Dräktig eller ej

L

liten_ann

Min tik parades för snart 7 veckor sedan.
hennes 1:a kull & min med:)
Bokade tid hos vet för att kolla så att hon var OK samt för att se om det verkligen var valpar i magen.
Jag frågade innan jag bokade tiden om ultraljud var nödvändigt osv, men det var det inte, utan en erfaren vet känner alltid om tiken är dräktig. helt onödigt med ultra el röntgen alltså enligt djurkliniken & jag bokade då bara ett vanligt besök hos vetten.
Hon hade gått över 5 fulla veckor vid besöket.

Vet klämde och kände, tyckte att han kände något, men sen sa han att han ej trodde att hon var dräktig, ville göra röntgen för säkerhets skull..
Livmodern var förstorad och "svampig" sa han. "Inga valpar"

Jag röntgade ej.. då hade jag lika gärna kunnat boka ultraljud direkt tycker jag..ett vanligt besök kostar 390 kr, ultraljud 900 kr.

Frågade vad jag i såfall skulle göra åt skendräktigheten... hon sover hela tiden, magen börjar bli ENORM ( enbart magen, annars är hon lika smal som innan), tuttarna är rosa och svällda, hon har genomskinliga flytningar osv...
Men enligt honom så skulle jag inte göra nåt, "vadå har hon gått upp i vikt" typ..

Ja alltså vad är detta? Hon väger idag 5.5 kilo, mot normalvikten 4 kg( liten shih tzu)
Magen sväller dag för dag. jag TROR ju att hon är dräktig, vad skulle det annars vara?! Vore hon skendräktig så skulle väl hela hon tjocka på sig, inte bara magen!
Hon har genomskinliga flytningar, det har väl inte skendräktiga?!
Hon klarar inte av att hoppa upp i vår säng längre.....

Ni som har haft skendräktiga tikar & ni med tikar som gått tomma, hur har det varit? dvs har magen blivit hård och rund, flytningar ja you name it!!!
 
Sv: Dräktig eller ej

Har du några bilder?
Känner du fosterrörelser? Det bör du göra så här långt in i dräktigheten.
Kan ingen erfaren uppfödare i din närhet kika på henne?
 
Sv: Dräktig eller ej

Har du några bilder?
Känner du fosterrörelser? Det bör du göra så här långt in i dräktigheten.
Kan ingen erfaren uppfödare i din närhet kika på henne?

Hur lägger jag in bild här?
n576577539_1409595_7769.jpg

Dag 45 idag...

jag tror mig ju känna fosterrörelser, men är inte helt säker!
Lånade hem stetoskop från jobbet & lyssnade nu ikväll, tickade hejvillt överallt, men hur ska valphjärtan låta??
Det jag hörde lät som om nån spelade snabbt på skedar:angel:

Jo jag har kontakt med en uppfödare, vi har dock inte tid att träffas pga våra jobb just nu:cry:
Vi bor några timmar ifrån varann nämligen!
 
Sv: Dräktig eller ej

Hur lägger jag in bild här?
n576577539_1409595_7769.jpg

Dag 45 idag...

jag tror mig ju känna fosterrörelser, men är inte helt säker!
Lånade hem stetoskop från jobbet & lyssnade nu ikväll, tickade hejvillt överallt, men hur ska valphjärtan låta??
Det jag hörde lät som om nån spelade snabbt på skedar:angel:

Jo jag har kontakt med en uppfödare, vi har dock inte tid att träffas pga våra jobb just nu:cry:
Vi bor några timmar ifrån varann nämligen!


Bilden är 3 dagar gammal.. känns som om hon växer mycket för varje dag...
Jag blev förvånad när jag kom hem ikväll över hur stor hon var!!
 
Sv: Dräktig eller ej

Tycker hon ser dräktig ut men det är ju svårt att säga utifrån en bild.
Flytningen kan vara en s.k. dräktighetsflytning. Den brukar komma vid 5:e veckan ungefär. När kom de hos din tik?
Har midjan försvunnit? Är där det brukar sätta sig...
Har hon varit skendräktig innan?
Är vulvan fortf svullen och svampig efter löpet?
Kan du inte be en annan veterinär kika på henne?
 
Sv: Dräktig eller ej

Tycker hon ser dräktig ut men det är ju svårt att säga utifrån en bild.
Flytningen kan vara en s.k. dräktighetsflytning. Den brukar komma vid 5:e veckan ungefär. När kom de hos din tik?
Har midjan försvunnit? Är där det brukar sätta sig...
Har hon varit skendräktig innan?
Är vulvan fortf svullen och svampig efter löpet?
Kan du inte be en annan veterinär kika på henne?


Jo ang flytningen så vet jag att dräktiga tikar brukar ha det, hon fick det precis innan hon hade gått in i 5:e veckan ca..
Midjan är borta ja, hon är klotrund, kanske svårt att se på bilden eftersom hon ligger ner.
vulvan är svullen ja, men inte lika svullen som under tex höglöp.. den är inte heller tillbaka till det normala.
Hon har aldrig varit skendräktig.
Har tunnat ur sig & är rätt mager på övriga kroppen nu också tyvärr, benrangel( är alltid väldigt tunn, men nu är hon ännu tunnare), måste ju vara pga dräktigheten då antar jag?!
Får RCs Starter men hon är extremt kräsen som vanligt..
Jo jag har god lust att konsultera en annan vet, men känns "dumt" eftersom den vetten jag var hos är känd som en "trevlig, DUKTIG, erfaren" ja you name it...

tänker att jag ska ta det lungt, att bara vänta & se osv,allt är förberett för valpning, men det vore ju kul att VETA!?

Jag är övertygad om att hon är dräktig, men jag är ju inte erfaren så det kan ju kvitta:cry:
 
Sv: Dräktig eller ej

Tycker helt klart att hon ser dräktig ut!
Finns det ingen uppfödare som kan komma och titta/känna?
Du borde också kunna känna foste rörelse så här sent på dräktigheten.
Fast det gäller att ha tålamod, ibland för man ha handen länge på magen innan man känner något.
En foster rörelse kan man inte ta fel på, det känns så specielt, det närmaste jag kan beskriva det är som en fisk som sprätter under handen (ja jag vet, men det var det ända jag kom på, men som sagt har man en gång känt det så tar man inte fel)
 
Sv: Dräktig eller ej

Jag kände fosterrörelser idag!!!!!! Så kul, nu är jag lycklig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
någon/några puttade till min hand 2 gånger:)
 
Sv: Dräktig eller ej

Helt OT
Men kul med en till som har shih-tzu! :laugh:
Vad heter den stolta mamman och den blivande pappan?

/Apo - familj med shih-tzu uppfödning i flera decennier :D
 
Sv: Dräktig eller ej

Helt OT!!
apocalypsze, blev väldigt nyfiken nu!:o
Är också uppväxt i shih-tzu uppfödningarnas tecken, och som vuxen för facklan vidare.....Skicka gärna Pm om din familjs uppfödning.;)

Till TS: Roligt för dej om det finns valpar om det är det du vill.

Blir dock lite nyfiken kring hur du resonerade när du beslutade dej för att para tiken. Om det är samma tik du skrivit om förut, så är det inte en skk-registrerad shih-tzu och du var ganska hård i dina uttalanden angående uppfödaren som var skk-motståndare.
 
Sv: Dräktig eller ej

Helt OT!!
apocalypsze, blev väldigt nyfiken nu!:o
Är också uppväxt i shih-tzu uppfödningarnas tecken, och som vuxen för facklan vidare.....Skicka gärna Pm om din familjs uppfödning.;)

Till TS: Roligt för dej om det finns valpar om det är det du vill.

Blir dock lite nyfiken kring hur du resonerade när du beslutade dej för att para tiken. Om det är samma tik du skrivit om förut, så är det inte en skk-registrerad shih-tzu och du var ganska hård i dina uttalanden angående uppfödaren som var skk-motståndare.


Hej!

japp samma tik, som tyvärr ej är reggad i skk bara ägarregistrerad. Hanen är reggad i skk dock, men det kvittar ju eftersom valparna inte kan bli det på nåt vis, det går ju inte att inregistrera en hund i efterhand, även fast man har alla släktled osv..

Men jag vill gärna ha en valp efter min tik, låter ego kanske:confused: Hon är en väldigt fin shih tzu ( nu kortklippt dock;) ), underbart temprament osv

Tycker detta är jättespännande & lärorikt som sjutton, letar efter en SKK reggad tik som faller mig i smak också;) skulle vilja ha en helsvart... Kommer nog aldrig att bli ett utställningsfreak, även fast det verkar jätteroligt, men jag älskar hundarna & allt med det.
 
Sv: Dräktig eller ej

Det kanske inte är den mest lämpliga anledningen att ta en kull valpar, men jag förstår hur du resonerar. Tyckte bara att det var lite märkligt efter det du skrivit förut.

Hoppas att allt går som du önskar.:)
 
Sv: Dräktig eller ej

Det kanske inte är den mest lämpliga anledningen att ta en kull valpar, men jag förstår hur du resonerar. Tyckte bara att det var lite märkligt efter det du skrivit förut.

Hoppas att allt går som du önskar.:)


Nja, det jag var/är emot är oseriösa uppfödare!
& hade jag & uppfödaren varit med i skk då så hade jag haft hjälp därifrån med allt.
& jag sitter inte med 10 blandraser/renraser och parar hejvillt:) har absolut inget emot blandisar, har nyss haft en själv:)

Men det är en annan diskussion.

OT. Röntgade Mimmi idag, minst 6 st valpar i magen såg vi på bilden:banana: så otroligt spännande & roligt!!
 
Sv: Dräktig eller ej

Då blir det några stycken med andra ord!;)
Vet du vilka linjer som ligger bakom din tik längre tillbaka? Vilka linjer kommer hanen ifrån?
 
Sv: Dräktig eller ej

Då blir det några stycken med andra ord!;)
Vet du vilka linjer som ligger bakom din tik längre tillbaka? Vilka linjer kommer hanen ifrån?

Han kommer från Mah-Yongs, ang Mimmi så är hennes morfar( tror jag) från LI-LAIS !? Mormor från Blue Grass, enligt skk
:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 248
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 739
Senast: regina11
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 059
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp