Dräktiga ston 2020/2021

Så himla roligt nu när det börjar närma sig för så många! :love: Det låter ju onekligen som att du får föl alldeles snart @Narcissa!

Här är det 329 nu men det står still. Inget juver å magen har då inte trillat ner än. Lugnare ponny som inte har varit alls lika irriterad på magen sista dagarna. Så det lär väl som sagt bli en maj-fölis. :cautious:

Hon sover så gott flera gånger om dagen iaf!
Screenshot_20210420_100444_com.tplink.iot.jpg
 
Rozalies juver har det med börjat hända lite med, jag tycker att det är lite för tidigt egentligen, men min veterinär verkar inte orolig. Och visst räknar jag baklänges och hon fölar 2-3v innan beräknat så är det ca 6 v kvar nu. Så jag försöker va lugn, lite till. Bara den är färdig när den kommer.
Annars så märks det att hon börjar bli trött nu, sover mycket och ligger gärna på sidan vilket jag inte sett så mycket av innan, då hon mest har legat i bröstläge.

Håller tummarna att allt går bra för er som är på gång närsom nu, spännande! :love:
 
Jag funderar på om jag ska sova i stallet i natt, inte för att jag tror det kommer något föl men för att jag är för rädd för och chansa ifall att hon skulle få för sig och göra det trots inte alla tecken klara.

Tog in och tvättade av juvret idag vilket hon tyckte var skönt, innan har jag knappt få röra på det lr magen men idag fick jag röra allt 🤔
Hon har fyllt ut mer och mer men än så länge en bit kvar, ingen vätska lr kristaller osv.

Bäckenbanden tycker jag var slappare idag också men slemhinnorna fortfarande ljusrosa.
Hon är lugn och njuter av solen men hon ville in i boxen efter att jag var klar med henne på gången.

Är jag hemma och det sätter igång så är jag inte i stallet fören tidigast 20-30min då jag inte har eget körkort!
Så jag vågar inte chansa och hon är trots allt på 330 dygn idag!

734F037A-BD50-46EC-B95C-5BE7A231D9D0.jpeg
 
Jag funderar på om jag ska sova i stallet i natt, inte för att jag tror det kommer något föl men för att jag är för rädd för och chansa ifall att hon skulle få för sig och göra det trots inte alla tecken klara.

Tog in och tvättade av juvret idag vilket hon tyckte var skönt, innan har jag knappt få röra på det lr magen men idag fick jag röra allt 🤔
Hon har fyllt ut mer och mer men än så länge en bit kvar, ingen vätska lr kristaller osv.

Bäckenbanden tycker jag var slappare idag också men slemhinnorna fortfarande ljusrosa.
Hon är lugn och njuter av solen men hon ville in i boxen efter att jag var klar med henne på gången.

Är jag hemma och det sätter igång så är jag inte i stallet fören tidigast 20-30min då jag inte har eget körkort!
Så jag vågar inte chansa och hon är trots allt på 330 dygn idag!

Visa bifogad fil 68235
 
Jag funderar på om jag ska sova i stallet i natt, inte för att jag tror det kommer något föl men för att jag är för rädd för och chansa ifall att hon skulle få för sig och göra det trots inte alla tecken klara.

Tog in och tvättade av juvret idag vilket hon tyckte var skönt, innan har jag knappt få röra på det lr magen men idag fick jag röra allt 🤔
Hon har fyllt ut mer och mer men än så länge en bit kvar, ingen vätska lr kristaller osv.

Bäckenbanden tycker jag var slappare idag också men slemhinnorna fortfarande ljusrosa.
Hon är lugn och njuter av solen men hon ville in i boxen efter att jag var klar med henne på gången.

Är jag hemma och det sätter igång så är jag inte i stallet fören tidigast 20-30min då jag inte har eget körkort!
Så jag vågar inte chansa och hon är trots allt på 330 dygn idag!

Visa bifogad fil 68235
01662BFB-58BE-42E4-9276-6A16A62933E5.jpeg
 
Dygn 320 på min ponny och hon sover mycket nu. Äter inte mycket inne utan lämnar minst hälften av höet. Men ute har hon fri tillgång så kanske äter mycket där? Men sedan är hon stor om magen så ryms nog inte mycket mat, och hon är fin i hullet annars. :) Betar henne lite varje dag vilket hon älskar. Annars vill hon vara mer för sig själv så hon har egen hage nu. Tycker juvret inte fylls på mer, snarare mindre idag än innan. Kan de fylla i och tömma, eller vad man säger? Hon har hittills inte haft mjölk ut i spenarna. Stallägaren sa att hon inte ville ut i morse och de var oroliga om något var på gång så jag åkte ut, men hon var som vanligt. Men kanske förverkar?

Kollar i kameran ofta nu och börjar bli nervös, men oerhört förväntansfull!:nailbiting::p:bump:
 
Dygn 320 på min ponny och hon sover mycket nu. Äter inte mycket inne utan lämnar minst hälften av höet. Men ute har hon fri tillgång så kanske äter mycket där? Men sedan är hon stor om magen så ryms nog inte mycket mat, och hon är fin i hullet annars. :) Betar henne lite varje dag vilket hon älskar. Annars vill hon vara mer för sig själv så hon har egen hage nu. Tycker juvret inte fylls på mer, snarare mindre idag än innan. Kan de fylla i och tömma, eller vad man säger? Hon har hittills inte haft mjölk ut i spenarna. Stallägaren sa att hon inte ville ut i morse och de var oroliga om något var på gång så jag åkte ut, men hon var som vanligt. Men kanske förverkar?

Kollar i kameran ofta nu och börjar bli nervös, men oerhört förväntansfull!:nailbiting::p:bump:
Väldigt vanligt att juvret går ner under dagen när dom rör på sig ☺️
 
Blir nog maj-fölisar här med, dygn 315 och 318 på mina nu. Gissar dock att hon som är på 315 fölar innan den andra, hoppast på tidigt i maj...

Beställde ny kamera i går, då min gamla börjat bli utdaterat och det var svårt med WiFi i stallet. Så nu blir det en som inte kräver vare sig WiFi eller el, mycket praktiskt! Tror även stona ska få byta hage med valackarna nu inför fölning, då valackhagen är mera överskådlig och har bättre staket (har gått shettis där tidigare).

I natt blir det test på att ha dem i de stora fölboxarna, det som är lite dumt aär tt dessa är på vart sin våning och tjejarna är mycket fast vid varandra, så jag ser för mig att det kommer bli en del gnäggande.... Hoppast vädret tillåter att de kan föla ute på lösdriften, men måste ha en plan B i fall det skulle bli storm eller hällregn.
 
Dygn 321. Under dagen har slemhinnorna gått från ljusrosa till laxrosa, och hon har kliat svansen så den ser ut som en sopkvast. Jag som tänkte våga sova hemma eftersom hon betett sig som vanligt igen. Nu velar jag. Har en kompis som bor närmre stallet och som kan kasta sig iväg mitt i natten vid behov (och kan även ringa stallägaren som bor 100 meter från boxen om det krisar), men jag vill ju vara med själv om det skulle vara dags... Ska dessutom jobba tidigt imorgon, så vore ju skönt att sova i jobbstaden av den anledningen. Måste hon krångla till det, jag har ju sagt att hon vackert får invänta nästa vecka när jag är ledig :meh:
 
Blir nog maj-fölisar här med, dygn 315 och 318 på mina nu. Gissar dock att hon som är på 315 fölar innan den andra, hoppast på tidigt i maj...

Beställde ny kamera i går, då min gamla börjat bli utdaterat och det var svårt med WiFi i stallet. Så nu blir det en som inte kräver vare sig WiFi eller el, mycket praktiskt! Tror även stona ska få byta hage med valackarna nu inför fölning, då valackhagen är mera överskådlig och har bättre staket (har gått shettis där tidigare).

I natt blir det test på att ha dem i de stora fölboxarna, det som är lite dumt aär tt dessa är på vart sin våning och tjejarna är mycket fast vid varandra, så jag ser för mig att det kommer bli en del gnäggande.... Hoppast vädret tillåter att de kan föla ute på lösdriften, men måste ha en plan B i fall det skulle bli storm eller hällregn.

Förlåt för helt off topic, men har du ett stall mef två våningsplan? Det har jag aldrig sett! :o
 
Och nu kommer det gula droppar ur juvret enligt en stallkompis som är där. Åka dit eller stanna hemma... det är frågan
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 971
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 675
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp