Dräktiga ston 2018/2019

Dygn 300 för Ballong-Mira, och vi har sett rejäla livstecken från Zappa Jr. Flytt till fölningsboxen sker nu i dagarna, men hon ser inte alls redo ut, utan kommer nog gå över tiden lite. Tycker sista tiden/fölningen är lika jobbig varje år, önskar det fanns en fast forward-knapp :idea:
Min zappabebis är visst också väldigt livlig :p


—————
Magen är stoor men stoet är ju inte direkt nån tjockis sen innan :D så det är väl därför man tycker det kanske.
Tjurigare och tjurigare blir hon också, började fälla nu dessutom så hon har det lite jobbigt nu
 
Jag vaccinerar en månad innan fölning på varje sto. Jag har även valt att vaccinera mot abortvirus detta året med tanke på pågående utbrott av influensa. Dessutom kommer de att flyttas ner mot havet här framöver när seminsäsongen rullar igång. Vill inte ha dräktiga ston i närheten av andra som kommer utifrån. Vi har 12 grader och strålande sol så bara vädret håller i sig hoppas jag på tidigt betessläpp, slutet på mars/början på april hade vi nåt år men då är betet på typ 10 hektar för 2 hästar och markerna extremt bördiga då de ligger vid havet.
 
@Fredag vi vaccinerar stona som normalt (vaccinerar i december samtidigt med övriga hästar), har diskuterat med vår seminvet som anser det vara tillräckligt. Om stoet har antikroppar i blodet, vilket de ska ha med ett normalt vaccinasjonsintervall, så får fölet det med.
 
Man vaccinerar ju stoet för att fölet ska få antikropparna.
Ja, så är det ju, men tänker på mig själv som fått en "överdos" av stelkrampsvaccin en gång när jag fyllde på efter olycka men kroppen redan hade ordentligt med antikroppar, jag mådde inget vidare av den sprutan...
 
Nu har ’grannstallet’ någon knapp kilometer bort fått viruset 😭 inte den farliga varianten tack o lov. Men jag har en mindre hjärtattack.
’Mitt’ sto har iaf hunnit vaccineras med två sprutor åtminstone.

Min stoägare har isolerat sej och det har det smittade stallet också givetvis gjort.

Det var helgnyheterna det :arghh:
 
Mina ska få sista abortvirusvaccinsprutan i nästa vecka och de kommer då samtidigt få en stelkrampsvaccinationsspruta. Det blir ju då 2 månader före fölning istället för en månad före men det bör räcka enligt veterinären.
Har sett fosterrörelser hos båda två. Så himla spännande men såklart samtidigt nervöst.
 
Nu har ’grannstallet’ någon knapp kilometer bort fått viruset 😭 inte den farliga varianten tack o lov. Men jag har en mindre hjärtattack.
’Mitt’ sto har iaf hunnit vaccineras med två sprutor åtminstone.

Min stoägare har isolerat sej och det har det smittade stallet också givetvis gjort.

Det var helgnyheterna det :arghh:

Fy så otäckt :nailbiting: Kan ni undvika trafik ut och in i stallet helt? Tänkte härom dagen på hur himla tanklös man vanligtvis är kring smitta, byter sällan kläder när man åker till andra ställen och rör sig i miljöer där smitta skulle kunna finnas utan att reflektera mycket över det.
 
Fy så otäckt :nailbiting: Kan ni undvika trafik ut och in i stallet helt? Tänkte härom dagen på hur himla tanklös man vanligtvis är kring smitta, byter sällan kläder när man åker till andra ställen och rör sig i miljöer där smitta skulle kunna finnas utan att reflektera mycket över det.
All trafik är strypt. Inga besök av någon om det inte är ett måste. Typ veterinär.
Inga privatpersoner är välkomna. Jag är nog enda undantaget :p men jag kommer hålla mig därifrån också.
Det är ett väldigt litet privatstall så det är ändå enkelt att göra.
Skönt, men inte mindre nervöst..
 
52382624_10156342941944426_8297163297250082816_n[1].jpg

Dingla har nu 2 månader kvar. En lugn tur med lillasyster på ryggen är precis lagom. Men märkligt nog har hon blivit väldigt pigg nu på senaste tiden. Det är tom så att jag måste hålla i henne på hemvägen för att hon inte ska sätta av i galopp, hon taktar till och med.
 
Nu har min A fått flytta ut till den lilla lösdriften där hon är planerad att föla. Det blev lite tidigare än planerat, men det kom en ny träningshäst till stallet i går och det fanns inga lediga boxar i stostallet, så jag erbjöd mig att flytta ut henne redan nu. Vädret börjar *peppar peppar* kännas rätt vårligt med 7-8 plusgrader, och det kan säkert vara bra att hon får tid att "bo in sig" innan fölis kommer om +/- 2 månader.

Lösdriften ligger i direkt anslutning till den gamla ladan där ställägarens avelsston bor, så hon kan "prata" med dem genom en öppen halvdörr, och tanken är att de ska börja gå tillsammans på dagerna nu. Ska se om jag kan uppdatera med lite bilder i helgen. :)
 
När tänker ni börja vaka/ha koll på stona lite mer regelbundet? Jag har kollat juvren lite på dem ikväll , när jag hittade dem till slut under all päls. Lite juver har de börjat sätta båda två. Dygn 289, resp 285.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 577
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 702
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 489
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp