Dräktiga ston 2018/2019

Min går in på dygn 230 nu. Hon är riktigt rund o go :D
Försökte idag lite lugnt och fint ta handen ner mot magen framför juvret för att känna men det ville om icke. Man får känna om hon står och äter och är upptagen, det är en känslig dam.
Hon har skriat, piskat med svansen och skvätt sedan dag ett de tillfällen när hon hejar på sin ointresserade kompisvalack, jag kan höra henne ända in när jag är inomhus och ska sova...pissmärr..typ :meh:

De här som betäckt med Mr Vain kan jag säga att min hingstkille som är 2 år till sommaren är otroligt lugn och stabil i huvudet.
Den känsliga och egna damen är hans mamma så det blev ett klart genomslag av Mr Vain även fast mamman faktiskt är snäll och go normalt men en och en annan tomte finns det allt i huvudet på henne :D
 
@Rifer Mitt ena sto tycker inte heller om att man tar på magen😊 hon är maiden sto och 4 år ☺ man får försöka lura henne lite men hon går inte alltid på det. Hon väntar ett Mr Vain föl i maj. Ser fram emot att se rörelser och temperament på den 😊 Har hört fler som är nöjda med sina avkommor efter honom
 
@Rifer @tabac vad ’skönt’ att höra att det finns fler ston som inte låter folk komma nära och klappa vartsomhelst helst hur som helst.

’Mitt’ sto är likadan, så hon har daglig hantering kring juvren och magen på schema😎
Det funkar hyfsat eller tom bra efter ridning men jisses vilken drake hon är innan hon är rastad och tillfreds (arbetsnarkoman).
 
Ang pipiga och griniga ston :angel: mitt sto är hos fodervärd där hon har varit ett par år - tyvärr har det skitit sig 2ggr (en kastning och resorberade förra gången - och hanns inte betäckas om) så vi är väldigt spända inför våren här. Fodervärden tog blodprov på henne förra veckan för att se om hon fortfarande är dräktig, hon blev lite nervös då hon tyckte att hon verkade brunstig - men rapporterar samtidigt att hon är stor om magen och helt personlighetsförändrad.
Min första fråga på det var: är hon arg?
Fodervärden: JA! man får knappt ta i henne (hon är vanligtvis den snällaste och mest lätthanterliga i stallet).
Jag: det låter som när hon varit dräktig tidigare...

Hon har fått två föl innan och har mot slutet/när det är ett par månader kvar blivit skitsur rent ut sagt. Och det har försvunnit så fort fölet är fött, då är hon tillbaka till sig själv igen.
Så jag hoppas att det går väl nu och att hon är dräktig, och att det blir ett fint föl till våren. Spänd väntan på blodprovssvaren.....
 
239 dygn här och Kimbi är också skitsur. Hon som vanligen är den snällaste i stallet är numera riktigt sur. Jag får knappt ta på magen och ingen får titta på henne. Hon hugger när jag tar på täcket. Däremot är hon ofta väldigt kelig mot mig, men till skillnad från när hon inte är dräktig så kliar hon inte tillbaka. Men hon blir sur när jag slutar klia :laugh:. Får passa mig när jag går förbi andra hästar också, då hon kan tjura ordentligt mot dem. Många i stallet tänker sig inte riktigt för eftersom hon brukar vara snäll mot allt och alla.

I ridningen är hon dock lika glad som vanligt. Då märks det inte att hon är dräktig. Dock är hon så stor nu så jag får lite ont i höfterna om jag bara skrittar.
 
Senast ändrad:
Dingla är ungefär som vanligt, kanske lite stram mot just Myran men annars är hon snäll.

Myran däremot , hon är sur som ättika, men hon hade lite humör redan innan. Idag red jag faktiskt ett litet lätt pass på henne. Hon är ju så ung och inte mycket riden egentligen så jag tänkte att det kanske inte är så dumt att ta några lättare pass även om hon nu gått in i högdräktighet. Jag bävar redan nu inför igångsättning fram emot hösten, när fölet står och ropar efter mamma inne i stallet och Myran inte är riden på ett halvår.

Det var så tråkigt att läsa om att ditt sto kastat @Olympus och det skapar lite oro även här hos mig känner jag. Jag ser föl/åringsbilder på nätet och vet inte om jag vågar längta/glädja mig. Det är så mycket som kan hända.
 
Min Ab är inte alls sur, bara glad och positiv. Jag har dock slutat rida henne, dels pga att jag har 6 andra hästar att rida så jag hinner inte, och pga förra dräktigheten visade hon kring jultider att hon inte ville bli riden mer.

Skrev ju senast att jag hade börjat ge lite kraftfoder och lusern, men nu har hennes mage pajjat totalt så jag fick ta bort det ingen.... Kör på endast betfiber, vitaminer och yea-sacc et tag nu och hoppast det stabiliserar sig.
 
Det här stoet har blivit mycket mer harmonisk sen hon blev dräktig, ändå är hon en jäkla drake 😄
Hon är egentligen en snäll häst, men ingen myshäst. Alls.Hon vill jobba liksom.
Borsta o sånt där är ett ytterst nödvändigt ont, det visar hon gärna 🙄😎
övrig hantering är väldigt okomplicerad.
Det är tydligen ett släktdrag 😬

Ägaren får så mycket kommentarer om hästens humör att hon är rädd att den typ ska ha ihjäl fölet 🙈
Jag tror ju hormonerna och instinkterna sätter in när det är dags. Det kommer bli bra, vi får ta det som det kommer.
Men det är klart man kanske påverkas extra av andras ord när fölet inte är ens eget.
 
Ägaren får så mycket kommentarer om hästens humör att hon är rädd att den typ ska ha ihjäl fölet 🙈
Jag tror ju hormonerna och instinkterna sätter in när det är dags. Det kommer bli bra, vi får ta det som det kommer.
Men det är klart man kanske påverkas extra av andras ord när fölet inte är ens eget.

När mitt sto skulle få sitt första föl så var det lite oro över humöret - skulle hon vara snäll mot fölet? Skulle hon släppa fram människor till fölet osv?
Men så fort fölet kom så vände hon tillbaka till sitt vanliga jag som är otroligt lätthanterlig, och var snäll både mot föl och människor igen.
 
Myran är vresig och sparkar rejält i väggarna om någon skulle får för sig att typ titta åt hennes håll, så jag oroar mig lite att fölet ska komma emellan boxväggen o Myran. Därför har jag möblerat om lite så att hon ska få vara så ostörd som möjligt i ena hörnet och boxgrannen är Dingla som knappt syns över boxväggen ändå :laugh:
 
Beteende under dräktigheten har enligt min erfarenhet inget samband med vare sig könet på fölet eller med hur hon behandlar fölet när det väl är fött :) Men det är intressant att se hur olika de beter sig helt klart! Två av våra ston har haft 3 föl vardera hos oss, och deras beteende förändrades för varje dräktighet. Det var lite som att ha Jekyll och Hyde i stallet - Smyga in och se vem som står i boxen idag :rofl:
 
På tag om hormoner så blev Kimbi extremt sur igår när jag la på täcket så hon började backa. Det resulterade i att hon ställde sig rakt på min fot och hon förstod inte vad jag skrek om först. Dräktigt sto á 180 cm med 4 brodd är inte superskönt att då på foten. Kan tillägga att fröken stod som ett ljus när jag hade hämtat mig och gjorde nytt försök med maggjordarna.

Hon låg inte riktigt på plus redan innan då hon även tappade sin ryttare på ridturen. Fruset och halt överallt så jag har mest skrittat sista tiden. Skulle ta en liten galopp och Kimbi spände till och kastade sig för ett "spöke" och stannade samtidigt. Så för första gången på 11 år så flög jag av under en ridtur. Tycker att hon mest borde vara trött av dräktigheten, men vädret har nog gjort att hon har väldigt mycket överskottsenergi.

Idag är jag lite stel och har en blå tå. Man är ju inte 20 längre... :angel:
 
På tag om hormoner så blev Kimbi extremt sur igår när jag la på täcket så hon började backa. Det resulterade i att hon ställde sig rakt på min fot och hon förstod inte vad jag skrek om först. Dräktigt sto á 180 cm med 4 brodd är inte superskönt att då på foten. Kan tillägga att fröken stod som ett ljus när jag hade hämtat mig och gjorde nytt försök med maggjordarna.

Hon låg inte riktigt på plus redan innan då hon även tappade sin ryttare på ridturen. Fruset och halt överallt så jag har mest skrittat sista tiden. Skulle ta en liten galopp och Kimbi spände till och kastade sig för ett "spöke" och stannade samtidigt. Så för första gången på 11 år så flög jag av under en ridtur. Tycker att hon mest borde vara trött av dräktigheten, men vädret har nog gjort att hon har väldigt mycket överskottsenergi.

Idag är jag lite stel och har en blå tå. Man är ju inte 20 längre... :angel:

Hon kanske gjorde lite gravidgympa. Inte hennes fel att piloten inte var kvar :angel: :D
 
Hon kanske gjorde lite gravidgympa. Inte hennes fel att piloten inte var kvar :angel: :D
Troligen är det så ;). Hon såg ju tämligen förvånad ut när jag plötsligt låg på backen.

Jag har fått byta sadelgjord på sadeln då den vanliga är för kort. Sadelgjordens resår är dock lite för mjuk så sadeln känns inte alls lika stadig som den brukar. Efter min lufttur så bestämde jag att jag nog lägger den sadeln åt sidan resten av dräktigheten. Jag håller mig till dressyrsadeln och barbackasadeln nu så länge Kimbi tycker det är ok med sadel :).
 
Troligen är det så ;). Hon såg ju tämligen förvånad ut när jag plötsligt låg på backen.

Jag har fått byta sadelgjord på sadeln då den vanliga är för kort. Sadelgjordens resår är dock lite för mjuk så sadeln känns inte alls lika stadig som den brukar. Efter min lufttur så bestämde jag att jag nog lägger den sadeln åt sidan resten av dräktigheten. Jag håller mig till dressyrsadeln och barbackasadeln nu så länge Kimbi tycker det är ok med sadel :).

Haha, vi hade lite samma problem faktiskt, medryttaren ramlade nog av de 3 sista ridturarna innan jag ställde av min Abs, pga att sadeln åkte på snidskan... :angel: Hon har en bomlös dressyrsadel som tyvärr inte hålls kvar av manken eller ens av bröstan jag slängde på...
 
Har tappat räkningen på hur många dygn vi är på, men har iaf koll på betäckningsdatum och bf. Och till min (och säkert min chef's) förtjusning ser det ut för att en stor del av min fölvak kommer hamna i påsklovet. :up: Förra fölet kom på dygn 346, och det kommer motsvara typ tredje dags påsk. (som fö även är mitt ex' födelsesdag :p)

Så får man bara hoppast att det inte blir något strul, även om det känns perfekt att vara ledig vore det skit att behöva jaga veterinärer på högtidsdagarna...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 590
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 736
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 854
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp