Dräktiga ston 2018/2019

@Marty Jag gav mitt senaste föl råmjölk från Pavos kit, då stoet läckt mjölk och hade halvdåliga värden på reffen. Döm om min förvåning då Pavos mjölk var ännu sämre! Så jag skulle göra foalcheck och ge plasma istället för att slösa pengar på såna där kit...
Jag köper inte hem något sådant då :).

Jag har beställt hem en refraktometer nu. Uppfödaren till mitt sto (och min mentor kring allt med avel) tyckte inte jag behövde det, men jag tror jag kanske håller mig något lugnare om jag i alla fall kan kontrollera råmjölken. Kostade ju inte så många hundralappar.
 
@Marty Jag gav mitt senaste föl råmjölk från Pavos kit, då stoet läckt mjölk och hade halvdåliga värden på reffen. Döm om min förvåning då Pavos mjölk var ännu sämre! Så jag skulle göra foalcheck och ge plasma istället för att slösa pengar på såna där kit...

Precis så resonerar vi också. Skall ev. frysa in lite råmjölk i år om vi har bra värden på vårt sto.
 
Har jag nämnt någon gång hur mycket jag ogillar juverbilder? :D Shush hypocrite!
Nu är det inte lång tid kvar till (förhoppningsvis) lille Sapporo står i stallet.
IMG_20190315_214827.jpg
 
Jag köper inte hem något sådant då :).

Jag har beställt hem en refraktometer nu. Uppfödaren till mitt sto (och min mentor kring allt med avel) tyckte inte jag behövde det, men jag tror jag kanske håller mig något lugnare om jag i alla fall kan kontrollera råmjölken. Kostade ju inte så många hundralappar.
Kostar inte så många hundra lappar?? Har du köpt rätt sak? Min kostade runt 1500,visserligen flera år sen men så mycket billigare borde dom inte blivit.
 
När tänker ni börja vaka/ha koll på stona lite mer regelbundet? Jag har kollat juvren lite på dem ikväll , när jag hittade dem till slut under all päls. Lite juver har de börjat sätta båda två. Dygn 289, resp 285.

3 veckor innan börjar vi med dygnetrunt övervak. Förlitar mig inte helt på juver eftersom det förekommer att ston fölar med underutvecklat juver.
 
Kan och kan.

Endast sto-mjölk gör skillnad när det gäller antikroppar. Allt annat är bara energiboost

Alltså, min tanke både ang andra typer av mjölk och pavo-kit t. ex. var att ge fölet någon form av föda, inte primärt antikroppar. Plasma får väl knappast gång på tarmarna...?

Mitt sto är beräknat ungefär i påskveckan, så alla affärer som säljer mjölkersättning kan komma att vara stängda.
 
Jag köper inte hem något sådant då :).

Jag har beställt hem en refraktometer nu. Uppfödaren till mitt sto (och min mentor kring allt med avel) tyckte inte jag behövde det, men jag tror jag kanske håller mig något lugnare om jag i alla fall kan kontrollera råmjölken. Kostade ju inte så många hundralappar.

Refraktometer känns som en billig livförsäkring så man vet att råmjölken är av tillräcklig kvalité. Ett av mina bästa inköp till fölningslådan 😊
 
Alltså, min tanke både ang andra typer av mjölk och pavo-kit t. ex. var att ge fölet någon form av föda, inte primärt antikroppar. Plasma får väl knappast gång på tarmarna...?

Mitt sto är beräknat ungefär i påskveckan, så alla affärer som säljer mjölkersättning kan komma att vara stängda.

Köp isf hem en burk Pavo mjölkersättning eller Brogårdens mjölkersättning. De har längre hållbarhet än SOS-kitet och mer valuta för pengarna :up: Kan helt klart vara värt att ha hemma om något går så galet att ni förlorar stoet. Annars hade jag dock alltid i första hand mjölkat ur stoet om man vill boosta fölungen. Helst nappar vi dem inte alls, bara om de är extremt svaga när de kommer - Hungern är del av den naturliga processen att resa sig och söka föda.
 
Dygn 301 o 305 här nu. Ingen av dem har börjat släppa bäckenbanden tycker jag, men de har båda satt lite juver. Den ena ponnyn som haft föl innan hade inte fullt utvecklat juver första gången hon fick föl.
Hur tydligt tecken är det här med bäckenbanden? De kan väl nästan inte föla förrän de börjat släppa där? Jag vet hur det brukar kännas o se ut, (tror jag) men nu när mina känns fasta och hårda där fortfarande så blir jag lite osäker.
Vill någon förtydliga hur det verkligen ska kännas?
 
Alltså, min tanke både ang andra typer av mjölk och pavo-kit t. ex. var att ge fölet någon form av föda, inte primärt antikroppar. Plasma får väl knappast gång på tarmarna...?

Mitt sto är beräknat ungefär i påskveckan, så alla affärer som säljer mjölkersättning kan komma att vara stängda.
Om det är så att du vill använda mjölkersättning så var medveten om att man kan behöva vara framme och göra det innan fölet börjar försöka dia eftersom flaskan och råmjölkspulvet inte alls säkert duger efter att fölet hittat riktigt mjölk. I det fallet där jag hade ett sto som läckte ordentligt veckan innan fölning så försökte vi ge råmjölkspulver men det var i det närmaste oätligt enligt fölis så det blev ändå att ringa ut vet och ta en foal check.
 
Dygn 301 o 305 här nu. Ingen av dem har börjat släppa bäckenbanden tycker jag, men de har båda satt lite juver. Den ena ponnyn som haft föl innan hade inte fullt utvecklat juver första gången hon fick föl.
Hur tydligt tecken är det här med bäckenbanden? De kan väl nästan inte föla förrän de börjat släppa där? Jag vet hur det brukar kännas o se ut, (tror jag) men nu när mina känns fasta och hårda där fortfarande så blir jag lite osäker.
Vill någon förtydliga hur det verkligen ska kännas?

Mitt gamla sto som alltid visade olika tecken inför fölning släppte alltid bäckenbanden ordentligt. De ska kännas som deg från korset nästan ända ner till hasen.
Vid sista dräktigheten började hon inte släppa dem förrän dygn 317 och fölet kom på 333.
 
Alltså, min tanke både ang andra typer av mjölk och pavo-kit t. ex. var att ge fölet någon form av föda, inte primärt antikroppar. Plasma får väl knappast gång på tarmarna...?

Mitt sto är beräknat ungefär i påskveckan, så alla affärer som säljer mjölkersättning kan komma att vara stängda.

Jag köper alltid en hink med Krafft milk. Om den inte går åt, så använder jag den istället för vatten när fölet ska börja äta kraftfoder. Upplever att de tycker fodret är mer ok då. :)
 
Kostar inte så många hundra lappar?? Har du köpt rätt sak? Min kostade runt 1500,visserligen flera år sen men så mycket billigare borde dom inte blivit.
Det finns olika. Men denna ska vara rätt. Finns en enkel modell som säljs av ett stuteri i Sverige. Kostade runt 500kr. De hade den hemma så den borde komma ganska fort.

Jag har googlat mig blodig på detta, men förstått att egentligen är det viktigaste att skalan är rätt. Finns ju refraktometer för olika saker. Colostrum mäts på Brix-skalan.
 
Dygn 301 o 305 här nu. Ingen av dem har börjat släppa bäckenbanden tycker jag, men de har båda satt lite juver. Den ena ponnyn som haft föl innan hade inte fullt utvecklat juver första gången hon fick föl.
Hur tydligt tecken är det här med bäckenbanden? De kan väl nästan inte föla förrän de börjat släppa där? Jag vet hur det brukar kännas o se ut, (tror jag) men nu när mina känns fasta och hårda där fortfarande så blir jag lite osäker.
Vill någon förtydliga hur det verkligen ska kännas?

De brukar inte släppa bäckenbanden helt mer än någon/ett par veckor innan fölning enligt min erfarenhet. Det är ett tydligt tecken på att det inte är långt kvar :)
 
Min har noll och inget juver än, så jag räknar inte med att hon kommer föla förens tidigast vid dygn 345.... (kommer dock givetvis börja vaka tidigare)

Skulle uppdatera övervakningskameran i går men lyckades inte koppla upp den mot internet, undrar om den kan ha blivit förstörd av att bo "ute" i lösdriften i dryga 3 år? Den lyser och rör sig och ser ut att fungera i övrigt.... Någon som är bra på dLink kamerar som kan gissa vad som är fel?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 576
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 701
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 489
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp