Dräktiga ston 2019/2020

Mitt sto har fortfarande inte fölat. Jag har sett hon att hon drar en rejäl repa varje dag i hagen. Det är en syn med den stora magen i vädret :D
Trodde hon var på väg att föla inatt för hon la sig på sidan två gr med helt utsträckta ben och det gör hon i princip aldrig annars nu när hon är dräktig utan brukar mer ligga som en svan så att säga. Väldigt irriterad på fölis, jag såg hur det hoppade runt där inne i magen, slog med svansen tittade sig på magen.
 
Mitt sto har fortfarande inte fölat. Jag har sett hon att hon drar en rejäl repa varje dag i hagen. Det är en syn med den stora magen i vädret :D
Trodde hon var på väg att föla inatt för hon la sig på sidan två gr med helt utsträckta ben och det gör hon i princip aldrig annars nu när hon är dräktig utan brukar mer ligga som en svan så att säga. Väldigt irriterad på fölis, jag såg hur det hoppade runt där inne i magen, slog med svansen tittade sig på magen.

Hon kanske försöker skaka ut fölis med räserrundorna :D
 
Dygn 320 idag ✌🏻
Igår morse somnade hagkompisen in. Hon var lite orolig, gnäggade efter honom och letade. Men hon lugnade sig och har varit lugn i natt.
Mjölken har nu blivit mer grumlig och hon har blodstrimmor i vulvan. Igår kollade jag med reffen för skojs skull då hon hade en stor fin droppe hängandes. Visade på 29 så det är ju bra. Men förra gången låg hon i topp något dygn före och sjönk till just över godkänt vid fölning. Får se om hon följer samma mönster den här gången.
Hon har grävt en grop i hagen där hon ligger och sover, ser ut som en hund där hon ligger 😅
 
Dygn 320 idag ✌🏻
Igår morse somnade hagkompisen in. Hon var lite orolig, gnäggade efter honom och letade. Men hon lugnade sig och har varit lugn i natt.
Mjölken har nu blivit mer grumlig och hon har blodstrimmor i vulvan. Igår kollade jag med reffen för skojs skull då hon hade en stor fin droppe hängandes. Visade på 29 så det är ju bra. Men förra gången låg hon i topp något dygn före och sjönk till just över godkänt vid fölning. Får se om hon följer samma mönster den här gången.
Hon har grävt en grop i hagen där hon ligger och sover, ser ut som en hund där hon ligger 😅

Vad skönt att hon har gått 320 dygn!

Du får ta bild på hunden i gropen
 
Dygn 320 idag ✌🏻
Igår morse somnade hagkompisen in. Hon var lite orolig, gnäggade efter honom och letade. Men hon lugnade sig och har varit lugn i natt.
Mjölken har nu blivit mer grumlig och hon har blodstrimmor i vulvan. Igår kollade jag med reffen för skojs skull då hon hade en stor fin droppe hängandes. Visade på 29 så det är ju bra. Men förra gången låg hon i topp något dygn före och sjönk till just över godkänt vid fölning. Får se om hon följer samma mönster den här gången.
Hon har grävt en grop i hagen där hon ligger och sover, ser ut som en hund där hon ligger 😅
Grattis till 320 dygn Kristall10!! Skönt att hon tog det så pass bra med hagkompisen, aldrig roligt det där. Min är på dygn 344 idag, bakbenen är nedstänkta med något förstadium till mjölk så nu rör det sig väl om dagar och inte veckor iaf :)
 
@Linah @cirkus Ja det känns väldigt skönt att hon håller ut ännu. Det blir nästan som en omvänd fölvaka för mig, jag blir mer och mer avslappnad ju längre tid hon går 😉
En vecka till så är det på samma dygn som förra gången. Men jag tvivlar på att hon kommer att vänta en hel vecka till.
Det är svårt nu att veta om det är ändrat beteende inför fölning eller om hon är deppig över kompisen. Tycker att hon ätit sämre idag och mest bara stått och hängt och sett trött ut.
Jag har sista tentan för terminen i morgon så jag hoppas hon väntar tills den är klar i alla fall ☺️ Visserligen hemtenta men vore lite surt om hon bestämde sig för att föla mitt i 🙈
Ska försöka få en bild när hon ligger i gropen, men oftast hinner hon ställa sig upp innan jag är tillräckligt nära för att få en bild.
Hoppas din är på gång nu Linah! ✊🏻
 
Jag fortsätter att bomba den här tråden 😅🙈
Var ute och tittade till henne nu. Hon har stått bakom stallet och sett sur ut hela dagen. Ser hagen från köksfönstret där jag sitter och pluggar och har varit ut och tittat till henne några gånger under dagen. Vid kollen nyss så har hon fyllt på spenarna en hel del jämfört med i morse. Syns dock inte lika bra på bild som i verkligheten.
Blir det föl i natt? :nailbiting:
 

Bifogade filer

  • F132D4A4-0F5D-4EBA-A252-42CA09B9D769.jpeg
    F132D4A4-0F5D-4EBA-A252-42CA09B9D769.jpeg
    584,4 KB · Visningar: 68
Dygn 322 idag. Vit mjölk som sprutar eller droppar av och till, jätte röda slemhinnor bak, sur när jag borstar, piskat med svansen, viftat med bakbenen och bitit sig på magen hela natten. Fölar hon inte inom ett dygn så vet jag inte vad! 😅😅😅
Var helt säker på att det skulle bli i natt så som hon höll på, men icke. Så den enda som är pigg idag är Najomi 😆😴
Hon hade bråttom ut i hagen och går nu lugnt och betar....
 

Bifogade filer

  • C1FA48AE-99F2-4B3C-88F6-44BC1E2A1440.jpeg
    C1FA48AE-99F2-4B3C-88F6-44BC1E2A1440.jpeg
    202,8 KB · Visningar: 34
Usch vad hon läcker mjölk nu, men inget föl i sikte....
Äter och ser relativt obekymrad ut. Trycker rumpan mot väggen ibland och ser lite missnöjd ut, och viftar med svans och bakben men det kan lila gärna vara för nån mygga som hittat in.
 
Usch vad hon läcker mjölk nu, men inget föl i sikte....
Äter och ser relativt obekymrad ut. Trycker rumpan mot väggen ibland och ser lite missnöjd ut, och viftar med svans och bakben men det kan lila gärna vara för nån mygga som hittat in.

Hur gick fortsatta natten? Blev det föl eller hon hon igen lite till?
Låter nekerligen nära ändå.
 
Hur gick fortsatta natten? Blev det föl eller hon hon igen lite till?
Låter nekerligen nära ändå.
Inget föl. Hon går lugnt och betar utanför fönstret just nu. Mjölken fortsätter droppa och ibland spruta så nu är antikroppshalten just så pass godkänd och jag försöker hitta någon som har råmjölk över.
Jag hoppas verkligen att hon inte tänker hålla på så här länge till.
Hon har dock kliat rumpan väldigt mycket och inte legat ner något i natt. Annars ligger hon flera gånger per natt och även flera gånger i hagen på dagen.
 
Inget föl. Hon går lugnt och betar utanför fönstret just nu. Mjölken fortsätter droppa och ibland spruta så nu är antikroppshalten just så pass godkänd och jag försöker hitta någon som har råmjölk över.
Jag hoppas verkligen att hon inte tänker hålla på så här länge till.
Hon har dock kliat rumpan väldigt mycket och inte legat ner något i natt. Annars ligger hon flera gånger per natt och även flera gånger i hagen på dagen.

Mitt ena sto låg inte ner natten innan hon fölade, och hon kliade svansen mycket samma dag som hon senare fölade.

Håller tummarna för fölis under dagen/natten =D
 
Reffen nere på 13 idag pga att hon läckt så mycket, alltså under godkänd nivå på råmjölken.
Finns det någon chans att antikropparna ökar igen vid fölning eller är det kört?
Igår var det 15 på morgonen och 23 på kvällen för att idag vara nere på 13....😳
 
Reffen nere på 13 idag pga att hon läckt så mycket, alltså under godkänd nivå på råmjölken.
Finns det någon chans att antikropparna ökar igen vid fölning eller är det kört?
Igår var det 15 på morgonen och 23 på kvällen för att idag vara nere på 13....😳
Min var på 16 precis vid fölning (vi pratar minuter efter), för att ha stigit till 21 typ en timme senare så vi avvaktade med plasma. Dock hade hon läckt för mycket antagligen så det var för lite råmjölk kvar av god kvalitet. Mitt råd är att inte mäta hela tiden, utan kolla när hon fölat och fölet har ätit, och sen kör en foalcheck. Bara stoet har mjölk så sjunker inte antikroppshalten direkt hos fölet, men den kan behöva boostas med plasma intravenöst sen, så var det med min iaf.
Ligger stoet lika lågt på reffen efter fölning så försök nappa i plasma i fölet innan den diar. Viktigt att det sker innan så inte tarmlumen hinner sluta sig.
 
Min var på 16 precis vid fölning (vi pratar minuter efter), för att ha stigit till 21 typ en timme senare så vi avvaktade med plasma. Dock hade hon läckt för mycket antagligen så det var för lite råmjölk kvar av god kvalitet. Mitt råd är att inte mäta hela tiden, utan kolla när hon fölat och fölet har ätit, och sen kör en foalcheck. Bara stoet har mjölk så sjunker inte antikroppshalten direkt hos fölet, men den kan behöva boostas med plasma intravenöst sen, så var det med min iaf.
Ligger stoet lika lågt på reffen efter fölning så försök nappa i plasma i fölet innan den diar. Viktigt att det sker innan så inte tarmlumen hinner sluta sig.
Hon läcker ju hela tiden så jag fångar bara upp de droppar som kommer av sig själv, mjölkar inte ut och försöker röra juvret så lite som möjligt för att inte stimulera mer. Mäter morgon och kväll för att ha ett hum om åt vilket håll det barkar. Försöker jaga råmjölk men är trögt häromkring då det inte är så många uppfödare. Distriktarna har plasma men det är ju inte alltid de ha tid att komma ut direkt när man ringer så det lär bli intravenöst i så fall gissar jag.
 
Hon läcker ju hela tiden så jag fångar bara upp de droppar som kommer av sig själv, mjölkar inte ut och försöker röra juvret så lite som möjligt för att inte stimulera mer. Mäter morgon och kväll för att ha ett hum om åt vilket håll det barkar. Försöker jaga råmjölk men är trögt häromkring då det inte är så många uppfödare. Distriktarna har plasma men det är ju inte alltid de ha tid att komma ut direkt när man ringer så det lär bli intravenöst i så fall gissar jag.
Nej det förstår jag, menade mer att jag tror inte det ger dig så mycket mer än oro att mäta om henne eftersom hon läcker kontinuerligt. Som sagt, om allt fortlöper normalt så kommer du inte förlora fölungen direkt, det viktigaste är att se till att den dricker den mjölk som finns, för det verkar hon ju ha, och följa upp med foalcheck och plasma vid behov. Hon kanske stiger direkt igen vid fölning som min gjorde och har tillräckligt med råmjölk, men jag hade inte chansat när hon läckt så mycket och länge.
 
Nej det förstår jag, menade mer att jag tror inte det ger dig så mycket mer än oro att mäta om henne eftersom hon läcker kontinuerligt. Som sagt, om allt fortlöper normalt så kommer du inte förlora fölungen direkt, det viktigaste är att se till att den dricker den mjölk som finns, för det verkar hon ju ha, och följa upp med foalcheck och plasma vid behov. Hon kanske stiger direkt igen vid fölning som min gjorde och har tillräckligt med råmjölk, men jag hade inte chansat när hon läckt så mycket och länge.
Ja foalcheck kommer absolut göras! 👍🏻
Bara att hålla tummarna.
 
Reffen nere på 13 idag pga att hon läckt så mycket, alltså under godkänd nivå på råmjölken.
Finns det någon chans att antikropparna ökar igen vid fölning eller är det kört?
Igår var det 15 på morgonen och 23 på kvällen för att idag vara nere på 13....😳
Jag svara nej på det av egen erfarenhet. Så köp hem plasma o nappa inom 6 tim från födseln.Och sen foalcheck.
 
Jag svara nej på det av egen erfarenhet. Så köp hem plasma o nappa inom 6 tim från födseln.Och sen foalcheck.
Sista dagarna har hon haft kring 23 på kvällarna och mellan 11 och 13 på morgonen. Så det varierar kraftigt! Men jag räknar inte med att det ska vara någon vidare kvalité eller tillräcklig mängd när fölet väl kommer.
Fölet är inte mitt utan ett betällningsföl. Så tillsammans med ägaren har vi bestämt att skulle det bli aktuellt med plasma efter foalcheck så får det bli distriktarna som får komma och ge. Då riskerar vi inte att stå med plasma som kommit försent och inte går att använda i fall fölet kommer innan plasman hinner komma.
Fick ett svar ang att jag söker råmjölk. Men det fanns inga värden på den mjölken och den var uppblandad med mjölk från första två dygnen så det kändes inte lönt att hämta den.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 972
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Cheraderama
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
301
Senast: Hellhound
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 902
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp