Drack ni alkohol när ni försökte bli med barn?

Voeux

Trådstartare
Jag upplever att folk i min bekantskap gjort lite olika. En del har druckit alkohol fram tills att de fått besked om att de är med barn eller kanske misstänkt att de är med barn. Sedan om de kanske hållit tillbaka lite, det vet jag inte. Någon annan har slutat dricka alkohol helt under tiden de försökt.

Hur gjorde ni? Hur bör man göra? I vilken vecka är det vanligt att man får reda på att man är med barn? Jag tänker att om man får reda på att man är med barn i vecka 5, är det inte skadligt då om du druckit alkohol varje helg under den tiden? Ni får ursäkta min okunskap i ämnet, jag frågar endast för att jag vill få lite koll och planera hur jag själv vill göra när det blir aktuellt för oss.
 
Jag upplever att folk i min bekantskap gjort lite olika. En del har druckit alkohol fram tills att de fått besked om att de är med barn eller kanske misstänkt att de är med barn. Sedan om de kanske hållit tillbaka lite, det vet jag inte. Någon annan har slutat dricka alkohol helt under tiden de försökt.

Hur gjorde ni? Hur bör man göra? I vilken vecka är det vanligt att man får reda på att man är med barn? Jag tänker att om man får reda på att man är med barn i vecka 5, är det inte skadligt då om du druckit alkohol varje helg under den tiden? Ni får ursäkta min okunskap i ämnet, jag frågar endast för att jag vill få lite koll och planera hur jag själv vill göra när det blir aktuellt för oss.
Jag slutade när jag var konstaterat gravid, men dricker inte speciellt mycket (vi pratar något glas vin här och där). Det är antagligen bättre att inte ha druckit under någon tid då barnet funnits. Jag skulle definitivt inte ha druckit mig full när jag försökte.

Däremot började jag äta folsyra ett par månader innan det var dags att försöka.

Samtidigt, det är ju inte som om det tar på första försöket alla gånger och vi hade inte attityden att hålla på med något slags verkstad med stickor, dagar och allt vad folk gör utan körde blir det så blir det, blir det inte så blir det inte. Det tog blixtsnabbt varje gång (har ett barn) men tog ändå minst ett halvår innan det blev, man får ju räkna med något mf och så också.
 
Det ska inte vara nån fara så tidigt, men för min egen del kändes det bättre att sluta med alkohol när vi började försöka. I alla fall tiden från ägglossning till mens. Drack i och för sig ytterst sällan redan innan, men ändå.

Om man är regelbunden med sin mens med ca en månad mellan så bör man vara i v.5 (4+) om man tar test vid tiden för beräknad mens.
 
Samtidigt, det är ju inte som om det tar på första försöket alla gånger och vi hade inte attityden att hålla på med något slags verkstad med stickor, dagar och allt vad folk gör utan körde blir det så blir det, blir det inte så blir det inte. Det tog blixtsnabbt varje gång men tog ändå minst ett halvår innan det blev, man får ju räkna med något mf och så också.

Den delen tänker jag på också. En kan ju omöjligt veta hur lång tid det tar.
 
Det ska inte vara nån fara så tidigt, men för min egen del kändes det bättre att sluta med alkohol när vi började försöka. I alla fall tiden från ägglossning till mens.

Just ja, så kan man ju göra också, alltså att ha uppehåll under just den perioden :)
 
Just ja, så kan man ju göra också, alltså att ha uppehåll under just den perioden :)
Om man vill vara diskret kan jag komma med tips om det också. Då är det ingen vits att krångla och beställa alkoholfritt och prata om det för då kommer folk att fråga, om man inte var ursmart och tog med bilen..

Så tips ett är att ta med sig bilen till middagar.
Tips två är att inte säga ett knyst och ta emot alla vinglas vid middagen och sedan dricka bordsvattnet och höja glasen och låtsasdricka ur dem. Folk (folk kanske var ovantligt vindögda iofs) verkade inte märka att det inte försvann vin.
Tips tre är att beställa sin drink själv i baren och be att få den alkoholfri men att den ser ut som en vanlig drink.
 
Jag drack alkohol under tiden vi försökte, det tog oss tre år att få dottern och jag hade ärligt talat inte velat göra ett uppehåll under hela den tiden. Sedan rent mentalt var jag ju medveten om att "nu är jag mellan äl och mens" och höll nog tillbaka lite då.

Sen beror det väl lite på hur man dricker, här handlar det mest om vin till maten på helgen på ett sätt som ju hade varit skadligt för ett foster, men inte känns skadligt för min kropp. I och med att det var så svårt att bli gravid ville jag ändå ge min kropp de bästa av förutsättningar och hade inte velat supa mig dyngrak förjämnan så att kroppen behövde hantera det när jag tyckte den skulle fokusera på att bli gravid liksom :cautious:
 
Om man vill vara diskret kan jag komma med tips om det också. Då är det ingen vits att krångla och beställa alkoholfritt och prata om det för då kommer folk att fråga, om man inte var ursmart och tog med bilen..

Så tips ett är att ta med sig bilen till middagar.
Tips två är att inte säga ett knyst och ta emot alla vinglas vid middagen och sedan dricka bordsvattnet och höja glasen och låtsasdricka ur dem. Folk (folk kanske var ovantligt vindögda iofs) verkade inte märka att det inte försvann vin.
Tips tre är att beställa sin drink själv i baren och be att få den alkoholfri men att den ser ut som en vanlig drink.

Min brors fru tipsade även om att briefa personalen i förväg så när hon sen sa "jag kan ta ett glas vitt" så visste de att de skulle servera alkoholfritt vin till henne :p Eller öl, eller cider eller vad det nu var.
 
Jag drack alkohol i normal mängd mellan mens och ägglossning ungefär, i stort sett inget därefter tills test/mens (smakade en klunk av sambons glas om jag ville typ). Men hade det varit något särskilt någon kväll där hade jag absolut kunnat ta ett glas vin då också, det blev bara inte så under tiden vi försökte. Jag var på skidresa en vecka under tiden vi försökte, och då drack jag ingen alkohol alls. Hade lätt blivit två starköl per dag om jag levt som vanligt på en skidvecka utomlands och det kändes direkt onödigt innan man gjort graviditetstest. Efter skidresan var det tidig corona-vår så det hände inte så mycket socialt med vänner ändå så jag ställdes inte riktigt inför valet att ta ett glas vin eller inte, men jag tänkte då (och nu) att jag hade absolut kunnat ta ett glas vin till maten på fredagen och lördagen.

Jag tänker dels att fostret ändå har en egen hinnsäck och gulesäck den första tiden efter befruktning, dvs det får inte näring via mig och någon moderkaka/navelsträng för den har inte bildats ännu, och det finns ingen forskning som visat att det är skadligt för fostret med mindre mängder alkohol så tidigt (läste det efteråt i Praktika för blivande föräldrar av Gunilla Wold, hon skriver och förklarar en del om dessa studier) och dels tänker jag på om det hade tagit många försök att bli gravid så hade jag tyckt det var jobbigt att inte kunna leva något sånär som vanligt under många månader. Men som sagt praktiskt med corona-vår :D Och stora mängder alkohol hade det absolut inte blivit annars heller. Har även nu under graviditeten smakat alkohol motsvarade någon klunk då och då, exempelvis när vi firat något så har jag skålat och smakat på champagnen. Jag dricker också alkoholfritt upp till 0,5%, medan andra har 0,0% som gräns. Det är ju upp till var och en att läsa på och bilda sig en uppfattning utifrån det :)
 
Min brors fru tipsade även om att briefa personalen i förväg så när hon sen sa "jag kan ta ett glas vitt" så visste de att de skulle servera alkoholfritt vin till henne :p Eller öl, eller cider eller vad det nu var.
Jag dricker alkoholfritt då och då på AWs oavsett, men en gång minns jag nu när jag beställde en alkoholfri öl så beställde jag "namnet på ölen", inte "en alkoholfri öl tack". Sedan kom servitören med ölen och gastade ut "EN ALKOHOLFRI ÖL, VEM SKULLE HA DEN?" :D De är inte alltid så smidiga.
 
Om sommaren 2021 kommer tillåta oss att åter igen hålla fester så misstänker jag att det kommer bli mycket alkohol :o Det spritter i kroppen på oss som busiga tonåringar, vi vill bara ut! Sedan är det ett gäng bröllop planerade, och någon högst preliminär festresa. Vi dricker en del alkohol helt enkelt på sommarmånaderna och jag misstänker att denna sommar absolut kommer att bli så. Därav trådstarten.

I somras hade jag en vit månad och jag tror att de flesta trodde att jag var med barn då, framför allt när det visade sig att min vita månad dessutom sträckte sig över midsommar. Ve och fasa! :D Där var nog vännerna ganska säkra, jag är inte den som spottar i glaset vanligtvis. Men just då ville jag faktiskt bara ha en vit månad.
 
Så tips ett är att ta med sig bilen till middagar.
Tips två är att inte säga ett knyst och ta emot alla vinglas vid middagen och sedan dricka bordsvattnet och höja glasen och låtsasdricka ur dem. Folk (folk kanske var ovantligt vindögda iofs) verkade inte märka att det inte försvann vin.

Som komplement till detta: Se till att du och din partner har olika dryck i glasen, "smaka" på varandras och se till att partnern tar en riktig ordentlig klunk :p
 
Jag slutade inte dricka när vi försökte bli med barn, (trots två missfall på vägen). Men jag dricker så lite i vanliga fall så det kändes inte som att det kunde ha någon som helst påverkan. Kanske snittar på ett glas vin varannan vecka eller något i den stilen.

Slutade (såklart) så fort jag fick reda på att jag var gravid, vilket i princip var så fort man kunde testa. (Iom missfallen skaffade vi oss väldigt bra koll på ägglossning, beräknad mens osv)
 
Jag dricker oerhört sällan mer än två glas vin utspritt över en kväll, och inte ens varje vecka. Fortsatte som vanligt tills kontaterat gravid.
 
Jag drack alkohol som vanligt när vi började försöka, men inga större mängder just mellan ägglossning och mens. Tänkte sluta helt men blev bara i några veckor innan det visade sig att jag redan var gravid. Ofta är man ju som nån annan skrev här ovanför i typ v 5 när man får reda på det och jag har förstått det som att det inte påverkar fostret så tidigt. Sen är det ju ofta några veckor därefter som man kanske inte vill gå ut offentligt med att man är gravid och då gjorde jag som nån annan skrev att jag såg till att beställa öl i baren på egen hand och få den i ett glas så ingen såg att den var alkoholfri.
 
Jag drack väldigt lite under tiden vi försökte. Det var inte så lång tid tills jag blev gravid och var inte sugen på att dricka ändå. Käkade folsyra och försökte maxa chansen att det skulle lyckas.
Sen är det långt ifrån säkert att det gjorde skillnad ;)

Jag är fortfarande inte så sugen på att dricka alkoholhaltiga drycker så här drygt tre år senare. Är inte bekväm med att bli berusad ;)
 
Jag var otroligt försiktig och drack bara alkohol (i måttlig mängd) medan jag hade mens, dvs inte kring ägglossningen eller fram till nästa period. Sedan jag väl blivit gravid drack jag inte en droppe, inte ens en matsked öl.
 
Jag drack inget men då är jag ingen som dricker särskilt mycket i vanliga fall och jag blev gravid på ett par månader. Hade det tagit lång tid så hade jag kanske tagit nån drink här och där.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 577
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 656
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
666
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp