lädret mjuknar men också därmed töjer sig något? Då kanske den mindre kan funka när jag gått in dem.

Eller så bör jag köra med storleken större (det är ju ändå lite foder i dessa) och se det som en fördel att skulle det (mot förmodan) bli riktig vinter med minusgrader så skulle det ju även gå att ha på sig tjocka strumpor…

Men skitsvårt! Hur hade ni tänkt? Jag har aldrig haft just de här högre modellerna från Dr Martens förut. Men andra har jag i den mindre storleken.
Hade köpt dom större och lagt i en skön sula, det brukar lösa problemet. Har ett par fodrade chelseaboots från Dr Martens och jag tycker inte att dom känns rymligare nu än när jag köpte dom.
 
Tack för era svar! :)

Det känns som om jag bör satsa på den större storleken. Ska jag inte räkna med att de töjer sig är det ju som sagt enklare att ha lite för stora och lägga i en sula eller hälgrepp om jag skulle känna behov av det. Samt ha fördelen att kunna ha tjockare strumpor om det blir riktigt kallt.

Men ärligt talat hade jag returnerat bägge paren och letat efter ett par kängor som har rätt passform och är sköna.

Fast nu vill jag ha de här! :p

Sedan är det tyvärr inte ett unikt problem för mig att jag fastnar mellan två storlekar p.g.a.
att jag har lite bredare fötter. Alltid lika svårt, tycker jag.

Men det blir nog bra med en storlek större här eftersom de här också är lite fodrade jämfört med de andra jag har (ett par är de typ skönaste skor jag haft). Jag räknar med att de mjuknar, det är mest att de är stela nu som gör att det känns lite oskönt.
 
Hur har det gått? :)

Jag fnular lite på nya skor och skulle SÅ gärna vilja ha ett par traditionella Dr Martens… (1460 tror jag de heter.) Är dock rätt skeptisk till om de skulle passa mina fötter som är både breda (pek- och långtån är längsta tårna, så de är liksom rätt raka i tå-änden) och har högt fotvalv och ganska höga vrister tror jag. Höjden på foten brukar vara ett (ändå) större skoproblem för mig än bredden. Vill ju helst inte ha tre storlekar för stora skor heller? Vad tror ni? Har någon liknande fötter och samtidigt DM-skor?

(Visst. Åka nånstans och prova är ju det bästa, men undviker helst detta åtminstone i första funderingsskedet… 🙈)
 
Hur har det gått? :)

Jag fnular lite på nya skor och skulle SÅ gärna vilja ha ett par traditionella Dr Martens… (1460 tror jag de heter.) Är dock rätt skeptisk till om de skulle passa mina fötter som är både breda (pek- och långtån är längsta tårna, så de är liksom rätt raka i tå-änden) och har högt fotvalv och ganska höga vrister tror jag. Höjden på foten brukar vara ett (ändå) större skoproblem för mig än bredden. Vill ju helst inte ha tre storlekar för stora skor heller? Vad tror ni? Har någon liknande fötter och samtidigt DM-skor?

(Visst. Åka nånstans och prova är ju det bästa, men undviker helst detta åtminstone i första funderingsskedet… 🙈)

Jag har 'vanliga' fast i 20 hålstappning. Har också mkt höga fotvalv och vrister. Detta är inte ett problem eftersom plösen (är det rätt ord?) Inte sitter fast i resten av skon förutom just längst ner. Hur hög man behöver den avgörs sedan av hur man snörar.

Sen har jag iof en ganska smal fot i övrigt men har alltid minst 2 par sockor i, för de blir för stora i foten annars. Även om jag köpte typ normal storlek för mig.
 
Jag har 'vanliga' fast i 20 hålstappning. Har också mkt höga fotvalv och vrister. Detta är inte ett problem eftersom plösen (är det rätt ord?) Inte sitter fast i resten av skon förutom just längst ner. Hur hög man behöver den avgörs sedan av hur man snörar.

Sen har jag iof en ganska smal fot i övrigt men har alltid minst 2 par sockor i, för de blir för stora i foten annars. Även om jag köpte typ normal storlek för mig.
Tack! Det låter ju ändå hoppfullt! Hur tycker du att de är i tån jämfört med andra skor? Sådär generellt alltså. 😅 Mina fötter är rätt korta, men jaaa, breda framtill.
 
Jag har köpt ett par (lätt fodrade) Dr Martens. Sitter nu med två olika storlekar och kan inte bestämma mig för vilken som sitter bäst!

Ingen av dem sitter liksom helt bra. Den större känns ju för stor i sulan medan den mindre trycker (ännu mer :p) där foten är som bredast och över fotryggen.

Samtidigt är det ju känt att dessa kan ta ett tag att gå in men vad kan jag förvänta mig? Att lädret mjuknar men också därmed töjer sig något? Då kanske den mindre kan funka när jag gått in dem.

Eller så bör jag köra med storleken större (det är ju ändå lite foder i dessa) och se det som en fördel att skulle det (mot förmodan) bli riktig vinter med minusgrader så skulle det ju även gå att ha på sig tjocka strumpor…

Men skitsvårt! Hur hade ni tänkt? Jag har aldrig haft just de här högre modellerna från Dr Martens förut. Men andra har jag i den mindre storleken.
De töjer sig för min man, under en del smärta och längre tid :cautious: men går då också lättare sönder efter ett par år om de varit tvungna att töja sig. Tex lossnar lädret från sidorna där foten är som bredast. (denna erfarenhet är inte från bara ett par ingågna Martens, men dock från väldigt breda fötter)

Sula i?
 
Jag har Kalle Anka-fötter och bredden på mina Martens är inga problem. Dock har jag Chelsea Boots, de kanske är annorlunda?
 
Jag har också breda fötter och hade valt den större storlek och lagt i extra sula vid behov. Bara bra om man får plats med sockar ju! Klämmer de över fotryggen gör det så förbaskat jäkla ONT, vet inte hur många gånger jag gått i den fällan och tänkt "de töjer sig nog" och så har det ändå slutat med att jag måste ta av mig skorna pga smärta. :cautious: Har flera skor ståendes i garderoben av den anledningen. :o
 
Tack! Det låter ju ändå hoppfullt! Hur tycker du att de är i tån jämfört med andra skor? Sådär generellt alltså. 😅 Mina fötter är rätt korta, men jaaa, breda framtill.

Jag upplever tåboxen som enorm. Typ i klass med mina jordpurs med stålhätta.

Sen har jag å andra sidan ganska smala och spetsiga tår.
 
Jag behöll skorna i den större storleken, dock har jag inte använt dem så mycket eftersom det knappt har varit någon kyla att tala om. De är bara lätt fodrade men jag tycker att de är för varma för att ha på kontoret t.ex. Jag har därav inte kommit mig för att skaffa sulor heller men jag tycker det funkar utan också, även om det stör mig lite att själva skosulan är onödigt lång.

Jag har några andra Dr Martens också och jag tycker generellt att de passar mina breda fötter väldigt bra och i den mindre storleken av de två jag ofta hamnar mellan. Jag upplever också att de är bra rymliga framme vid tårna.

Dock när jag ändå var i farten köpte jag även ett par av den ofodrade 1460-modellen i den mindre storleken och dessa är ju inte de skönaste skorna jag har haft. De här har jag av (förklarlig anledning :p) inte använt så mycket för de trycker ganska bra över fotryggen precis i sömmen nere vid tungan/plösen, även om jag inte tycker att de klämmer någonstans i övrigt. Men en hel arbetsdag eller flera dagar i rad med de här skorna och det känns att man har fötter!

Men deras 101 Bex som inte är lika höga använder jag nästan varje dag just nu. Älskar dem! Sedan har jag ett par lågskor som är de typ mjukaste skorna någonsin men de är väl annorlunda.
 
….. Dock när jag ändå var i farten köpte jag även ett par av den ofodrade 1460-modellen i den mindre storleken och dessa är ju inte de skönaste skorna jag har haft. De här har jag av (förklarlig anledning :p) inte använt så mycket för de trycker ganska bra över fotryggen precis i sömmen nere vid tungan/plösen, även om jag inte tycker att de klämmer någonstans i övrigt. Men en hel arbetsdag eller flera dagar i rad med de här skorna och det känns att man har fötter! …..
Aj då… :crazy: Just det har jag ofta haft problem med andra skor (Lundhags kängor tex).

Har också läst mig till att kvaliteten på DMs är rätt dålig nuförtiden? Kanske får leta efter något annat trots allt… 😅
 
Dock när jag ändå var i farten köpte jag även ett par av den ofodrade 1460-modellen i den mindre storleken och dessa är ju inte de skönaste skorna jag har haft. De här har jag av (förklarlig anledning :p) inte använt så mycket för de trycker ganska bra över fotryggen precis i sömmen nere vid tungan/plösen, även om jag inte tycker att de klämmer någonstans i övrigt. Men en hel arbetsdag eller flera dagar i rad med de här skorna och det känns att man har fötter!
Mina skavde och tryckte på exakt samma ställe i början! Jag tejpade ner sömmen så blev det bättre och när de var ingågna ordentligt gick det över men det var iiiiinte skönt i början 😄
 
Aj då… :crazy: Just det har jag ofta haft problem med andra skor (Lundhags kängor tex).

Har också läst mig till att kvaliteten på DMs är rätt dålig nuförtiden? Kanske får leta efter något annat trots allt… 😅

Mina skavde och tryckte på exakt samma ställe i början! Jag tejpade ner sömmen så blev det bättre och när de var ingågna ordentligt gick det över men det var iiiiinte skönt i början 😄

Kvaliteten kan jag inte säga så mycket om. Så länge eller så mycket har jag inte använt mina. Men jag tänker också att just detta att de trycker vid sömmen borde lätta när de blir mer ingångna? Nu är det för att de är så hårda egentligen inte för små, i alla fall som jag upplever det. Bra idé att tejpa ner sömmen! Jag har funderat på att försöka plåstra om foten i förebyggande syfte. Vad gör man inte. ;) Jag har dessa med vit söm och tycker att de är så snygga.
 

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 433
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
12 888
Senast: axel
·
Hästvård Det är så här att min fånghäst från förra året idag jagade ut stallägarens ponny ur hagen. Han hade tydligen varit helt förjävlig och...
Svar
7
· Visningar
1 586
Senast: LaMaya
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp