Dräktiga ston 2018/2019

Hur många dygn brukar ni räkna era ston som fullgångna? Verkar vara lite olika. 332 dygn här idag och gjorde mjölktest för första gången. Resultatet blev det mörkaste och ca en vecka kvar. Bäckenbanden är inte släppta än.
 
@Rifer
Jag har 3 ston som fölat
3 stoföl fick jag varav en fux.
Första stoet gick över 3 dagar och det andra stoet fick 7 dagar före bf och den sista som fölade fick 14 dagar före bf.
Ett sto kvar som ska föla får se vad det blir i tid och färg och kön. Hon är svart men hingsten är fux
:)
 
Hur många dygn brukar ni räkna era ston som fullgångna? Verkar vara lite olika. 332 dygn här idag och gjorde mjölktest för första gången. Resultatet blev det mörkaste och ca en vecka kvar. Bäckenbanden är inte släppta än.
Jag räknar 330 dygn då det har stämt bäst på fölningarna här. Sista kom på dygn 332. Första gången det har gått över så här långt (344 idag).
 
Äntligen börjar det åtminstone visa små kristaller och större juver.

29887
 
Här har det också hänt något mer sen igår. Små kristaller på juvret och grön färg idag på mjölktestet. Hon är väldigt lugn men äter med god aptit. Känns ändå som det skulle va ett par dagar kvar.
 

Bifogade filer

  • FA6D746E-861F-4DCB-A535-73DDB025DC85.jpeg
    FA6D746E-861F-4DCB-A535-73DDB025DC85.jpeg
    408 KB · Visningar: 94
Imorse fölade mitt sto Darina. Fölet var sålt i magen och köparen hade Darina hos sig.
Hon följde inte sitt vanliga mönster och beteede sig underligt ett dygn innan fölning. När förlossningen började hade hon ett felläge men som var enkelt att rätta. Antagligen har fölet legat fel i magen och Darina har försökt rätta till läget. Ut kom ett föl som var livlös. Efter mycket masserande så kom fölet igång. Var svag i början men hoppar och studsar rundor nu. Åt med god aptit direkt hon kom upp på benen.
Sto efter Zafferano- D-Day. ❤️❤️ Jag och köparen som är uppfödare.
 

Bifogade filer

  • received_965582030499633.jpeg
    received_965582030499633.jpeg
    154,2 KB · Visningar: 125
Imorse fölade mitt sto Darina. Fölet var sålt i magen och köparen hade Darina hos sig.
Hon följde inte sitt vanliga mönster och beteede sig underligt ett dygn innan fölning. När förlossningen började hade hon ett felläge men som var enkelt att rätta. Antagligen har fölet legat fel i magen och Darina har försökt rätta till läget. Ut kom ett föl som var livlös. Efter mycket masserande så kom fölet igång. Var svag i början men hoppar och studsar rundor nu. Åt med god aptit direkt hon kom upp på benen.
Sto efter Zafferano- D-Day. ❤❤ Jag och köparen som är uppfödare.
Grattis ! Så skönt att det ändå löste sig, felläge o allt 💕
 
Idag såg man bokstavligen mjölken spruta från juvret, det har kladdat ned bakbenen rätt rejält.
Då det satt droppar på spenarna så fick min man göra det "modiga" grovjobbet att lyckas fånga nån droppe på refraktometern, stoet gillar inte att man rör juvret. Mycket riktigt så blev det protester för det pyttelilla men droppar fick vi och det visade även bra.

Väntar med spänning nu och hon äter, sover, äter, sover zzzzz blir nog inget föl denna natt heller.

Det är mjölk som droppar från spenarna på bilden.
29991
 
Idag såg man bokstavligen mjölken spruta från juvret, det har kladdat ned bakbenen rätt rejält.
Då det satt droppar på spenarna så fick min man göra det "modiga" grovjobbet att lyckas fånga nån droppe på refraktometern, stoet gillar inte att man rör juvret. Mycket riktigt så blev det protester för det pyttelilla men droppar fick vi och det visade även bra.

Väntar med spänning nu och hon äter, sover, äter, sover zzzzz blir nog inget föl denna natt heller.

Det är mjölk som droppar från spenarna på bilden.
Visa bifogad fil 29991
Spännande, gissar att det blir föl inom ett dygn 😊
 
Här händer inte mycket just nu. Kollade refraktometern igår och det blev ljust grönt. Nu inatt lät hon mig inte klämma ut någon med droppe. Hon är väldigt hungrig och goffar verkligen i sig hö. Men jag tror inte hon kommer föla på natten utan som hon gjorde sist, eftermiddagen.
 
Mitt ponnysto ska ha i juli men tyckte juvret hade växt en ministorlek. Hon kan gott sluta med det tills iaf en månad innan fölet kommer. Vi ska bygga både nya fölhagar och en ny lösdrift först. :)

Jag var länge osäker på om hon var dräktig men veterinären kom ut för 1.5 vecka sen och kände en bebishäst i magen på henne.
 
Kom allt en liten fölis vid 8-tiden i morse :D Jag låg och sov så gott så men hade bett gubben hålla koll via mobilen när han var på jobbet då jag satt uppe och vakade till 4-5 tiden på morgonen.
Hade på vibration på mobilen men det hörde inte jag (är extremt lättväckt annars) så han fick åka hem från jobbet.
Allt gick bra, fick ta ut stoet utan föl en sväng då efterbörden inte ville släppa först.
Fölet har det mesta jag vill ha med ett pyttepytteminus, det är en hingst :cautious:
30014
 
Det är lite för tyst i den här tråden!!
Vi är ju fler som har sent bf, här är det 29 juni som gäller (335 dygn) och ett till sto på samma ställe några dagar efter.
Kamera installerad idag, men de går fortfarande ute de flesta nätterna.
Spänningen stiger! För min del är det runt 15 år sedan sist, för stoet 11 år sedan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 576
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 701
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 484
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp