Dräktiga ston 2019/2020

Dygn 306 idag och juvret är så gott som helt fyllt. Ordentliga sockerkristaller och mer stänk på benen. Vulvan är väldigt lång och avslappnad idag. Det enda hon vill göra är att stå och hänga på mig. Hon kommer och liksom håller fast mig med huvudet så fort jag är i närheten. Så gjorde hon sista veckorna förra dräktigheten oxå.
Känns inte riktigt troligt att hon kommer att gå tiden ut, men vi får se helt enkelt.
Oj även mer än min som är på dygn 330. Men hörde just om ett sto som fölat 20 dygn för tidigt ( Agrias fölföreläsning ) där allt verkar ha gått bra så månne det inte ska göra det för er också om hon bara kan hålla sig liiite till :up:
 
Min har kladdat lite med mjölk eller rättare sagt genomskinlig vätska och nu när värmen kom igen så har juvret smällt till jämfört med innan men det dröjer nog ett tag till. Tycker magen har ändrat form den senaste veckan. Både svällt upp och kommit ner.
Min man undrar om det är tvillingar. 😅
Har ju kollat henne så jag hoppas inte det men såg senast på instagram hos en hoppryttare att det hade missats att hennes sto hade tvillingar och en dog tyvärr vid födelsen.
Har en dag med en grej nästa vecka som jag har planerat för länge att göra och det skulle inte förvåna mig om stoet väljer just den dagen för att föla. 😁
 
Dygn 313 idag och jag gissar på max en vecka innan fölis är här....
Någon som vill säga emot? 😉
 

Bifogade filer

  • 17C32134-3B2A-4CB9-8FCC-C748D2EA8440.jpeg
    17C32134-3B2A-4CB9-8FCC-C748D2EA8440.jpeg
    552,3 KB · Visningar: 66
@Kristall10 jag hoppas att det dröjer en vecka. Det är väldigt tidigt ännu
Ja, det gör jag oxå. Och väljer hon att föla innan så är det inte mycket mer att göra än att hoppas på att det går bra. Vi har ingen klinik i närheten som har dygnetrunt öppet och kan vård ett prematurt föl.
Och dessutom skulle jag vilka skriva min tenta nästa fredag innan fölet anländer 😅
Men hon ser väldigt redo ut dessvärre....
 
Här händer det absolut ingenting. Är över 330 dygn för ett tag sen. Om jag var otålig innan så har det absolut inte minskat :angel:
Hon är trött och vilar mycket och har dagar där hon skriker på mig så fort hon ser mig men tar jag in henne vill hon ut igen. Hon är lugn när jag är i hagen hos henne men jag tror inte att hon kommer att föla i hagen men ska bädda till det lite extra i hennes vindskjul. Jag hoppas verkligen inte att hon är en av dom där 360 dygns stona jag har läst om lite överallt i år 🙈🙈🙈
 
Här händer det absolut ingenting. Är över 330 dygn för ett tag sen. Om jag var otålig innan så har det absolut inte minskat :angel:
Hon är trött och vilar mycket och har dagar där hon skriker på mig så fort hon ser mig men tar jag in henne vill hon ut igen. Hon är lugn när jag är i hagen hos henne men jag tror inte att hon kommer att föla i hagen men ska bädda till det lite extra i hennes vindskjul. Jag hoppas verkligen inte att hon är en av dom där 360 dygns stona jag har läst om lite överallt i år 🙈🙈🙈
Håller tummarna för att du får föl i helgen 😊✊🏻
 
Här händer det absolut ingenting. Är över 330 dygn för ett tag sen. Om jag var otålig innan så har det absolut inte minskat :angel:
Hon är trött och vilar mycket och har dagar där hon skriker på mig så fort hon ser mig men tar jag in henne vill hon ut igen. Hon är lugn när jag är i hagen hos henne men jag tror inte att hon kommer att föla i hagen men ska bädda till det lite extra i hennes vindskjul. Jag hoppas verkligen inte att hon är en av dom där 360 dygns stona jag har läst om lite överallt i år 🙈🙈🙈
Då är vi 2 :)
Dygn 339 idag och jag tycker magen har sjunkit ytterligare men att hon fortfarande inte är klar med juver och "där bak". Hoppas hoppas att talesättet att ston vill föla i maj gäller även mitt sto!
 
Då är vi 2 :)
Dygn 339 idag och jag tycker magen har sjunkit ytterligare men att hon fortfarande inte är klar med juver och "där bak". Hoppas hoppas att talesättet att ston vill föla i maj gäller även mitt sto!

Samma här med magen. Just nu känns det som att min inte vill föla alls :angel::mad:😂
Har din haft föl tidigare?
 
Nej, det är första fölet så man har inget att gå på 🤔 Första för din också? Tycker att min mer och mer börjar se ut som en felsvängd dromedar 😅
Inte första för min men det första jag tar på henne så har heller inte mkt att gå på hur hon brukar vara😊
Haha 🤣 bra beskrivning! Min som inte har rullat sig i hagen på flera veckor var rejält skitig idag, det är typ det enda nya som händer med henne 😅
 
Tror tyvärr inte det blir ngt föl i helgen :D Kniper din ännu eller tycker hon det är dags nu?
Dygn 315 och hon kniper ännu ✌🏻😁
Igår kväll när jag kollade juvret så tyckte jag att själva spenarna såg ut att ha blivit något mindre och inga kristaller längre. Var lite kallare igår men idag varmt och den kommande veckan ska bli varm så vi får se om värmen sätter fart på henne igen.
 

Bifogade filer

  • 787DD742-D81A-4D5C-AEB6-D7644D99E336.jpeg
    787DD742-D81A-4D5C-AEB6-D7644D99E336.jpeg
    503,8 KB · Visningar: 54
Dygn 315 och hon kniper ännu ✌🏻😁
Igår kväll när jag kollade juvret så tyckte jag att själva spenarna såg ut att ha blivit något mindre och inga kristaller längre. Var lite kallare igår men idag varmt och den kommande veckan ska bli varm så vi får se om värmen sätter fart på henne igen.

Skönt att hon kniper ännu. Brukar man inte säga att runt 315 dygn så är det ganska okej att föla på ändå?Har för mig en uppfödare sa ngt om en magisk gräns. H*n ansåg 310 för tidigt men 315 var "okej".:D
 
Skönt att hon kniper ännu. Brukar man inte säga att runt 315 dygn så är det ganska okej att föla på ändå?Har för mig en uppfödare sa ngt om en magisk gräns. H*n ansåg 310 för tidigt men 315 var "okej".:D
Jag hoppas att allt går vägen den här gången oavsett när hon nu bestämmer sig för att det är dags. Men det är nog olika beroende på sto. Min fölade på dygn 328 förra gången så jag tänker att hon nog tillhör de som är lite tidiga. Har man ett sto som brukar gå över så är nog 315 alldeles för tidigt.
Hennes hagkompis, min 21-åriga gamla valack kommer att få somna in här i början på veckan. Jag hoppas att hon inte blir orolig av det och att det ska sätta igång något. Hon är ingen häst som stressar upp sig, inte vad man ser i alla fall. Och hon har ju ponnysarna i hagen bredvid så jag hoppas det går bra.
 
Spenarna är återigen större och nu är det inga kristaller längre utan liknar mer en vaxpropp. Dock för genomskinlig ännu.
Hon ligger ner väldigt mycket nu. Flera gånger både dag och natt och stönar så det hörs lång väg...😅
Är även mer irriterad på valacken och vill inte ha honom för nära. Så jag tänker att det nog blir bra ändå när han försvinner.
 

Bifogade filer

  • 06AB212B-A1D0-46E2-95D7-F74FD1FDE2C6.jpeg
    06AB212B-A1D0-46E2-95D7-F74FD1FDE2C6.jpeg
    208 KB · Visningar: 30

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 952
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Cheraderama
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
286
Senast: Hellhound
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp