Dräktig eller bara väldigt fet??

Lyxzen

Trådstartare
Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒

Mitt sto seminerades förra året, kollade dr på 17 + 45 dygn, allt ok.
Har uppträtt lite märkligt i vinter, typ hingstigt och skvätta åt nya hästar tidigt i dräktighet men det avtog. Även varit lite lös i magen vilket hon inte varit i samma grad tidigare. Kollad svan/ben/Hage osv varje dag och inte sett tillstymmelse till blod eller liknande🤷‍♀️

Nu har fröken gått +34 dygn över tiden och jag börjar ifrågasätta om hon verkligen är dr eller ej.. 😔

Hon har dock inte brunstat något alls vilket hon brukar va tydlig med, juvret har blivit lite tydligare (dock inte alls välfyllt än men man kan få ut ljus vätska nu) och magen är STOR! Upplever henne inte speciellt tjock i övrigt, lite över normalhull kanske men absolut inte fet utom runt magen, som känns stenhård. Hon har tidigare aldrig gått upp i vikt på endast hö utan har ofta behövts stödfodras när hon gått som hårdast, å andra sidan har hon aldrig vilat helt så här länge 😅

Har sista 2 veckorna nästan slutat ligga ned inne vilket hon annars alltid gör väldigt mycket och hon har börjar trycka i sig 2 knökfullt ikeapåsar/natt, något hon inte heller gjort innan utan lämnat en del trots att hon bara fick en full påse tidigare.

Vad tror ni? Kan hon va dräktigt trots allt? Eller är hon skendräktigt och sjukt fet? Och har nån annan varit med om ett sto som gått så länge? Hur gick det?

Tacksam för svar från en som börjar va svin less på att vaka och fundera..

Kan tillägga att jag ska till veterinären på fredag med ett annat sto så ska be dom komma ut och kolla på henne så man vet om det blir hård bantning eller vidare vak 🙈 men skulle va kul att höra vad andra varit med om!

Bild från idag
 

Bifogade filer

  • IMG_20210609_222327.jpg
    IMG_20210609_222327.jpg
    355,9 KB · Visningar: 321
Av magen att dömma borde hon vara dräktig annars är hon galet tjock.
Kan du inte visa en bild på juvret?
 
Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒

Mitt sto seminerades förra året, kollade dr på 17 + 45 dygn, allt ok.
Har uppträtt lite märkligt i vinter, typ hingstigt och skvätta åt nya hästar tidigt i dräktighet men det avtog. Även varit lite lös i magen vilket hon inte varit i samma grad tidigare. Kollad svan/ben/Hage osv varje dag och inte sett tillstymmelse till blod eller liknande🤷‍♀️

Nu har fröken gått +34 dygn över tiden och jag börjar ifrågasätta om hon verkligen är dr eller ej.. 😔

Hon har dock inte brunstat något alls vilket hon brukar va tydlig med, juvret har blivit lite tydligare (dock inte alls välfyllt än men man kan få ut ljus vätska nu) och magen är STOR! Upplever henne inte speciellt tjock i övrigt, lite över normalhull kanske men absolut inte fet utom runt magen, som känns stenhård. Hon har tidigare aldrig gått upp i vikt på endast hö utan har ofta behövts stödfodras när hon gått som hårdast, å andra sidan har hon aldrig vilat helt så här länge 😅

Har sista 2 veckorna nästan slutat ligga ned inne vilket hon annars alltid gör väldigt mycket och hon har börjar trycka i sig 2 knökfullt ikeapåsar/natt, något hon inte heller gjort innan utan lämnat en del trots att hon bara fick en full påse tidigare.

Vad tror ni? Kan hon va dräktigt trots allt? Eller är hon skendräktigt och sjukt fet? Och har nån annan varit med om ett sto som gått så länge? Hur gick det?

Tacksam för svar från en som börjar va svin less på att vaka och fundera..

Kan tillägga att jag ska till veterinären på fredag med ett annat sto så ska be dom komma ut och kolla på henne så man vet om det blir hård bantning eller vidare vak 🙈 men skulle va kul att höra vad andra varit med om!

Bild från idag
Jag har haft ett sto som alltid gick 12 månader och det blev förstklassiga föl. Jag har också sett ston som inte fyllt juvret förrän sista dygnen.

det är nog bara en erfaren vet. eller stuterimänniska som kan avgöra om det finns nåt därinne. :)
 
De där med att uppföra sig som en hingst höll våran madame på med hela första tiden efter hon kom hem från stuteriet, konstaterad dräktig 🙈 Hon skrek och slog med frambenet bara hon såg en annan häst ..På dygn 333 fick hon ett stoföl 💕 Så hennes hormoner spelade nog henne ett spratt, de avtog desto längre in i dräktigheten hon kom.
 
De där med att uppföra sig som en hingst höll våran madame på med hela första tiden efter hon kom hem från stuteriet, konstaterad dräktig 🙈 Hon skrek och slog med frambenet bara hon såg en annan häst ..På dygn 333 fick hon ett stoföl 💕 Så hennes hormoner spelade nog henne ett spratt, de avtog desto längre in i dräktigheten hon kom.
Min betäckte också hagkompisen under dräktigheten när denne brunstade.
 
Tyvärr var hon tom så enbart extremt fet.. 😒
Men skönt att fler än jag trodde hon var dräktig, tom veterinären som kollade henne var helt övertygad innan eftersom hon har sådan buk plus alla andra tecken..

Super skumt då fröken aldrig gått upp i vikt på hö tidigare och ofta krävt foder för att inte falla ur 🤷‍♀️ men skönt att veta så nu är det bantning och igångsättning som gäller 🙈

Fortfarande ett litet juver och inga brunster som visats än i år så ev skendräktighet som spökat 🤔
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 534
Senast: Skjøldur
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 206
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp