Dräktiga ston 2020/2021

Matten med kontrollbehov gjorde en extra koll idag innan vaccinering mot virusabort, veterinärens ord ”i allra största grad fortfarande dräktig” :love:

Nu har jag lite beslutsångest, jag har en operation av min nacke framför mig, när den blir av vet jag inte pga covid-situationen. Hon står nu inhyrd i ett stall där det är mest ridhästar, men det finns ett till dräktigt sto. Vi resonerar inte riktigt likadant i upplägget innan fölning, jag vill ha henne på box med kameraövervakning tills fölet är ute (det där kontrollbehovet), den andra vill släppa ut på bete tills hon börjar närma sig och visa tecken och då ta in på box (båda fölar i juni och vi bor i Skåne). Jag kan välja att ha kvar min inne, men då är det osäkert om hon har sällskap på natten, beror på hur övriga inhyrda gör med betessläpp, samt att jag får sköta allt själv in/utsläpp osv. Det finns ju också en risk att fölningen sammanfaller med operationen/sjukskrivning.
Jag har också möjligheten att helinackordera henne hos två erfarna uppfödare, ca 30 min bort, men kostnaden mer än dubblas då och jag tycker redan nu att jag har ganska så hög hyra. Men det är ju en begränsad tid, hon skulle isf få flytta dit 2 mån innan fölning.
Hur hade ni tänkt?
 
Matten med kontrollbehov gjorde en extra koll idag innan vaccinering mot virusabort, veterinärens ord ”i allra största grad fortfarande dräktig” :love:

Nu har jag lite beslutsångest, jag har en operation av min nacke framför mig, när den blir av vet jag inte pga covid-situationen. Hon står nu inhyrd i ett stall där det är mest ridhästar, men det finns ett till dräktigt sto. Vi resonerar inte riktigt likadant i upplägget innan fölning, jag vill ha henne på box med kameraövervakning tills fölet är ute (det där kontrollbehovet), den andra vill släppa ut på bete tills hon börjar närma sig och visa tecken och då ta in på box (båda fölar i juni och vi bor i Skåne). Jag kan välja att ha kvar min inne, men då är det osäkert om hon har sällskap på natten, beror på hur övriga inhyrda gör med betessläpp, samt att jag får sköta allt själv in/utsläpp osv. Det finns ju också en risk att fölningen sammanfaller med operationen/sjukskrivning.
Jag har också möjligheten att helinackordera henne hos två erfarna uppfödare, ca 30 min bort, men kostnaden mer än dubblas då och jag tycker redan nu att jag har ganska så hög hyra. Men det är ju en begränsad tid, hon skulle isf få flytta dit 2 mån innan fölning.
Hur hade ni tänkt?
Jag vill att mina hästar fölar inne, antingen på box eller i lösdriften så efter dina förutsättningar hade jag flyttat stoet med tanke på din op. Uppfödarna kanske kan hjälpa dig att hålla lite koll inför fölning om du är nyopad precis då.
 
Jag vill att mina hästar fölar inne, antingen på box eller i lösdriften så efter dina förutsättningar hade jag flyttat stoet med tanke på din op. Uppfödarna kanske kan hjälpa dig att hålla lite koll inför fölning om du är nyopad precis då.
Ja, precis, isåfall så har de ju helinackordering och ansvaret vid fölvak med, hade varit skönt att veta att allt är ordnat och hon är i trygga händer om operationen sammanfaller med fölning.

Visst var det nån fler här som lämnade bort sitt sto inför fölning? Ungefär vad får man betala för en sån tjänst?
 
Här är det 235 dygn idag, så nu är det 100 dagar kvar! :love: Imorgon går vi ner på tvåsiffrigt, känns lite overkligt faktiskt. :D Sist gick hon dock 345 dygn om jag inte missminner mig helt så vi får väl se. :)

Bild från igår i gnistrande 27 minusgrader. :love:

IMG_20210115_115151.jpg


Nu tycker jag äntligen att magen börjar växa ordentligt! I den här kylan har de näst intill fri tillgång på hö ute, inne försöker jag trycka i henne så mycket hon orkar äta, så hon får 5kg hö (då är det lite spill kvar på morgnarna, inne ca 21-07), 600g lusernpellets och 250g proteinkoncentrat. Kommer ökas successivt.
 
Ja, precis, isåfall så har de ju helinackordering och ansvaret vid fölvak med, hade varit skönt att veta att allt är ordnat och hon är i trygga händer om operationen sammanfaller med fölning.

Visst var det nån fler här som lämnade bort sitt sto inför fölning? Ungefär vad får man betala för en sån tjänst?

I din situation hade jag nog valt lämna bort för att slippa eventuell oro med operation osv.
Men du ska ju göra det som känns bäst för dig såklart :)


Ja jag har lämnat bort mitt sto, ville ge henne och fölis dom bästa förutsättningarna och att dom var i trygga/erfarna händer/folk.
Jag kollade flera ställen innan jag bestämde mig och alla hade olika priser.
Mellan 2500-10000/mån

Min jag valde till slut har en lägre månadskostnad men tar ut en extra peng för vak osv när det närmar sig.
Om det skulle gå åt enorma mängder kraft osv.
Hovslagaren får jag hem faktura på utöver.

Jag är hittills jättenöjd med mitt beslut, och mitt sto har stått där nu sen november.
Står med andra dräktiga ston och fölis kommer ha flera lek kompisar nästa sommar :love:
 
@aida Jag kommer flytta mitt sto på måndag, från stallet hon står på nu, finns tävlingshästar och ett till dräktigt sto, hon går på lösdrift där hon är nu.

Kommer flytta henne till ett stall med stora boxar och kameror för bästa övervakning, är ca 8-9 ston som ska föla där. 👌

Nu kommer jag att flytta med upp också iom.plugg, men hade högst troligen skickat upp henne dit även om jag inte skulle flyttat med. 👍

Tror att helinackordering för dräktigt sto ligger på ca 3 750 kr/mån och den månaden stoet är beräknat att föla tillkommer en avgift för fölvakning på ca 2000 kr 😇

Jag är nöjd med upplägget,med stor box,bra övervakning och massa kompisar till fölis 😍

Om jag hade varit i din sits hade jag lämnat iväg stoet 😇 iom operation också
 
Vi har haft både bortlämnade på stuteri där de skött allt vad de gäller fölningen och sen har vi hämtat hem dem när fölungen varit dryga månaden. Men sista gångerna har vi haft ston hemma istället som ska föla, blir samma sak nu fast med kamera denna gång. Tidigare har vi fått sitta och åka fram och tillbaka 😅

6AEF8E7C-6A50-4A72-B6AC-74181A2F84B5.jpeg

Hon har blivit så kvälls sur så de bara smäller i väggarna, är de kväll så är de och de andra behöver fasiken inte ha mera mat 😂 Men kommer du med en morot då tigger hon så fint som idag 😊
 
@service @Nougat @MayGrace
Tack för er svar. Det här ligger i den övre delen av prisskalan, jag betalar redan idag 3000/mån och skulle mer än dubbla den hyran, därav att det blir lite svettigt 🤪 Men samtidigt så är det ju en begränsad tid, jag behöver inte ta extra ledigt från jobbet/förlorad inkomst om jag ska fölvaka själv och det drar ut på tiden tex. Jag ska åka dit och titta och träffa dem idag så får vi se hur det känns! 🤗
 

Bifogade filer

  • D95D2F69-AF9E-425C-9C6A-DAC0BF8314D4.jpeg
    D95D2F69-AF9E-425C-9C6A-DAC0BF8314D4.jpeg
    479,5 KB · Visningar: 51
Doris hälsar från sin nya svit ❤️ Gick på lastbilen (åkte själv upp för att minska smittorisken) bra och stod bra upp hela vägen, funkar bra med dem andra pregosarna i hagen, har en stor höbal i en höhäck 😊

Jag flyttar upp till stallet i helgen (kommer bo typ 100 m från stallet i en lägenhet 👍)
 

Bifogade filer

  • 28AE0F83-122C-4927-BD21-64E88C0117D9.jpeg
    28AE0F83-122C-4927-BD21-64E88C0117D9.jpeg
    100,7 KB · Visningar: 37
132 långa dygn kvar 👀 Dock har hon lagt ut rejält sista veckan, vete tusan vad hon bakar där inne då hon till stora delar bara äter fri tillgång på hö 😂🤷🏻‍♀️ Tyckte nästan hon såg lite fyrkantig ut idag med täcke på🙄 Sista täcket hon kan ha utan att ha gjordförlängare på.
 
@service @Nougat @MayGrace
Tack för er svar. Det här ligger i den övre delen av prisskalan, jag betalar redan idag 3000/mån och skulle mer än dubbla den hyran, därav att det blir lite svettigt 🤪 Men samtidigt så är det ju en begränsad tid, jag behöver inte ta extra ledigt från jobbet/förlorad inkomst om jag ska fölvaka själv och det drar ut på tiden tex. Jag ska åka dit och titta och träffa dem idag så får vi se hur det känns! 🤗


Var du dit och hälsa på?:)
 
Mina fick andra abortvirussprutan i dag, skönt att de ligger så nära i termin så man kan samköra allting.

Måste väl snart börja fundera på hur jag ska få till det med kameraövervakning i år, har inte WiFi i stallet och de två fölboxarna ligger på var sin våning, så kan bli lite klurigt. Någon som har använt mobil/ipad för övervakning? Hur är det med nattseende då, måste man ha ljuset tänd eller?
 
Mina fick andra abortvirussprutan i dag, skönt att de ligger så nära i termin så man kan samköra allting.

Måste väl snart börja fundera på hur jag ska få till det med kameraövervakning i år, har inte WiFi i stallet och de två fölboxarna ligger på var sin våning, så kan bli lite klurigt. Någon som har använt mobil/ipad för övervakning? Hur är det med nattseende då, måste man ha ljuset tänd eller?
Jag funderar också för fullt på detta. Tänker att ett alternativ för mig är att köpa kamera med mörkerseende och ljudupptagning, och installera en router i stallet (har precis bytt ut min hemma så har en extra). Och köra det på ett kontantkort. Det kanske inte är smartaste lösningen men är lite kass på sånt här med tekniska lösningar :D Jag velar iofs lite fortfarande angående fölning inne eller ute så det avgör ju lite också.
 
Jag funderar också för fullt på detta. Tänker att ett alternativ för mig är att köpa kamera med mörkerseende och ljudupptagning, och installera en router i stallet (har precis bytt ut min hemma så har en extra). Och köra det på ett kontantkort. Det kanske inte är smartaste lösningen men är lite kass på sånt här med tekniska lösningar :D Jag velar iofs lite fortfarande angående fölning inne eller ute så det avgör ju lite också.

Usch ja, kommer nog behöva en kamera i ligghallen med, om vädret tillåter så föredrar jag att de fölar ute...
Kanske enklast att bara köra helt analogt och tälta i stallet. :p
 
Jag har ingen ligghall men funderar ändå på om det är bättre med fölning ute. Finns för- och nackdelar med båda..

Fler får såklart svara med vilka fördelar är det med att få fölen utomhus? Har tänkt att box är standard, men är ju verkligen inte erfaren när det kommer till hästavel.
 
Fler får såklart svara med vilka fördelar är det med att få fölen utomhus? Har tänkt att box är standard, men är ju verkligen inte erfaren när det kommer till hästavel.
Fördelen är ju att stona kan röra sig fritt om de nu är så att de behöver springa lite tex för att hjälpa naturen på traven. Sen tycker jag de beror på stoet också vad hon är trygg och van vid.
 
Fler får såklart svara med vilka fördelar är det med att få fölen utomhus? Har tänkt att box är standard, men är ju verkligen inte erfaren när det kommer till hästavel.
Jag är oerfaren och det är både mitt och stoets första föl, så jag vet inte vad hon föredrar. Mina stallägare som hållit på med avel hade de sista åren fölningarna ute. Men främst är det som @MayGrace skriver, och jag har nån skräckbild av att hon ska lägga sig för nära väggen. Men övervakningen är såklart mycket lättare på box, och möjligtvis att mitt sto skulle känna sig tryggare med.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 332
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 641
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp