Dräktiga ston 2020/2021

@cili Om hon läcker så skulle jag definitivt inte chansa.
Det hade varit när hon provmjölkade, tolkade det som att stoet läckte först men fick sen förklarat att hon behövt "trycka på uppifrån". Gul och genomskinlig vätska.
Jag har hjälp av personer som bor närmre och har kamera, så vill förtydliga att hon såklart inte står utan hjälp för att jag befinner mig en bit bort
 
Här händer nada. Hon står och glor eller äter. Mjölken rinner och haft stora proppar.
Kliar sig lite och gått ett par varv i boxen tidigare.
Jag längtar efter sömn.
 
Då fick vi första fölet för i år. Ponnyn fölade stående så jag fick ta emot.
Ett gulbrunt stoföl som ska heta KGLs Irrbloss.
 

Bifogade filer

  • 1618971841676.jpg
    1618971841676.jpg
    63,7 KB · Visningar: 107
Då fick vi första fölet för i år. Ponnyn fölade stående så jag fick ta emot.
Ett gulbrunt stoföl som ska heta KGLs Irrbloss.
Oj, vad ovanligt med stående fölning! :o Vilken tur att du var med! Grattis till underverket! :love: Fast du fick ju min beställning så nu kanske det är slut på gula ston. :cautious: ;)
 
Här har det faktiskt också hänt massor med grejer!
Ska bli kul och se hur det blir under dagen, dock så lovas det regn till eftermiddag/kväll och snö imorgon.

MEN följer hon samma mönster som med sin första så borde hon fylla ut i spenarna under dagen/kvällen för att imorgon stå redo och droppande mjölk.

Men som sagt, vädret blev såklart försämrat igen lagom till det att hon verkar redo 🤣

Fölis rörde sig så tydligen i morse och vid flanken, hann aldrig känna. Så fort jag la handen där så slutade den.
Fick INTE vara vid juvret i morse och gick mig en redig blick när jag försökte kolla färgen på slemhinnorna, men såg ut som det ändå blivit lite mörkare rosa än det ljusa som varit, men hann inte se mycket.

Tycker även vulvan blivit mer slapp och avlång sen igår kväll.

Vi får se helt enkelt 🤗
 
Här har det faktiskt också hänt massor med grejer!
Ska bli kul och se hur det blir under dagen, dock så lovas det regn till eftermiddag/kväll och snö imorgon.

MEN följer hon samma mönster som med sin första så borde hon fylla ut i spenarna under dagen/kvällen för att imorgon stå redo och droppande mjölk.

Men som sagt, vädret blev såklart försämrat igen lagom till det att hon verkar redo 🤣

Fölis rörde sig så tydligen i morse och vid flanken, hann aldrig känna. Så fort jag la handen där så slutade den.
Fick INTE vara vid juvret i morse och gick mig en redig blick när jag försökte kolla färgen på slemhinnorna, men såg ut som det ändå blivit lite mörkare rosa än det ljusa som varit, men hann inte se mycket.

Tycker även vulvan blivit mer slapp och avlång sen igår kväll.

Vi får se helt enkelt 🤗
Glömde bild 🙈
411A18C0-FAF9-42FB-8268-71F20F9444B5.jpeg
 
Förlåt för helt off topic, men har du ett stall mef två våningsplan? Det har jag aldrig sett! :o

Jag gjorde min PRAO på Slängsboda arabstuteri och när de byggde upp stallet igen efter branden (:cry:) gjorde de ett stort rum ovanför det som är fölboxarna så man kunde se rakt ner i dem (fyra boxar). Väldigt smidigt vid fölvak :up:

Rummet var alltså byggt ovanför skötplatsen, spolspiltan och sadelkammaren som var vägg i vägg med boxarna så du hade en sned vinkel mot boxarna, därför såg du hela. Rummet hade ett stort glasfönster så det kom inte in damm från stallet där heller.
 
IMG_20210421_124046094.jpg

Majlis kör taktiken vi fyller en i taget 😅 Aldrig sett de förut på något sto som jag träffat på vad jag kommer ihåg. Men hon kämpar vidare, stånkar och pustar samtidigt som hon vill ut fort på morgonen för att sen vid lunch komma in igen 🤣 Hon är morgontrött deluxe när man tänder men sen kvicknar hon till. Dygn 294 idag ❤️ Så ännu får hon knipa en stund 😆
 
Här är det också grisväder, snöblandat regn hela dan. :arghh: Så pålle var lite frusen och fick kläder på.

Idag kom vi till den magiska gränsen: 330! :love: Damen rullade en del inatt så bädden var delvis uppriven, men har varit som vanligt idag. Ligger alltid och vilar på maten så sover en stund flera gånger per dag. Juvret hade åtminstone inte backat nåt sen igår, alltid nåt! ;)

IMG_20210421_162653.jpg
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 535
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp