Dra av skon eller ej? Hovböld?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Jo, det är ju det, att båda två (böld/fång) kan vara så förbannat luriga och se ut som något helt annat till en början.

Omslag fungerar väl inte när han har sko och sula misstänker jag?
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Ja andas, och andas i papperspåse om det behövs.

framför allt sök inte råd om att dra av eller inte dra av sko här på forumet, eller trolighet om det är böld eller fång eller gud vet vad. för ingen här kan råda dig rätt, det är din veterinär och folk som kan diagnosticera hästen på plats, bättre lämpade att göra, då alltför mkt kan gå fel annars.


ps: du hittar ingen proffession eller expert som ngnsin kan utesluta ngt eller ta gift på att det ÄR eller INTE är..... : ) Ytterligare en anledning att inte panika.....
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Fast tänkte att det ju säkerligen finns de med hovböldserfarenhet, ang hur viktigt det är att dra av skon eller ej. Nu fick jag ju tag på hovis sen förvisso, men tycker ändå det är okej att fråga t ex här, så länge man så att säga är 'varsam' med svaren? Hade t ex svaren varit att det där låter absolut som hovböld och det är jätteviktigt att få av skon så hade jag mest troligt ringt DV och bett densamma komma och bedömma hästen, och om de höll med om att skon bör av, låtit dem dra den och kolla efter hovböld, medan om svaren varit att 'det där låter inte alls som hovböld, och skulle det ändå vara det är det inte hela världen om skon är på, men blir det bla bla så' så skulle jag antagligen fortsatt hålla stenkoll och följa utvecklingen och inte 'störa vet'. Om jag inte som jag nu så turligt då fick tag på min hovslagare.

Hade det varit vardag hade jag faktiskt i första läget tagit ut hovslagaren idag för att kolla hovböld, innan jag ringt veterinären. Hade där inte funnits någon böld hade jag ringt vet dock.

Nåväl, bara för att, så var jag ner och nattade nyss, och då var hoven sval och benet pulsfritt. Nu vill jag se det håller i sig innan jag gör några större glädjeyttringar, men kan det stämma med hovböld att det blev markant sämre, för att sen pang poff bli mycket bättre snabbt, typ att en böld brustit i sulan?

(Och jag lovar på hedersord att inte ta ev svar som en ovedesägelig sanning eller låta det 'ersätta' hovslagar/veterinärsvar =))
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Ja jag har hovböldserfarenhet så det räcker för att säga att NEJ du behöver inte dra av skon och man ska inte karva heller innan man vet exakt var bölden sitter i så fall.

Det kan vara en blödning pga den är sulkänslig tydligen, en blödning KAN utvecklas till böld, men inget av det är farligt och du ska absolut behålla skon på, en hovböld är mycket sällan dramatisk, jag har aldrig varit med om det, de kommer ut eller man skär upp och sen är det bra. Eller så går det hela tillbaka, i värsta fall kan de ligga och gå lite fram och tillbaka innan de kommer ut, lite diffust utan att man hittar dem,

Men gör ingenting i panik ha lite is i magen och se om några dagar hur det verkar.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Tack för bra svar. Kan det stämma med en böld det jag undrade om innan, att det ju blev markant sämre idag på dan, för att nu på eftermiddagen, som det verkar än iaf får se om det håller i sig, snabbt bli väldigt mycket bättre? Att en böld brustit?

Just nu har jag ju inte en tanke på att dra skon iom att det är bättre, så får väl tacka honom för att han är så 'skeptisk' så han tramsade bara jag tänkte dra av den (på hovis rek förvisso, men ändå) =)
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Nej det kan ju bli knepigt förstås:) KAnkse lite fotsaltbad? I ljummet vatten? VI hade mkt fotsalt i konvalescentstallet för allt möjligt:)
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Fast att han blir helt sval och pulsfri så snabbt igen låter lite konstigt om det är en hovböld som spruckit, tycker jag. När min hade bölder som verkades upp hos hovis blev hon markant bättre hältmässigt med en gång (dock inte ohalt direkt), men pulsen kunde hålla i sig ett par dagar till när den minskade i styrka. Fast, vem vet, det kanske är skillnad på en böld som spricker av sig själv eller en böld som verkas upp? En annan orsak till att pulsen höll i sig längre på min häst är kanske att hennes hovar var i sämre skick (pga rotationerna) än vad din hästs hovar är? Men nu sist, när hon trampat in något mellan sko och hov på bak (inga fångförändringar där), och hade fått en blödning i sulan tog det ju hela 5-6 dagar innan pulsen försvann. Fast hältan försvann nästan med en gång. Det är säkert fruktansvärt individuellt, som allting annat!

Jag skulle inte få panik utan låta hovis få komma ut och titta först. Vet förvisso inget om era DV, men jag skulle inte tro att våra här hade varit till någon större hjälp vid ett hovrelaterat problem. Det är nog bara till att kasta pengarna i sjön, tyvärr!
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Tack för bra svar. Kan det stämma med en böld det jag undrade om innan, att det ju blev markant sämre idag på dan, för att nu på eftermiddagen, som det verkar än iaf får se om det håller i sig, snabbt bli väldigt mycket bättre? Att en böld brustit?

Just nu har jag ju inte en tanke på att dra skon iom att det är bättre, så får väl tacka honom för att han är så 'skeptisk' så han tramsade bara jag tänkte dra av den (på hovis rek förvisso, men ändå) =)

Ja som nån annan skrev kan hovbölder uppföra sig på väldigt olika sätt, på stoet så kom det en gång så snabbt att från att inget märkts när jag tog in henne från hagen så var hon blockhalt en halvtimme senare:cool: Det gick väldigt fort, men jag har också varit med om att det gått fram och tillbaka, under en längre tid, ibland blir det tydligt efter några dygn att det verkligen är en böld, ibland har det varit lite olika nästan dag från dag för att sen försvinna och senare har det vid skoning synts att det var en böld, men som kroppen uppenbarligen tog hand om.
De är ofta svåra för hovis att lokalisera och av den anledningen så skär vår hovis helst inte i hoven, om det går att undvika. Man kan lägga värmande som kamfersalva tex för att skynda på processen.

Men hovböld och fång kan ju vara svåra att skilja åt ibland, och dessutom kan de ha båda, tyvärr.
Blödningar kan som sagt utvecklas till hovbölder.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Pulsen kan vara kvar eller försvinna direkt. Det beror lite på antar jag, hur länge de haft bölden samt ev var den suttit kanske, jag vet inte. Men jag har sett både och, om benet dessutom svullnat är pulsen oftast kvar däremot.

En häst i stallet hade för nåt år sen en hovböld som inte märktes förrän den kom ut i kronranden, hästen hade inte ens visat hälta:confused: Men det är nog ovanligt.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Svarar båda. Hovbölder verkar kunna bete sig nästan precis hur som helst vad det verkar? Damen jag hade som fick en rejäl, där övergick ju mer diffus hälta i rejäl hälta snabbt, och kokhet hov. Minns inte om hon hade puls men det borde hon ju haft. Men den brast ju under transporten till hovis, hon var väldigt halt vid lastning, en timme senare nästan ohalt. Hon hade också hela sulor, men hårda, men där blev ju iaf hältan oändligt mycket bättre. Sen när hovis tog av skon så svor han (och jag jublade), och sen fick han ju verka upp rejält och lägga i gipsa, och så turligt nog kunde vi slå på ny sko + sula ovanpå. Hon knallade i princip obehindrat på släpet och var ohalt vid hemkomst. Puls dock minns jag som sagt inte. Men hon var fräsch from det, även om det tog ett tag av gipsbyten med jämna mellanrum och så innan det bildats nytt hållbart horn vid hålet, och sen ytterligare ett bra tag innan gropen försvann.

Att jag funderade ang L nu om det kunde vara det var/är för att försöka bedömma om jag törs prova släppa ut lite om det höll/håller i sig. 'Ursprungsplanen' från hovis/vet när det verkade vara sulömhet 'bara' men man inte vågade utesluta fång var ju att ha inne/i boxhage tills helt pulsfri och sval i ett dygn, då kunde jag släppa ut igen lite och gick det bra kunde han vara ute som vanligt. Men om inte bättre på måndag ringa och så fick man undersöka vidare.

Jag tror knappt mina fingrar, men nu idag vid frukost så 'iskallt' ben, ingen puls, inga 'stasade' kärl, sval hov och en häst som grävt en stor grop i in box och undrade var fan frukostpersonalen eg tagit vägen =)

Så det bra verkar ju hålla i sig, även om han fortfarande står inne. Nu ska man väl inte ropa hej än, men om det håller i sig så kan jag inte komma på vad annat än böld det kan vara/varit? Just iom säsmre, sämre, rejält halt och så pang poff på timmar bokstavligt så blev det enormt mycket bättre, och på ett halvt dygn helt symptomfri. Om det håller i sig då.

Men satt ju redan innan iom fångesten och funderade på hur jag ska våga släppa ut även om pulsfri/sval, för om fång blir de ju tillslut symptomfria tillslut men ska inte släppas ut/är inte bra. Men jag borde snart kunna släppa både papperspåsen och fångnojan hoppas jag, fång som ger sådan hälta borde inte kunna pang poff vika så utan behandling? Kanske..

Alldeles oavsett så underbart lättad blev jag i alla fall nu imorse - att han är bättre är ju superbra oavsett vad problemet egentligen var/är. Sen vad man ska göra nu/sen med släppa ut och hur/när är ju mattehuvudvärk, men hästen mår ju ändå bättre och slipper ha iaf lika ont, eller förhoppningsvis ont alls.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Ursäkta min envishet.:angel:
Men om man ska vara med och tro ngt så skulle jag kunna tro
Jag undrar om det ändå inte kan ha varit ngt med lamellerna alltså att det har gått upp lite grand men nu har läkt ihop igen. Det kan väl ha haft med den tappade skon att göra?
Men du ska nog inte ta det som ett fånganfall i så fall utan bara som en ökad påfrestning helt lokalt i en del av en hov.
Men det är bara en egen teori kan naturligtvis vara helt fel även om min veterinär menar att det lätt kan bli så att de får puls om man påfrestar dem för mkt och att det då beror på att det går upp lite igen.
Sedan håller jag med den som har skrivit tidigare att det är naturligtvis veterinärerna och hovslagarna som vet detta bäst. Men det är inte fel att diskutera vad det kan vara. Det tycker inte jag i alla fall.

I vilket fall som helst så är det ju jättebra att han verkar vara bättre.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Fast tänkte att det ju säkerligen finns de med hovböldserfarenhet, ang hur viktigt det är att dra av skon eller ej. Nu fick jag ju tag på hovis sen förvisso, men tycker ändå det är okej att fråga t ex här, så länge man så att säga är 'varsam' med svaren? Hade t ex svaren varit att det där låter absolut som hovböld och det är jätteviktigt att få av skon så hade jag mest troligt ringt DV och bett densamma komma och bedömma hästen, och om de höll med om att skon bör av, låtit dem dra den och kolla efter hovböld, medan om svaren varit att 'det där låter inte alls som hovböld, och skulle det ändå vara det är det inte hela världen om skon är på, men blir det bla bla så' så skulle jag antagligen fortsatt hålla stenkoll och följa utvecklingen och inte 'störa vet'. Om jag inte som jag nu så turligt då fick tag på min hovslagare.

(Och jag lovar på hedersord att inte ta ev svar som en ovedesägelig sanning eller låta det 'ersätta' hovslagar/veterinärsvar =))


Personligen skulle jag bedöma det betydligt mindre stressfritt och förvirringsfritt att ringa vet och hovslagare punkt slut, och skippa internet just gällande odiagnosticerade hältor. Känns så himla oproduktivt att låta folk gissa på nätet. Men det är jag förstås, skönt att höra att hästen är bättre nu iallafall!
 
Senast ändrad:
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Personligen skulle jag bedöma det betydligt mindre stressfritt och förvirringsfritt att ringa vet och hovslagare punkt slut, och skippa internet just gällande odiagnosticerade hältor. Känns så himla oproduktivt att låta folk gissa på nätet. Men det är jag förstås, skönt att höra att hästen är bättre nu iallafall!

Nu bad jag förvisso ingen diagnosticera? Utan ville ha ett råd ang dra skon eller ej på misstänkt hovböld - vilken fanns med som misstänkt diagnos från hovis redan i onsdags. Däremot gav jag bakgrunden, då hovböld inte var det enda man kunde misstänka, tyvärr. Min frågeställning var:
Om det är en hovböld som ligger och gror så är väl det bästa dra av skon, och ha kvar inne? Samtidigt om det inte är en hovböld så lär det väl vara dumt att dra av skon när han i torsdags iaf var så sulöm?

För det var lördag. Nu hade jag ju tur (och hovis otur) som fick tag på honom. Han hade glömt stänga av telefonen. Men annars så det går liksom inte att få tag i hovis en lördag. Inte hemmavet heller (som var den som kollade i fredag). Utan det var DV jag hade fått ringa akut helt enkelt. Nu vet jag ju givetvis inte vad de sagt, men jag har sen tidigare den iofs enda gång jag rngt om hovrelaterat (pinne i hoven, kokhet, blockhalt) kallt blivit hänvisad att 'ring en hovslagare'. Hade det varit vardag hade jag ju utan minsta tvekan ringt min hovslagare som sagt.

Men när den inte går att få tag på, och det finns 'vanliga människor' på Buke som faktiskt sett såpass mycket av hovbölder att de kan svara på om det låter rimligt som en böld, och om det då viktigt/bråttom att dra av skon, ser jag inte som ett problem. Varken för mig eller för hästen. Sen är det givetvis som alltid mitt ansvar som både TS och hästägare att behandla svar/en med varsamhet.

Om vi tar nu, så frågan ställde jag ju redan igår. Men hästen är tämligen snabbt och plötsligt u.a. Det kan ha brustit en böld genom sulan. Min fundering var/är ju om man ändå behövde/behöver få ut någon att så snart som möjligt verka upp, eller om det kan vara. Jag kan fråga här och sen utefter svaren ringa ut vet akut, ta bilen och åka några km till den hovis som bor där och knacka på dörren med en påse bullar och be snällt, eller helt enkelt vänta och ringa min hovslagare på måndag så får han komma på tisdag eller senare. Men om jag INTE frågar, utan kallt antar det går bra, kan det ju bli helknas om det måste verkas upp pronto om man inte ska riskera det blir problem igen/ökade problem.

Så jag ser inte problemet att fråga, sålänge det inte gäller så akuta saker att det självklara svaret är 'ring veterinären akut, genast, nyss för sjutton', så länge man behandlar svaren med förnuft.

För detsamma gäller ju eg om man ringer hovis/vet med. Om jag ringt DV igår, och de sagt på telefonen att 'det är garanterat inte fång, det hör jag bara på telefonen, släpp honom i hagen och hoppas hovbölden brister snabbare då' så är det ju fortfarande på mitt ansvar som frågeställare och hästägare att behandla svaren med förnuft.

Jag ser ingen fara i att diskutera, ens frågor som 'är bästa valet att operera min häst eller ej?', naturligtvis är behandlande veterinär allra bäst lämpad att avgöra den frågan, men jag ser ingen fara i att en frågeställare vill ha andras syn och erfarenheter. Däremot om jag frågat 'är det fång eller törs jag släppa ut?' och folk svarat 'släppt ut du' och jag tyckt perfekt, då är det inte fång, och släppt ut - DÄR finns en enorm fara. Men så har jag ju int gjort och lär aldrig göra heller. Däremot föraktar jag inte andra hästägares erfarenheter, oavsett om de är just 'bara' hästägare och utan titel.

Och ja, det är obeskrivligt skönt att han är bättre, bara hoppas det håller i sig med =)
 
Senast ändrad:
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Personligen skulle jag bedöma det betydligt mindre stressfritt och förvirringsfritt att ringa vet och hovslagare punkt slut, och skippa internet just gällande odiagnosticerade hältor. Känns så himla oproduktivt att låta folk gissa på nätet. Men det är jag förstås, skönt att höra att hästen är bättre nu iallafall!

Det är nog så att olika människor fungerar olika. Jag tycker ibland/ofta att det kan vara svårt att prata med veterinärer. De är ofta stressade och man har inte så lång tid på sig att ställa alla frågor man vill få svar på. Dessutom är man orolig för hästen vilket gör att det ibland kan vara svårt att hinna tänka på allt och att hinna förstå allting. Därför tycker jag att det kan vara bra att diskutera frågan här på forumet både före och efter det att jag har haft kontakt med veterinären. Med min hovis är det ju lättare han kommer ju hem hit ofta och är här ganska länge varje gång och är dessutom"fastlåst" på plats med en hov i handen så då finns det fler möjligheter att ställa frågor i lugn och ro.

Men bara för att man diskuterar på ett forum så behöver inte det betyda att man inte samtidigt har kontakt med veterinär eller annan person vars kompetens man känner till. Jag har i stort sett aldrig gjort ngt med tex min fångponny utan att kolla med en expert först. Trots alla de diskussioner jag deltagit i här på forumet så har jag alltså inte hittat på ngt eget sätt att behandla eller vad det nu handlar om. Det verkar som om AW gör likadant.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Ursäkta min envishet.:angel:
Men om man ska vara med och tro ngt så skulle jag kunna tro
Jag undrar om det ändå inte kan ha varit ngt med lamellerna alltså att det har gått upp lite grand men nu har läkt ihop igen. Det kan väl ha haft med den tappade skon att göra?
Men du ska nog inte ta det som ett fånganfall i så fall utan bara som en ökad påfrestning helt lokalt i en del av en hov.
Men det är bara en egen teori kan naturligtvis vara helt fel även om min veterinär menar att det lätt kan bli så att de får puls om man påfrestar dem för mkt och att det då beror på att det går upp lite igen.
Sedan håller jag med den som har skrivit tidigare att det är naturligtvis veterinärerna och hovslagarna som vet detta bäst. Men det är inte fel att diskutera vad det kan vara. Det tycker inte jag i alla fall.

I vilket fall som helst så är det ju jättebra att han verkar vara bättre.

Envisa på du, bara bra med mer erfarenheter och olika input =)

Jag har ingen som helst aning, men låter ju inte alls orimligt med något med lamellerna som du skriver. Alldeles oavsett allting så NÅGOT hände ju när skon var av iom att han blev så sulöm. Sen om det (lamellerna) kan ge sådana symptom etc, det vet jag inte. Det har aldrig pratas om det, alltså ens att det kan hända, varken tidigare eller nu. Samtidigt så var ju klinikhovis noga med att tycka att inte göra två saker samtidigt (typ sko och byta hage, eller sko och åka transport etc) om det gick att undvika. Och att jag fick vara beredd på att han kunde reagera med puls/värme på just ändringar. Dock frågade jag inte hur länge jag skulle vara försiktig, och är det fortfarande. Men kanske var samma sak du beskriver som vet menade, fast det beskrevs symptomen/risken för det utan att gå in på just VARFÖR?

Jag antar att endera så får man svar när skon tas av och man ser en brusten hovböld, eller så syns något i t ex lameller vid nästa verkning - eller så förblir det ett mysterium. Men jag tycker ändå det är bra att få just sådana erfarenheter som dina. Så att man (= jag/Hovis/vet/alla) inte 'låser' sig vid att 'ja men då var det säkert en hovböld' och agerar helt utefter det. Jag tänkte ju på det redan innan som sagt när hovis slog på skon och trodde på sulömhet i första hand, ev en böld på g och väldigt mkt mer ev fång, att om han blir stadigt bättre av skon och är bra till helgen så törs man 'bara' släppa ut då - som var rek från både hovis och vet ska tilläggas. Just för att tänk om det INTE (bara) var/är sulömhet men man tror det och släpper ut och så ojdå det VAR en fångkänning med.

Men om man fått input från andra kan man ju så att säga ha med det i medvetandet och t ex ta det säkra före det osäkra och slussa ut långsammare.

Jag är nog just med fångisar extra mycket så, att jag gärna hör andras tankar och erfarenheter. Det är sen Lillens fång, när veterinärerna och hovslagarna ju var bekymrade över att han inte blev bra, men inte hade något svar eg mer än att de nämnt metaboliska problem. Men genom din mfl erfarenheter och kunskap om IR så kunde jag ju inte bara söka information om att det fanns ett test, och förmedla det till veterinär så han blev provtagen, utan även inse att höet som alla trodde var utmärkt 'fånghö' var rena döden och det som höll igång anfallet.

Inte så att jag läste på nätet/vad någon skrev och sen bestämde att 'det är höet, nu ska jag byta det' (tvärtom, jag var ju ganska motsträvig att det kunde ha alls med höet att göra i början..) utan det fick mig att söka mer information, ta upp det med de som behandlade ponnyn och sen i samråd med dem ändra. Och jag anser att det med största sannolikhet räddade livet på honom - utan det skulle han nog vara död nu, avlivad av djurskyddsskäl i höstas pga 'ej behandlingsbar fång'.

Samma sak när V hade erlichios. Kliniken visste ju inte vad som var felet, och var i läget där de började prata om utdömning då inget hjälpte. Flera här tipsade om att ta B/E-prov. Jag var skeptisk då jag lika många ansåg det var en 'modediagnos', men jag tog upp frågan med kliniken. Som avfärdade den. Jag nöjde mig med det, veterinärerna vet ju ändå bäst.. Hästen blev inte bättre, folk propsade på att ta ett B/E-prov! Så i ren desperation bråkade jag mig till det. Jag fick svaret (positivt för erlichios) och kliniken avfärdade fortfarande, och jag vände mig till en annan klinik. Han behandlades och blev bra. Utan internetanvändarna på diskussionforum hade jag mest troligt endera aldrig bråkat mig till ett prov, alt gjort det men accepterat avfärdandet ändå, och trott på att 'det finns inte mer att göra än att döma ut, tyvärr'
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Chill out.

Det är på inget sätt konstigt att den blir öm om den slitit av sig skon, som dessutom har dubbla kappor som den kan trampa in.
Den har heller inte haft rörligt hovben- lägesförändring.
Har den en hovböld är den rejält halt o kan knappast ens vända.

Du vet att den är sulöm o då får man avvakta några dar efter att skon är på igen.

Jag fattar inte varför du inte har den ute- det kyler , du behöver inte ge den mer mat igen samt att den gör av med lite energi ute i snön.
Den springer ju inte ens.:confused:
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Nej fast det säger jag inget om, men då handlar det ju om ngt som är diagnosticerat och som man sen diskuterar utifrån. Det är ju ingen som säger ngt om det, både givande och vettigt och logiskt.

Min kommentar var bara utifrån att jag tycker alexandra ofta går i spinn och börjar spekulera om alla möjliga tänkbara scenarion utan att det finns ngra som helst belägg för vad det är. För mig skulle det enbart bli stressande och oproduktivt att då be x antal medlemmar på internet att spekulera ytterligare om vad det kan vara och hur man bäst bör åtgärda.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Chill out.

Det är på inget sätt konstigt att den blir öm om den slitit av sig skon, som dessutom har dubbla kappor som den kan trampa in.
Den har heller inte haft rörligt hovben- lägesförändring.
Har den en hovböld är den rejält halt o kan knappast ens vända.

Du vet att den är sulöm o då får man avvakta några dar efter att skon är på igen.

Jag fattar inte varför du inte har den ute- det kyler , du behöver inte ge den mer mat igen samt att den gör av med lite energi ute i snön.
Den springer ju inte ens.:confused:

Springer vet jag ju inte om han gör, jag har inte gett honom tillfälle att göra det då han fått liten hage, men han var bra taggad på väg från hagen häromdagen och hade jag släppt hade han nog sprintat iväg. Lär märkas sen när han får gå ut i stor hage om lojheten har försvunnit och han är tvärenergisk 'som vanligt' igen eller ej.

Men att han inte fått gå ute i hage är ju pga att fång inte kunnat uteslutas (att han inte har hovbensförändringar sen förra anfallet gör ju inte att det är mer okej släppa ut vid ett ev nytt anfall?). Energimässigt gör han ju inte av med varken mer eller mindre av att stå still i snön eller stå still i boxen, så så spelar det ju varken från eller till.

Sen ang hovböld så helt uppenbarligen kan de ha hovböld UTAN att bli så blockhalt att de 'knappt kan vända', så det skulle jag inte vågat och vågade inte ta som något säkert tecken.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Nej fast det säger jag inget om, men då handlar det ju om ngt som är diagnosticerat och som man sen diskuterar utifrån. Det är ju ingen som säger ngt om det, både givande och vettigt och logiskt.

Min kommentar var bara utifrån att jag tycker alexandra ofta går i spinn och börjar spekulera om alla möjliga tänkbara scenarion utan att det finns ngra som helst belägg för vad det är. För mig skulle det enbart bli stressande och oproduktivt att då be x antal medlemmar på internet att spekulera ytterligare om vad det kan vara och hur man bäst bör åtgärda.

Fast då tror jag du misstolkade mig? Jag har inte 'lagt till' ett enda scenario utifrån de hovslagare och veterinär redan diskuterat och varit inne på. Dock så är ju (tyvärr, vore behändligt) inte de mer än människor heller, och kunde inte ställa en klar diagnos de heller, utan det handlade om flera möjliga diagnoser, där de hade ett fallande trolighetsperspektiv utifrån de symptom som fanns då. Sen ändrades symptom när både behandlande hovslagare och behandlande veterinär njöt av helgledigheten, vilket blev olyckligt.

Och för mig så känns det just som när det finns flera - av veterinär framförda - tänkbara diagnoser, helt okej att be om erfarenheter från de som har erfarenhet av respektive diagnos och ffa erfarenhet av symptomen på dessa.

Men närmare att förstå varandra tror jag inte vi kommer, men det gör ju inte så himla mycket heller.
 
Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?

Fast om du är rädd för att han har fått fång igen så förstår jag inte varför han inte kan gå ut?
Det är ju perfekt att ha hästen ute nu isf, massor med mjuk snö som dessutom kyler.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Meglio
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976
Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
3 767
Senast: Ida94
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 355
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp