Dräktiga ston 2019/2020

Kristall10

Trådstartare
Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu?

Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett tag kvar. Men magen växer och frodas!
 

Bifogade filer

  • 6A2DB315-908B-49C8-9A9A-3056963B661D.jpeg
    6A2DB315-908B-49C8-9A9A-3056963B661D.jpeg
    529,5 KB · Visningar: 111
Ja, vi har börjat. Gloria är beräknad till 1 april men har släppt i bäckenbanden och ser lite slapp ut där bak också. Däremot har hon ingen mjölk men det kan ju komma snabbt. Hon har uppfört sig konstigt idag, rullat sig mycket och även betett sig som om hon är brunstig, pinkat och slagit med frambenen och skrikit. Jag hoppas att det kommer snart!
 
Jag går sista passet idag på jobb, sen kommer jag kunna vara hemma och vaka de sista veckorna. Min är beräknad 25/4 men jag är väldigt skum på henne för hon har ett stort ödem och börjar släppa bak tycker jag. Hon har gått tiden ut de andra gångerna så kanske beror det på det varma vädret att hon fyllt i, då hoppas jag att det går tillbaka när det blir kallare igen.
Hon ska in på box från och med imorgon och då hoppas jag vi får upp kameran också. Fölvakten väntar jag lite med eftersom hon ligger ner rätt mycket och jag vill inte få en massa falsklarm.
 
Min ska ha i början på maj. Men har ju fölat på helt olika dygn 320 och 337 så jag kollar mest för skojs skull nu . Har dock märkt att hon bara ligger max 2 ggr om natten . Då i max 3 minuter . Innan har hon kunnat sova rätt lugnt och länge .
 
Min får stå inne i natt. Man kan säga att hon sköter vaket åt mig (obs, självklart vakar jag på henne...). Hon har velat gå ute de senaste nätterna, idag spanar hon som en hök på mig och ska in. Ingen förändring på juver och fint ihopdragen i vulva, vet inte om det är vädret som gör att hon tycker det är skönare inne. Hon får styra det där lite själv känner jag, vill hon gå in så får hon och annars får hon gå ute lite till. Vi känner varandra så väl och jag känner att hon har full koll på läget, hon är en mattegris utan dess like.

Jag är hemma om dagarna så jag har full koll på henne och kameran är uppe, det är bara vakten som saknas. Jag har vak på mina tackor parallellt så jag slänger ett getöga på henne med när jag går förbi, plus att jag ser hela hagen från huset. Hon har gått tiden ut innan, och alltid stått med mjölk sista dygnet och stått vid grinden och skrikit efter matte på kvällen, förhoppningsvis blir det samma i år.
 
315 dygn idag och oförändrat läge. Jag har så dåligt samvete för jag hinner inte med att borsta henne som hon är van vid, det blir lite kel och klapp och prat i hagen om dagarna bara medan jag jobbar av resten av sysslorna och passar barn. Det ska bli varmt imorgon så jag tänkte eventuellt bada henne då, det lär hon älska om jag känner henne rätt.
 

Bifogade filer

  • 34241936_2020-04-02_20-23-24.jpg
    34241936_2020-04-02_20-23-24.jpg
    17 KB · Visningar: 29
Dygn 339 idag och mjölken droppar. Bäckenbanden släppta sedan länge. Men - hon står lugnt i boxen så det blir kanske inte i natt heller... Har testat med Finally Foal flera dagar och i går var stickan ljusgrön vilket indikerar fölning inom 12 timmar men inget har hänt ännu. Vi har två Biltemakameror, två kameror i olika vinklar i TV:n, högtalare och Horse Alarm så det vore väl fanken om vi skulle missa det. Hoppas verkligen att det kommer inom det närmaste!
 
Dygn 323 idag och inget föl i sikte. Hade hoppats på att hon ändå skulle föla igår då jag fyllde 30 då, det hade ju varit en rimlig födelsedagspresent då kan man ju tycka 💁‍♀️:D

Magen har sjunkit rejält, bäckenbanden så gott som släppta, juvret har börjat fyllas men inte spenarna. I tisdags (dygn 316) var hon väldigt orolig, hon gick runt, sparkade mot magen, tryckte rumpan mot väggen, la sig ner och växlade då mellan bröstläge och sidoläge, rullade sig, reste sig igen och så allt om igen. Så höll hon på mellan 21.30-04.00 med pauser där i mellan där hon stod lugnt och åt. Sen den natten har det varit lugna nätter men hon är helt klart besvärad, sparkar en del mot magen och hon har inte legat ner överhuvudtaget nu på 6 dygn (i vanliga fall ligger hon ner minst en gång per natt och gärna på dagen ute i hagen).

Bild på kanonkulan :love:
busymage.jpg
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp