Dräktiga ston 2020/2021

Visa bifogad fil 58388
Så här litet har såret blivit efter två månader hemma 🙌🏻 Från början täckte de runt hela kotan och var fullt i svallkött när hon kom hem 😬 Men hårt arbete har lönat sig och Madame är snäll trots att vi krånglar med henne morgon och kväll. Hon kommer nog för alltid ha ett fult ärr där men de kunde ha gått så mycket värre med en häst med avskuren sena ...

Vad var det som hade hänt? (kom in lite sent här)
 
Min dam verkar må bra, hon var jätte jättetrött i början av dräktigheten, men är nu sitt vanliga jag.
Jag hade förträngt (igen) att hon varje höst efter installning och när vädret slår om brukar bli en smula galen och sjuuukt tittig (på våren när värmen kommer så tror jag att hon är sjuk för hon är så lugn...). Blev snabbt varse när jag skulle jogga henne lite kort och lätt på banan häromdagen, mer uppåt än framåt
:cautious: :eek::bump::nailbiting: <- Rozalies sinnesstämning

Min nacke som är lite trasig uppskattade inte konsterna direkt :meh: Så nu har det fått bli lite lösgalopp i ridhuset som rastning ett par dagar och idag kunde vi skritta ut en runda utan att flyga i luften en enda gång :)
 
Lite mer bulor idag, tvättat med klorhexidin-schampo, så får jag se om det blivit någon skillnad till imorgon , funderar på om det kanske kan vara regnskållor ändå, får ha under uppsikt, ingen feber 🙌

Sen blir jag lite undrande till varför det finns visa (en kompis till mig bland annat) som typ dum förklarar än för att man har tänkt att hålla igång ridningen till årsskiftet, och som tycker att är dem dräktiga så ska dem bara vara i hagen som avelsston på heltid?🧐

Fine, om man har ett sto som inte går att rida pga skada, men annars? 👀

Jag tänker att det är bra att hålla igång dem lite plus att hon inte kommer så långt efter i utbildningen 😇 (självklart rider jag henne inte nu pga bulorna, men tänker ta upp det när det är läkt)
 
Lite mer bulor idag, tvättat med klorhexidin-schampo, så får jag se om det blivit någon skillnad till imorgon , funderar på om det kanske kan vara regnskållor ändå, får ha under uppsikt, ingen feber 🙌

Sen blir jag lite undrande till varför det finns visa (en kompis till mig bland annat) som typ dum förklarar än för att man har tänkt att hålla igång ridningen till årsskiftet, och som tycker att är dem dräktiga så ska dem bara vara i hagen som avelsston på heltid?🧐

Fine, om man har ett sto som inte går att rida pga skada, men annars? 👀

Jag tänker att det är bra att hålla igång dem lite plus att hon inte kommer så långt efter i utbildningen 😇 (självklart rider jag henne inte nu pga bulorna, men tänker ta upp det när det är läkt)

Ser absolut inte något fel med att rida ett dräktigt sto så länge stoet mår bra av det och vill det. Hästar mår bra av att röra på sig. Man får väl till och med tävla upp till 5:e månaden har jag för mig? (vet dock ingen som gör eller har gjort det men iaf). Att vara dräktig/gravid är ingen sjukdom. Klart att man kan röra på sig i lagom mängd. Bry dig inte om vad andra tycker, du känner ditt sto bäst och är du osäker rådfråga din veterinär. 😊
 
Lite mer bulor idag, tvättat med klorhexidin-schampo, så får jag se om det blivit någon skillnad till imorgon , funderar på om det kanske kan vara regnskållor ändå, får ha under uppsikt, ingen feber 🙌

Sen blir jag lite undrande till varför det finns visa (en kompis till mig bland annat) som typ dum förklarar än för att man har tänkt att hålla igång ridningen till årsskiftet, och som tycker att är dem dräktiga så ska dem bara vara i hagen som avelsston på heltid?🧐

Fine, om man har ett sto som inte går att rida pga skada, men annars? 👀

Jag tänker att det är bra att hålla igång dem lite plus att hon inte kommer så långt efter i utbildningen 😇 (självklart rider jag henne inte nu pga bulorna, men tänker ta upp det när det är läkt)
Här rider vi också dräktiga ston, så länge de glatt knatar på så ser inte jag några problem. Men vi jobbar inte så svetten dryper precis :)
 
IMG_20201010_154245298_HDR.jpg

Här har vi töserna, Tindra till vänster ska föla i april, så ca 150 dygn nu. Sæla till höger ska föla i juli, ca 70 dygn nu och det börjar bli dags för 90 dygns kontroll.
 
Här har vi kommit in på dygn 140 med ponnyn och ca dygn 137 på minin. :love: Mini är tjock så hon bantas nu. Ponnyn är alldeles lagom i hull.

Har försökt ha ponnyn halvskodd med följden att hon blivit hemskt ömfotad bak så jag har inte kunnat motionera alls. Men med den positiva följden att hovarna blivit mycket bättre efter två perioder! Nu är det dock dags för hovis igen nästa vecka och jag tror det blir skor runt om nu inför den värsta perioden med halka och stenhårt knöggel i hagarna. Då hoppas jag vi ska kunna komma ut å skritta iaf! :)

Jag ringde och hörde mig för med veterinärerna om att göra ett till ul på ponnyn och göra ett test på minin (hon är tidigare bara kollad mot hingst). Väldigt dyrt med blodprov... Ul kan de göra hemma på ponnyn men jag är tveksam till att det alls går att göra på minin och tror inte alls att hon skulle stå still och acceptera det. Så utan undersökningsspilta vågar jag inte låta någon prova. Så eventuellt lastar jag och drar med mig dem till stationen och provar där. Går det då inte att göra ul så får dom väl ta ett blodprov ändå då. Jag är rätt så övertygad om att båda är dräktiga men jag vill gärna dubbelkolla så att jag kan anpassa utfodringen rätt. :)
 
Våran går ju barfota och gjort sedan i våras vilket bara vart positivt för hennes del, hon behövde få vara barfota en längre period. Men hon kommer skos när de blir halt, vill inte att hon ska halka och fläka sig 😫

Släppte in dem i fredagskväll och hon kastade sig över krubban för att se så hennes kvällsmorötter var där 😂
 

Bifogade filer

  • 4C3BFFF0-463C-484B-9340-2DF82AA4154B.jpeg
    4C3BFFF0-463C-484B-9340-2DF82AA4154B.jpeg
    199,9 KB · Visningar: 29
Är det några av era ston som blivit nästan lite hingstiga i vissa situationer när de är dräktiga?
När jag kom tillbaka med Hedwig idag efter en ridtur blåste hon upp sig o gnäggade, skrek och slog med frambenet när hon skulle tala om för Platina att hon var hemma igen.
Ungefär som när hon hälsar på en häst hon inte känner. Så brukar hon aldrig göra. Brumma lite men inte mer.

Jag tänkte att det är väl lite hormoner som far runt. 61 dygn idag.😊💕
 
Är det några av era ston som blivit nästan lite hingstiga i vissa situationer när de är dräktiga?
När jag kom tillbaka med Hedwig idag efter en ridtur blåste hon upp sig o gnäggade, skrek och slog med frambenet när hon skulle tala om för Platina att hon var hemma igen.
Ungefär som när hon hälsar på en häst hon inte känner. Så brukar hon aldrig göra. Brumma lite men inte mer.

Jag tänkte att det är väl lite hormoner som far runt. 61 dygn idag.😊💕
Japp 😂🤷🏻‍♀️ ett tag tålde hon inte se andra hästar för då fick hon spunk och sprang längs staket och slog med frambenen 😬
 
Är det några av era ston som blivit nästan lite hingstiga i vissa situationer när de är dräktiga?
När jag kom tillbaka med Hedwig idag efter en ridtur blåste hon upp sig o gnäggade, skrek och slog med frambenet när hon skulle tala om för Platina att hon var hemma igen.
Ungefär som när hon hälsar på en häst hon inte känner. Så brukar hon aldrig göra. Brumma lite men inte mer.

Jag tänkte att det är väl lite hormoner som far runt. 61 dygn idag.😊💕
Min Tindra var sån förra dräktigheten, tom klättrade på ett annat sto när det brunstade. Det blev en hingst den gången.
Denna dräktigheten är hon inte alls sån, håller tummarna för ett stoföl!
 
Min Tindra var sån förra dräktigheten, tom klättrade på ett annat sto när det brunstade. Det blev en hingst den gången.
Denna dräktigheten är hon inte alls sån, håller tummarna för ett stoföl!
Jag önskar ju mig ett mörkbrunt stoföl men då kanske det ändå är den där fuxhingsten o då behöver jag inte tveka om jag ska sälja..🤣🤣
 
Här har jag inte märk någon större humör-förändring, gått 128 d.nu, krustorna/bulorna har minskat och är påväg bort, har kunnat rida henne lite i veckan ✅🙌 hon verkar tycka det är kul att få hitta på något 😇

Går på lösdrift ihop med ett till dräktigt äldre sto, plus ett 3 års sto.

Hur tror ni marknaden kommer vara nästa år med att sälja föl? 👀 har inte bestämt mig än om jag ska behålla eller inte 😅

Bild från idag 👋🥳
 

Bifogade filer

  • E44A9B02-FCD7-4E68-BF20-0E7E783F426D.jpeg
    E44A9B02-FCD7-4E68-BF20-0E7E783F426D.jpeg
    188,7 KB · Visningar: 20
Har inte märkt någonting alls på mitt sto,
Hon är som vanligt.


Tanken är att behålla fölet oavsett sto/hingst.
Så för mig kvittar det men ett sto föl vore ju såklart det ultimata.
Men bara den är frisk så är jag nöjd ❤
 
@Nougat Jag tror det är lättsålt, det är redan nu större efterfrågan än tillgång och min gissning är att det inte betäckts så mycket i år med alla oroligheter.

Jag har också ett dräktigt sto, korsningsponny, som har gått 165 dygn nu och är helt oförändrad. Ingen brunst men i övrigt lika rar som alltid. Hon ska bara ridas månaden ut sedan får hon ledigt. Är bara 5 och har hållits igång hela sommaren med några få veckors undantag.
 
Här är mitt sto fortfarande dräktigt och gått 146dygn nu, hon verkar nöjd precis som förra dräktigheten men kanske något mer lugn nu ändå.

Hon har fått första virusabortsprutan också nyss, tiden går plötsligt så snabbt!
 
Mitt nya sto beter sig som en hingst. några av dom ston som inte är dräktiga vill hon bestiga när dom brunnstar :eek: och ett av stona kryper nästan emellan frambenen på nya stoet. Har aldrig haft något sto som beter sig så här.. ska bli roligt att se vad som kommer ut från henne nästa år:)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 975
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 675
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp