Dräktiga ston 2018/2019

A är på dygn 295 i dag, och har börjat ligga en del ute i hagen under dagarna. Flera vars ston gör samma? Lite fundersam om jag bör vara orolig... I går låg hon nästan en timme, det var mulet och lite vind så var inte som att hon låg och solade. Hon har tidigare varit "kolikhäst", men inte haft några bekymmer de senaste par åren. Så jag hoppast att hon endast är tung och behöver vila...
 
A är på dygn 295 i dag, och har börjat ligga en del ute i hagen under dagarna. Flera vars ston gör samma? Lite fundersam om jag bör vara orolig... I går låg hon nästan en timme, det var mulet och lite vind så var inte som att hon låg och solade. Hon har tidigare varit "kolikhäst", men inte haft några bekymmer de senaste par åren. Så jag hoppast att hon endast är tung och behöver vila...

Alla våra blir trötta sista tiden och ungstona brukar ligga en del men då kortare stunder. Så länge de är lugna och ser ut att vila (alltså utan att uppvisa obehag) hade jag inte varit bekymrad.
 
23 dagar till bf för oss. Stoet har inte börjat mjukna i bäckenbanden eller fylla något juver, och hon äter hyfsat som vanligt. Jag gissar på att det blir i alla fall 3 dagar över tiden, så vi får nog ett tidigt April-föl, men man vet aldrig. Hon brukar först visa tecken sista veckan innan fölning så mycket kan hända ännu.
 
Dygn 300 här i dag, vi är väl rätt många med ungefär lika långt gångna ston nu? :)

Jag har anmält mig (eller snarara mitt sto) till att testa ut en gps-/pulsmätare som eventuelt ska kunna användas som foal watch, blir spännande att se hur den funkar! Förhoppningsvis kommer den i nästa vecka så att jag får lite tid att lära mig använda den samt se hur A normalt beter sig under nätterna ett tag innan det är dags för fölning.

Kommer givetvis att ha kameraövervåkning med, samt flytta ut till stallet när det börjar närma sig bf. Men skönt med lite extra koll iom att hon lurade mig förra gången..! :p
 
Dygn 300 här i dag, vi är väl rätt många med ungefär lika långt gångna ston nu? :)

Jag har anmält mig (eller snarara mitt sto) till att testa ut en gps-/pulsmätare som eventuelt ska kunna användas som foal watch, blir spännande att se hur den funkar! Förhoppningsvis kommer den i nästa vecka så att jag får lite tid att lära mig använda den samt se hur A normalt beter sig under nätterna ett tag innan det är dags för fölning.

Kommer givetvis att ha kameraövervåkning med, samt flytta ut till stallet när det börjar närma sig bf. Men skönt med lite extra koll iom att hon lurade mig förra gången..! :p

Spännande med gjord, du får jättegärna uppdatera kring hur du tyckte den fungerade sen. Vi är sugna på att skaffa något komplement till kameraövervakning till nästa år.

Vi är på dag 321, så är lite före. Har för mig det var många här i år som skulle ha i April 😁
 
Dygn 300 här i dag, vi är väl rätt många med ungefär lika långt gångna ston nu? :)

Jag har anmält mig (eller snarara mitt sto) till att testa ut en gps-/pulsmätare som eventuelt ska kunna användas som foal watch, blir spännande att se hur den funkar! Förhoppningsvis kommer den i nästa vecka så att jag får lite tid att lära mig använda den samt se hur A normalt beter sig under nätterna ett tag innan det är dags för fölning.

Kommer givetvis att ha kameraövervåkning med, samt flytta ut till stallet när det börjar närma sig bf. Men skönt med lite extra koll iom att hon lurade mig förra gången..! :p
Var beställde du den ? eller anmälde dig till att vara med och testa? det skulle gärna jag också göra.

Våra ston har bf i april, 15 resp 19 april. @DressageNerd
 
Nog börjar man bli lite nervös nu. Kimbi är på dygn 291 och i helgen ska jag göra i ordning fölboxen så hon kan flytta dit är det tänkt.

Nybörjarfunderingar! Köper ni hem typ Foalguard eller Råmjölksersättning inför fölningen (Finns ju både Pavos SOS kit och Cavalor Colostra)? Om man inte har råmjölk eller plasma i frysen alltså. Refraktometer, är det värt att köpa trots att detta nog både är första och sista fölet?
 
Nog börjar man bli lite nervös nu. Kimbi är på dygn 291 och i helgen ska jag göra i ordning fölboxen så hon kan flytta dit är det tänkt.

Nybörjarfunderingar! Köper ni hem typ Foalguard eller Råmjölksersättning inför fölningen (Finns ju både Pavos SOS kit och Cavalor Colostra)? Om man inte har råmjölk eller plasma i frysen alltså. Refraktometer, är det värt att köpa trots att detta nog både är första och sista fölet?

Följer alla här som väntar föl men jag måste säga att jag håller tummarna lite extra för dig och din häst efter förra året. Hoppas du vill uppdatera när fölet har kommit osv 😊
 
Följer alla här som väntar föl men jag måste säga att jag håller tummarna lite extra för dig och din häst efter förra året. Hoppas du vill uppdatera när fölet har kommit osv 😊
Åh, vad gullig du är. Detta lilla underverk i Kimbis mage är väldigt efterlängtat. Jag började drömma om detta föl för nästan 3,5 år sedan. Nu är vi till sist på upploppet. Jag hoppas vägen i mål går smidigt så att det varit värt allt kämpande :heart.
 
Nog börjar man bli lite nervös nu. Kimbi är på dygn 291 och i helgen ska jag göra i ordning fölboxen så hon kan flytta dit är det tänkt.

Nybörjarfunderingar! Köper ni hem typ Foalguard eller Råmjölksersättning inför fölningen (Finns ju både Pavos SOS kit och Cavalor Colostra)? Om man inte har råmjölk eller plasma i frysen alltså. Refraktometer, är det värt att köpa trots att detta nog både är första och sista fölet?

Jag funderar på att köpa in en Pavo sos kit, måste även få tummen ur snart och skaffa ny nappflaska samt microlax och långa handskar m.m...
Om du endast ska ha ett föl i ditt liv, så skulle jag nog inte investera i en refraktometer, utan göra en iGG koll på fölet istället för att säkerställa att den fått tillräckligt med antistoffar.
 
Nog börjar man bli lite nervös nu. Kimbi är på dygn 291 och i helgen ska jag göra i ordning fölboxen så hon kan flytta dit är det tänkt.

Nybörjarfunderingar! Köper ni hem typ Foalguard eller Råmjölksersättning inför fölningen (Finns ju både Pavos SOS kit och Cavalor Colostra)? Om man inte har råmjölk eller plasma i frysen alltså. Refraktometer, är det värt att köpa trots att detta nog både är första och sista fölet?

I år köper vi hem plasma vi kan förvara i frysen istället. Även om stoet avlider så kan man oftast mjölka ur dem en hel del råmjölk, så vi har hittills inte haft nytta av något SOS-kit vi haft. I och för sig kan det hända saker som gör att stoet inte utvecklar någon råmjölk, men för mig känns plasma som ett mer självklart val.
En refraktometer kan du sälja igen om du inte tänker ta fler föl, ser folk som söker inför varje säsong :) Jag tycker den är bra att ha, köpte från Överb**ga Gård.
För andra året köper vi hem Immulix - har aldrig haft fölungar som är så fina i magen tidigare. Väl värd investering tycker jag :up:
 
Min maidenmärr som är på dygn 315 idag har haft små genomskinliga kristaller/vaxproppar på bopparna två morgnar på raken nu. Magen har inte ändrat form ännu men håller mera koll nu. Ska försöka få igång mobilen till övervakningskamera så jag inte behöver köra och kolla till henne riktigt lika många ggr. 😁
 
Nog börjar man bli lite nervös nu. Kimbi är på dygn 291 och i helgen ska jag göra i ordning fölboxen så hon kan flytta dit är det tänkt.

Nybörjarfunderingar! Köper ni hem typ Foalguard eller Råmjölksersättning inför fölningen (Finns ju både Pavos SOS kit och Cavalor Colostra)? Om man inte har råmjölk eller plasma i frysen alltså. Refraktometer, är det värt att köpa trots att detta nog både är första och sista fölet?

Jag har inte haft såna kit hemma. Om fölungen behöver råmjölk hade jag köpt det från större stuteri eller givit plasma efter foalcheck. Vad jg vet är inget av dom gjorda på stomjölk så det är väl tveksamt att det gör ngt för antikropparna. Däremot kan de få en pigg-boost av att blodsockret höjs om de får i sig näring.
 
Hur var det nu, kunde man ge råmjölk från kor till hästar? Minns att det var något djur man absolut skulle undvika, get eller får kanske..? Minns så klart inte vart jag läste om det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 576
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 700
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 479
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp