Dräktiga ston 2018/2019

Dygn 343 för Myran idag. Har ganska fyllt juver men inte spenarna, går inte heller att klämma ut någon endaste droppe. Det ser ut som om de kommer dröja minst några dagar till, men man vet ju aldrig.
 
Kan inte vi som fölvakar samla ihop oss i denna tråd? Som ihärdig fölvakare så blir nätterna ibland långsamma och tänker att det kan vara trevligt med en liten samling likasinnade där vi kan uppdatera varandra om dagsstatusen med mera. Den andra tråden dräktiga ston är ju toppen men och andra sidan väldigt bred och tänker att denna tråd kan vara till för just oss som fölvakar. Vad tycker ni? :)
Öh..var det mot mig eller missuppfattar jag?
 
@Ardennern gjorde en egen tråd som het "Fölvakstråden" eller nåt sånt, men de ser ut för att ha blivit sammanslagna.
Aha! För mig kändes det så tråkigt att berätta hur tom juvret var hela tiden :laugh: så jag ville slänga in lite annat som ändock hade med föl och sto att göra (partiellt), är kul att hålla tråden vid liv..
Fölvaka blir väldigt smalt då alla inte får föl samtidigt. Här är det ca 10 dagar kvar, jag vakar men inte varje minut :)
 
Nu äntligen kan jag ta en paus i min mjölkdans då stoet äntligen har börjat fylla juvret mer ordentligt. Från nada till pytte tog riktigt lång tid men från aningens mer till idag gick väldigt fort. Har även stått och tittat på hur alien i magen lattjat runt, arma sto 😓

Tror inte folk skulle förstå glädjen av att få se mjölken rinna till, det är nog bara avelsfolk som förstår 😄
 
22 på reffen inatt, 28 igår. Tuttarna ser ut som innan. Ingen vit mjölk.
Har man tur är det kanske dippen innan det sätter igång men vad vet jag.

Har satt upp en lampa i boxen m glödlampa i så jag slipper tända lysrören för att se nåt när det blir dags.

Tvättat och flätat svansen. Man måste ju vara ren och prydlig när man är på g att bli mamma 😁

sketch-1556063013346.png
 
Skulle någon vilja hjälpa till med en liten földans, så mitt sto fattar att hon måste föla i natt? :idea: Dygn 347 nu och jag är såååå trött, försov mig till jobbet i dag och har inplanerat en massa saker i helgen, så jag skulle verkligen behöva vila lite ordentligt. :p

Alternativt kan fölis få komma lite tidigt imorgon kväll/natt, så den hinner komma på benen, dia och bajsa innan mitt jobbmöte fredag klockan 09.00..... :angel:

Får inte röra juvret överhuvudtaget nu, och hon har ett jättestort ödem på magen som inte ser så skönt ut. Mjuk vid svansroten, men skulle kunna släppa bäckenbanden ännu mer om man ska vara petig. Blir inte förvånad om det dröjer en vecka till, men hoppast verkligen inte det!
 
Jonna är på dygn 337 idag. Inga direkta symtom som skvallrar om att det är nära. Juvret har först nu börjat tillta rejält. Reffen visar 6. Ph stickan visar även den att det är långt iväg. Hoppas hon inte låter mig vänta till dygn 357 i år med :p


GetAttachmentThumbnail


Millie är på dygn 323. Hon har senaste två dygnen svettats på insidan låren. Undrar om det är förvärkar.. Hon är maidensto. Även här visar reffen 6 och ph stickan mörkgrönt.
GetAttachmentThumbnail


Magkänslan säger att det inte blir aprilbebisar iallafall :D
 
Myran är på dygn 345 nu. Tror det dröjer ytterligare. Går inte att få ut någon endaste droppe ur juvret som dock är ganska fyllt nu.
 
Skulle någon vilja hjälpa till med en liten földans, så mitt sto fattar att hon måste föla i natt? :idea: Dygn 347 nu och jag är såååå trött, försov mig till jobbet i dag och har inplanerat en massa saker i helgen, så jag skulle verkligen behöva vila lite ordentligt. :p

Alternativt kan fölis få komma lite tidigt imorgon kväll/natt, så den hinner komma på benen, dia och bajsa innan mitt jobbmöte fredag klockan 09.00..... :angel:

Får inte röra juvret överhuvudtaget nu, och hon har ett jättestort ödem på magen som inte ser så skönt ut. Mjuk vid svansroten, men skulle kunna släppa bäckenbanden ännu mer om man ska vara petig. Blir inte förvånad om det dröjer en vecka till, men hoppast verkligen inte det!
Földans, ok det låter som en passande uppgift för mig :laugh: jag gör den före min regndans, lovar🤞
 
Här är det stiltje. Reffen visar högt men tuttarna har inte fyllt ut.
Nu efter midnatt är det dag 329.

Reffen senaste 9 dgr: 25-23-28-22-29-28
 
Ella har haft ett litet ljuver sen hon vande av hennes föl (10 månader) men under natten har det blivit såhär....303 dygn idag. Kameran uppe nu iallafall hoppas hon inte fölar för tidigt. Sist satte hon sådan ljuver någon vecka innan.
 

Bifogade filer

  • 20190426_104718.jpg
    20190426_104718.jpg
    163 KB · Visningar: 18
A's juver har blivit mindre de senaste dagarna?! :crazy: Men i går gick det åtminstonde att klämma ur lite vätska.

Jag som kände mig lite oansvarig som inte började vaka ordentligt förens dygn 335, haha... lär bli iaf 350 innan det händer något här. Come on bebis, jag vill ju ha ett aprilföl! 🙏
 
A's juver har blivit mindre de senaste dagarna?! :crazy: Men i går gick det åtminstonde att klämma ur lite vätska.

Jag som kände mig lite oansvarig som inte började vaka ordentligt förens dygn 335, haha... lär bli iaf 350 innan det händer något här. Come on bebis, jag vill ju ha ett aprilföl! 🙏

Juvret på mitt sto gör så när det nästan är dags för henne, ser ut som det fyller upp, sen minskar det ett par dagar utan att hon läcker synligt och sen blir de typ sprängfyllda och fölet kommer :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 576
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 700
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 476
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp