Dräktiga ston 2019/2020

Ni som kollar med refaktometer. Hur länge brukar den klibbiga genomskinliga vätskan hålla i sig när den ligger på very Good
 
Ni som kollar med refaktometer. Hur länge brukar den klibbiga genomskinliga vätskan hålla i sig när den ligger på very Good
Det är olika från sto till sto men mina ston som jag kollat med refraktometer har inte haft vit mjölk förrän max ett par dagar före fölning. Sist var det samma dag som hon fölade som det slog om. Innan dess genomskinlig och klibbig. Värdet har även pendlat under den tiden, från att ha varit i topp en vecka före till just över godkänt vid fölning. Så det är omöjligt att säga.
 
Det är olika från sto till sto men mina ston som jag kollat med refraktometer har inte haft vit mjölk förrän max ett par dagar före fölning. Sist var det samma dag som hon fölade som det slog om. Innan dess genomskinlig och klibbig. Värdet har även pendlat under den tiden, från att ha varit i topp en vecka före till just över godkänt vid fölning. Så det är omöjligt att säga.
Hon har slagit om till vit samma dag och fölat kväll , men har aldrig testat innan den blev vit innan så tänkte om den är på very good idag så kanske den slår om snart...
 
Hon har slagit om till vit samma dag och fölat kväll , men har aldrig testat innan den blev vit innan så tänkte om den är på very good idag så kanske den slår om snart...
Aha. Tyvärr går det inte säga att det är så. Inte efter mina erfarenheter i alla fall. Mina ston har som sagt haft i topp redan drygt en vecka innan fölning.
 
Aha. Tyvärr går det inte säga att det är så. Inte efter mina erfarenheter i alla fall. Mina ston har som sagt haft i topp redan drygt en vecka innan fölning.

Mitt ena sto har topp ungefär en vecka innan fölning, sen sjunker det. Så det är ingen vits att kolla henne innan men däremot så kollar jag direkt ungen är ute
 
Mitt ena sto har topp ungefär en vecka innan fölning, sen sjunker det. Så det är ingen vits att kolla henne innan men däremot så kollar jag direkt ungen är ute
Ja precis. Jag har aldrig kunnat förutspå fölning med hjälp av refraktometern. Utan kollar mest för skojs skull från ca en vecka innan.
 
Väntar och väntar här, hon har haft enormt kraftiga förvärkar flera nätter nu, ligger helt utslagen på sidan och stånkar ibland. Juvret är välfyllt men inte någon vit mjölk än. Har vakat hela veckan för säkerhets skull så börjar bli lite trött på att vänta nu :p
Dygn 328 idag, för 13 år sedan fölade hon på detta dygn med förra avkomman. Får se om det blir inatt nu eller om hon fortsätter med sitt förvärkande...
 
Dygn 315 här och juverna har inte ändrat sig ett dugg de senaste två veckorna. Stoet har dock haft sämre matlust men pigg och glad i övrigt. Var inte ägare när hon haft föl tidigare så vet inte hur hon är men det skulle inte förvåna mig om hon är en sån som inte följer skolboken och fölet kommer typ pang boom. 🙈
 
Trodde Najomi höll på föla (eller kasta hade det väl snarare varit i så fall) i kväll när jag kom ut på gården. Hon stod med svansen rakt ut och det såg ut som att hon krystade. Hon gjorde så några gånger och stod sedan länge kvar med svansen rakt ut. Men sedan gick hon i väg för att äta. När jag gick fram till henne så var det ett väldigt party i magen så det var antagligen anledningen till beteendet. Phu!
Nu har jag bara fött upp fem fölungar men varje gång det närmar sig fölning undrar jag varför jag utsätter mig själv för detta igen 🙈😅
Dygn 295 idag och juvret fortsätter växa sakta men säkert trotts att det är kallt och vi i går och idag vaknade upp till flera cm snö...😳
Samma storlek nu som fem dagar innan fölning förra gången.
 

Bifogade filer

  • 4CFACB79-ECCE-4218-BC50-718B7E824114.jpeg
    4CFACB79-ECCE-4218-BC50-718B7E824114.jpeg
    296,5 KB · Visningar: 79
Nu har juvret växt ännu mer och mjölken slagit om till vit :bump:
Nu är juvret och rumpan tvättade och svansen lindad. Hoppas hoppas att jag har rätt:)
Visa bifogad fil 50765
Nähepp, inget föl inatt. :(
Hon har inte ens varit orolig. Men det borde ju vara nära nu.
Stackarn har inte legat ner på över en vecka, hon är så trött att hon knäar när hon står och vilar/somnar.
Jag minns ju själv precis hur tufft det var att vara så stor i slutet av graviditeten, känslan av att det knappt går att andas :crazy:
 
Hej!

Ny i tråden och undrar om era ston har gått över tiden? Min ena donna har gått över med 14 dgr ...


Nu är donnan på dygn 363 och jag sliter mitt hår :crazy: Mitt andra sto är på dygn 341 så nu är det lagom spännande! Stoet som är på dygn 363 har inatt varit orolig och "sprätt" upp boxen en del, under morgonen i hagen gick hon och ställde sig för sig själv, hade lite tix för sig med huvudet samt skrapade med frambenen. Hon stod också och vägde mellan vilket ben hon skulle stå på bak, så något är verkligen på gång. Efter ett tag gick hon dock och började beta igen.

Jag har stenkoll i kameran nu men allt verkar lugnt igen :cautious::heart
 
Dygn 306 idag och juvret är så gott som helt fyllt. Ordentliga sockerkristaller och mer stänk på benen. Vulvan är väldigt lång och avslappnad idag. Det enda hon vill göra är att stå och hänga på mig. Hon kommer och liksom håller fast mig med huvudet så fort jag är i närheten. Så gjorde hon sista veckorna förra dräktigheten oxå.
Känns inte riktigt troligt att hon kommer att gå tiden ut, men vi får se helt enkelt.
 

Bifogade filer

  • 81595C5B-232E-469A-8964-A2E9AA298814.jpeg
    81595C5B-232E-469A-8964-A2E9AA298814.jpeg
    219,1 KB · Visningar: 37
Dygn 306 idag och juvret är så gott som helt fyllt. Ordentliga sockerkristaller och mer stänk på benen. Vulvan är väldigt lång och avslappnad idag. Det enda hon vill göra är att stå och hänga på mig. Hon kommer och liksom håller fast mig med huvudet så fort jag är i närheten. Så gjorde hon sista veckorna förra dräktigheten oxå.
Känns inte riktigt troligt att hon kommer att gå tiden ut, men vi får se helt enkelt.

Hon har mer juver än min som är på 320+.
Hoppas att din kan hålla sig ett tag till :nailbiting:
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 950
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Cheraderama
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
284
Senast: Hellhound
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp