Dräktiga ston 2020/2021

Mitt sto får jag i ca 11-12 kg grovfoder nu, dygn 253. Det ligger ganska högt i energi men lågt i protein tyvärr, så hon får också 0,8 kg muscle up och lite soja för att få upp kvoten. Och såklart mineraler, plus extra e-selen och fosfor (som enligt analysen behövdes).
Precis samma problem för mig med höet. Hög energi och lågt i protein. Har fodrat med lusern länge men behövde upp mer med protein. Hade soja hemma men det blev damen dålig i magen av så jag köpte granngårdens proteinkoncentrat, det funkade bättre så nu ökar jag lite i taget. Hon gillar verkligen sin lusern (blötlägger pellets för stråvarianten avskyr hon) så kommer nog ge mer av den också längre fram. Hon är dock så vansinnigt långsam när hon äter så att ge nånting på morgonen innan utsläpp skulle bli dödens. 😅 1kg pellets blir ju mer än fem liter uppblött så det tar en stund för henne att tugga i sig. 🙈
 
Precis samma problem för mig med höet. Hög energi och lågt i protein. Har fodrat med lusern länge men behövde upp mer med protein. Hade soja hemma men det blev damen dålig i magen av så jag köpte granngårdens proteinkoncentrat, det funkade bättre så nu ökar jag lite i taget. Hon gillar verkligen sin lusern (blötlägger pellets för stråvarianten avskyr hon) så kommer nog ge mer av den också längre fram. Hon är dock så vansinnigt långsam när hon äter så att ge nånting på morgonen innan utsläpp skulle bli dödens. 😅 1kg pellets blir ju mer än fem liter uppblött så det tar en stund för henne att tugga i sig. 🙈
Mitt sto är ganska normalfödd men inte särskilt glups och lite kräsen. Jag får i henne typ 1,5 dl soja, blir det mer matvägrar hon. Måste också ge kraftfodret på kvällen för hon äter inte allt på en gång.

Jag testade kameran i lördags och såg att hon äter typ en halvtimme, sen vilar och äter igen, så kvällsmaten räcker nästan hela natten.

Imorse hade hon dock inte ens ätit upp kvällsmaten, dessutom druckit dåligt. Frukosten fick hon ute istället och åt då. Förhoppningsvis en engångsgrej, det känns inte bra det ska bli svårt att få i henne grovfodret. Händer det era ston också?
 
Jag har en till fråga. Vet inte om det har med mitts stos hormoner. Men hon blir SKITARG när jag ska borsta benen nu, framförallt ta bort lera. Lyfta hovar = inga problem. Men bara klappa eller ta på benen och hon blir som en sur ättiksgurka. :bump: Kan det ha med hennes hormoner att göra? Samma om jag rör under magen framför juvret, men juvret är okej.
 
@Twihard Jag tänker att det stramar kring naveln och ev juver och därför är obehagligt att bli petad på där. Sen är bakbenen i för nära anslutning så hon vill helst ha dem ifred också kanske?

@Maja_Kandi Mitt sto får drygt 11 kg, också mycket mj och lågt protein så får soja utöver. Hon har ju, tyvärr, fortsatt vara extremt lättfödd. Hade hoppats på mer mage och mindre fett..
 
@Twihard Jag tänker att det stramar kring naveln och ev juver och därför är obehagligt att bli petad på där. Sen är bakbenen i för nära anslutning så hon vill helst ha dem ifred också kanske?

@Maja_Kandi Mitt sto får drygt 11 kg, också mycket mj och lågt protein så får soja utöver. Hon har ju, tyvärr, fortsatt vara extremt lättfödd. Hade hoppats på mer mage och mindre fett..

Ja det låter logiskt! Hon är även arg angående sina framben, men kanske hör samman? :)
 
Majsan har alltid varit lättfödd under tävlingskarriären men alltid ätit mycket grovfoder istället för så mycket kraftfoder pga av korsförlamningsproblem. Och nu verkar hon hungrig hela tiden men vill gärna ha små portioner så hon hinner vila sig i mellan 😅 Sista nattmaten får de klockan 22 och sen frukosten igen vid 06.00 och då är de oftast soprent.
 
Här va det 2 st mjölktänder som orsakade problemen på Doris, en tand hade gått av på mitten, och en va lös och gjorde slemhinnan i munnen på ena sidan väldigt irriterad och öm , så stackaren hade ju bra ont när hon försökt äta. Nu är tänderna borttagna och resten av tänderna slipade.

Syntes att det är några till mjölktänder som är på väg att bytas, så vi ska ringa ut veterinären till hösten igen, när fölungen är avvand för att se om hon behöver lite hjälp då med, problemet nu va att hon bytte tänderna på båda sidorna i munnen samtidigt, och har ingen jättestor mun.

Så skönt att få det fixat, bra att hon va så tydlig ändå. Nu är hon ute igen och äter ur hö-häcken.
 
Några timmar senare stängs träningar och tävlingar söder om gränsen ner pga EHV-1 utbrottet som (ursäkta uttrycket) idioterna som inte förstår eller respekterar ens grundläggande smittskydd dragit med sig upp från Valencia 🤬

Ryttare och även tävlingsarrangörer i min region har bitvis varit extremt slapphänta och naiva gällande covid så det här var ju bara en tidsfråga 😔
 
Ang salt så kan jag inte ha en sten åt min, hon sätter i sig en hel sten på en vecka. O_o Så hon får fodersalt i kraftfodret istället. Lite svårt att veta hur mycket men hon får nästan en matsked, typ 12ml kanske, per dag.

I vanliga fall är hon extremt lättfödd men skulle säga att hon blir mer normalfödd som dräktig. Nu i slutet är det inte samma glupande aptit som tidigare, precis samma som förra dräktigheten.
 
Några timmar senare stängs träningar och tävlingar söder om gränsen ner pga EHV-1 utbrottet som (ursäkta uttrycket) idioterna som inte förstår eller respekterar ens grundläggande smittskydd dragit med sig upp från Valencia 🤬

Ryttare och även tävlingsarrangörer i min region har bitvis varit extremt slapphänta och naiva gällande covid så det här var ju bara en tidsfråga 😔
Frankrike stänger ner tävlingar t.om slutet av månaden pga EHV-1 utbrottet.
 
Frankrike stänger ner tävlingar t.om slutet av månaden pga EHV-1 utbrottet.
Sista på det här läskiga temat, FEI har stängt ner allt internationellt tävlande i tio länder med jag tror två undantag för resten av månaden 🙏🏻 De uppmuntrar även nationella federationer att blåsa av alla aktiviteter för att hästar inte ska transporteras och möta varandra 👏🏻

Dag 325 and counting :)
 
Mitt sto har bf om 2 månader. Hon är inte jättetjock men visst finns en kula. Jag har inte sett fosterrörelser. Djuvret är fortfarande pyttelitet.
Åh kan det bara bli maj och allt detta är över så jag kan andas igen!
4D52F429-2DDA-46F7-B077-2104E4A3779C.jpeg
 
Nu är vi på dygn 313 här och hon fyller upp juvret mer och mer för varje dag.
Enligt tradition har vi nu slagit vad om datum för bf här hemma och vinnaren får som vanligt komponera en trerätters som jag tillagar. Jag gissar på dygn 333 eller 335, sambon 338 eller 339 och sonen 330 eller 337. Spännande värre!
Jag har ett så himla bra namn till fölet men som sambo och sonen röstar ned..:cautious: Nåja, de andra namnen vi har är fina de med. Å andra sidan är det jag som skickar i pappren.. :angel::devil:
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 974
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 675
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp