Dräktiga ston 2018/2019

Min dam fyllde juvret väldigt tidigt sist, det var i regel månader innan som det började bulla upp sig, men nu finns det inte minsta tillstymmelse till nåt, det är tomt :down:
20190328_000602.jpg
Hon är på dygn 300 på fredag.
Är det någon som vet hur snabbt det går att fylla från tomt till färdigt?
Känns som att övervakningskamera är rätt överflödig för tillfället.
Vi alla älskar ju dessa juverbilder så jag bidrar jag med 😁 Hon går på lösdrift och har därför fortfarande rejäl vinterpäls.
 
Min dam fyllde juvret väldigt tidigt sist, det var i regel månader innan som det började bulla upp sig, men nu finns det inte minsta tillstymmelse till nåt, det är tomt :down:Visa bifogad fil 27278Hon är på dygn 300 på fredag.
Är det någon som vet hur snabbt det går att fylla från tomt till färdigt?
Känns som att övervakningskamera är rätt överflödig för tillfället.
Vi alla älskar ju dessa juverbilder så jag bidrar jag med 😁 Hon går på lösdrift och har därför fortfarande rejäl vinterpäls.
Mitt sto såg ut så där på dygn 315 förra året. Fölade 10 dagar senare. :)
 
@Rifer Normen är att de fyller sista veckan/veckorna, med variation på ston som fyller en månad i förväg och de som fölar utan ett färdigt juver :nailbiting: Har bekanta. Som haft ett sto som gick från bara början till juver till helt färdigt på ett par dagar, så det kan gå fort och är nog högst individuellt.
Hon som är dräktig hos oss i år började fylla vid 330 som din donna och är helt färdig nu på 341.
 
@Rifer Normen är att de fyller sista veckan/veckorna, med variation på ston som fyller en månad i förväg och de som fölar utan ett färdigt juver :nailbiting: Har bekanta. Som haft ett sto som gick från bara början till juver till helt färdigt på ett par dagar, så det kan gå fort och är nog högst individuellt.
Hon som är dräktig hos oss i år började fylla vid 330 som din donna och är helt färdig nu på 341.
Blir det någon bebis hos er snart eller? :)
 
Blir det någon bebis hos er snart eller? :)

Det vette tusan. Tog ett allvarligt snack med henne idag om att 342 dygn var länge nog, och visade henne en ny film på Zappa med förhoppningen om att hon skulle bli lite motiverad att föda... Men hon tittade mest på mig med den där "Ja ja, lilla du"-blicken, så det blir nog inget inatt :meh: Fortfarande flädersaft i juvret. Men vi håller koll på henne ifall hon luras :D
 
Det vette tusan. Tog ett allvarligt snack med henne idag om att 342 dygn var länge nog, och visade henne en ny film på Zappa med förhoppningen om att hon skulle bli lite motiverad att föda... Men hon tittade mest på mig med den där "Ja ja, lilla du"-blicken, så det blir nog inget inatt :meh: Fortfarande flädersaft i juvret. Men vi håller koll på henne ifall hon luras :D
Störande! Jag är ju så nyfiken på din Zappa-bebis eftersom jag inte riktigt orkar vänta på min egen. Men ska din knipa såhär så vet man ju snart inte vem som hinner först. Din eller min 😊. Håller tummarna för att din bebis vill titta ut snart 💕
 
@Marty vad är din på för dygn nu?
Ska vi ha samtidigt ungefär kanske?

Tror vi är på dygn 308 idag (lite trött nu så kan diffa på nån dag)
 
Störande! Jag är ju så nyfiken på din Zappa-bebis eftersom jag inte riktigt orkar vänta på min egen. Men ska din knipa såhär så vet man ju snart inte vem som hinner först. Din eller min 😊. Håller tummarna för att din bebis vill titta ut snart 💕

Ja med den här farten kanske din hinner komma först :p Jag längtar också, älskar verkligen vår tvååring efter Zappa, och tror denna kommer bli ännu bättre (om allt går bra, tvi tvi ta i trä). Tittade på Zappas stostam igår och insåg att antalet GP-hästar i den nära familjen utökats till fyra. Inte illa pinkat, och Z lär väl bli den femte om bara hälsan håller. :up:
Det kom inget föl inatt i alla fall, skall ut och kolla allmänstatus på henne nu, men hon har ätit som vanligt inatt så det känns som vi har en bit kvar att vandra.
 
@Marty vad är din på för dygn nu?
Ska vi ha samtidigt ungefär kanske?

Tror vi är på dygn 308 idag (lite trött nu så kan diffa på nån dag)
Vi är på exakt samma dygn 😊. Det börjar kännas så verkligt nu. Jag blir bara mer orolig för varje dag. Orolig för fellägen, orolig för att den ska komma när jag inte är där, orolig för att den ska vara dödfödd etc etc. Så sjukt läskigt!

Ja med den här farten kanske din hinner komma först :p Jag längtar också, älskar verkligen vår tvååring efter Zappa, och tror denna kommer bli ännu bättre (om allt går bra, tvi tvi ta i trä). Tittade på Zappas stostam igår och insåg att antalet GP-hästar i den nära familjen utökats till fyra. Inte illa pinkat, och Z lär väl bli den femte om bara hälsan håller. :up:
Det kom inget föl inatt i alla fall, skall ut och kolla allmänstatus på henne nu, men hon har ätit som vanligt inatt så det känns som vi har en bit kvar att vandra.
Kul att höra! Jag är väldigt nöjd med mitt val av hingst. Zappa verkar så himla härlig 😍. Hoppas att din tjej tycker att lillen kan få komma ut snart. Frustrerande att vänta!
 
Oj, vilken dag har hon fölat på tidigare @Emiro? Vi är på 321 men A ser ut att ha en bra bit kvar fortfarande innan hon är redo för fölning.
Min preliminära plan är att jag ska börja nattvaka nästa helg. (Vakade nästan 4 veckor senast och blev totalt utsliten...)
 
Oj, vilken dag har hon fölat på tidigare @Emiro? Vi är på 321 men A ser ut att ha en bra bit kvar fortfarande innan hon är redo för fölning.
Min preliminära plan är att jag ska börja nattvaka nästa helg. (Vakade nästan 4 veckor senast och blev totalt utsliten...)
Hon har fölat på 332 och 336 förut. Första gången läckte hon inte alls men förra gången läckte hon lite. Vill minnas att det var ungefär så här långt innan då också.
 
@Rifer Normen är att de fyller sista veckan/veckorna, med variation på ston som fyller en månad i förväg och de som fölar utan ett färdigt juver :nailbiting: Har bekanta. Som haft ett sto som gick från bara början till juver till helt färdigt på ett par dagar, så det kan gå fort och är nog högst individuellt.
Hon som är dräktig hos oss i år började fylla vid 330 som din donna och är helt färdig nu på 341.
Jag minns bara från förra gången när hon fyllde så tidigt och även om det inte behöver finnas något än så hade jag hoppats att hon skulle följa mönstret, men det hade varit lite för enkelt :grin:
Tittade på bilder från sist, på dygn 317 så var det nästan sprängfyllt.

Kollade idag och frågade min man, nog är det lite större idag varav han tittar på mig och frågar, känns det bättre om jag svarar ja :laugh:
Jag får fortsätta att övervaka och hålla koll och kan ju samtidigt passa på att göra lite mjölkdans, det kan aldrig skada :angel:
Man är ju rätt nära nu så man vill inte att något oväntat negativt händer :nailbiting:
 
Kimbi har haft små kristaller nu två dagar. Men visst kan de ha det ganska långt innan fölning också? Dygn 310 idag :). Hon har hållit sig lugn senaste nätterna så inga förvärkar.
Är hon bara på dygn 310 så tänker jag ödem/vätska snarare än mjölk. De brukar fylla genomskinlig vätska innan mjölken kommer. Jag hade varit rätt lugn men givetvis kollat henne. De brukar inte föla tidigt så här tidigt på säsongen, är min erfarenhet (undantag finns, givetvis).
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 599
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 739
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 983
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp