Dräktiga ston 2019/2020

Jag skulle aldrig lita på det som ersättning till råmjölk. Ingen sån pasta har antikroppar baserat på stomjölk. Däremot kan det ge fölet en energiboost. Men för antikropparna - NEJ
Jag är också skeptisk. Dock står det att det är tillverkat av råmjölk för häst, men inget om halten av antikroppar.
 
Jaha typ 330 dygn här och inte ens i närheten av ett föl. Märren ser ju likadan ut som hon gjorde på 310 dygn. Tack och lov att det inte är första fölet för då hade jag vakat ihjäl mig och helt säkert missat det. Som tur är finns det en hel del annat att roa sig med hemma, men jag börjar bli lätt frustrerad ändå. 359 dygn klämde hon ur sig förra ungen på så hon har väl ingen brådska.
 
Jaha typ 330 dygn här och inte ens i närheten av ett föl. Märren ser ju likadan ut som hon gjorde på 310 dygn. Tack och lov att det inte är första fölet för då hade jag vakat ihjäl mig och helt säkert missat det. Som tur är finns det en hel del annat att roa sig med hemma, men jag börjar bli lätt frustrerad ändå. 359 dygn klämde hon ur sig förra ungen på så hon har väl ingen brådska.

Jag vet hur det känns numera - min är på dygn 363 idag.
Det är så sjukt drygt
 
Jag började vaka när hon gått 10 dagar över tiden. Då vaknade jag varannan timme i en vecka ungefär. Sen dess har jag vaknat varje timme eller oftare. Jag tycker inte jag har haft något val.
Nä, man har ju inget val. Men jag är inte avundsjuk på dig om man säger så 😏
Brukar hon gå över så mycket?
 
Jag började vaka när hon gått 10 dagar över tiden. Då vaknade jag varannan timme i en vecka ungefär. Sen dess har jag vaknat varje timme eller oftare. Jag tycker inte jag har haft något val.
Kör du kamera? Jag har kameran på fåren och vakten till hästen just nu, tills hon visar tydligare tecken. Älskar min kamera kan jag säga, även om det är slitigt ändå. Kameran sitter dessutom vägg i vägg med boxen så jag hör vad hon gör varje gång jag kollar.
 
Nä, man har ju inget val. Men jag är inte avundsjuk på dig om man säger så 😏
Brukar hon gå över så mycket?
Det är första fölet i min ägo. Förra gick hon öer 16 dagar enligt uppgift.

Kör du kamera? Jag har kameran på fåren och vakten till hästen just nu, tills hon visar tydligare tecken. Älskar min kamera kan jag säga, även om det är slitigt ändå. Kameran sitter dessutom vägg i vägg med boxen så jag hör vad hon gör varje gång jag kollar.

Ja jag har kamera på henne, sover i husvagn precis bredvid hennes box. Tyvärr ingen svettdetektor eller så - hade en på gång men den var trasig och hann inte komma från lagning.
 
Upptäckte i kväll att mitt sto har börjat fylla juvret, dygn 275. Kollade juvret för Någon dag sedan och då hade inget hänt. Båda halvorna känns lika stora och lika fasta.
Förra gången började hon fylla ganska precis en månad innan och fölade på dygn 328.
Bör jag oroa mig?!
 
Upptäckte i kväll att mitt sto har börjat fylla juvret, dygn 275. Kollade juvret för Någon dag sedan och då hade inget hänt. Båda halvorna känns lika stora och lika fasta.
Förra gången började hon fylla ganska precis en månad innan och fölade på dygn 328.
Bör jag oroa mig?!
Min började också att fylla då men det går lite upp och ner. Tror inte att du behöver oroa dig men ha koll såklart 🙂
 
Min började också att fylla då men det går lite upp och ner. Tror inte att du behöver oroa dig men ha koll såklart 🙂
Annars skulle det stämma väldigt bra in att börja fylla nu i fall det är så att hon trotts allt blev dräktig vid första semineringen, då skulle hon vara på dygn 301...😳
Kollade konversationen med seminstationen och hon stod med tre ägg dagen före seminering. Vid koll dagen efter seminering så skrev hon att äggET fortfarande är kvar. Så det finns ju alltså då en chans att något av de andra två äggen blev en dräktighet... Eller?! Hur vanligt är det att man missar en tidig dräktighet?
Nu är det ju bara stoets andra föl, men förra gången var hon enligt skolboken. Började fylla juver en månad innan, började släppa bäckenbanden ca två veckor innan, röda slemhinnor, kristaller, vaxproppar och kvällen hon fölade var hon väldigt tydlig med att visa att hon ville in.
 
Upptäckte i kväll att mitt sto har börjat fylla juvret, dygn 275. Kollade juvret för Någon dag sedan och då hade inget hänt. Båda halvorna känns lika stora och lika fasta.
Förra gången började hon fylla ganska precis en månad innan och fölade på dygn 328.
Bör jag oroa mig?!

Helt normalt, du behöver inte oroa dig såvida det inte finns andra tecken på att något är fel. Angående din andra fundering så bör dina originaldatum stämma.
 
Mitt sto som också började fylla tidigt har stannat av nu och nästan gått tillbaka. Lider med er där de går så långt över tiden, håller tummar och tår att det kommer friska fina föl asap!
 
Oförändrat sen typ 300 dygn. Hon har inga planer alls på att föla. Förmodligen inväntar hon väderomslag till minusgrader och snöstorm.
 

Bifogade filer

  • DSC_1008.JPG
    DSC_1008.JPG
    206 KB · Visningar: 52
Juvret i kväll, dygn 278. Så här såg hon ut 3 veckor innan fölning förra gången....🙄
Och magen är så stor så blir den större så spricker hon 😅🙈
 

Bifogade filer

  • 663D0C00-E2A8-4A91-A7B6-41699A35904D.jpeg
    663D0C00-E2A8-4A91-A7B6-41699A35904D.jpeg
    462,9 KB · Visningar: 87
Fick rapport från fodervärden på min idag.
Dygn 323. Hon hade "på skoj" testat mjölken (på skoj för stoet verkar inte vara på gång) och fick detta resultatet
94962408_235613997659644_3466042275774070784_n.jpg


Den blå övre var det andra stoet som är "näst på tur" efter min.
Stoet har haft två föl innan och då varit en smygare som fölat när du vänt ryggen till. Så nu är spaningen milt sagt intensifierad..

Nu börjar det bli spännande!
 
Vakten har larmat två gånger i natt. Nu andra gången stod hon bara och åt men vid 03.40 hade hon legat ner i halmen och rullat sig. Tycker ev att vätskan börjar slå om också till mer vit och när den gör det så brukar det gå fort på henne. Vi ska koppla om kameran idag så jag slipper springa ut varje gång men nu får det bli lite mer regelrätt fölvak på henne. Jag är glad över min vakt, det är ett utmärkt komplement till kameran. Även om den falsklarmar ibland är det bättre det än att den inte larmar alls.
 
Due date idag och vi ändrar taktik då och testar om grönbete kan sätta fart på det hela. Hon fick en (förhoppningsvis) sista avsköljning innan fölning då hon kliade sig en del i morse. Vi kan ju säga att vissa djur på gården åtnjuter lite större frihet än andra... Hon har gått lös medan jag provisoriskt stängslat åt henne mellan sommarhagarna.
 

Bifogade filer

  • DSC_1033.JPG
    DSC_1033.JPG
    452,4 KB · Visningar: 70
Oklart om det var gröngräset som satte fart på det men nu är det dags, om hon inte tänker totallura mig så här den tredje fölningen. Hon hade stora snorkråkor på tuttarna i morse och är slapp i vulvan även om hon kan släppa lite till. I eftermiddag lär mjölken börja rinna till och ikväll kommer hon stå och gallskrika efter mig vid grinden, om inte gräset lockar mer. Har jag fantastisk tur så fölar hon dagtid i hagen, men troligtvis lär hon ha ett jobbigt öppningsskede och sen föla nån gång mellan 03-05. (ja, vi känner varandra rätt bra hon och jag 😅, eller så gör hon helt tvärtom denna gången och går 2 veckor till).

Grannen som är kobonde är informerad och förhoppningsvis är det en duktig med jour på distriktet i värsta fall. Vi får hålla tummarna att ingen av dem behövs.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp