Drack ni alkohol när ni försökte bli med barn?

Jag upplever att folk i min bekantskap gjort lite olika. En del har druckit alkohol fram tills att de fått besked om att de är med barn eller kanske misstänkt att de är med barn. Sedan om de kanske hållit tillbaka lite, det vet jag inte. Någon annan har slutat dricka alkohol helt under tiden de försökt.

Hur gjorde ni? Hur bör man göra? I vilken vecka är det vanligt att man får reda på att man är med barn? Jag tänker att om man får reda på att man är med barn i vecka 5, är det inte skadligt då om du druckit alkohol varje helg under den tiden? Ni får ursäkta min okunskap i ämnet, jag frågar endast för att jag vill få lite koll och planera hur jag själv vill göra när det blir aktuellt för oss.
Jag gjorde himla massa dumt fram till v.8 (ex sömntablett med ett glas rödvin, pga lånflygning X2), vaccin som inte är testat, en riktig praktfylla och snusade. Min MVC sköterska lugnade mig rejält med att det inte är förrän v9-10 barnet får näring från moderkakan fullt ut. Det var inte en planerad graviditet och jag hade pseudomens en gång. Barnet verkar normalt och har verkat normalt hela tiden nu 1,5 år efter ankomst men är väldigt röjig 🙈🙄. Jag tror inte det är någon fara alls även om just sömntablett kanske är dumt 🙄
 
Jag levde precis som vanligt, inklusive snus, fram till konstaterad graviditet. Det räcker med en graviditet + amningsperiod utan snus, vin, charkuterier och annat gott, jag behövde inte göra lidandet längre än nödvändigt :D (jag trivdes verkligen inte som gravid, mkt på grund av stora problem med foglossning och alla begränsningar som följde med det och graviditet i allmänhet)
 
Första barnet tog flera år att tillverka och till sist blev det ivf. Då drack jag något glas vin mellan mens och ägglossning men inte därefter. Andra barnet var helt oplanerat och då blev det en massa vin på nyår (testade positivt i mitten av januari) och var nog i v 4? då. Hade rejäl ångest över det men bebis är nu 3 mån och verkar må bra ändå.
 
Första barnet blev gjord på en duktig nyårsfylla. Hen verkar helt ok ;)
Haha, ja, jösses, tur att jag inte räknat efter antalet enheter under tiden jag var gravid fram tills jag fattade att jag var gravid. Eller fester och cigg för den delen - var ju under värsta "julfestperioden" också om jag minns rätt... :o Helt oplanerad graviditet i och för sig, men ändå. Även hon verkar dock så normal som genpoolen tillåter. ;)
 
Jag upplever att folk i min bekantskap gjort lite olika. En del har druckit alkohol fram tills att de fått besked om att de är med barn eller kanske misstänkt att de är med barn. Sedan om de kanske hållit tillbaka lite, det vet jag inte. Någon annan har slutat dricka alkohol helt under tiden de försökt.

Hur gjorde ni? Hur bör man göra? I vilken vecka är det vanligt att man får reda på att man är med barn? Jag tänker att om man får reda på att man är med barn i vecka 5, är det inte skadligt då om du druckit alkohol varje helg under den tiden? Ni får ursäkta min okunskap i ämnet, jag frågar endast för att jag vill få lite koll och planera hur jag själv vill göra när det blir aktuellt för oss.

Jag drack alkohol som "vanligt" fram tills jag testat positivt. Nu är jag ju ingen storkonsument men det blev ändå några glas vin kan jag tänka mig. Fick ett missfall (som berodde på nånting helt annat) i en tidigare graviditet men var ändå inte speciellt nojig över just alkohol eftersom "alla" säger att det inte påverkar fostret i ett så tidigt skede.
 
Så konstigt det där egentligen, att man ska behöva hymla med att man dricker alkoholfritt. Framför allt på grund av att folk inte kan hålla klaffen. Om jag vore med barn eller försökte bli med barn och någon noterade i tysthet att jag inte drack, och hade sina misstankar och höll dem för sig själv så hade jag verkligen inte brytt mig. Men man vill ju inte bli konfronterad mitt under en middag med någon som utbrister "Är du med barn eller?!" och så ska man sitta där och känna att man förväntas svara. Folk är verkligen inte särskilt taktiska alltid.
 
Så konstigt det där egentligen, att man ska behöva hymla med att man dricker alkoholfritt. Framför allt på grund av att folk inte kan hålla klaffen. Om jag vore med barn eller försökte bli med barn och någon noterade i tysthet att jag inte drack, och hade sina misstankar och höll dem för sig själv så hade jag verkligen inte brytt mig. Men man vill ju inte bli konfronterad mitt under en middag med någon som utbrister "Är du med barn eller?!" och så ska man sitta där och känna att man förväntas svara. Folk är verkligen inte särskilt taktiska alltid.

Men eller hur! :banghead: När jag väl var gravid hade jag förmodligen kunnat ta det om än blivit något ställd, även om jag tycker det är himla oförskämt att fråga någon som inte själv gått ut med sin graviditet. Vi berättade liksom inte för någon innan vecka 20, det var vår ensak.

Hade någon frågat om jag var gravid för att jag inte drack något någon kväll under tiden vi försökte bli gravida hade jag blivit totalt förstörd.
 
På temat så minns jag på mitt förra jobb (på en stor statlig myndighet) när vi skulle anordna avdelningsfest så yppade vår chefscontroller som satt i ledningsgruppen att det var så himla bra med festen för då skulle man kunna se vilka av tjejerna som var gravida i och med att de inte skulle dricka. Jättebra inför planeringen av nästa års resursbehov ju! :grin:
 
Så konstigt det där egentligen, att man ska behöva hymla med att man dricker alkoholfritt. Framför allt på grund av att folk inte kan hålla klaffen. Om jag vore med barn eller försökte bli med barn och någon noterade i tysthet att jag inte drack, och hade sina misstankar och höll dem för sig själv så hade jag verkligen inte brytt mig. Men man vill ju inte bli konfronterad mitt under en middag med någon som utbrister "Är du med barn eller?!" och så ska man sitta där och känna att man förväntas svara. Folk är verkligen inte särskilt taktiska alltid.

Det är då man svara "Uppmärksamt av dig men nej jag är inte gravid för jag fick ta bort min livmoder när jag drabbades av cancer, anledningen till att jag inte dricker är att jag numera går 12-stegsprogrammet" 😜
 
På temat så minns jag på mitt förra jobb (på en stor statlig myndighet) när vi skulle anordna avdelningsfest så yppade vår chefscontroller som satt i ledningsgruppen att det var så himla bra med festen för då skulle man kunna se vilka av tjejerna som var gravida i och med att de inte skulle dricka. Jättebra inför planeringen av nästa års resursbehov ju! :grin:

Men herregud! Vidrigt! :rage:
 
Så konstigt det där egentligen, att man ska behöva hymla med att man dricker alkoholfritt. Framför allt på grund av att folk inte kan hålla klaffen. Om jag vore med barn eller försökte bli med barn och någon noterade i tysthet att jag inte drack, och hade sina misstankar och höll dem för sig själv så hade jag verkligen inte brytt mig. Men man vill ju inte bli konfronterad mitt under en middag med någon som utbrister "Är du med barn eller?!" och så ska man sitta där och känna att man förväntas svara. Folk är verkligen inte särskilt taktiska alltid.
Eftersom jag i princip aldrig dricker så har jag fått frågan flertalet gånger. För det mesta har jag bara svarat "Nej" (eftersom vissa säkert hade tolkat "Vad fan har du med det att göra?" som ett förtäckt ja), men jag har landat i att ännu hellre svara med motfrågan "Är det verkligen den enda anledningen du kan föreställa dig för att inte dricka?", ställd med höjda ögonbryn och lätt nedlåtande ton.
 
Jag levde precis som vanligt, inklusive snus, fram till konstaterad graviditet. Det räcker med en graviditet + amningsperiod utan snus, vin, charkuterier och annat gott, jag behövde inte göra lidandet längre än nödvändigt :D (jag trivdes verkligen inte som gravid, mkt på grund av stora problem med foglossning och alla begränsningar som följde med det och graviditet i allmänhet)

Plus ett på den. Har faktiskt inte ens tänkt tanken att man kan göra annorlunda, man delar ju inte blodomlopp första veckorna så då är det väl snarare veckorna innan ägglossning man ska vara restriktiv, om det nu på något sätt skulle kunna optimera äggen?
 
Eftersom jag i princip aldrig dricker så har jag fått frågan flertalet gånger. För det mesta har jag bara svarat "Nej" (eftersom vissa säkert hade tolkat "Vad fan har du med det att göra?" som ett förtäckt ja), men jag har landat i att ännu hellre svara med motfrågan "Är det verkligen den enda anledningen du kan föreställa dig för att inte dricka?", ställd med höjda ögonbryn och lätt nedlåtande ton.

På den frågan är jag rädd för att jag hade fått: ”Du? Japp!” som svar 😂
 
På den frågan är jag rädd för att jag hade fått: ”Du? Japp!” som svar 😂
Samma här. Vi var väldigt öppna tidigt, ingen hade ändå gått på att jag valde läsk istället eller att jag ”tog bilen”. Tig liksom hellre in på hotell än att ta bilen till en fest, vilket alla vänner kände väl till. För mig var det ingen stor sak, hade det gått åt skogen hade jag nog varit ”öppet ledsen” också, jag är privat på många sätt men när mina känslor väldigt mkt utanpå.
 
jag drack i princip ingen alkohol alls från det att vi började försöka bli gravida, tog strax över ett år att få ett plus, under den tiden blev det kanske 2-3 glas vin totalt.
 
Så konstigt det där egentligen, att man ska behöva hymla med att man dricker alkoholfritt. Framför allt på grund av att folk inte kan hålla klaffen. Om jag vore med barn eller försökte bli med barn och någon noterade i tysthet att jag inte drack, och hade sina misstankar och höll dem för sig själv så hade jag verkligen inte brytt mig. Men man vill ju inte bli konfronterad mitt under en middag med någon som utbrister "Är du med barn eller?!" och så ska man sitta där och känna att man förväntas svara. Folk är verkligen inte särskilt taktiska alltid.
Just på grund av det där har jag alltid haft ett vinglas på bordet. Placerat mig bredvid min man och bytt glas med honom lagom när han druckit hälften. På jobbet satte jag mig bredvid en man som dricker i lagom tempo och bytte glas med honom.

Det är förvånande vad folk inte tänker på att man inte dricker om man bara håller i ett vinglas. Cola light i vinglas funkar också förvånansvärt bra. Vet inte hur många jobbfester jag hållit i ett vinglas med antingen vin eller cola i för att sen sätta mig i bilen och köra hem.

När jag var nygravid med dottern var jag på en veckas konferens i New York med jobbet. Då ingick en hutt ren starksprit efter sista konferenspasset varje dag samt fullt dryckespaket till middagarna. Jag vattnade en stackars planta med spriten och beställde en cola light bredvid dryckespaketet. När jag senare berättade att jag var gravid var det någon som våndades över hur mycket alkohol jag druckit på konferensen 😅 (snacka om dömande och mom-shaming by the way 😳🤯🙈)

Summa; det är lättare än vad man tror att lura andra personer som dricker alkohol för de märker inget. De som kan märka är de som själva är nyktra 😊

Lycka till när ni väl känner att tiden är inne ❤️

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 547
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 642
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
646
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
36
· Visningar
2 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp