Dräktiga ston 2020/2021

Suck, stoet som är först ut är högdräktig och fått lite fyllda juver. Hon hade tokflipp i hagen idag. Galopperade runt och tramsade sig, sög mot hölådorna som om hon skulle hoppa. Hon är enormt stor om magen vilket hon alltid blir så jag fick nästan hjärtstopp av att se henne leka runt. Vet inte riktigt hur och om hon hade klarat att hoppa 🙈😅
Önskar hon kan chilla lite med vårkänslorna 😎
 
@Twihard Veterinären som var här tog ett varv i boxen, grävde i spånet och godkände den för förlossning. Sa ingenting om rengöring, men så är den i princip oanvänd pga lösdrift. Har halmat upp rejält ovanpå ett tjockt lager spån, tänker att det duger utmärkt. Aldrig varit med vid en fölning men över hundra kalvningar säkert så har inte helt fått spunk :D
 
@Twihard Veterinären som var här tog ett varv i boxen, grävde i spånet och godkände den för förlossning. Sa ingenting om rengöring, men så är den i princip oanvänd pga lösdrift. Har halmat upp rejält ovanpå ett tjockt lager spån, tänker att det duger utmärkt. Aldrig varit med vid en fölning men över hundra kalvningar säkert så har inte helt fått spunk :D
Jag tänker nog bara se till att det är mycket halm upp mot väggarna varje dag liksom :)

Tack båda :D Då kanske jag också ska ha lite spån i botten sen? :) Min har vattenhink för hon inte når till vattenkoppen. Kan den vara kvar? Eller ska jag köpa en hinkhängare och hänga den på utsidan av hennes box? En till fråga som slog mig nu. Många tar bort saltstenen för fölen, ska man det? Varför är salt dåligt? :)
 
Tack båda :D Då kanske jag också ska ha lite spån i botten sen? :) Min har vattenhink för hon inte når till vattenkoppen. Kan den vara kvar? Eller ska jag köpa en hinkhängare och hänga den på utsidan av hennes box? En till fråga som slog mig nu. Många tar bort saltstenen för fölen, ska man det? Varför är salt dåligt? :)
Salt kan väl ge fölen diarré, så om den sitter långt ner så fölis kommer åt den skulle jag plocka bort den. Vattenhinken kanske går att placera så att bara stoet kommer åt den?
 
Salt kan väl ge fölen diarré, så om den sitter långt ner så fölis kommer åt den skulle jag plocka bort den. Vattenhinken kanske går att placera så att bara stoet kommer åt den?

De har ingen upphängning i boxen så hinken står på golvet. men tänkte jag kan försöka hänga på boxen på något vis.
 
2260120B-07E0-4C82-A791-BBCF779085D6.jpeg

Hon är så arg hela tiden på de andra hästarna 😞 Så idag fick vi lov att flytta om i stallet så hon hamnar längst ut med en fri vägg och sen valacken hon är minst irriterad på. Hon har dunkat huvudet i dörren tidigare i veckan så hon har ett rejält jack i huden på nosryggen. Hon har fått ha gallret stängt i boxdörren då hon attackerar en av valackerna när han går förbi i gången. Men mot oss är hon trevlig och social, men mot andra hästar är hon som sagt sur som ättika 😳 Får hoppas de lugnar ned sig nu när hon fått flytta längst ut där hon bodde från alla första början när hon flytta in i stallet för 3 år sedan. Annars så står hon mest i sitt solhörn i hagen när hon inte äter ❤️ Man verkligen ser hur hon njuter när hon står i hörnet och slumrar.
 
Hej på er alla, idag är det sol och härligt väder☀️
Doris har nu gått 262 d.och därmed 73 d.kvar till beräknad fölning 😇

Jag måste dock nu i veckan ringa ut någon veterinär,då hon har fått lite problem att äta,misstänker att det är någon mjölktand som spökar (hon blir ju 4 år nu detta året, kollades i munnen i april-20)

Tänkte passa på att då ge henne vaccinering mot stelkramp + hästinfluensa när veterinären ändå är ute , annars skulle hon ha fått i början av april.

Annars rullar det på,just nu står hon på kullen i hagen och solar sig 😍
 
Queenie har gått in i zombie-mode igen och äter lååååååååångsamt. Står mest bara och filosoferar. Vill in tidigt och masar sig ut i väldigt sakta mak på morgnarna. Har verkligen inte bråttom nånstans. :p

Hur mycket äter era damer nu när det börjar närma sig? Jag försöker få i Q allt hö hon bara orkar, dvs fri tillgång. Sen äter hon 1kg lusern och 400g proteinkoncentrat.
 
Här är det så mycket hö dem orkar äta på kvällen och 1kg protein pellets + mineraler på kvällen,och 1 kg havre på morgonen (sen får ju vissa mer kraft,beroende på hur dem ser ut i hull och när det är dags att föla, men i snitt är det som ovan) , efter dem har ätit upp kraften på morgonen så går dem direkt ut till sina hagar där det finns hö-häckar med en stor rund hösilage-bal i (så fri tillgång , går ut senast kl 07.00 och in runt kl 18-18.30, intags-tiden kommer flyttas fram ju ljusare det blir på kvällen) 😇
Dem står på halm,så har att pilla med också utöver maten om dem vill 😉

Likaså ökas kraften upp lite till någon månad innan det är dags. 😊

Fått tag i en veterinär,så imorgon fm.kommer veterinären och kollar munnen 🤩
 
Senast ändrad:
Fick den här bilden från min stallkompis i morse, damerna verkar rätt så nöjda med att det börjar bli vår....

155781846_10157631695271968_3761937857338918961_n.jpg


De äter lite för mycket gammalt gräs och lite för litet hö för tiden (knappt 10 kg varje i dygnet tror jag), så måste nog börja tilläggsfodra snart om inte gräset börjar växa på riktigt. Just nu får de endast 1/2 liter krafftfoder, lite betfiber och sina vitaminer/mineraler. Har dom täckade på natten och när det blåser eller regnar, så de iaf inte ska behöva göra av med extra energi på att hålla värmen...

Har dragit skorna på hon som varit skodd nu (t.v. i bilden), så de ska kunna gå i hela hagen (alldeles för blött för att ha skor där), hon har blivit rätt ömfotad men det verkar ha bättrat sig lite de senaste dagarna. Så håller tummarna att vi inte behöver sko igen - är bakhovarna som är värst och jag vill verkligen inte ha dem skodda ihop med fölen..
 
Tack båda :D Då kanske jag också ska ha lite spån i botten sen? :) Min har vattenhink för hon inte når till vattenkoppen. Kan den vara kvar? Eller ska jag köpa en hinkhängare och hänga den på utsidan av hennes box? En till fråga som slog mig nu. Många tar bort saltstenen för fölen, ska man det? Varför är salt dåligt? :)
Jag har två vattenhinkar på golvet som jag har klippt av handtaget på så fölis inte kan fastna. Saltstenen tar jag bort.
 
Queenie har gått in i zombie-mode igen och äter lååååååååångsamt. Står mest bara och filosoferar. Vill in tidigt och masar sig ut i väldigt sakta mak på morgnarna. Har verkligen inte bråttom nånstans. :p

Hur mycket äter era damer nu när det börjar närma sig? Jag försöker få i Q allt hö hon bara orkar, dvs fri tillgång. Sen äter hon 1kg lusern och 400g proteinkoncentrat.
Olivia äter ca 10-12 kg hö/dygn nu, det plus mineraler räcker mer än väl enligt analys. Men när hon ska ge di behöver jag komplettera med protein så hon får lite muscle up nu så att jag kan fodra på med det när det är dags.
 
Min fröken på dygn 260 äter mellan 14-16 kg inne nattetid
Bra hö, till avelsston och unghästar.
Och fri tillgång ute så vet inte hur mkt där.
Men hon gillar att hänga vid balen O_o
1 kg lucern och 1 kg havre

Hon är av större modell och är inte så matglad i vanliga fall. Så inte helt lättfödd alla gånger.
Går fort när det går ner.
Och gick ur sig rejält förra fölisen så är glad att hon äter och ser fin ut i hull 🤗
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 675
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp