Dräktiga ston 2019/2020

Vet inte, men tänker att det säkert kan finnas olika storlekar beroende på individ? Men vet som sagt inte men det låter ju som om hon är längre gången än 282 med tanke på hur du beskrev hur hon varit tidigare också. Haha, ”känns livet trist och tråkigt?” Börja med avel 😂
Har pratat med ägaren till seminstationen nu och hon anser att det är rätt omöjligt att vet skulle ha missat att stoet skulle blivit dräktig på första brunsten. Hon brunstade ju om och hade ett ägg som hon släppte och ultraljudades flera gånger under den brunsten innan seminering. Hon tror helt enkelt att hon slagit på varmluftsugnen 😂
 
Född kl 22
 

Bifogade filer

  • DSC_1058.JPG
    DSC_1058.JPG
    528,8 KB · Visningar: 136
Refraktometern visade 19,5 precis efter fölning så vi gick in och förberedde plasma och råmjölk. Kom ut igen och den hade stigit till 21 så jag mjölkade ur stoet och blandade lite mjölk och plasma. Då blev den arg och ställde sig och kom direkt fram till juvret och nu äter den efter 5 minuter. Stor som ett hus med de längsta ben jag sett så helt fantastiskt att den kom upp så fort. 1,5 timme gammal nästan exakt. Givetvis gör de en foalcheck imorgon ändå men när den är så pigg och värdena på mjölken sköt iväg så vill jag inte krabba i onödan utan vi de får hållas under natten.
Efterbörden har släppt och stoet är helt fantastisk, hon står som en ko och är bara en kanonmamma, en sån märr kommer jag aldrig mer att få.
 

Bifogade filer

  • DSC_1060.JPG
    DSC_1060.JPG
    382,1 KB · Visningar: 139
Refraktometern visade 19,5 precis efter fölning så vi gick in och förberedde plasma och råmjölk. Kom ut igen och den hade stigit till 21 så jag mjölkade ur stoet och blandade lite mjölk och plasma. Då blev den arg och ställde sig och kom direkt fram till juvret och nu äter den efter 5 minuter. Stor som ett hus med de längsta ben jag sett så helt fantastiskt att den kom upp så fort. 1,5 timme gammal nästan exakt. Givetvis gör de en foalcheck imorgon ändå men när den är så pigg och värdena på mjölken sköt iväg så vill jag inte krabba i onödan utan vi de får hållas under natten.
Efterbörden har släppt och stoet är helt fantastisk, hon står som en ko och är bara en kanonmamma, en sån märr kommer jag aldrig mer att få.

Grattis till föl!

Moderatorn påminner dock om att detta är tråden för föl som ännu inte är födda, de som fötts har en egen tråd.
 
Hur går det med din @Kristall10 ? Inget föl ännu väl? 🙈😄
Haha, nä inget föl ännu tack och lov 😂
Juvret har växt lite till sedan senaste uppdateringen och hon är väldigt stillsam av sig. Står antingen vid grinden hela dagen eller i andra änden av hagen vilket medför att bakbenen börjar bli lite svullna. Svullnaden går ner när hon rör lite på sig.
Men i övrigt inga tecken på att föla ännu på ett tag. Dygn 288 idag.
 
Haha, nä inget föl ännu tack och lov 😂
Juvret har växt lite till sedan senaste uppdateringen och hon är väldigt stillsam av sig. Står antingen vid grinden hela dagen eller i andra änden av hagen vilket medför att bakbenen börjar bli lite svullna. Svullnaden går ner när hon rör lite på sig.
Men i övrigt inga tecken på att föla ännu på ett tag. Dygn 288 idag.
Skönt att det inte syns fler tecken 😅
Min hade också en sån period ungefär runt 280 dygn. Sen hon passerade 300 har det slagit över, kutar satan i mellanåt i hagen innan hon kommer på att hon orkar inte som tidigare 😂🙈
 
Hej!

Ny i tråden och undrar om era ston har gått över tiden? Min ena donna har gått över med 14 dgr ...
 
Halloj allesammans :)
Jag väntar föl nu i maj. Mitt sto är SWB E: Casir Ask - Little Boy - Urbino och betäckt med Sir Oldenburg. Idag är hon på dygn 321 och igår kväll trodde jag att det var dags. Det hade droppat mjölk på bakbenen och vulvan var "uttänjd". Detta är hennes första föl så jag kan inte jämföra med några tidigare upplevelser på henne. Hur som helst, hon kollades strax efter midnatt och vid fyra i morse men inte så mycket som ett endaste tecken på att något var på gång. Ikväll ska jag sätta upp kameran så blir det lättare att hålla koll utan att störa.
Åhh så spännande detta är :bump:

Bifogar bild på hur hon såg ut igår kväll innan intag
Danni 200505.jpg
 
Halloj allesammans :)
Jag väntar föl nu i maj. Mitt sto är SWB E: Casir Ask - Little Boy - Urbino och betäckt med Sir Oldenburg. Idag är hon på dygn 321 och igår kväll trodde jag att det var dags. Det hade droppat mjölk på bakbenen och vulvan var "uttänjd". Detta är hennes första föl så jag kan inte jämföra med några tidigare upplevelser på henne. Hur som helst, hon kollades strax efter midnatt och vid fyra i morse men inte så mycket som ett endaste tecken på att något var på gång. Ikväll ska jag sätta upp kameran så blir det lättare att hålla koll utan att störa.
Åhh så spännande detta är :bump:

Bifogar bild på hur hon såg ut igår kväll innan intag
Visa bifogad fil 50261
Vänta lite nu! Mjölken rinner på benen,du tror det är dags och DÅ kollar du henne bara var 4e timma??
 
Halloj allesammans :)
Jag väntar föl nu i maj. Mitt sto är SWB E: Casir Ask - Little Boy - Urbino och betäckt med Sir Oldenburg. Idag är hon på dygn 321 och igår kväll trodde jag att det var dags. Det hade droppat mjölk på bakbenen och vulvan var "uttänjd". Detta är hennes första föl så jag kan inte jämföra med några tidigare upplevelser på henne. Hur som helst, hon kollades strax efter midnatt och vid fyra i morse men inte så mycket som ett endaste tecken på att något var på gång. Ikväll ska jag sätta upp kameran så blir det lättare att hålla koll utan att störa.
Åhh så spännande detta är :bump:

Bifogar bild på hur hon såg ut igår kväll innan intag
Visa bifogad fil 50261
Inte släppa henne med blicken när mjölken droppar. Vet ett fall i år med tarmframfall där tillsynen brast trots tydliga tecken... Förlorade både sto och föl. Som exempel på hur fort det går så ropade min sambo på mig 21.55 att det var dags när han såg i kameran att vattnet gick. På tiden jag hann ta på mig kläder och springa ut var framben och nos ute, vakten ringde 22.06 och 22.10 var han helt ute. Hade hon haft ett felläge där var det gränsfall att jag hunnit, men sambon var klädd och hann ut före tack och lov och kunde lägeskolla. Det går vidrigt fort när det händer.
 
Halloj allesammans :)
Jag väntar föl nu i maj. Mitt sto är SWB E: Casir Ask - Little Boy - Urbino och betäckt med Sir Oldenburg. Idag är hon på dygn 321 och igår kväll trodde jag att det var dags. Det hade droppat mjölk på bakbenen och vulvan var "uttänjd". Detta är hennes första föl så jag kan inte jämföra med några tidigare upplevelser på henne. Hur som helst, hon kollades strax efter midnatt och vid fyra i morse men inte så mycket som ett endaste tecken på att något var på gång. Ikväll ska jag sätta upp kameran så blir det lättare att hålla koll utan att störa.
Åhh så spännande detta är :bump:

Bifogar bild på hur hon såg ut igår kväll innan intag
Visa bifogad fil 50261

Bra att du har skaffat kamera! Nu låter det som att hon behöver hållas under uppsikt hela tiden. Jag själv som för länge sedan vakade utan kamera en gång i halvtimmen missade mitt gamla stos sista fölning. Stoet hade flera gånger fölat på mindre än 30 minuter efter att vattnet gått.
Jag har vakat på ett sto som fölat på tio minuter.
 
Vänta lite nu! Mjölken rinner på benen,du tror det är dags och DÅ kollar du henne bara var 4e timma??

Jag gjorde den bedömningen efter kvällsskötseln av henne igår kväll.
Och jag hade dessutom rätt, eller hur? Jag skrev också att jag sätter upp kameran idag så vad var ditt syfte med det inlägget?
 
Ella idag 330 dygn . Dock inte slagit om till vit mjölk ,vilket hon gjort de andra 2 fölningarna. Men kollar klart ändå henne.
 

Bifogade filer

  • 20200506_085533.jpg
    20200506_085533.jpg
    151,2 KB · Visningar: 35

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Cheraderama
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
301
Senast: Hellhound
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 903
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp