Dra in el samt vatten/avlopp.

MissFideli

Trådstartare
Om man köper en stuga utan el och vatten, vad får man räkna med för kostnader? Ungefär. I så fall lägga ner trekammarbrunn, borra egen brunn. Kostnad? Vad kostar när man ska dra dit el? Betalar man för att få elen till tomten också? Kostnad per m? Anslutningsavgifter?

Räknar nu utan det som behöver fixas i huset, dvs badrum, rör, ledningar osv.
 
Svaret är: Det beror på.

En trekammarbrunn med infiltration får man väl räkna med (mellan tummen och pekfingret) runt 90-125 tusen.

Vad elen kostar att dra beror bl.a. på hur långt du behöver dra ledningar. Jag föreslår att du googlar på det.

När jag kollade på vad en brunn skulle kosta för ett tag sedan landade jag på cirka 70 000 men det kan gå på mer också.
 
Jag kan tala om exakt vad det kostar här i närheten då jag gjorde 2 av dom 3 sakerna under sommaren/hösten.
Helt nytt avlopp med trekammarbrunn o infiltration + en del extra grävjobb på tomt o gårdsplan.
72500:- inkl moms utan Rot
Djupborrad brunn inkl.pump o hydro 50.000+ moms utan rot
 
Jag kan tala om exakt vad det kostar här i närheten då jag gjorde 2 av dom 3 sakerna under sommaren/hösten.
Helt nytt avlopp med trekammarbrunn o infiltration + en del extra grävjobb på tomt o gårdsplan.
72500:- inkl moms utan Rot
Djupborrad brunn inkl.pump o hydro 50.000+ moms utan rot

Det låter som om du kom billigt undan. Det där är nog summor som ligger i nedre regionen av vad det kan kosta.
 
Förra sommaren kollade jag vad det skulle kosta att borra brunn inkl alla ledningar, pump etc. Hamnade på drygt 100.000 före ROT . Rot är en liten del eftersom material inte ingår i ROT.
Helt nytt avlopp har kostat folk i grannskapet runt 80.000-100.000.

Elen är det dyraste misstänker jag. Beroende på hur nära en ledning du är samt om den ledningen klarar en anslutning till.
 
Vi blev erbjudna kommunalt vatten och avlopp här och eftersom vårt vatten inte smakar särskilt gott pga de bergarterna som är i marken och att vårt avlopp (trekammarbrunn) inte kommer godkännas inom snar framtid tackade vi ja. Det kommer kosta ca 140 000 kr och då gräver vi från vägen och in själva. Det är då en byförening som vi har gått med i som är ansvariga.

Om vi istället hade borrat ny brunn så hade det kostat ca 90 000 kr och trekammarbrunn ca 20-30 000 kr. Då hade sambon gjort grävdelen själv. Om man har/tänker göra trekammarbrunn så bör man vara medveten om att de ofta behöver göras om ungefär vart tionde år för att förbli godkända.
 
Vart tionde år :eek: Närmare 20 år brukar man räkna med och då är det så vitt jag vet infiltrationen som ska läggas om. Resten håller nog längre.

Vart tionde år säger iallafall våran kommun. För vår del stämmer det ganska bra. Vår trekammarbrunn var nygjord när vi flyttade hit för 10 år sedan och den kommer bli utdömd nu. Då byggdes den ändå för att klara ett sexpersoners hushåll och jag och min sambo har bott själva här sedan yngsta barnet flyttade för 4,5 år sedan.
 
Herregud. Tio år. Tjugo år. :eek: :eek: :eek:

Mitt avlopp gjordes runt 1995 och jag har inga signaler från kommunen att det skulle behöva fixas inom överskådlig framtid. Det jag läst mig till är att de kan behöva göras nytt om det slammar igen. Mitt funkar utmärkt är så länge. Finns inget som tyder på att det är stopp nånstans när jag tittar.

Nu blev jag skakis. Behöver spara ännu mer pengar
 
Jag gissar att det beror en heldel på var man bor och vad det är för mark. Vi bor på sluttningen av ett berg och signalerna ifrån kommunen är att trekammarbrunnar inte kommer bli godkända överhuvudtaget i framtiden häromkring. Längre ner på sluttningen är redan alla trekammarbrunnar utdömda så därför har en förening bildats så att allas avlopp ska bli godkända sen.
 
Vi har fått 10 år MAX från kommunen på filterbädd.
Det är olika.
Min gård i Knivsta fungerar med infiltration även framöver då den ligger i skogen långt från någon sjö eller grannar.
Och det finns gott om egen mark att lägga sådana på.
Där kan jag köra tills att det blir stopp i avloppet.

Där jag bor nu vid kanten av en sjö så är det minireningsverk som gäller.
Det skall sitta efter 3-kammarbrunnen så den blir kvar.
 
Vi blev erbjudna kommunalt vatten och avlopp här och eftersom vårt vatten inte smakar särskilt gott pga de bergarterna som är i marken och att vårt avlopp (trekammarbrunn) inte kommer godkännas inom snar framtid tackade vi ja.
Om det finns möjlighet till kommunalt V/A så kan kommunen förbjuda andra lösningar.
 
Vad kostar när man ska dra dit el?
Här är en bra sida om det.

elnat-diagram_140403.jpg


https://www.eon.se/privatkund/Produkter-och-priser/Elnat/Att-ansluta-el/Prislista---cirkelmetoden/
 
Om det finns möjlighet till kommunalt V/A så kan kommunen förbjuda andra lösningar.

Möjlighet är väl en sanning med modifikation i vårt fall även om jag förstår att det kan vara så. Redan för 13 år sedan när vi bodde längre ner på sluttningen, alltså där trekammarbrunnar numera är förbjudna, började det talas om att trekammarbrunnar skulle komma att bli förbjudna där. Kommunen har inte visat något intresse av att gräva vatten och avlopp här ute i obygden eller på annat sätt hjälpa till att ordna problemet utan vi har alltså bildat en V/A förening där var och en själv får välja om hen vill gå med eller inte. Jag förstår mycket väl att det för många är hutlöst mycket pengar att slänga upp på en gång och dessutom kommer det till en månadsavgift sen vilket inte heller är något folk har haft tidigare. Kommunen har alltså inget med grävandet av vatten och avlopp att göra utan de förbjuder trekammarbrunnar och sen är det upp till var och en att lösa problemet själva.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus...
Svar
18
· Visningar
885
Senast: mamman
·
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
719
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 258
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Västeråsträffstråden
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp