Dra upp vojlocken i kanalen eller ej?

B

blondi3958

Hört flera som drar upp vojlocken/schabraket i "kanalen" under sadeln.
Varför?
Jag har lärt mig att man skall dra ut den så det inte sitter upp i "kanalen" under sadeln:crazy:

Vad är rätt?????
 
Jag drar upp i fram iafl... Får en känsla av att den ligger och pressar ner på hästen annars och det kan ju inte vara spec skönt...
 
Gör åxå det där fram, för att luften ska komma under och undvika skav från sömmarna på manken!

//jo7 :bump:
 
om vojlocken ligger slätt emot hästens ryggrad, och liksom i spänn över den, så hindrar den i viss mån ryggraden från den frihet som kanalen ger för att hästen ska kunna röra sig.. Dra upp den hela vägen en liten aning, obs! inte så det blir en massa knöggel i kanalen förståss, bara så det blir luft under vojlocken...
 
Jag har också hört att man ska dra upp den med det funkar inte.
Svårt att förklara men öglorna på schabraket som sadelgjorden ska igenom kommer under sadeln om man drar upp i tunneln.
 
Har fått lära mig att ( i en annan tidsålder) att man ska dra upp så pass att det kommer in luft i kanalen. Det kan ju spänna rätt bra när sadeln trycks neråt.
 
Hör också till en "annan tidsålder" ;) då var det en dödssynd att inte dra upp vojlocken i kanalen. Så för mig är det självklart att dra upp den lite både fram och bak så det blir luft hela vägen längs ryggraden.

Nog tycker jag att det blir behagligare för hästen på det viset. Ryggraden lämnas fri och svett/värme får chans att ventileras bort.
 
Jag drar också upp vojlocken under hela sadeln så att den inte ska ligga och trycka och störa hästens rörelsefrihet.
 
Jag drar upp den under hela kanalen så att ryggraden lämnas fri.
 
Jag har fått lära mig att den inte skall dras upp i kanalen :crazy:
Jag får ta och ändra på det nu då :D
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 633
Senast: Mogge
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 226
Senast: Madalitso
·
Utrustning Har en sadel hemma på prov, en äldre Kieffer Master. Dåligt med stoppning men följer ryggen fint i formen, får den en ordentlig...
Svar
1
· Visningar
816
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp