Dräktiga ston 2018/2019

Hoppas hon fölar innan du behöver jobba.

Det är inte enkelt att få till fölpassning mm när man har jobb att sköta. Jag har gått som på nålar hela våren här att det skulle bli fölning när var på jobb dagtid, men såklart hade jag flera standin som kunde rycka in och assistera om det behövdes. Både släkt och grannar har varit involverade. Koll hade jag själv i kameran på jobbet.
Nu har båda mina kommit till världen och jag är extremt tacksam över att allt flöt på nästan enligt plan. Nu är jag föräldraledig två veckor så det finns tid till pyssel med fölen. Just nu känns det som om jag skulle behöva vara ledig hela sommaren...

Men att jobba när man har nyfött föl hemma funkade också bra, de var inne när jag var hemma och ute på morgon och kväll.
Det här med fölvaka gör ju att hela livet sätts på vänt. När sista fölet föddes igår natt, var jag helt slut, ändå bestämde jag mig för att dra igång en städning av hela huset , tvätta mm eftersom jag inte haft ro att pyssla med sådant innan kändes det som. Inte ork heller.

Skönt med föl/föräldraledigt! Och grattis till fölen!
Jag jobbar deltid natt så jag har mkt ledigt men kan inte bara åka hem om det skulle dra igång medan jag är på jobb, och det är ju oftast på natten det sker..... Har två nätter till helgen och sen ledig 4 dgr igen men det skulle väl vara helt i enlighet med murphys lag att den tittar ut de enda två nätter jag jobbar på typ 4 v 🙄Har mkt bra uppbackning av erfarna grannar här hemma men jag vill ju inte missa det hela, speciellt inte om det skulle bli problem vid eller efter förlossningen. Kanske blir mitt enda egna föl någonsin och jag vill ju vara där när det händer! 🙂
 
Har inte hänt så mycket mer här. Har lärt mig hennes rutin på natten, då ser jag lättare när det är nära 😊
Är på dygn 335 och förra gången hade fölet redan kommit nu men räknar med att det kommer ta en liten tid till.

Hon vilar mycket mer och orkar inte äta all kraftfoder men jag håller ändå på att minska lite lite när hon ändå fått börja vara på bete en stund varje dag.
 
Gaa, 349 dygn nu!

Jag och stoägaren jobbar på samma ställe, det är bara vi två dessutom så vi börjar bli lite trötta av vak nu 😅
I helgen tar vi vak varsin natt för att få lite mer sammanhängande sömn 😇

Haft kristaller, har fyllt upp juvren, kunde mjölka ut genomskinlig mjölk för nån vecka sen, vit mjölk i tisdags, bäckenbanden släppta.
Vänta vänta vänta
 
343 idag.
Igår började mjölken bli aningen grumlig. Refraktometern visade 20-22 (15-16 i förrgår).
Idag är den ytterligare lite mer grå-vit, 21 på reffen.
Spenarna har inte "ploppat ner" än men har fyllt ut lite mer.

Ska jobba två nätter och vet inte hur jag ska göra. 🙄
 
343 idag.
Igår började mjölken bli aningen grumlig. Refraktometern visade 20-22 (15-16 i förrgår).
Idag är den ytterligare lite mer grå-vit, 21 på reffen.
Spenarna har inte "ploppat ner" än men har fyllt ut lite mer.

Ska jobba två nätter och vet inte hur jag ska göra. 🙄
Du har ingen som kan hjälpa dig vaka ?
 
Vi är 3 imorgon natt så kniper det kan jag åka hem. Tveksamt om det blir inatt men det finns hjälp på plats om det skulle ske.

Bild på musen. Haft jämnt rosa slemhinnor fram till nu.
 

Bifogade filer

  • DSC_1424.JPG
    DSC_1424.JPG
    179,1 KB · Visningar: 45
Vi är 3 imorgon natt så kniper det kan jag åka hem. Tveksamt om det blir inatt men det finns hjälp på plats om det skulle ske.

Bild på musen. Haft jämnt rosa slemhinnor fram till nu.

Mitt ena sto fick lite blodröd slemhinna samt med lite blodblandad vätska från vulvan. Ingen temp eller så. Vår veterinär sa att det är normalt att det blir så när fölningen närmar sig. Nu två dagar senare så ser de "normalt" ut igen.
 
Jodå, kl 02.30 fick mannen och min kompis bevittna live att en liten brun hingst unge kom till världen.
Värdet på refraktometern steg fr 21 till 23 under kvällen och stoet var mkt kli-sjukt och lät mig knappt lämna hagen.
Precis innan jag skulle t jobb "brunstkissade hon nåt lite tjockflytande. Hade i det läget inget annat val än att åka till jobb och hålls tummarna för att hon skulle knipa en natt till men det gjorde hon alltså inte.
Jag kunde tack vare en underbar kollega ta mig från jobb kl 04 och nu har det mjölkats ur råmjölk etc för glatta livet.
Lilleman är stadig på benen och har typ hittat tuttarna.... Osäkert hur mkt han får i sig så jag tänkte fortsätta mjölka ur några omgångar till. Efter 5,5 h har han fått i sig minst 400 ml prima råmjölk.
Refraktometern slog i taket efter förlossningen och efter 5h visar den 25.
Minst 700 vill jag få i honom för hand.

Stoet har endel eftevärkar och ligger och står om vart annat. Hon har fått mash "på sängen"

Nu tar vi alla igen oss lite 😊
 
Grattis @HannaZ ! 😍

Min natt har varit lugn,

men imorse fanns riktiga vaxproppar!
Hur länge kan man förvänta sej då egentligen? Flera dagar? Närmaste tiden?
Dygn 350 idag..
 
Grattis @HannaZ ! 😍

Min natt har varit lugn,

men imorse fanns riktiga vaxproppar!
Hur länge kan man förvänta sej då egentligen? Flera dagar? Närmaste tiden?
Dygn 350 idag..
Jag gissar att fölet kommer i natt om stoet har vaxproppar nu. Så har det varit för mina ston, de som fått vaxproppar. Men det finns ju de som går med vaxproppar flera dagar.
 
Jag gissar att fölet kommer i natt om stoet har vaxproppar nu. Så har det varit för mina ston, de som fått vaxproppar. Men det finns ju de som går med vaxproppar flera dagar.
Hoppas hoppas!

Hon har varit störd om nätterna ända tills inatt då vi beslöt att ta bort nattlampan.
Vi insåg att hon ser skuggor och får se sin skugga i väggen och har inte kunnat slappna av. Alls. Hon blir s k i t s u r!!

Inatt var allt hellugnt.
Kanske vågar hon slappna av mer nu.
 
Sedan igår kväll har stoet ratat kraftfodret. Min man har fodrat på morgon och fm så det var fullt i krubban :grin:
Hon fick lite kraft torrt nu ikväll, har blandat Groov och proteinkoncentrat (uppblött) tills imorgon men tagit bort lucernen helt så får vi se om hon tar det så istället, vill ogärna ge det torrt.

De äter gräs hela dagarna så det spelar säkert roll med. Höet pillar hon mest med, äter inte upp.

Hon är så tjock nu så man kan tro att det ska komma ut 4-5 föl :angel:
 
På dygn 351, äntligen!

Ett brunt hingstföl med mycket vitt, min fina nya stjärna ⭐

Hade sista vaket 3.00 men dröjde mej kvar pga magkänslan. Började trampa vid 3.30 och 3.54 gick vattnet. En halvtimme senare fölade hon stående.
Jättehäftigt att få vara med!
 
Jag trodde faktiskt jag hade turen inatt vid halv fyra-fyra när stoet låg ner och varvade med att lägga sig helt utsträckt. Det som syntes vid bakändan gjorde inte heller saken bättre (visade sig vara dynga:meh:) så jag gick givetvis och kollade men nej, det var bara en väldigt trött högdräktig blivande mamma som låg och hade det gött.

Ps! Vår lille shettishelv_te lyckades traggla sig ur sin temporära box (kort version varför han står på box nattetid; unghingst som jagar och hoppar på stackars shettis), han lyckades öppna sadelkammaren och äta upp tjejernas mat. Tur att jag inte blandade så mycket 😓
29592
 
Roligt med er som fått era föl :love:
Här väntar vi än. Imorn dygn 330 och magen har verkligen rundat till sig och ”ramlat ner” mer. Hon är lugn och inte alls lika sur som hon va förra dräktigheten :p juvret har börjat fyllas men skulle gissa på minst 10 dagar kvar. Förra gången fölade hon på dygn 345 om jag minns rätt. Är så spänd på vad det är där inne:bump:
 
Dygn 343 och inget föl än (of course).
Ska jag sammanställa detta år med det jag sett hittills på framförallt facebook så är det ett fux-år och sena fölningar, lite svårt att säga om det är sto eller hingstår då det började med många ston men nu har hingstfölen börjat komma ikapp.
Kan givetvis bara vara så som jag har uppfattat det :D
Typiskt för mig hade varit att det blivit ett tidigt föl alternativt rekord i väntan på fölning och skäckföl vilket ska vara omöjligt i år :laugh: (jag gillar skäckar så det hade inte gjort mig något annars).
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 592
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 956
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp