Dräktiga ston 2020/2021

Fölning inne eller ute - ett av mina ston har fått 5 av 6 föl ute av dessa 5 är 4 födda dagtid. Det 6:e fölet föddes i en box på typ 70 kvm vid 6 på morgonen. Så jag har absolut ett sto som väljer att föla ute. Det andra stoet fölade nästan en månad över tiden. Jag köpte en rätt billig kamera och hade router som den kopplades till. Själv sov jag i en husvagn precis bredvid uteboxen men andra kunde kika också
 
Vi kommer snart sätta upp kameran till Queenie igen. Är 94 dagar kvar än men det skadar inte att se lite redan nu tänker jag. :) Jag har en sambo som är it-tekniker så jag har det rätt förspänt på den här punkten. :p Vi har wifi i stallet så kameran går på wifi så ja kan se på en app direkt i telefonen. Mycket smidigt! :up:

Här tycker damerna att det räcker med snö nu. Vi har fått nästan en meter snö på en dryg vecka så det är rätt djupt i hagen nu kan man säga. Man ser snart inte tråden, och då har jag 150 cm högt på översta. O_o Linnsan måste hoppa för att ta sig fram och Queenie ser rätt trött ut och vill gärna in tidigt på kvällarna. Även där de har trampat i hagen (vid insläppet mest) är det fortfarande massor med snö. Vattenkaret syns knappt längre...
 
Fler får såklart svara med vilka fördelar är det med att få fölen utomhus? Har tänkt att box är standard, men är ju verkligen inte erfaren när det kommer till hästavel.

Massor med fördelar med utomhus fölning, ofta är det mindre bakterier än inomhus (om man inte är supernoggran med att mocka boxen precis hela tiden), enklare för fölet att resa sig med gräs som underlag (blir inte lika halt eller djupt) extremt mycket mindre risk att stoet lägger sig intill en vägg, t.ex. :)

Men om man har en förstagångare eller ett mkt skyddande sto så KAN man riskera att inte få tag på sto och föl alls, så då bör man isf ha en mindre fölningshage. Har varit med om ett sto som inte ville låta fölis dia, på ett relativt stort bete, som tur var så var hon lättfångad så det ordnade sig.
 
Tindra har också bara 90 dagar kvar! Känns väldigt roligt, men också lite nervöst att få föl så tidigt. Rund och go är hon, och surar om man klappar på magen :D så jag kan glömma att jag ska få stå och känna om det sparkar där inne.

Saela har 170 dagar kvar, rids fortfarande lite grand och har lite mage. Det är ju inte helt lätt att se med all päls dock.

Här fölar stona alltid ute, de bor på lösdrift året runt annars, och blir lite till mycket stressade om de måste stå inne längre stunder.
 
Sæla
IMG_20210117_133300808_HDR.jpg
 
Vad tror ni/hoppas ni det blir för något?

Tindra tror jag får ett stoföl, med lite tur musblackskäck.
Sæla tror jag får ett hingstföl, hade hoppats på ett sto där med, men det kanske får mammas fina färg.
 
Var du dit och hälsa på?:)
Ja, jag var där och träffade dem och tittade hur de har det. Skulle kännas helt tryggt att de skötte fölvak och fölning, men de kunde inte lova att sto+föl kan vara kvar där sedan på bete, så det känns som om det blir mycket hattande fram och tillbaks. Hon skulle isf få komma dit 2 månader innan och stanna 1 månad efter fölning. Eftersom jag har henne inhyrd idag så blir jag utan stallplats om jag flyttar henne, finns inte en möjlighet att jag har råd att betala för båda ställena samtidigt. Sen blir det nog också mycket stående på box, då de måste ha stona inne för kameraövervakning om de åker iväg (förstås).
Så jag velar, behöver inte boka något än, så kan avvakta lite mer och se om de kommer igång med operationerna igen nu i vår (det står stilla just nu).
Har eventuellt en annan öppning på gång med, då hon kanske skulle kunna stå på lösdrift 5 min från min veterinär ihop med ett annat dräktigt sto, ska kolla upp det lite mer också.
 
Vad tror ni/hoppas ni det blir för något?

Tindra tror jag får ett stoföl, med lite tur musblackskäck.
Sæla tror jag får ett hingstföl, hade hoppats på ett sto där med, men det kanske får mammas fina färg.

Jag hoppas att jag får ett stoföl att behålla, drömmen vore ju ett gult sto! :love: Men med min tur får jag väl en hingst igen. 😏 Jag kallar den för "han" när jag står och känner på sparkar iaf. :p
 
Jag tror att jag kommer få en av varje 🙈😂 Så typiskt när man ska ha två för att dem ska kunna hålla varandra sällskap.... Men det löser sig väl oavsett, borde ju sälja åtminstode ett av fölen, så...
 
Jag är oerfaren och det är både mitt och stoets första föl, så jag vet inte vad hon föredrar. Mina stallägare som hållit på med avel hade de sista åren fölningarna ute. Men främst är det som @MayGrace skriver, och jag har nån skräckbild av att hon ska lägga sig för nära väggen. Men övervakningen är såklart mycket lättare på box, och möjligtvis att mitt sto skulle känna sig tryggare med.
Min fölade ute senast. Övervakning med kamera går bra om det är en platt hage och man vet hur de rör sig normalt. Min fölade vid tre på eftermiddagen utan att ha visat något på morgonen vid utsläpp så jag var väldigt glad att jag hade övervakningskameran i hagen också. Nu skötte hon det hela fint själv och men hade läckt rätt mycket mjölk innan så jag nappade ungen med råmjölk för säkerhets skull. Gick fint att göra även det utomhus. Men då har stoet haft föl tidigare och jag visste på ett ungefär hur hon beter sig så jag var inte orolig för att inte kunna få tag på henne eller att hon skulle bli aggressiv samt att hon trivs bäst när hon får vara ute mycket.
 
Fölning inne eller ute - ett av mina ston har fått 5 av 6 föl ute av dessa 5 är 4 födda dagtid. Det 6:e fölet föddes i en box på typ 70 kvm vid 6 på morgonen. Så jag har absolut ett sto som väljer att föla ute. Det andra stoet fölade nästan en månad över tiden. Jag köpte en rätt billig kamera och hade router som den kopplades till. Själv sov jag i en husvagn precis bredvid uteboxen men andra kunde kika också
Vad är rekommendationen generellt för ett sto som ska föla första gången? Då vet man ju inte riktigt hur stoet vill ha det.
 
Ja, jag var där och träffade dem och tittade hur de har det. Skulle kännas helt tryggt att de skötte fölvak och fölning, men de kunde inte lova att sto+föl kan vara kvar där sedan på bete, så det känns som om det blir mycket hattande fram och tillbaks. Hon skulle isf få komma dit 2 månader innan och stanna 1 månad efter fölning. Eftersom jag har henne inhyrd idag så blir jag utan stallplats om jag flyttar henne, finns inte en möjlighet att jag har råd att betala för båda ställena samtidigt. Sen blir det nog också mycket stående på box, då de måste ha stona inne för kameraövervakning om de åker iväg (förstås).
Så jag velar, behöver inte boka något än, så kan avvakta lite mer och se om de kommer igång med operationerna igen nu i vår (det står stilla just nu).
Har eventuellt en annan öppning på gång med, då hon kanske skulle kunna stå på lösdrift 5 min från min veterinär ihop med ett annat dräktigt sto, ska kolla upp det lite mer också.


Okej ja det kändes ju sisådär att det kanske inte finns plats på bete sen :/
När vet dom det isåfall?

Det sista låter ju toppen?
 
@Teilani

Hoppas på ett stort långbent sto.
Gärna mörkbrun med stor bläs 😍

Brun blir den med stor säkerhet,(mamma brun och pappa mörkbrun) och kanske en del vitt.
 
Fler får såklart svara med vilka fördelar är det med att få fölen utomhus? Har tänkt att box är standard, men är ju verkligen inte erfaren när det kommer till hästavel.
Jag har kört båda delar beroende på sto, miljö och årstid. Jag föredrar utomhus, de har goda möjligheter att röra sig och därmed rätta till mindre fellägen själva utan risk för att rulla fast. Rörelse är alltid det bästa, och en trygg flock om de har det. De absolut smidigaste fölningarna har jag haft ute, fölungarna får direkt grepp och kommer upp fort, det finns gott om plats för stoet att resa sig osv. Viktigt med ännu mer noggrant vak (en självklarhet) och att man har en plan om nåt skiter sig. Hagen skall vara väl anpassad, torr och ren och med bra staket. Enormt viktigt med en bra flock, vid minsta tveksamhet skall stoet hållas själv. En bra flock sluter upp och ger trygghet, en sämre flock bidrar bara med stress. Jag har varit med om en idiot till fölunge som skulle fram och leka med mitt fölande sto, den åkte ut ur hagen med sin mamma omedelbums, men det är inget "normalt" beteende.

Mitt ena sto vägrar föla ute, hon ska prompt in på box och "hålla handen". Det är lättare med ljus och att hjälpa till om nåt händer men det är även risk att de lägger sig mot väggen för att få stöd, jag har fått piska upp ett par gånger. Det är ofta halt och trångt när föl och sto ska resa sig, ned risk för trampskador. Jag upplever att stona ofta har en tuffare öppningsfas inne, förmodligen för att rörelsen är begränsad.
 
Sen blir det nog också mycket stående på box, då de måste ha stona inne för kameraövervakning om de åker iväg (förstås).
Kanske missförstår, men detta reagerade jag på. När det närmar sig fölning är alltid någon hemma här. Hjälper inte att ha kameraövervakning om man ändå inte är hemma och kan hjälpa till...
 
Kanske missförstår, men detta reagerade jag på. När det närmar sig fölning är alltid någon hemma här. Hjälper inte att ha kameraövervakning om man ändå inte är hemma och kan hjälpa till...
Håller med, men de har anställda på gården med så helt ensamma blir de inte och jag antar att de inte är borta hela dagar.

+ @service
Men nu blir det lösdrift hos en nära vän till mig istället, jag var där och kollade igår och tror att det kommer att bli jättebra! Hon kommer hjälpa mig med allt runtomkring och min veterinär bor max 5 min därifrån. Då blir det bara Rozalie och ett annat dräktigt sto, så det blir lugn och ro och de kan gå tillsammans helatiden tills det är dags för avvänjning 🤗

190 dygn idag :heart

20210124__N2_9844_webb.jpg
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 650
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp