Dräktiga ston 2020/2021

Mitt nya sto beter sig som en hingst. några av dom ston som inte är dräktiga vill hon bestiga när dom brunnstar :eek: och ett av stona kryper nästan emellan frambenen på nya stoet. Har aldrig haft något sto som beter sig så här.. ska bli roligt att se vad som kommer ut från henne nästa år:)


Min kompis sto gjorde så också, helt galen var hon och speciellt i ett sto.
Hon fick ett stoföl :)
 
CCF1E558-0586-4894-9E16-6DBCF5EB5777.jpeg

Hon står ju i mitten nu förtiden förr stod hon närmast men när min pojk flytta in fick han helt enkelt stå där då han trivs med utsikten. Men i för som hon hatar allt och alla fick vi spika upp skivor 😂 Hon ser bara rakt ut numera och de går ganska bra så länge ingen annan tittar på henne då lägger hon öronen bakåt 🤷🏻‍♀️ madame har gått från beskedlig till ett monster 😈
 
Jag har följt henne sedan hon själv bara var minuter gammal och nu ska jag förhoppningvis få följa hennes fölunge ❤ För mig personligen är de så stort, jag har följt henne varje steg hon tagit genom livet från stor gänglig unghäst till fullfjädrad tävlingshäst i både med och motgång. De har vart både skratt och tårar länge vägen, men nu bakar hon fjärde generationen 😍
AEF51526-FC56-4E73-8786-8D9814E645A8.jpeg
 
Igår var vi på 90-dygnskontroll med Saela, fortfarande dräktig, fostret låg dock långt ner så inga bra bilder. Det första veterinären säger är ”hon tror hon är dräktig iaf” roligt sätt att uttrycka sig på. Men det stämmer, Saela har definitivt gått in i ”jag ska ha föl”-mode, hon och Tindra kamperar ihop som ett par riktiga lattemammor i hagen.

Vintern känns plötsligt inte lika lång längre när jag vet att det ska bli föl redan i april (Tindra) känns nästan som jag glömt att jag betäckte henne också i våras.
 
Majsan fortfarande dålig får både penicillin och metacam för att häva feber och infektion i benet. Går knappt att se konturen av hasen, hon promenerar 4 gånger om dagen och bara febern lägger sig kommer veterinären ut igen och skär rent såret på benet för att försöka bilda ny hud .. Hen var fundersam på varför de inte gjordes på en gång i Juli när hon gjorde illa sig .. Hon kommer aldrig bli bra utan operation och att hon är dräktig försvårar saken. De vill helst inte ha in henne på kliniken utan kommer göra de hemma. Tacka gudarna att vi känner världens bästa hästveterinär som fixade så en av hens kollegor kom ut snabbt som tusan och tog hand om henne ❤️ De är guld värda som rycker ut i ur och skur alla timmar på dygnet! De som oroar nu är att hon äter dåligt men verkar iaf lite piggare då hon bestämde sig för att bita husse i armen på dagens promenad på eftermiddagen 😬 Igår hade hon knappt ork att ta sig ur boxen och titta bara på maten. Inte ens morötter fungerade som muta och då är de illa! Den här sommaren går till historien som den värsta häst sommaren på länge då typ varenda häst haft någon typ av skada ...
 
Vi kämpar på, sista dagen med penicillin idag men hon kommer få metacam ett par dagar till för säkerhets skull efter ordination från veterinären. Hon är lite mindre svullen över hasen men fortfarande så har hon uppenbara problem att gå. Dock är hon himla klok och snäll, följer med alla 4 promenader utan att ens blinka trots mörker och dimma på kvällarna. Hon sköter sig yppligt och kulan växer sakta men säkert. Dock äter hon fortfarande dåligt med hö men sätter i sig kraftfoder och morötter iaf. Lilla skrutthäst ❤️ Tycker hon haft nog med skit i sitt 9 åriga liv redan .. Hon får ha täcke nu i för som hon uppenbart visar att hon fryser, hänger säkert ihop med att hon haft feber och äter lite dåligt med mat, allt för prinsessan!
FCEE053A-1130-427F-B918-3AAC1C23BF2B.jpeg
 
Här har vi snart nått halvvägs in i dräktigheterna, känns konstigt! 😅 I helgen installerade sambon övervakningskamerorna så att vi kan testköra en period. Sen plockar vi ner dem och sätter upp igen när det börjar bli dags. 😊 Mysigt att kunna kika på dem! 😍 Här är det minin som mumsar kvällsmat, 156 dagar idag!

Screenshot_20201101_213021_com.tplink.iot.jpg
 
Idag har Doris gått exakt 5 månader - 150 d. Tycker det börjat synas lite 🙏😍
Va min tränare som tyckte att hon börjat få lite mage 👋

(Den svarta hästen på bilden,är också dräktig , dock på 132 d.Hon är dräktigt med Revolution, hennes 4: e föl)
 

Bifogade filer

  • 5880746C-7AB3-48FB-8EA7-91EBA1DF2A77.jpeg
    5880746C-7AB3-48FB-8EA7-91EBA1DF2A77.jpeg
    267,8 KB · Visningar: 29
Idag har Doris gått exakt 5 månader - 150 d. Tycker det börjat synas lite 🙏😍
Va min tränare som tyckte att hon börjat få lite mage 👋

(Den svarta hästen på bilden,är också dräktig , dock på 132 d.Hon är dräktigt med Revolution, hennes 4: e föl)
Min har också gått 5 månader nu, hon fick dock mage tidigt antagligen pga av att hon älskar mat :rofl: Men nu syns de mera att de är en "dräktigmage" då den har en helt annan form än när hon bara är tjock :)
 
Om allt går som det ska har jag köpt hem ett nytt sto. Eller rättare sagt, ett sto som jag ägt innan men sålt. Nu kommer hon tillbaka.
Dräktig med Cabachon och ska föla i juni tror jag.
Så glad att kunna köpa tillbaka henne.

Vi hoppas på två föl nästa vår. Ett halvblod och ett ponnyföl.
 
Mitt sto är på 150 dygn idag.
Åkte i helgen till stället hon ska vara på under fölning.
Känns jättetomt 😔
Men vet att det är det bästa, erfarna folk och fölet kommer få kompisar.
Hon står 40 minuter bort så kan åka och pussa på henne när saknaden är för stor ♡

Får hoppas vintern går fort nu..
 
Stoet som är längst gången i sin dräktighet driver mig lite smått till vansinne imellanåt. Så fort jag rör mig åt hållet där kraftfoder, morötter och godis finns brummar hon fanatiskt. Puttrar som en jäkla moped. Snart åker hon ut på lösdriften om hon ska hålla på såhär :angel::p
 
Vår Donna har äntligen blivit av med sin lymfangit 🙌🏻 men istället har hon fått smak på promenader så när man lunch fodrar så blänger hon surt och går direkt och parkerar vid grinden och vill ha sin promenad .. Tyvärr har hennes hovar tagit rejält med stryk när hon var tvungen att gå 4 gånger om dagen så skorna åker på nu i veckan. Vi försöker hinna med och ta ut henne 3-4 gånger i veckan. Hon går säkert att köra med bara vi får in henne mellan skaklarna Så att säga 🙄🧐
 
Jag rider Hedwig 5-6 dagar i veckan. Visserligen bara ut i skogen men i alla gångarter. Hon är pigg och glad och jag tänker att det bara är bra för henne att hållas igång. Fölet är ju inte mycket större än en tennisboll än så länge.
Jag rider min också, i skogen alla gångarter men lugnt, ungefär 4-5 dagar i veckan. Tycker hon är lite segare i skritten, verkar lite trött, men i trav och galopp är hon glad och pigg. Dock har hon lugnat sig sedan slutet av sommaren när hon bockade och for mest hela tiden. Hon är på dygn 145 så snart börjar väl fölet växa fortare, får se hur hon blir då. Vill gärna hålla igång både för kropp och knopp men hoppas hon säger till om hon inte vill mer.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 972
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 675
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp