Dra av skon eller ej? Hovböld?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alexandra_W

Trådstartare
För att förkorta så mkt som möjligt så.

Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt. Förra helgen slog han av på tempot lite, inte sjukligt lugn/loj men en markant skillnad mot innan. Antog det kanske var väderomslaget (blev varmare), men håller ett öga då det är en 'fd' fånghäst och fångesten är alltid närvarande. Lugnet visade sig i att han inte kom i full galopp vid fodring/insläpp utan kom och knallade, samt höll sig i de upptrampade gångarna istället för plöja genom snön.

Trampar av sig höger framsko på måndagen, upptäcks vid insläpp. Hoven hel och fin.

På tisdagen okej vid utsläpp (barfota på tappskohov) men sådär lugn. På em travar några steg och är inte ren. Kollas försiktigt på lina i skritt och lite trav. Halt men på ett diffust sätt, kan inte bestämma mig för om det är HF eller VB. Ingen puls/värme/svullnad/annat. Ingen skillnad när han får på sig en toffla på HF. Brukar inte reagera på tappsko och underlaget är ju utmärkt bra för barfotafötter. Provar vända snävt på stallgången och inte klassisk fångvändning, men något besvärar hela klart, fortfarande kan jag inte säga om det eg är HF eller VB som problemet är. Pigg och glad på linan, inklusive några bocksprång för det var så roligt.

På onsdagen läget oförändrat, ingen värme/puls/svullnad, ser okej ut i skritt etc, så får gå ut i hagen med toffla på HF, blir varken bättre eller sämre av det, lugn i hagen men ingen synlig rörelsestörning i skritt, använder 'hela hagen'. Mattes fångest är nu dock stor och han ställs på box för säkerhets skull. På kvällen puls i HF, hoven dock sval, övriga u.a. Lyfter snällt BF åt mig. Kyler för säkerhets skull.

På torsdagsmorgonen dunkande puls HF, varm (inte het) HF och tänker inte lyfta på VF åt mig =/ Kyls frekvent och blir bättre av det (fast det säger ju inte mycket om grundorsaken), lyfter gärna även VF åt mig sen och puls och värme minskar markant. Övriga hovar fortfarande u.a. Hovis kommer vid lunch, hittar inga tecken på hovböld, däremot generell sulömhet i hela sulan. Lindrig puls men ingen värme. Reagerar för både tumtryck och visitertång på sulan, dock inte mer någonstans. Ingen reaktion vid tryck på strålen, och reagerar inte på tryck över hovbensspetsen. Skon + sulan slås på, dock med visst besvär då hästen trasslar. Han är dock besvärlig så, om han tror det ev kommer göra ont så beter han sig som det gör det. (Är samma sak om man klämmer igenom ett ben, första gången man klämmer beter han sig som han brutit alla befintlliga ben samt har senskador på alla senor, men klämmer man igenom en gång till direkt efter så reagerar han bara där det ev finns ett problem.) Blir bättre av att skon slås på. Beslutar att hålla honom fortsatt på box tills helt symptomfri för att inte riskera ngt ifall ifall det ändå är fång. Fortsätter kyla.

Fredag morgon är vet ut för att ta ett blodprov ang IR. Har då lindrig puls och liiindrig värme HF, övriga hovar U.A. Vet anser inte heller han det verkar som fång, och då hästen blivit bättre av att få på sig skon anser han inte man bör behandla för fång/i förebyggande. Tycker att hästen kan få gå ut i snön lite (den kyler ju den med) och fortsätta planen att ha i stillhet tills pulsfri och sen slussa ut. Står inne under dagen, på sen em oförändrat. Får då stå ute i snön i 1½ h. Puls och värmefri vid intag. En timme efter intag lite pulsi HF, samma som på morgonen ungefär. Kyler. Får sen för mig (kan mkt väl varit inbillning..) att han pulsar lite i VF med och kyler den med i ren fångest.

Imorse ungefär oförändrat, dvs puls och värme (ej het) i HF men övriga fossingar u.a. Får stå i snön ett par h, pulsfri vid intag. Efter någon timme inne puls och värme igen i HF. Samma som innan vad gäller vändningar, ren ur boxen på stallgången man kan stappla till enstaka steg på HF. Tar ut försiktigt i skritt på liten volt på lina. Vä varv ser jag inget, hö varv tydligt 'nickhalt', jag avbryter tämligen omedelbart och vill därför inte ta gift på att det verkligen var just HF han haltade på, men ngt annat känns inte så troligt. Pigg och glad, inte motvillig att röra sig och tyckte jag var en tråkmåns när jag försiktigt omedelbart lotsade in honom i stallet igen. Lyfte snällt BF åt mig.

Men nu är ju kuggfrågan - ska jag dra skon på HF eller ej? Han blev ju efter tappskon sämre utan sko trots box, och var (är?) rejält sulöm HF. Blev initalt bättre av att få på skon men inte helt bra, och är nu markant sämre trots box. Jag har varit larvigt förskonad från hovbölder, ena eg jag haft som gett problem började med en diffus hälta, hästen som hade tunna sulor skoddes med sulor och blev bra. Ett bra tag efterår blir hon över ett dygn ungefär kokhet och tvärhalt och efter iltransport till hovis kliver hon ur släpet nästan ren. När sko + sula tas av visas att en djup, ful böld brustit.

Om det är en hovböld som ligger och gror så är väl det bästa dra av skon, och ha kvar inne? Samtidigt om det inte är en hovböld så lär det väl vara dumt att dra av skon när han i torsdags iaf var så sulöm? Är det ingetdera så beror det ju på vad det är, men något från/i hoven känns ju rätt troligt, kommer inte på så mycket mer dock, förutom den allerstädes närvarande rädslan för fång då även om inte jag heller tycker det känns så i nuläget men säker kan man ju aldrig vara.

Och naturligtvis är det lördag, och inte en hovslagare att ens få kontakt med i hela bygden.. =/ Vet inte hur stor hjälp DV är ang avgöra om hovböld eller ej?
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Jag har mkt lite erfarenhet av hovbölder. Vi har bara haft det på vår gamle pensionerade travare och han hade inga skor. Men varför är det bättre utan skor? Det är det kanske - ingen aning.

När det gäller det andra alternativet till orsak så kan jag tycka att eftersom han blev bättre med sko (om jag fattat det rätt) så hade jag låtit den sitta kvar. Om det nu skulle vara ngt med lamellerna i stället så får jag för mig att det är bättre att låta skon sitta kvar speciellt om han själv tycker det är bättre.

Jag menar nog lite att det kanske är bättre att behandla hohom som en ev fånghäst än som en med hovböld. Om det nu är en hovböld så är det väl inte superviktigt hur man gör?

Ursäkta vimisiga tankar. Jag hoppas att det snart går över.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Som jag fattat det (och min googling tycks stödja det) så om det är hovböld bör skon av så snart som möjligt. Detta - om jag begriper det rätt - för att minska på trycket i hoven, en hovböld kan ju sitta när sömmarna och sömmarna trycker på den, och den kan ju även ligga under kanten på skon t ex, som då alltså trycker på bölden. Och sen ska om möjligt bölden lokaliseras och skäras upp så den kan dränera, innan den blir ännu större. Bölden kan ju gå 'neråt' eller 'uppåt', och äta sig inåt i hoven t ex (och således inte brista spontant förrän den letat sig ut i kronranden eller liknande). Därför vill man dränera en böld. Kan man inte lokalisera den kan man 'hjälpa till' genom våtvarma omslag på barfotahov, detta luckrar upp sulan litegranna och kan göra att bölden brister genom sulan eller att man efter ett tag iaf kan lokalisera den genom sulan och skära upp den.

Men att man så snart det är möjligt ska försöka lokalisera den och lätta på trycket för att minimera skadorna och att den blir större. Så har jag begripit det. Och då ska ju skon av omedelbums. (Och helst ska någon försöka se om man nu kan lokalisera och skära upp en ev böld).

Så att ha skon på för säkerhets skull ifall det är fång spelar stor roll för en ev hovböld om det skulle visa sig vara det, och bölden 'äter' sig inåt. 'Annars' är det värsta väl att man förlänge smärtan för hästen antar jag?

Är det fång vet jag inte hur himla viktigt det eg är att få av skon faktiskt? Man brukar ju rycka dojorna så snart man kan, men om det är för att kunna korta tårna maximalt eller för att just få bort skon måste jag erkänna att jag inte vet, inser jag? Är det fång bör han ju dock få butta/annan NSAID pronto. Är det en hovböld kommer ju NSAID att maskera (del av) smärtan men vet inte om det påverkar bölden positivt/neg i övrigt faktiskt?

Men av allt vad jag kan begripa så är det en böld ska skon av nyss. Frågan är ju vad jag orsakar för otäckheter/riskerar orsaka för otäckheter om det INTE är en böld? Och vilket som eg är värst? Ska gå ner och knacka lite på sömmarna, inser jag inte gjort det, men det kanske kan ge mig ngn ledtråd? Sen är ju frågan om DV kan göra ngt i det här läget för att bedömma vad/vilket det är? (Jag ringde men svarare, lämnade dock inget meddelande nu, ska ringa igen sen)
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

jag skulle ta av skon om jag misstänkte en böld, och lägga jod/socker omslag i väntan på hovslagare.

kan inte se något negativt med att ta av skon, är ju mjukt underlag ute. se bara till att hålla honom lugn, ifall det är något som kan förvärras vid rörelse.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Jag vet inte egntligen utan detta blir bara vad jag tror vad nu det kan vara värt.

Men strax innan min ponny fick sitt fånganfall trodde jag och även hovis att det var en hovböld. Jag har förstått av de personer jag var i kontakt med då att. hovisar och veterinärer att det var bra mkt bättre om det "bara" var en hovböld. Jag har också läst detta med att bölden kan ställa till med en massa otäcka saker. Men jag undrar hur pass vanligt det är och om det verkligen är värre än ett fånganfall.

Jag tror inte det. Men det är egentligen bättre att ngn annan som är mer säker svarar. Jag hade behandlat det som ett fånganfall. men det är jag det.

Sedan kan jag tycka att om skon på ngt sätt skulle trycka på bölden så skulle han väl inte bli bättre av att bli skodd?
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

jag skulle ta av skon om jag misstänkte en böld, och lägga jod/socker omslag i väntan på hovslagare.

kan inte se något negativt med att ta av skon, är ju mjukt underlag ute. se bara till att hålla honom lugn, ifall det är något som kan förvärras vid rörelse.

Det negativa med att ta av skon är ju/väl det att han blev värre succesivt när skon var av, alltså där när han tappade den. Så utan sko blev han ju värre - TROTS att han stor på mjuk spånbädd och trots toffla. Och att han hade en rejäl sulömhet när skon slogs på, som väl knappast lagt sig tlls nu är jag rädd. Tar jag av skon så är ju risken att han blir sämre igen/mer sulöm. Vilket man ju/väl får ta om det är en böld, men om det inte är det så har man då förvärrat.

Hade det inte varit för just det, så hade jag inte ens frågat utan 'bara' ryckt skon, men nu vetefan vad som är bäst/minst dåligt?
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Jag vet inte egntligen utan detta blir bara vad jag tror vad nu det kan vara värt.

Men strax innan min ponny fick sitt fånganfall trodde jag och även hovis att det var en hovböld. Jag har förstått av de personer jag var i kontakt med då att. hovisar och veterinärer att det var bra mkt bättre om det "bara" var en hovböld. Jag har också läst detta med att bölden kan ställa till med en massa otäcka saker. Men jag undrar hur pass vanligt det är och om det verkligen är värre än ett fånganfall.

Jag tror inte det. Men det är egentligen bättre att ngn annan som är mer säker svarar. Jag hade behandlat det som ett fånganfall. men det är jag det.

Sedan kan jag tycka att om skon på ngt sätt skulle trycka på bölden så skulle han väl inte bli bättre av att bli skodd?

Är väl om bölden vuxit sig större och nu trycker mot sko/söm/annat, och så då om man har två problem. För han var ju fasligt sulöm, men kan ju varit sulöm OCH haft en böld på G då antar jag? Dvs han blev sämre där utan sko pga komb sulöm och böld, och sen bättre sulömhetsmässigt när skon kom på, men sen sämre igen när bölden växte? Teoretiskt alltså.

Men det är ju precis det där som du säger med fång, att det är fruktansvärt lömskt och kan visa sig på diverse sätt som är lätt att förvilla med annat. Iofs tycker jag ju snart ett ev fånganfall borde bryta ut 'på riktigt', men det kan ju ta tid det med.

Vad som är värst för matte - ett fånganfall elelr en böld som äter sig genom hela hoven så är nog fång värre. Tror jag. Iofs är det inte så roligt om man måste karva bort halva hoven och gipsa och jävlas heller. Men det borde ändå vara fit for fight tidigare än fång.

Hur vanligt det är med bölder som ställer till otäcka saker vet inte jag heller. Har haft några små, som inte ens märkts förrän hovis påpekat att 'här är en utläkt liten böld', ett fall med fblvalacken där det var en liten böld i tån precis under skon som brast när hovis nuddade med kniven - den gav heller inga som helst symptom. Sen då fblstoet som jag berättade om i mitt tidigare svar. Där var det en otäckt stor böld, den gick långt in i kötthoven och hovis fick verka upp rätt rejält, var en hårsmån från att han skulle packa ihop grejerna och skicka oss till klinik. Men vi klarade det, men rejält uppverkad sula, gips i och så sula ovanpå. Tog ett bra tag innan det sas var återställt. MEN, hästen i fråga hade inte ens skuggan av ett besvär sen den väl brustit, utan enda den sen spelade in var gipsbyten osv.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Glömde, provade knacka på sömmarna, men blev inte klokare alls. Började med VF och han smådrog lite men stod och kollade på fåglar och stallkatten och allt möjligt samtidigt. Sen HF och han ryckte åt sig hoven med besked innan jag knappt han börja. Dock stod han och kollade på annat innan. Jag provade då att ha hoven lyft osv, och sen slå hammaren mot en järnbit jag höll i - inte på hans hov. Han ryckte som jag slagit in spikar rakt i sulan på honom. Suck, som sagt problemet med den hästen, om det ev kan göra ont, har gjort ont eller kan antas göra ont - utgå från att det gör ont. Lirkade och donade osv ett tag, och fick sen slå löst på sömmarna, småryckte men inte mer, och lika mkt på alla. Provade då slå på min järnbit igen och småryckte då med. Så jag vet inte. Endera är han inte öm men minns han varit, eller så är han iaf öm i hela hoven, inte någon specifik söm eller något.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Jag skulle låta skon sitta några dagar till och låta hästen gå ute som vanligt - why change a winning concept, liksom? Ser du inte efter några dagar en markant förbättring kan du ju gå vidare då, för då vet du ju att det blivit en konsekvens av barfotagången och inte att barfotagången i sig är problemet. En "akutfas" tar ofta 2-3 dagar på sig att lägga sig och att göra fler förändringar under den tiden ger ofta följdproblem enligt min uppfattning. Det är svårt att göra ingenting men is i magen under några dagar kommer nog ändå ha bäst chans att tala om för dig vad grundproblemet egentligen är?
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Fast DET törs jag övht inte, inte så länge fång inte helt kan uteslutas. Skulle aldrig någonsin förlåta mig själv om jag slängt ut honom i hagen och låtit honom halta omkring där och sen står han där med fånganfallet från helvetet efter några dagar.

Hade han INTE varit fånghäst, då hade jag mycket väl kunnat tänka mig det, naturligtvis under förutsättning att det inte blev sämre och med nogrann koll flera ggr/dag. Men det var det där med fångspöket. Alldeles speciellt som 'något' ju knasat bigtime med metabolismen (därav blodprovet i fredags morse, som dock inte visade på rakethöga insulinnivåer, så vad som fått metabolismen att kajka ihop vete gudarna. Men rent om man tittar på honom är han en vandrande fångrisk redan innan 'vad det här nu är' (förhoppningsvis en hovböld). Så törs tyvärr inte släppa ut, alls.

Svårt nog att ha is nog och inte ringa till DV och grina 'du måste komma nuuuu' kan jag säga, jag var ju enormt nära idag - hade bara DV svarat så.

Hovis sa ju det i torsdags att det kan ta ett tag innan det lägger sig, och att var det inte markant bättre på måndag fick jag ringa igen, men att det kunde ta till dess, dvs över helgen. Däremot skulle han ju inte bli SÄMRE. Fick faktiskt tag i hovis på em (stackars hovis hade glömt stänga av telefonen, synd för honom, bra för mig) och gillade inte vad han hörde. Han tyckte jag skulle dra skon. Dock betedde sig ponnyn fullkomligt rabiat när jag närmade mig med verktyg. Då låtsades jag att jag skulle dra av den andra skon men han var lika rabiat då - dvs har fått för sig att jag ska kapa av benet eller ngt. Så jag avbröt, pysslade lite och beslöt mig för att gå ut igen sen.

DOCK, så vid senaste kollen hade pulsen lagt sig lite faktiskt. Om det var tillfälligt återstår att se men lät skon sitta sålänge. Vill eg kolla lite försiktigt på lina för att se om även hältan är bättre, men törs inte, just för fångspöket (om fång så är det ju dumt vartenda steg utanför boxen han tar). Men hoppas pulsen ska vara ännu lite bättre senare ikväll *önskar hett*
 
Senast ändrad:
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Annan fråga förresten. OM det här är en hovböld, och OM den brister av sig själv genom sulan och han av detta blir bättre. Måste man ändå alltid verka upp?

Kanske en stendum fråga, men som sagt min erfarenhet är minimal av just hovbölder. Men kom att tänka på det när pulsen var bättre nu sista kollen, att om han 'plötsligt' blir bra igen, ingen puls, ingen värme och ingen hälta, kan man då tryggt så att säga andas ut och 'tuta och köra', eller bör man ändå ta ut hovslagaren och dra av skon och kolla om en böld brustit? Eller kan det 'vara som det är' under skon och sulan då, tills nästa verkning?
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Alltså, varför misstänker du fång? I februari?
 
Senast ändrad:
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Har du inte massa snö? låter konstigt att den skulle vara så sulöm, eller fått en böld för den delen. Tillochmed mitt plattfotade, sulkänsliga fullblod som annars får puls, svullna senor och hela kittet, kan gå utan sko pga tappsko flera dagar i sån snö vi har nu, utan reaktioner. Den har kanske bara sträckt till sig i hagen eller vrickat sig eller vad som helst. Jag skulle inte hålla på med en massa mickmackel utan specifik instruktion från veterinär, när man ändå inte vet vad det är eller finns trolig anledning att åtgärda att dra av skon, det leder bara till större svårighet att skilja ägget från hönan om det skulle vara ngt större. Därmed är jag inne på åsa s linje i den bemärkelsen.

nej det finns ingen anledning att verka upp en sprucken hovböld. den har tagit hand om sig själv.


försök hålla dig till en sak i taget, endera är din primära befarelse fång, eller så är den böld. Håll inte på och simultan mecka med en massa olika åtgärder samtidigt utan veterinärs inrådan, det är som att bädda för att sen sitta och leta i ett plockepinn ang. vad som orsakat vad och vad problemet är.
 
Senast ändrad:
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Alltså, varför misstänker du fång? I februari?

För att det är en fd fånghäst, han har någon form av metabolisk störning - vad är oklart, det finns en mycket stark misstanke om insulinresistens, som stöds av tidigare 'utveckling', men som inte kunnat bekräftats med enkelt blodprov, det har därför diskuterats en glukosbelastning - och framförallt: Någonting har 'hänt' senaste 10 dagarna, utan att NÅGONTING är ändrat i foderstat/etc så har han ökat i vikt igen, lagt på sig nya abnorma fettdepåer (bakom bogbladet denna gång), mankammen har 'svullnat' och blivit hård igen och han började dricka på tok för mkt vatten och kissa därefter (detta tycks dock ha normaliserats igen, idag har han iaf druckit normalt, återstår se om det håller i sig).

Det var därför det mycket 'akut' togs ett nytt insulinprov i fredags. Insulinresistens kan ju via höga insulinnivåer utlösa fång, och när han fick fång i somras så ca 3 veckor innan gick han plötsligt explosionsartat upp i vikt (var tjock innan, men blev pang poff FET), la på sig abnorma depåer och fick 'fångnacke' och hård mankam. Jag begrep inte tecknen då, visste ingenting om insulinresistens utan drog ner betet mer och mer och kliade mig i huvudet att han fortsatte gå upp. Sen kom fånganfallet från helvetet, rejält sådant. Dagen innan det bröt ut var han aningens oren några steg i trav på ena fram vid utsläpp. Ingen puls/värme och jag for till jobbet och tänkte att han kanske blivit lite sulöm och undrade om jag skulle boka om verkningen som var inplanerad några dagar senare till en skoning fram. Detta var på kvällen på lördagen. På måndag sen morgon/tidig fm när jag kommer hem möts jag av en häst som svårligen tar sig in i stallet och väl inne lägger sig i boxen, med kraftiga fångsymptom.

De höll i sig envist länge till allas bryderi. Inte gick han ner ett dugg heller trots bantning. Tills jag via buke fick upp ögonen för att höet kunde vara boven, att det kunde vara det som höll igång fånganfallet om det var sockerrikt. Fick tag i ett silage, sockeranalyserade silaget och höet - silaget var lågt i socker, höet rena sockerbomben. Inom några DAGAR efter jag bytt foder formligen rann depåerna av honom, vikten minskade osv - trots samma mängd MJ som innan. Hade jag inte haft bilder hade jag inte trott det var 'sant' med sådan skillnad på så kort tid.

Så, liten utsvävning i tråden, försökte hålla det så kortfattat som möjligt i första inlägget och fokusera på hovböldsfrågan då jag brukar få klagomål på att jag skriver så låååångt. Men nu kanske det blir klarare varför fångesten håller mig i ett järngrepp även i februari? (Hästar kan ju förvisso få fång året om, speciellt de som får det av ngn form av metabolist kajko, men alldeles förutom det finns det annat i bilden som gör att jag INTE vågar utesluta fång ens fast symptomen inte pekar mot det just nu - imorgon kan de göra det liksom, och det kan ju även om det inte är det mest troliga, vara fång redan nu, på en hov)
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Har du inte massa snö? låter konstigt att den skulle vara så sulöm, eller fått en böld för den delen. Tillochmed mitt plattfotade, sulkänsliga fullblod som annars får puls, svullna senor och hela kittet, kan gå utan sko pga tappsko flera dagar i sån snö vi har nu, utan reaktioner. Den har kanske bara sträckt till sig i hagen eller vrickat sig eller vad som helst. Jag skulle inte hålla på med en massa mickmackel utan specifik instruktion från veterinär, när man ändå inte vet vad det är eller finns trolig anledning att åtgärda att dra av skon, det leder bara till större svårighet att skilja ägget från hönan om det skulle vara ngt större.

Jo, massor med snö. Så underlaget torde vara perfekt för barfotagång. Han har heller aldrig annars besvärats såhär av tappskor. Han har ju trampat av 1 framsko per skoperiod hela tiden nu, och sist var det också snö och då gick han barfota ute på den hoven i 3 eller 4 dagar innan hovis kom - inga problem.

Han har inte haft problem med barmark i hagen heller när han tappat sko, att gå så några dagar. Och inga problem med ömhet i hagen (däremot på grus) innan han skoddes heller - förutom om upptrampad lera fryser på och det blir stenhårt knöggel - då blir han brutalt sulöm och snabbt, men efter första gången det hände (1½ år) så har han skotts en period om det blivit så.

Det vi hoppades på, och man väl kanske fortfarande kan hoppas på, jag vet inte=, var/är att han trampat på skon och 'stuckit' sig på en söm, dvs den perforerat sulan, och att det gror en hovböld där? Skon, plus tyvärr en till, ligger nämligen någonstans i hagen, jag har sökt åskilliga timmar men de är förlorade i snön. Men om han trampat på den, eller trampat på sömmen i samband med avtrampet kanske. Kan dock inte se något 'ingångshål' i sulan, eller kunde inte innan skon slogs på, men de kan ju slutas fort.

Så VARFÖR han var så förtvivlat sulöm är ett mysterium. Ev om det kan bero på nya sulorna men det här är andra perioden med dem, och de sitter ju runt om, och är mjuka så varför han skulle få sådana problem på en hov av dem är också en gåta. Men han borde verkligen INTE blivit så sulöm av att gå utan sko i säg 2 dagar (om han tappade skon på måndagsmorgonen, dvs i värsta fall). Det är inte rimligt någonstans med den hästen, och inte heller att det blir värre efter 1 dygn med toffla och sen 1 dygn på box (barfota).

Dock så om jag fattade hovis rätt (ville inte störa honom mer än nödvändigt) så att värmen och pulsen och hältan ökar talar för hovböld som legat och grott och nu blivit större/värre. Men man kan ju aldrig vara säker, och en hovböld förklarar ju inte den generella sulömheten heller? :confused:

EN sträckning eller en vrickning var ju min första teori och tanke, där när han var oren men ingen värme/svullnad/puls/nåt. Det var sen när han blev varm och började pulsa jag sas fick börja stryka det, då det ju indikerar att problemet sitter just i hoven?

Sen kan han förvisso stukat/vrickat sig också, men det förklarar väl inte värme i hoven och puls i kotan? Nu har jag inte hittat den här skon, men alla tidigare har varit rejält förvridna och tydligt avtrampade med våld så att sträckt/vrickat/knäckt till sig i samband med det - om det var lika nu - känns INTE alls omöjligt någonstans. Fast återigen, sulömheten och puls + värme bord eju bero på något annat? Jag får bara huvudvärk jag, känns som hur jag än gör riskerar jag att göra fel. Ja förutom hålla honom lugn och stilla på liten yta då.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Ja, vad du än gör utan direktiv från veterinär, så riskerar du att förvärra det hela ja. så försök hålla dig lugn och håll hästen i stillhet och endera se du till att få en veterinär att utreda kör in till klinik är väl det vettiga isåfall om du bedömer det vara akut, eller så avvaktar du och håller hästen lugn några dagar till. inget mickmacklande efter eget huvud, det är faktiskt allt jag kan säga, precis som åsa s varit inne på. du skjuter dig själv i foten genom att mecka med diverse utan specifika anledningar, och det blir ju som en djungel att utreda sen vad som orsakar vad, så lyssna på vad vet anser och håll dig lugn. Hästen verkar uppenbarlingen rätt pigg under omständigheterna, så även om det är svårt när man är orolig så är ju faktiskt väldigt många incidenter som rör hästarna inte akuta eller livshotande. Han har ju visat sig vara extremt sulöm tidigare eller hur, så man får väl anta att han är känslig i sig som individ, och därmed kanske försöka tänka på det att det faktiskt inte behöver innebära ngn allvarlig åkomma eller skada eller sjukdom. Lugn och fin.

Tycker hovböld låter högst osannorlik som orsak att börja rodda med att dra av skor osv.
självklart att en hovslagare kan vara inne på böld - det är ju deras område. allt är tekniskt möjligt och frågar du en i branschen oavsett åkomma så självklart är det möjligt om det faller inom deras bransch.

håll inte på och mecka på egen hand som sagt. bästa rådet jag kan ge dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Jag har ju haft vet att kika på det, i fredags. Dock har det ju ändrats sen dess, men att hålla i stillhet (dvs box eller om inte blir sämre av det ute i liten hage i snö som kyler) och att fortsätta kyla som vet rek har jag ju följt. Och tänker inte släppa ut som vanligt i hage förrän helt pulsfri och sval och ohalt. Det hade jag iofs gjort oavsett, men det var ju vad både hovis och vet (vets ord väger ju tyngst) rekommenderade med. Ingen av dem trodde dock på fång, med ungefär samma motivering, men ingen av dem kan ju heller ta gift på att dte inte är fång. Men de ansåg inte det var problem att ta ut och kolla lite försiktigt om det blev bättre eller sämre framåt helgen.

Dock så får jag inte tag i den vet nu (ledig helg), hovis har jag ju pratat med dock, och även om jag var nära där när han var sämre så har det inte känts så akut att jag velat prata in meddelande på DVs svarare för att fråga vad de tycker.

Men fångesten 'korsad' med att jag verkligen är HELT rudis på hovbölder gör ju att jag desperat försöker 'göra rätt' - helst utan att riskera något, dvs inte dra av skon i onödan om ej böld, och inte 'plåga' honom pga fångest och behålla skon på om det är böld. Men ska försöka andas, och andas lite mer. Går det bra i en papperspåse måntro?

(Blir han sämre lär jag inte klara att inte ringa DV och i princip grina dock, mina nerver har inte riktigt hämtat sig nog för det här än.. )
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Hovbölder är ju lite luriga och kan ha lite underliga symptom. Ha du is i magen över helgen så bör den ju ha gjort nåt tills på måndag om det är en böld. MAn skulle kunna ha bandage indränkt i nåt men kommer banne mig inte ihåg vad.... har haft en hovböld på min, efter att ha varit på seminering hos du anar vem, och då var hon heller inte speciellt halt eller så utan den gick upp vid verkning, som tur var var det hovis som verkade den gången.
Å andra sidan var jag tvärsäker på en böld på pappas häst tills hältan började förflyttan sig mellan alla fyra. Då kom fångmisstanken och det var ju fång... med väldigt diffusa symptom tills han stått på släpet in på röntgen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 435
Senast: Meglio
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 220
Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
3 808
Senast: Ida94
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 427
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp