Dräktiga ston 2018/2019

Din har mer juver än min på dygn 341:arghh::laugh: Vad svårt! Det kan ju gå så fort när det väl kickar igång. Börjar tro att min på dygn 341 kommer föla efter min andra som är beräknad till 27/7...
Ja visst är det roligt? Jag försöker säga till henne att om man nu är beräknad så sent som i juli kan man gott föla lite tidigare så vi har tid att betäcka om. Hon verkar strunta i det...:grin:
 
Ja visst är det roligt? Jag försöker säga till henne att om man nu är beräknad så sent som i juli kan man gott föla lite tidigare så vi har tid att betäcka om. Hon verkar strunta i det...:grin:

Ingen orimlig önskan tycker jag:D Jag önskade få nån vecka av inte alltför intensivt vakande mellan fölungarna eftersom det var en månad emellan, men för all del, sova kan jag ju göra nån annan gång...:meh:
 
Jaha, dygn 346 nu då. Hon har i princip stått inne i ligghallen i två dagar nu. Hon går ut och bajsar precis utanför ligghallen istället för deras vanliga bajsställe längre bort, och väljer att gnaga lite gräs vid staketet utanför ligghallen istället för att följa med det andra stoet och knalla några hundra meter till betet. Gubben tyckte synd om henne och liade lite gräs till henne igårkväll som hon mumsade lite på iaf. Jaja, hon är ju iaf inte tunn, och kanske det är på gång snart? Juvret är som tidigare😩
 
Min stod och tuggade hö för fullt precis innan värkarna började också, laddade för kommande jobbet liksom (bra instinkt)!
Exakt!
Hon ville inte vara kvar i hagen så nu är hon inne. Vandrade och gnäggade.
Nu är hon lugn när hon är inne.
 

Bifogade filer

  • 38232853_2019-07-12_11-08-25.jpg
    38232853_2019-07-12_11-08-25.jpg
    106,5 KB · Visningar: 109
Min stod och tuggade hö för fullt precis innan värkarna började också, laddade för kommande jobbet liksom (bra instinkt)!
Gjorde vårt sto också!
Ägaren kollade till henne två timmar innan det startade och hon åt o åt o visade ingenting. Ägaren suckade och svor lite över att det aldrig hände nåt 😁
Jag kollade kanske en halvtimme 45 minuter senare och då stampade hon lite i marken. Så började det 😁
 
Och vi har fått en isabellhingst! Nu väntar vi på veterinär eftersom efterbörden inte släpper.
Enda fölet för oss i år så nu lämnar vi denna tråd.
Då blev inte väntan så lång (även om natten blev lång, hoppas det gick bra med efterbörden) - grattis!
 
33289

Så fölade mitt sto då äntligen, på dag 350. Allt gick på någon minut bara, och jag är glad att jag var med för fostersäcken gick inte sönder av sig själv.😬 Fölet blev dålig några timmar efter födseln, hittade honom utslagen på sidan, med 68 andetag/minut och diarré som bara rann ur honom där han låg. ”Jaha, nu dör han” tänkte jag och ringde jourveterinären (kan hästar ens bli dåliga när det inte är natt eller helg?🤔). Fick hjälp av maken att baxa upp fölungen och efter mycket om och men få honom att dia lite. Hann upprepa någon gång till innan veterinären kom, och då var han lite piggare. När veterinären väl steg in genom dörren klev ungen upp självmant och gick och diade😄

Veterinären tog en del prover och han piggnade på sig ännu mer under besöket. Alla prover var bra. Han verkar ha glömt bort hur man gör när man diar?! Hur som helst är han pigg och glad, om än lite försiktig😊
 
Visa bifogad fil 33289
Så fölade mitt sto då äntligen, på dag 350. Allt gick på någon minut bara, och jag är glad att jag var med för fostersäcken gick inte sönder av sig själv.😬 Fölet blev dålig några timmar efter födseln, hittade honom utslagen på sidan, med 68 andetag/minut och diarré som bara rann ur honom där han låg. ”Jaha, nu dör han” tänkte jag och ringde jourveterinären (kan hästar ens bli dåliga när det inte är natt eller helg?🤔). Fick hjälp av maken att baxa upp fölungen och efter mycket om och men få honom att dia lite. Hann upprepa någon gång till innan veterinären kom, och då var han lite piggare. När veterinären väl steg in genom dörren klev ungen upp självmant och gick och diade😄

Veterinären tog en del prover och han piggnade på sig ännu mer under besöket. Alla prover var bra. Han verkar ha glömt bort hur man gör när man diar?! Hur som helst är han pigg och glad, om än lite försiktig😊

Har han fortfarande problem med diandet? Om han inte "fattar" så kan det tänkas att han är ett dummy föl, särskilt med tanke på hur snabbt han kom ut. Googla dummy foal och the Madigan squeeze.

(Förlåt moderator om det inte hör till tråden.)
 
Har han fortfarande problem med diandet? Om han inte "fattar" så kan det tänkas att han är ett dummy föl, särskilt med tanke på hur snabbt han kom ut. Googla dummy foal och the Madigan squeeze.

(Förlåt moderator om det inte hör till tråden.)

Stämmer, detta är tråden för föl som inte är födda. Fortsatt siskussion i denna tråd tas bort.

/moderator
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 591
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 736
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 887
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp