Dräktig trots allt?

Horselover12742

Trådstartare
Hej!
Jag köpte ett sto i Maj i år, väldigt mager o undernärd ( 4 år ) misstänkte till en början att hon kunde vara dräktig pga att hon var känslig om magen och fick panik vid ridning, tog ut veterinär som gjorde ultraljud men enligt henne var hon tom ( tyckte dock inte hon kollade så noga, det var bara in o sen ut ). Nu har hon fått jättekonstig form på magen samt vätska i juvret, lite gråaktig/genomskinlig. Inte mycket men kommer en droppa när man känner på spenorna. Hon är jätterädd om magen och rör man juvret kan man få sig en kick. Något mjukare bäckenband än mina andra hästar.
Men ni som kan något om fölmagar, tycker ni hon ser dräktig ut? Veterinär kommer i nästa vecka.
 

Bifogade filer

  • E9A66EFF-44D4-448B-85AF-A015FC6DACBC.jpeg
    E9A66EFF-44D4-448B-85AF-A015FC6DACBC.jpeg
    319,3 KB · Visningar: 1 615
Denna bilen är när vi fick hem henne
Visa bifogad fil 61677
Jag kan bara spekulera huruvida hon är dräktig eller ej, precis som du skriver, så får en veterinär avgöra detta.

MEN - jag vill passa på att berömma ditt arbete med att få henne i hull. Vilken skillnad! Det är ju en helt annan häst. Hon ser verkligen fin ut!

Vet du varför hon var i så magert skick när du köpte henne? Vad hade hänt henne?
 
Mitt sto som hade liknande mage + juver som din var inte dräktig (tom på UL 16 dygn, men jag ville ändå kolla upp det nu).

Mitt andra sto jag har, som aldrig blivit betäckt, har alltid varit väldigt känslig när man rör mage/ljumske/juver. Hon kosparkas dagligen när jag måste borsta bort lera. Så det behöver inte betyda nåt mer än att hon har hög integritet. ;)

Så enda sättet att veta är att ta ut veterinär och det är ju på gång med denna dam. :)
 
Det som får mig att oroa mig för att det kan vara en dräktighet är att från just det stället jag köpt henne på har sålt många ston som ”råkat” vara dräktiga.
 
Jag kan bara spekulera huruvida hon är dräktig eller ej, precis som du skriver, så får en veterinär avgöra detta.

MEN - jag vill passa på att berömma ditt arbete med att få henne i hull. Vilken skillnad! Det är ju en helt annan häst. Hon ser verkligen fin ut!

Vet du varför hon var i så magert skick när du köpte henne? Vad hade hänt henne?
Hej! tack så jättemycket!
Nej jag vet inte, dom tyckte dessutom att hon var i bra hull när vi köpte henne ( vilket är helt stört ). Hon är köpt från försäljningsgård i Frankrike och har där innan levt halvt vilt ( fram tills Februari-20 ) men kärlek o mat i samband med bra träning har gjort henne susens🥰
 
Omöjligt att avgöra på dina bilder. Antingen är hon dräktig eller så är hon bara för tjock 😉
Vissa ston får vätska från juvret om man klämmer på det året om andra inte.

Om du misstänker att hon sätter juver nu borde du sett eller känt fosterrörelser ngn gång under tiden?

Du får helt enkelt vänta och se annars tills veterinären kommer 🙂
 
Omöjligt att avgöra, absolut sätt rörelser som kan kopplas till fosterrörelser men kan ju samtidigt vara tarmrörelser så får bara avvakta o se helt till veterinären kommer. Upptäcke dock att hon var lite svullen ”där bak” o slemhinnorna var mörkrosa nästan röda. Något att oroa sig för? Hur som är hon rund o go, bild från idag😂
 

Bifogade filer

  • 095088F6-908D-4ED0-A699-653028834753.jpeg
    095088F6-908D-4ED0-A699-653028834753.jpeg
    339,7 KB · Visningar: 181

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 028
Senast: Moa092
·
Avel Hej! För några månader sedan tog vi ett rektal palpation test samt ett blodprov för att se om vårat sto var dräktigt. Proven visade sig...
Svar
5
· Visningar
1 816
Senast: Tokyo
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 762
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp