Dräktiga ston 2019/2020

Min tös är beräknad 17/4 så det börjar närma sig.
20200408_063116.jpg
 
Hur tidigt har era börjat fylla juvret?
Detta stoet har fått föl tidigare men inte hos mig så jag vet inte hur hon brukar vara men det är ändå ganska mkt tid kvar (är på runt 280 dygn) men hon har börjat fylla upp lite smått redan.
Mitt andra sto fyllde ca 2 veckor innan och sprutade mjölk i en dag innan fölningen typ. Känns som detta stoet kommer vara som hon är i allt annat. en riktig luring 🙈
 
Hur tidigt har era börjat fylla juvret?
Detta stoet har fått föl tidigare men inte hos mig så jag vet inte hur hon brukar vara men det är ändå ganska mkt tid kvar (är på runt 280 dygn) men hon har börjat fylla upp lite smått redan.
Mitt andra sto fyllde ca 2 veckor innan och sprutade mjölk i en dag innan fölningen typ. Känns som detta stoet kommer vara som hon är i allt annat. en riktig luring 🙈
Mitt sto är på dygn 287 idag och började fylla juver redan för 2 veckor sedan. Det är hennes första föl så allt är nytt men det känns tidigt tycker jag. Försöker hålla mig lugn men undrar om hon kommer att gå tiden ut?
 
Mitt sto är på dygn 287 idag och började fylla juver redan för 2 veckor sedan. Det är hennes första föl så allt är nytt men det känns tidigt tycker jag. Försöker hålla mig lugn men undrar om hon kommer att gå tiden ut?
Mycket eller bara lite? Förstår din oro men det föds ju föl på 315 som klarar sig fint. Jag gillar bara inte om juverna blir överfyllda och läcker länge innan fölet kommer.
 
Min har börjat klia sig låt kopiöst. Så där att hon har sår i pannan så jag ska iväg och köpa lite grejor till henne. Är det hormonellt tros? Brukar inte ha problem med eksem eller så annars och mygg och knott har vi inte fått än. Löss, men ingen av ponnyerna håller på och var skulle de ha fått det ifrån, jag har noll och ingen kontakt med andra hästar i dagsläget? Som med erfarenhet?
 
Min har börjat klia sig låt kopiöst. Så där att hon har sår i pannan så jag ska iväg och köpa lite grejor till henne. Är det hormonellt tros? Brukar inte ha problem med eksem eller så annars och mygg och knott har vi inte fått än. Löss, men ingen av ponnyerna håller på och var skulle de ha fått det ifrån, jag har noll och ingen kontakt med andra hästar i dagsläget? Som med erfarenhet?

Kan hästar, precis som människor, få hepatos vid dräktighet? Försökte googla men fick inte upp något vettigt så det kanske inte är så vanligt.
 
Kan hästar, precis som människor, få hepatos vid dräktighet? Försökte googla men fick inte upp något vettigt så det kanske inte är så vanligt.
Ja, det är det jag är inne på, men har inte hittat något tydligt samband heller, men visst låter det troligt? Jag har iaf varit iväg och köpt en hel Arsenal med grejor nu och tänkte försöka med uv-täcke på dagarna (är helt anti täcke på dräktiga ston men jag vill inte ha en helt blodig häst heller).
 
Ja, det är det jag är inne på, men har inte hittat något tydligt samband heller, men visst låter det troligt? Jag har iaf varit iväg och köpt en hel Arsenal med grejor nu och tänkte försöka med uv-täcke på dagarna (är helt anti täcke på dräktiga ston men jag vill inte ha en helt blodig häst heller).

Förstår dig. Om det inte ger med sig kanske det är värt att kontakta veterinär.
 
Vakten åker på min här ikväll. Har svårt att tro att hon fölar i natt, men vädret ska slå om och vätskan var mer åt det grå hållet nu. Hon går med sitt spöktäcke om dagarna och jag smörjer med aloe vera i mankam och panna, vilket inte är helt uppskattat men jag har faktiskt inte sett henne klia sig en enda gång sen täcket åkte på, vilket talar emot att det skulle vara enbart hormonellt. Jag blir mindre nöjd om kliandet fortsätter utan täcket när hon fölat, då är det bud på att inte betäcka om henne faktiskt.
 
Mitt sto går in på dygn 360 nu. Det är jävligt drygt att vänta så här länge. Hon ser väldigt klar ut nu fyllt hela vägen ut och bäckenbanden släppt och ja allt utom föl.
Åh nej så segt.

Indra är helt klar utom att mjölken behöver slå om helt. Den är på god väg enligt mätstickorna.
Men vem vet, hon kan ju gå så i två veckor till. Man är lite trött nu. Dygn 343.
 
Mitt sto går in på dygn 360 nu. Det är jävligt drygt att vänta så här länge. Hon ser väldigt klar ut nu fyllt hela vägen ut och bäckenbanden släppt och ja allt utom föl.
En av nackdelarna med avel, det tar redan lång tid som det är men när de går över tiden också 😏 Hoppas på du får föl snart ✊
 
Någon som använt sig av Foal-Gard pasta? (Råmjölksersättning).
Funkar, funkar inte?
Mitt sto sjönk en del i antikroppar dygnet före fölning sist. Inte så att det blev katastrof men det låg på gränsen. Så tänker att det kan vara bra att ha något hemma i fall att, om det finns något som funkar vill säga.
 
Någon som använt sig av Foal-Gard pasta? (Råmjölksersättning).
Funkar, funkar inte?
Mitt sto sjönk en del i antikroppar dygnet före fölning sist. Inte så att det blev katastrof men det låg på gränsen. Så tänker att det kan vara bra att ha något hemma i fall att, om det finns något som funkar vill säga.

Jag skulle aldrig lita på det som ersättning till råmjölk. Ingen sån pasta har antikroppar baserat på stomjölk. Däremot kan det ge fölet en energiboost. Men för antikropparna - NEJ
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 952
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: Cheraderama
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
284
Senast: Hellhound
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp