Dräktiga ston 2018/2019

Min har noll och inget juver än, så jag räknar inte med att hon kommer föla förens tidigast vid dygn 345.... (kommer dock givetvis börja vaka tidigare)

Skulle uppdatera övervakningskameran i går men lyckades inte koppla upp den mot internet, undrar om den kan ha blivit förstörd av att bo "ute" i lösdriften i dryga 3 år? Den lyser och rör sig och ser ut att fungera i övrigt.... Någon som är bra på dLink kamerar som kan gissa vad som är fel?

Du får ingen kontakt med kameran alltså, trots att den fungerar? Testa att montera ned den och gör en fabriksåterställning, det löser ofta de flesta problem.
 
Du får ingen kontakt med kameran alltså, trots att den fungerar? Testa att montera ned den och gör en fabriksåterställning, det löser ofta de flesta problem.

Nja, om jag använder en kabel mellan den och min pc så får jag kontakt, men får inte kopplat kameran till internät. Får testa igen i kväll att göra fabriksåterställning.
 
Nja, om jag använder en kabel mellan den och min pc så får jag kontakt, men får inte kopplat kameran till internät. Får testa igen i kväll att göra fabriksåterställning.

Vilken router försöker du ansluta kameran via wifi till då, är den långt borta eller med mycket väggar/fönster emellan? Såvida det inte är en 4G-kamera, om det nu finns. De vi har går på intranätet och kopplas trådlöst till en extender, eftersom der var omöjligt att få signal till routern inomhus.
 
Vilken router försöker du ansluta kameran via wifi till då, är den långt borta eller med mycket väggar/fönster emellan? Såvida det inte är en 4G-kamera, om det nu finns. De vi har går på intranätet och kopplas trådlöst till en extender, eftersom der var omöjligt att få signal till routern inomhus.

Näh, har dem i samma rum bara någon meter ifrån. Men det kan tänkas att routern är problemet ändå, den suger så jag borde nog skaffa en ny oavsett.

Fick iaf hem gps/pulsmätarsaken i dag, så den ska testas imorgon, blir spännande!
 
Dygn 333 för oss idag. Trött, irriterat sto vars rumpa nu är slapp och geleaktig. Juvret ännu lite ofärdigt och det syns inte en skymt av dockrrkristaller eller vaxproppar, så magkänslan säger att det dröjer. Än så länge vilar hon mycket nattetid, vilket hon inte brukar göra sista dygnen innan fölning.
 
290 dygn nu, stoet är tjock o go. Nu behöver man inte känna på magen, är bara att stå och titta på gungningarna :D! Letade efter övervakningskameran då det är 2 år sedan jag använde den och hittade en i stallet. Slet som ett djur för att få det att funka på vår d-linkkonto tills gubben kommer och säger...det där är ju den gamla som inte funkade :banghead:

Har varit inne i omgångar här på forumet och läst vad som händer (föredrar Bukefalos före Facebook). Det har varit totalt händelsefattigt hos mig så det har inte varit mycket att skriva om, svart sto blir fetare, svart sto blir ännu fetare:laugh:
Men det är ju NU som det blir riktigt spännande när alla ska få sina små extremt efterlängtade små minisar. Jag längtar så otroligt :love::heart
 
Kimbi hade ganska kraftig förvärk härom kvällen. Hon är nu på dygn 305 så jag tycker att det är lite tidigt. Hon stod först och sparkade lite mot magen när hon stod och åt. Det har jag sett henne göra några gånger och har tänkt att det är för att fölet sparkar. Efter ett tag blev hon orolig och höll på att vanka och skrapa och kolla mot magen, och la sig ned ett par gånger. Typ som koliksymtom men hon både bajsade och kissade under den här tiden. Jag såg henne kissa flera gånger. Det kändes märkligt? Sen efter typ 45 min blev hon lugn igen och ställde sig och sov. Kollade kameran igen någon timme senare och hon sov fortfarande då.

Blir så nojig och hoppas på att hon håller sig lugn ett par veckor till. När hon la sig ned så la hon sig såklart på den enda delen av boxen som hamnar lite ur bild med kameran. Igår blev det därför ett besök i stan och inköp av en ny kamera med bättre betraktningsvinkel och möjlighet till panorering. :)

Hur ska man känna på bäckenbanden? Är det lättaste att jämföra med en icke dräktig? Jag tror hon börjar släppa en del, men jag vet tyvärr inte hur det ska kännas.
 
Här händer grejer👏😍🦄
27211
 
Kimbi hade ganska kraftig förvärk härom kvällen. Hon är nu på dygn 305 så jag tycker att det är lite tidigt. Hon stod först och sparkade lite mot magen när hon stod och åt. Det har jag sett henne göra några gånger och har tänkt att det är för att fölet sparkar. Efter ett tag blev hon orolig och höll på att vanka och skrapa och kolla mot magen, och la sig ned ett par gånger. Typ som koliksymtom men hon både bajsade och kissade under den här tiden. Jag såg henne kissa flera gånger. Det kändes märkligt? Sen efter typ 45 min blev hon lugn igen och ställde sig och sov. Kollade kameran igen någon timme senare och hon sov fortfarande då.

Blir så nojig och hoppas på att hon håller sig lugn ett par veckor till. När hon la sig ned så la hon sig såklart på den enda delen av boxen som hamnar lite ur bild med kameran. Igår blev det därför ett besök i stan och inköp av en ny kamera med bättre betraktningsvinkel och möjlighet till panorering. :)

Hur ska man känna på bäckenbanden? Är det lättaste att jämföra med en icke dräktig? Jag tror hon börjar släppa en del, men jag vet tyvärr inte hur det ska kännas.

Min var på 325, hon la sig ner och började stånka, tänkte nu händer det grejer men det var falskt alarm här med 😄
 
Kimbi hade ganska kraftig förvärk härom kvällen. Hon är nu på dygn 305 så jag tycker att det är lite tidigt. Hon stod först och sparkade lite mot magen när hon stod och åt. Det har jag sett henne göra några gånger och har tänkt att det är för att fölet sparkar. Efter ett tag blev hon orolig och höll på att vanka och skrapa och kolla mot magen, och la sig ned ett par gånger. Typ som koliksymtom men hon både bajsade och kissade under den här tiden. Jag såg henne kissa flera gånger. Det kändes märkligt? Sen efter typ 45 min blev hon lugn igen och ställde sig och sov. Kollade kameran igen någon timme senare och hon sov fortfarande då.

Blir så nojig och hoppas på att hon håller sig lugn ett par veckor till. När hon la sig ned så la hon sig såklart på den enda delen av boxen som hamnar lite ur bild med kameran. Igår blev det därför ett besök i stan och inköp av en ny kamera med bättre betraktningsvinkel och möjlighet till panorering. :)

Hur ska man känna på bäckenbanden? Är det lättaste att jämföra med en icke dräktig? Jag tror hon börjar släppa en del, men jag vet tyvärr inte hur det ska kännas.

Du ser det när rumpan är liksom mer mjuk och "dallrig". Förstår att du är nojjig och orolig, det är bra att vara uppmärksam men försök ta det lugnt, allt kommer säkert att gå bra! Har hon fyllt upp juvret?
 
Du ser det när rumpan är liksom mer mjuk och "dallrig". Förstår att du är nojjig och orolig, det är bra att vara uppmärksam men försök ta det lugnt, allt kommer säkert att gå bra! Har hon fyllt upp juvret?
Hon är mjuk och dallrig närmast svansroten, men då ska en större del av rumpan bli likadan? :)

Hon har fyllt juvren. De varierar i storlek olika dagar. I förrgår var de väldigt välfyllda och igår var de betydligt mindre. Hon började fylla juvren redan för någon månad sedan, men bara litegrann. ”Mjölken” är som vatten de gånger jag klämt ut någon enstaka droppe.
 
Hon är mjuk och dallrig närmast svansroten, men då ska en större del av rumpan bli likadan? :)

Hon har fyllt juvren. De varierar i storlek olika dagar. I förrgår var de väldigt välfyllda och igår var de betydligt mindre. Hon började fylla juvren redan för någon månad sedan, men bara litegrann. ”Mjölken” är som vatten de gånger jag klämt ut någon enstaka droppe.

På mina ston har det alltid börjat med en mjuk grop på varsin sida korset och sedan har det gått ner mot hasspetsen i varsin tydlig linje.
 
Dygn 319 i dag! I går rymde A in i hingststallet, och ställde sig och brunstade hejvilt framför sin son.... :o
Betyder det att hon kommer få ett stoföl denna gång? :laugh: Har tappat bort min guldring så kan inte göra pendel-testet.... :angel:

Nu har hon även börjat fylla i juvret, men det dröjer nog (förhoppningsvis) ett par veckor till innan fölis anländer.
 
Hon är mjuk och dallrig närmast svansroten, men då ska en större del av rumpan bli likadan? :)

Hon har fyllt juvren. De varierar i storlek olika dagar. I förrgår var de väldigt välfyllda och igår var de betydligt mindre. Hon började fylla juvren redan för någon månad sedan, men bara litegrann. ”Mjölken” är som vatten de gånger jag klämt ut någon enstaka droppe.

Ja om hon bara är mjuk vid svansroten så brukar det komma mer mjukhet allteftersom det närmar sig på riktigt.
Ok men då är det antagligen ett tag tills det är dags. Alla ston är inte likadana men de jag sett genom åren har i princip haft sprängfyllda juver och det har droppat mer eller mindre genomskinligt/vitt flera veckor innan. Mjölken kommer antagligen bli både mer gul och tjockare men ibland lurar dom där stona en totalt 😁
 
Ja om hon bara är mjuk vid svansroten så brukar det komma mer mjukhet allteftersom det närmar sig på riktigt.
Ok men då är det antagligen ett tag tills det är dags. Alla ston är inte likadana men de jag sett genom åren har i princip haft sprängfyllda juver och det har droppat mer eller mindre genomskinligt/vitt flera veckor innan. Mjölken kommer antagligen bli både mer gul och tjockare men ibland lurar dom där stona en totalt 😁
Jag hoppas att det är ett par veckor kvar :). Jag vill inget hellre än att ha ut den där lilla parveln, men samtidigt vill jag verkligen inte att den ska komma för tidigt ;).
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 592
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 957
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp