Dräktig!?!? :S

A

annibanni

Sitter här och får lite smått panik. Det verkar som om min katt är dräktig. Jag skulle vara jätteglad för det om det inte vore för att jag fortf. bodde hemma tsm med en förälder som hatar djur. Och hon vill absolut inte ha några ungar!

Katten har den senaste månaden fått en större mage som buktar ut på sidorna och kanske något under också, hon äter dubbelt så mycket som vanligt, är lite tröttare och tuttarna är större, lite hårdare och står liksom ut mer, de är dock inte hallonröda som många skriver att de blir under dräktigheten (mera vitljusrosa) och jag tror inte så mycket päls har försvunnit kring dem heller. Men detta tyder väl ändå rätt klart på att hon väntar ungar :crazy:.

Hon har varit såhär annorlunda i runt 1 månad av vad jag kommer ihåg men nu börjar det bli mer. Runt den tiden (för 1 månad sen) har jag heller inte för mig att hon löpte, men jag är inte säker eftersom jag var borta över en helg och min bror skulle passa henne, och då kan det ju hänt att en hane var på besök:(. Men han har inte sagt något om det.

Jag har läst på lite om skendräktighet och hoppas verkligen på att det är vad det är, men jag har ingen tidigare erfarenhet av det sedan innan.

För mig är de jättevälkommna men tyvärr inte av föräldern så jag vet inte hur jag ska hantera detta, får mest utskällningar hela tiden att jag inte passar henne:crazy:. Ett alternativ som hon tyckte är att "slå ihjäl dem så fort de föds" som hon så fint sa det (ngt jag absolut inte skulle kunna göra, inte hon heller för den delen). Jag får verkligen panik på detta, jag har stor vana vid allt kring kattungar då min moster är uppfödare och jag har själv alltid velat ta ungar efter min katt, man vill ju ha några efter henne då hon gått bort. Behövde mest skriva av mig med denna tråd och be om råd från er härinne. Hur länge tar det tex innan tuttarna blir hallonröda? Nu blev det ganska långt men hoppas någon orkat läsa. Jättetacksam för lite råd och hjälp. Kanske någon som har erfarenhet av skendräktighet?

(Katten är 8 år i sommar och anledningen till att hon inte är kastrerad tycker jag inte hör hemma här.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dräktig!?!? :S

Inne eller utekatt?
Vill man inte ha kattungar så ger man antingen p-piller eller kastrerar, gör man inget utav det så får man stå sitt kast, men det är himla synd om katten.
Boka tid hos veterinären så du får veta OM hon är dräktig. Och det pronto.
Veterinären kan även abortera fostrena om hon är dräktig. Be veterinären göra det på en gång isåfall. För det är totalt onödigt att katten ska tvingas gå igenom en riskfylld förlossning (som kan resultera i kejsarsnitt eller död mammakatt + ungar eller död mammakatt och levande ungar) och sen tvinga henne gå igenom det traumat som det är att bli mamma och sen direkt bli av med ungarna, eftersom jag antar att du kommer avliva dom ganska snart efter förlossningen.
Sen är det olagligt enligt djurskyddslagen att döda katter hursomhelst. Kattungar räknas också som katter.
 
Sv: Dräktig!?!? :S

ursäkta mig:eek: nu är hon alltså snart 8år och hon är ev dräktig! Är det första kullen är det stoor risk att det blir komplikationer eftersom bäckenet stelnar ju äldre katten blir. Skulle hellre satsa på att kastrera henne än att låta henne genomföra en förlossning där hon själv kan stryka med.
Hoppas hon åtminstone är försäkrad och att du har pengar undanstoppade om du tänker låta henne föda, för händer det något kan de bli dyrt. Hoppas hon ej gått på p-piller innan du upptäckte att hon ev är dräktig...
 
Sv: Dräktig!?!? :S

Jag har inte tänkt avliva dem, det är i absoluta sista utvägen. Jag ger henne p-piller men inte då hon inte löper, visst jag förstår att hon kan få ändå. Men den diskussionen hör inte hemma i denna tråden.

Ang abortera, är inte det inom en viss tid? Annars skulle det ju vara ett alternativ.
 
Sv: Dräktig!?!? :S

Skulle hellre satsa på att kastrera henne än att låta henne genomföra en förlossning där hon själv kan stryka med.
Hoppas hon åtminstone är försäkrad och att du har pengar undanstoppade om du tänker låta henne föda, för händer det något kan de bli dyrt. Hoppas hon ej gått på p-piller innan du upptäckte att hon ev är dräktig...

Du menar abortera eller? och sedan kastrera?. Och nej pengar är inte problemet, det finns.
 
Sv: Dräktig!?!? :S

Så dags då att ge p-piller när hon väl börjat löpa, det är ju bara för att korta ner löpet man ger då, för att förhindra dräktighet så måste det ges varje dag året om.

Du måste in till veterinären fort med henne om du ev ska ha en chans att abortera. Kastrera henne i samband med aborteringen då. En katt som är 8 år ska INTE få sin första kull då, hon är ju i samma skick i kroppen som en nästan 60 årig människa. Oavsätt så bör du uppsöka veterinären omgående. Efter helgen kanske det är försent eftersom det redan gått så lång tid.
 
Sv: Dräktig!?!? :S

Jag har inte tänkt avliva dem, det är i absoluta sista utvägen. Jag ger henne p-piller men inte då hon inte löper, visst jag förstår att hon kan få ändå. Men den diskussionen hör inte hemma i denna tråden.

Ang abortera, är inte det inom en viss tid? Annars skulle det ju vara ett alternativ.

menar du att varje gång katten börjar löpa avbryter du löpet med p-piller?:eek: P-piller ska man ge minst 1ggn/veckan under en längre period, att avbryta löp ökar risken för canser och livmoderinflamation! + att p-piller är skadliga om hon har kattungar i magen

Kastrera en dräktig katt kan man göra väldigt sent så åk till veterinären för att kolla om hon är dräktig...
 
Sv: Dräktig!?!? :S

Det är inte vad djursjukhuset har sagt till mig men möjligt att det inte är bra. Hur som helst så ska jag uppsöka veterinär och diskutera med dem. Därför ser jag gärna att ni håller er till ämnet.
 
Sv: Dräktig!?!? :S

Tuttarna brukar bli röda ca 3 veckor efter parning. En katt är dräktig i 9 veckor.

Om din mamma tycker att ni ska slå ihjäl kattungarna är alternativet kastrera och abortera betydligt bättre. För det första slipper honan genomgå en förlossning med de risker de medför och kattungarna får en human avlivning.

Ta hjälp och stöd av din moster, om det är möjligt.

Och om kattungarna föds och honan inte kastreras, ge ett p-piller i veckan. Att hålla på och avbryta löp hela tiden är inte bra. P-piller ska ges minst en gång i veckan (det står tex. i bipackssedeln).
 
Sv: Dräktig!?!? :S

Då är det ju att de inte är röda vilket de borde vara. Kan nämna att vi misstänkt att hon varit dräktig tidigare med lite svullna tuttar och lite tjockare men då har det inte varit lika mycket som nu.

Ang. P-piller så var det ngt nytt för mig då djursjukhuset sagt annorlunda och det står även på bipacksedeln ang avbryt av löp och uppskutning av löp, inte det andra (vad jag sett får väl kolla igen). Men jättebra att få veta det om det är bättre att ge varje vecka.

Tycker också helt klart att det är bättre med abort än att slå ihjäl dem. Däremot skulle jag vilja ha ungarna, problemet är ju dock som beskrivet ovan.

tack för svaret
 
Sv: Dräktig!?!? :S

Hur kan man gå och fundera på en ev dräktighet i en dryg månad utan att göra något åt det när man vet att katter har en extremt kort dräktighet?
Och nu är det långhelg. Varför skjuter man upp det till långhelgen så du tidigast kan ringa och boka tid på tisdag? Katten hinner ju gå och vara dräktig jättelänge nu om hon nu är dräktig... Jisses... Därför du bör ringa och boka tid pronto, skitsamma att det är helg, nu får det kosta vad det vill när man själv ställer till det, katten ska aldrig behöva ta konsekvenserna. Har man inte råd med det så ser man till att det inte händer. Ansvarslöst är vad det är... Morr.
 
Sv: Dräktig!?!? :S

Vad ska du spara på ungarna för? Ännu mer utgifter med fler katter. Fler katter som behöver mat, fler katter att kastrera (vilket du antagligen inte kommer göra eftersom honan inte är kastrerad ännu, vilket kommer leda till ännu fler oönskade kattungar)... Det är fruktansvärt svårt att bli av med katter med eftersom det inte ens finns plats på varken katthem eller jourhem för dom som redan finns...
 
Sv: Dräktig!?!? :S

Då är det ju att de inte är röda vilket de borde vara. Kan nämna att vi misstänkt att hon varit dräktig tidigare med lite svullna tuttar och lite tjockare men då har det inte varit lika mycket som nu.

Ang. P-piller så var det ngt nytt för mig då djursjukhuset sagt annorlunda och det står även på bipacksedeln ang avbryt av löp och uppskutning av löp, inte det andra (vad jag sett får väl kolla igen). Men jättebra att få veta det om det är bättre att ge varje vecka.

Tycker också helt klart att det är bättre med abort än att slå ihjäl dem. Däremot skulle jag vilja ha ungarna, problemet är ju dock som beskrivet ovan.

tack för svaret

Även om du vill ha kattungar så kanske det är smartare att välja en yngre hona som får ungar än en snart 8år gammal. Som jag skrev innan ökar risken för komplikationer ju äldre dom är (precis som hos människan) Om katten fått p-piller under dräktigheten kan kattungarna födas med defekter tex öppen buk.
Nu vet jag inte hur gammal du är men är du under 18 år så har föräldrarna ansvaret om du inte har råd. Tänk på att om det blir komplikationer kan det bli dyrt speciellt om honan är oförsäkrad. Om inte du har pengar och dina föräldrar inte vill ha kattungar vem betalar då om honan behöver vård?

en bra sida att besöka www.kattstatus.se
 
Sv: Dräktig!?!? :S

Det är livsfarligt för din katt att få kullen. Åtta år och förstagångsföderska, du spelar roulett med hennes liv.
Betyder katter verkligen inte mer än så för människor? :(

Att hon är okastrerad har verkligen relevans i tråden, det är anledningen till att du nu eventuellt väntar en kull oönskade, oplanerade ungar. Du riskerar kattens liv, enkom för att du inte tagit ditt ansvar som djurägare och kastrerat henne.

Abortera foster kan du göra långt in i dräktigheten, som ovan nämnt kastrerar man katten samtidigt och plockar ut ungarna. Är det långt gånget får varje unge en avlivningsspruta. Se till att kontakta en veterinär omgående, för honans skull.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
648
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 413
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp